Stoom zeesleper Ebro II

Klaar voor de volgende stap...
Ja.... wat is dan de volgende stap..... ?
Het model heeft 30 jaar op zolder gestaan...... dus ik dacht: ik ga maar verder waarmee ik 30 jaar geleden gestopt ben: de dekplanken.
Hiervoor had ik vrij dikke teak-fineer waaruit ik stroken heb gesneden. Veel werk.....
Wonderbaarlijk genoeg vond ik nog de doos met alle dingen die bij het model hoorden, inclusief de tekeningen.
Het teak-fineer is er ook nog gelukkig!
Meteen al een vraag. Op de (wat vervaagde) tekening van het bovenaanzicht zie ik ronde cirkels op het achterdek waarvan ik niet zeker weet wat het zijn.
Zie de rode pijlen op onderstaande foto. Ik vermoed dat dat geenhout is maar metalen deksels. Ik denk vul-openingen voor water of olie misschien?
Er zit er één aan bakboordzijde en één aan stuurboordzijde. Misschien heeft iemand hier een foto uit het grootbedrijf, hoe dit er uit ziet?

20.jpg
 
Ik heb besloten die bunkerdeksels van 1mm dik messing te maken.
Eerst met de figuurzaag een iets te grote cirkel gezaagd. vervolgens een messing boutje eraan gesoldeerd.
Dan in de draaibank om hem mooi rond te maken en de groef erin te draaien.
Daarna met epoxy op het dek gelijmd. Nu kan ik verder met de dekplanken eromheen :)

21.jpg
22.jpg

23.jpg
 
Toen ik, lang geleden, met deze boot begon, heb ik op verschillende momenten en plaatsen fotos gemaakt van details van sleepboten.
bij toeval vond ik een aantal van die fotos :banana:
Op één foto staan twee van deze bunkerdeksels:

20210320_214154.jpg
 
Het is een tijdrovende klus om die dekplanken af te maken, maar we gaan dapper door.
Veel van de planken zijn vies geworden door de muizen die er jaren overheen gelopen hebben.
Maar als ik het weer schuur gaat er gelukkig veel van de viezigheid af.
Het hout wordt er wel wat donkerder door, maar dat wordt misschien minder als ik het ga aflakken.
Wat zou een goede lak zijn om dit te sealen? ik denk halfglans of beter misschien gewoon matte lak?

24.jpg
 
Matte lak als laatste laag.
maar je gaat de nieuwe plankjes die je nog moet plaatsen straks eerst moeten gaan verweren.
een beetje zwarte waterverf die je verdund met een drupje afwasmiddel erin, kruipt goed in al de nerven en kiertjes.
daarna met wat staalwol oppoetsen zodat het egaal toont ( overal een beetje vuil) .
en dan een laagje matte lak erover om je noeste arbeid te beschermen.
zoiets ongeveer, bovenaan is geschuurd ( was nieuwe eiken fineer vloer)
64 (4).jpg
 
Je zou na net sealen met lak ook het dek weer op kunnen schuren en zo een natuurlijk beeld van kaal hout op te roepen. In het echt verbleekt het gelige teakhout door het zeewater en krijgt een zilvergrijze kleur. Succes ermee. Kijk eens hoe Jan Blonk het op zijn Hemerica heeft gedaan. Gr Klaas.
 
De zwarte naden tussen de planken (strookjes fineer) zijn van zwart etalage-karton. Als de lijm droog is ga ik schuren en dan blijft wat van het zwarte schuur-stof van dat karton achter in de porien van het hout. De planken die ik nu nieuw toevoeg (na ca 30 jaar.....!) worden daardoor al snel bijna dezelfde kleur als de oude. Dus de 30 jaar tijdsverschil gaat gelukkig niet erg opvallen. Op de laatste foto zijn de 6 linkse planken nieuw aangebracht en deels al geschuurd.
 
Vandaag passen en meten voor de positie van de stoommachine.
bleek dat de achterste spanten inwendig hoger liggen dan alle andere.
Als ik een soort vlakke metalen bodemplaat wil maken, waar de hele stoominstallatie op gemonteerd staat, dan kom ik achter te hoog uit.
Dan sluit de schroefas niet vlak aan op de krukas van de machine. Nu komen er twee kruiskoppelingen tussen, dus iets hoogteverschil is mogelijk.
Maar ik wil graag zo recht mogelijk aansluiten.
Dus heb ik met een multitool kans gezien de twee spanten waar de motor boven komt, ca 13mm te verlagen.
Nu zijn ze even hoog als alle voorliggende spanten en kan ik één vlakke bodemplaat maken, helemaal van voor naar achter :)

20210405_223121.jpg


20210405_223210.jpg
 
Dit ziet er mooi uit.
De stoommachine past in deze opstelling.
Nu had je het over het gebruik van cardankoppelingen.
Rekening houdend met de lengte van de cardanas is het overwinden van een hoogte verschil van 5mm geen probleem.
Mijn advies, de plaats van de stoommachine klopt redelijk en besteed hier geen aandacht meer aan.
De volgende stap, ketel, branders en brandstof voorziening, dit zijn de grootste ruimte vreters in het schip.
Na het oplossen van deze stap, kan je verder met het plaatsen van de stoommachine.

