Stoom zeesleper Ebro II

Discussie in 'Bouwverslagen - Schepen' gestart door Stoompomp, 8 feb 2021.

  1. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Ja.... wat is dan de volgende stap..... ?
    Het model heeft 30 jaar op zolder gestaan...... dus ik dacht: ik ga maar verder waarmee ik 30 jaar geleden gestopt ben: de dekplanken.
    Hiervoor had ik vrij dikke teak-fineer waaruit ik stroken heb gesneden. Veel werk.....
    Wonderbaarlijk genoeg vond ik nog de doos met alle dingen die bij het model hoorden, inclusief de tekeningen.
    Het teak-fineer is er ook nog gelukkig!
    Meteen al een vraag. Op de (wat vervaagde) tekening van het bovenaanzicht zie ik ronde cirkels op het achterdek waarvan ik niet zeker weet wat het zijn.
    Zie de rode pijlen op onderstaande foto. Ik vermoed dat dat geenhout is maar metalen deksels. Ik denk vul-openingen voor water of olie misschien?
    Er zit er één aan bakboordzijde en één aan stuurboordzijde. Misschien heeft iemand hier een foto uit het grootbedrijf, hoe dit er uit ziet?

    20.jpg
     
  2. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Peter, gezien de afmetingen denk ik dat het bunker deksels zijn.

    Groet, Jan.
     
  3. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Ik heb besloten die bunkerdeksels van 1mm dik messing te maken.
    Eerst met de figuurzaag een iets te grote cirkel gezaagd. vervolgens een messing boutje eraan gesoldeerd.
    Dan in de draaibank om hem mooi rond te maken en de groef erin te draaien.
    Daarna met epoxy op het dek gelijmd. Nu kan ik verder met de dekplanken eromheen :)

    21.jpg 22.jpg
    23.jpg
     
    k-k, Marc w, Herby63 en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Ziet er mooi uit Peter.
     
  5. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Toen ik, lang geleden, met deze boot begon, heb ik op verschillende momenten en plaatsen fotos gemaakt van details van sleepboten.
    bij toeval vond ik een aantal van die fotos :banana:
    Op één foto staan twee van deze bunkerdeksels:

    20210320_214154.jpg
     
    Herby63 en Jan Walpot vinden dit leuk.
  6. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Het is een tijdrovende klus om die dekplanken af te maken, maar we gaan dapper door.
    Veel van de planken zijn vies geworden door de muizen die er jaren overheen gelopen hebben.
    Maar als ik het weer schuur gaat er gelukkig veel van de viezigheid af.
    Het hout wordt er wel wat donkerder door, maar dat wordt misschien minder als ik het ga aflakken.
    Wat zou een goede lak zijn om dit te sealen? ik denk halfglans of beter misschien gewoon matte lak?

    24.jpg
     
    Marc w en Jan Walpot vinden dit leuk.
  7. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    Matte lak als laatste laag.
    maar je gaat de nieuwe plankjes die je nog moet plaatsen straks eerst moeten gaan verweren.
    een beetje zwarte waterverf die je verdund met een drupje afwasmiddel erin, kruipt goed in al de nerven en kiertjes.
    daarna met wat staalwol oppoetsen zodat het egaal toont ( overal een beetje vuil) .
    en dan een laagje matte lak erover om je noeste arbeid te beschermen.
    zoiets ongeveer, bovenaan is geschuurd ( was nieuwe eiken fineer vloer)
    64 (4).jpg
     
  8. k-k

    k-k Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    12 jul 2012
    Berichten:
    13.120
    Locatie:
    Oostvoorne
    Je zou na net sealen met lak ook het dek weer op kunnen schuren en zo een natuurlijk beeld van kaal hout op te roepen. In het echt verbleekt het gelige teakhout door het zeewater en krijgt een zilvergrijze kleur. Succes ermee. Kijk eens hoe Jan Blonk het op zijn Hemerica heeft gedaan. Gr Klaas.
     