Deze raad is niet vrijblijvend.

Als je een machinevloer hebt gemaakt voor de stoommachine en door de lengte, plaats van de ketel, de machine toch iets verzet moet worden, dan heb je een groot probleem.
Bouwen in stoom is het constant maken van compromissen.
De stoommachine in mijn stoomsleepboot Dockyard V staat schaal technisch ongeveer 10mm verschoven.
Dit, daar de ketel en de branders meer ruimte nodig hadden.

Ik kijk uit naar je volgende verslag.
Succes met de voortgang.
Groet, Henk

Fouten mijnerzijds kunnen helpen aan voorkomen van fouten anderzijds.
 
Ik denk dat ik een omega-vormige plaat laat zetten, uit 3mm dik aluminium, als bodem van de gehele installatie.

De twee cardankoppelingen komen zeer dicht bij elkaar, met maar een heel kort asje ertussen. Daarom wil ik de machine-as ongeveer de zelfde hoogte geven.
ik vond nog een uitdaging tussen de onderdelen die bij het model horen: de voedingspomp voor de ketel.
Maar het is een set castings, origineel Stuart. Alles in inches natuurlijk....... En ik heb vrijwel geen engels gereedschap (tappen, boren, ruimers etc).
Dus heb ik Stuart gemaild of ze een tekening in millimeters hebben. Ben benieuwd want deze pomp komt op hun website niet meer voor als ik het goed zie.
Ik wil wel graag, daar waar mogelijk, gewoon metrisch werken.
Dit is een foto uit de Stuart-catalogus, met de D10 machine uitgerust met de pomp. De pomp is tandwiel aangedreven en heeft twee kogels.

s03.jpg



En dit zijn de castings......

s05.jpg
 
Ik denk dat ik een omega-vormige plaat laat zetten, uit 3mm dik aluminium, als bodem van de gehele installatie.

Omega profiel. Waarom je hieraan komt, weet ik niet,
Wel een voordeel, dat je op de flenzen mooi de servo voor het bedienen van de schaar kan zetten.
Bij uitnemen van de stoommachine blijft de stuurservo op de juiste plaats staan.

De twee cardankoppelingen komen zeer dicht bij elkaar, met maar een heel kort asje ertussen. Daarom wil ik de machine-as ongeveer de zelfde hoogte geven.

Hoe herkenbaar!
Bij mijn stoomsleepboot, stond door het achteruitzetten van de stoommachine de krukas bijna tegen de schroefas.
Ik heb een flexibele koppeling ontworpen, die op een korte afstand veel vrijheden heeft, zie de laatste foto in de link en de bijbehorende uitleg.
https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-4#post-3859314

Indien vragen, dan hoor ik dit wel. Groet, Henk
 
Omega profiel. Waarom je hieraan komt, weet ik niet,
Henk:
Een omega-profiel is zeer sterk en ik wil geen platte plaat als bodem, want dat wordt slappe hap.
De U-vorm in het midden wordt precies de breedte van de fundatie van de stoommachine, want meer breedte is er niet.
Als ik naar jouw fotos van de Dockyard kijk dan staat jouw machine veel verder naar voren in de romp. Daar is veel meer breedte dan bij mij.
Daar komt bij dat mijn achterdek niet over de volle breedte open kan, dus er is maar een smalle strook beschikbaar om de installatie door naar beneden te laten zakken.
Het achterste deel van het omega-profiel wordt dan teruggezaagd naar slechts de U-vorm. Die kan dan precies door het smalle deel van de dek-opening.
Dus jouw suggestie om de schaar-servo naast de machine te plaatsen gaat wel passen, maar dan kan de servo niet mee omhoog als de machine moet worden uitgenomen.
Optie zou zijn om ook achter het dek te veranderen om er een veel bredere opening in te maken, maar dat ga ik liever niet meer wijzigen.

29.jpg
30.jpg
 
Voor mij heb je een zee van ruimte om de servo naast de machine te plaatsen.
In de eerste instantie had ik een standaard servo.
Maderhand heb ik een mini servo toegepast voor de besturing van de schaar.
Zie het verschil:
SAM_3243 verkleind.jpg


Onderstaand de kleine Servo op de schaar.

SAM_3244 verkleind.jpg

Deze kleine servo is onversteld krachtig : https://m.banggood.com/VOTIK-8482-MG-D-16g-Mini-Digital-Servo-with-me<x>tal-Gears-DC-Core-for-RC-Airplane-Fixed-Wing-Helicopter-p-1542897.html?akmClientCountry=NL&
Voor de technische gegevens scroll omlaag en kijk bij Product Details.
Dus, als je de flenzen van het omega profiel zo breed houdt, dat het geheel door de opening past, dan kan je deze krachtige mini servo op de flens monteren.
Laat je niet beïnvloeden, dat er in de link staat voor helicopters, daar er had gestaan voor stoomschepen, dan hadden zij deze nooit verkocht.
Een waterkraan weet toch ook niet waar deze geplaatst wordt?
In mijn geval werkt deze perfect.
Groet, Henk.
 
Laatst bewerkt:
Back
Top