  9. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    De zwarte naden tussen de planken (strookjes fineer) zijn van zwart etalage-karton. Als de lijm droog is ga ik schuren en dan blijft wat van het zwarte schuur-stof van dat karton achter in de porien van het hout. De planken die ik nu nieuw toevoeg (na ca 30 jaar.....!) worden daardoor al snel bijna dezelfde kleur als de oude. Dus de 30 jaar tijdsverschil gaat gelukkig niet erg opvallen. Op de laatste foto zijn de 6 linkse planken nieuw aangebracht en deels al geschuurd.
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  10. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Het gaat maar langzaam, met een paar plankjes per dag.
    Het grootste gedeelte van het hoofddek is nu beplankt:

    25.jpg
     
    Jaap Smith, Jan Walpot, Marc w en 2 anderen vinden dit leuk.
  11. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    Het ziet er netjes uit en het resultaat is belangrijker dan snelheid.
    Groet, Jan.
     
  12. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Tussen de paaseieren door nog even aan de dekplanken gewerkt.
    Het hoofddek is nu wel zo'n beetje klaar :).
    Nu het voordek nog afmaken.

    28.jpg
     
  13. Marc w

    Marc w

    Lid geworden:
    10 feb 2013
    Berichten:
    3.281
    Locatie:
    Turnhout belgie
    prachtig dek geworden, en van kleurverschil is weinig te merken.
     
  14. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Vandaag passen en meten voor de positie van de stoommachine.
    bleek dat de achterste spanten inwendig hoger liggen dan alle andere.
    Als ik een soort vlakke metalen bodemplaat wil maken, waar de hele stoominstallatie op gemonteerd staat, dan kom ik achter te hoog uit.
    Dan sluit de schroefas niet vlak aan op de krukas van de machine. Nu komen er twee kruiskoppelingen tussen, dus iets hoogteverschil is mogelijk.
    Maar ik wil graag zo recht mogelijk aansluiten.
    Dus heb ik met een multitool kans gezien de twee spanten waar de motor boven komt, ca 13mm te verlagen.
    Nu zijn ze even hoog als alle voorliggende spanten en kan ik één vlakke bodemplaat maken, helemaal van voor naar achter :)

    20210405_223121.jpg

    20210405_223210.jpg
     
    Jan Walpot, Marc w en Zeiler vinden dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit ziet er mooi uit.
    De stoommachine past in deze opstelling.
    Nu had je het over het gebruik van cardankoppelingen.
    Rekening houdend met de lengte van de cardanas is het overwinden van een hoogte verschil van 5mm geen probleem.
    Mijn advies, de plaats van de stoommachine klopt redelijk en besteed hier geen aandacht meer aan.
    De volgende stap, ketel, branders en brandstof voorziening, dit zijn de grootste ruimte vreters in het schip.
    Na het oplossen van deze stap, kan je verder met het plaatsen van de stoommachine.

    Deze raad is niet vrijblijvend.

    Als je een machinevloer hebt gemaakt voor de stoommachine en door de lengte, plaats van de ketel, de machine toch iets verzet moet worden, dan heb je een groot probleem.
    Bouwen in stoom is het constant maken van compromissen.
    De stoommachine in mijn stoomsleepboot Dockyard V staat schaal technisch ongeveer 10mm verschoven.
    Dit, daar de ketel en de branders meer ruimte nodig hadden.

    Ik kijk uit naar je volgende verslag.
    Succes met de voortgang.
    Groet, Henk

    Fouten mijnerzijds kunnen helpen aan voorkomen van fouten anderzijds.
     
  16. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Ik denk dat ik een omega-vormige plaat laat zetten, uit 3mm dik aluminium, als bodem van de gehele installatie.

    De twee cardankoppelingen komen zeer dicht bij elkaar, met maar een heel kort asje ertussen. Daarom wil ik de machine-as ongeveer de zelfde hoogte geven.
    ik vond nog een uitdaging tussen de onderdelen die bij het model horen: de voedingspomp voor de ketel.
    Maar het is een set castings, origineel Stuart. Alles in inches natuurlijk....... En ik heb vrijwel geen engels gereedschap (tappen, boren, ruimers etc).
    Dus heb ik Stuart gemaild of ze een tekening in millimeters hebben. Ben benieuwd want deze pomp komt op hun website niet meer voor als ik het goed zie.
    Ik wil wel graag, daar waar mogelijk, gewoon metrisch werken.
    Dit is een foto uit de Stuart-catalogus, met de D10 machine uitgerust met de pomp. De pomp is tandwiel aangedreven en heeft twee kogels.

    s03.jpg


    En dit zijn de castings......

    s05.jpg
     
    Jan Walpot vindt dit leuk.
  17. Jan Walpot

    Jan Walpot Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    26 okt 2007
    Berichten:
    1.210
    Locatie:
    Giessenburg
    De pomp wordt een leuk klusje.
     
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Omega profiel. Waarom je hieraan komt, weet ik niet,
    Wel een voordeel, dat je op de flenzen mooi de servo voor het bedienen van de schaar kan zetten.
    Bij uitnemen van de stoommachine blijft de stuurservo op de juiste plaats staan.

    Hoe herkenbaar!
    Bij mijn stoomsleepboot, stond door het achteruitzetten van de stoommachine de krukas bijna tegen de schroefas.
    Ik heb een flexibele koppeling ontworpen, die op een korte afstand veel vrijheden heeft, zie de laatste foto in de link en de bijbehorende uitleg.
    https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-4#post-3859314

    Indien vragen, dan hoor ik dit wel. Groet, Henk
     
  19. Peter H1

    Peter H1

    Lid geworden:
    9 jan 2021
    Berichten:
    59
    Locatie:
    Dinxperlo
    Henk:
    Een omega-profiel is zeer sterk en ik wil geen platte plaat als bodem, want dat wordt slappe hap.
    De U-vorm in het midden wordt precies de breedte van de fundatie van de stoommachine, want meer breedte is er niet.
    Als ik naar jouw fotos van de Dockyard kijk dan staat jouw machine veel verder naar voren in de romp. Daar is veel meer breedte dan bij mij.
    Daar komt bij dat mijn achterdek niet over de volle breedte open kan, dus er is maar een smalle strook beschikbaar om de installatie door naar beneden te laten zakken.
    Het achterste deel van het omega-profiel wordt dan teruggezaagd naar slechts de U-vorm. Die kan dan precies door het smalle deel van de dek-opening.
    Dus jouw suggestie om de schaar-servo naast de machine te plaatsen gaat wel passen, maar dan kan de servo niet mee omhoog als de machine moet worden uitgenomen.
    Optie zou zijn om ook achter het dek te veranderen om er een veel bredere opening in te maken, maar dat ga ik liever niet meer wijzigen.

    29.jpg 30.jpg
     
    Jaap Smith en Jan Walpot vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.595
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij heb je een zee van ruimte om de servo naast de machine te plaatsen.
    In de eerste instantie had ik een standaard servo.
    Maderhand heb ik een mini servo toegepast voor de besturing van de schaar.
    Zie het verschil:
    SAM_3243 verkleind.jpg

    Onderstaand de kleine Servo op de schaar.

    SAM_3244 verkleind.jpg
    Deze kleine servo is onversteld krachtig : https://m.banggood.com/VOTIK-8482-MG-D-16g-Mini-Digital-Servo-with-me<x>tal-Gears-DC-Core-for-RC-Airplane-Fixed-Wing-Helicopter-p-1542897.html?akmClientCountry=NL&
    Voor de technische gegevens scroll omlaag en kijk bij Product Details.
    Dus, als je de flenzen van het omega profiel zo breed houdt, dat het geheel door de opening past, dan kan je deze krachtige mini servo op de flens monteren.
    Laat je niet beïnvloeden, dat er in de link staat voor helicopters, daar er had gestaan voor stoomschepen, dan hadden zij deze nooit verkocht.
    Een waterkraan weet toch ook niet waar deze geplaatst wordt?
    In mijn geval werkt deze perfect.
    Groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 8 apr 2021
    k-k en Jan Walpot vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina