stoomketel en stoom aandrijving

Harm en Roel

dacht dat deze schroef er all groot uitzag

is het te controleren als ik een opstelling maak en dat alls werkend is of heeft dat geen zin

Natuurlijk is het handig om de machinekamer te testen, maar of het in testopstelling ook daadwerkelijk met een schroef eraan enig bruikbaar resultaat oplevert weet ik niet precies.
Je zal dan toch een soort van achterschip moeten maken dat er ook echt water langs de schroef kan stromen en niet alleen er om heen.

mijn stoom test NAAST de boot

Oude schroef (80 x 58 ) en nieuwe schroef(90 x 90):

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Oude schroef (80 x 58 ) en nieuwe schroef(90 x 90):

full

ik volg je draadje op de voet dus ik ken je nieuwe schroef en hoe hij gemaakt is Harm mag ik Harm zeggen ...en ja het is een verschil de oude en de nieuwe .
dus met andere woorden een test kan mij niks vertellen ja misschien allen the rpm van de schroef dus eerst romp afbouwen

Laatst bewerkt door een moderator:
technishe gegevens ketel an aandrijving

2-Cilinder Saito stoommachine staand T2DR

Boring 12 mm

Slag 12 mm

Toerental 6000 t/min

Vermogen ca. 0,03 pk

Druk 2 kg/cm²

Cilindercapaciteit 5,4 cm3
Max. draaimoment 1050 g/cm

Geschikte bootgrootte 100-130 cm

Geschikte ketel B2F

Afmetingen T2DR 2-Cil.-stoommachine

Lengte 115 mm

Breedte 70 mm

Hoogte 100 mm

Gewicht 675 g

Saito Ketel en brander B2F Geschikt voor T2DR, Y2DR, T2DR-L

Max. brandduur 20 min

Veiligheids-overdrukventiel ingesteld op 1,5-2,5 kg/cm²

Waterpijpen (ketel) 5 pijpen

Toelaatbare druk stoomleiding ketel 35 kg/cm²

Toelaatbare druk stoomleiding brander 60 kg/cm²

Nom. keteldruk 2 kg/cm²

Nom. branderdruk 0,4 kg/cm²

Brandstof Alcohol (methanol)

Afmetingen B2F
Lengte 198 mm

Breedte 75 mm

Hoogte 124 mm

Gewicht Ketel 690 g

Gr Ger

2-Cilinder Saito stoommachine staand T2DR

Boring 12 mm

Slag 12 mm

Toerental 6000 t/min

Vermogen ca. 0,03 pk

Druk 2 kg/cm²

Cilindercapaciteit 5,4 cm3
Max. draaimoment 1050 g/cm

Geschikte bootgrootte 100-130 cm
Geschikte ketel B2F

Afmetingen T2DR 2-Cil.-stoommachine

Lengte 115 mm

Breedte 70 mm

Hoogte 100 mm

Gewicht 675 g

Saito Ketel en brander B2F Geschikt voor T2DR, Y2DR, T2DR-L

Max. brandduur 20 min

Veiligheids-overdrukventiel ingesteld op 1,5-2,5 kg/cm²

Waterpijpen (ketel) 5 pijpen

Toelaatbare druk stoomleiding ketel 35 kg/cm²

Toelaatbare druk stoomleiding brander 60 kg/cm²

Nom. keteldruk 2 kg/cm²

Nom. branderdruk 0,4 kg/cm²

Brandstof Alcohol (methanol)

Afmetingen B2F
Lengte 198 mm

Breedte 75 mm

Hoogte 124 mm

Gewicht Ketel 690 g

Gr Ger

Dat moet je met een grote korrel zout nemen hoor
Ik had zo een 3 cyl in de Volharding staan
1.40 mtr
En dat ging redelijk goed
mvg
Frederik

Dat moet je met een grote korrel zout nemen hoor
Ik had zo een 3 cyl in de Volharding staan
1.40 mtr
En dat ging redelijk goed
mvg
Frederik

dat alles messchien niet zo is als beschreven staat dat geloof ik wel maar der zal toch ook wel iets van waarheid in zitten denk ik zo de reden dat ik de info geplaats had was uit te vinden wat voor schroef ik dan misschien wel zou moeten gebruiken ipv diegene die ik nu heb

dat alles messchien niet zo is als beschreven staat dat geloof ik wel maar der zal toch ook wel iets van waarheid in zitten denk ik zo de reden dat ik de info geplaats had was uit te vinden wat voor schroef ik dan misschien wel zou moeten gebruiken ipv diegene die ik nu heb

Laat ik het anders stellen.
Mijn Volharding was een zwaar gebouwd schip (hout)
Woog alles bij elkaar 45 kilo
Was ook geen 1.40 mtr maar 1.60
Daar hing een schroef aan van 9 cm
Die dus precies paste in het schroefraam
En daar had de 3 cylinder dus best werk aan
Vandaar als dat wat ik schreef was bedoeld voor de 2 cylinder
Kijk wat Roel heeft gebouwd
Is een kunsstof casco
En dat alles bij elkaar was dus veel lichter van gewicht
Daar speelt die 2 cylinder gewoon mee
Zal met die 3 cylinder wel een soort racebootje zijn denk ik
Dus voor de 3 cylinder een schroef van 9 cm gaat goed (trekschroef)
Is anders van spoed
mvg
Frederik:D

de Furie die ik hier heb staan heeft een lengte van 1220 breedte 260 en is of word ook helemaal houtbouw dus als ik het zo nu bekijk wat je mij verteld zou ik beteraf zijn met een grotere schroef en ik denk dat het verders geen probleem zal opleveren wa een grote gaat wel passen in did schroefraam

de Furie die ik hier heb staan heeft een lengte van 1220 breedte 260 en is of word ook helemaal houtbouw dus als ik het zo nu bekijk wat je mij verteld zou ik beteraf zijn met een grotere schroef en ik denk dat het verders geen probleem zal opleveren wa een grote gaat wel passen in did schroefraam

De diameter niet dus maar wel de spoed
Die moet je in de gaten houden hoor
Daar kan Baggeraar mischien wel wat op zeggen

Ik zou met wat er nu is, eerst het schip maar gaan maken en dan proefvaren.
Als blijkt dat het dan niet naar je zin is kan er altijd nog een andere schroef onder.

Als blijkt dat het dan niet naar je zin is kan er altijd nog een andere schroef onder.

Misschien wel een koper; voor je eerste gemaakte schroef Harm.
Je weet maar nooit.
Het is tenslotte ook een sleepboot he !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
mvg
Frederik:D :D :D

hoi Harm

ja daar heb je gelijk in ik kan altijd nog een andere aanschaffen .
wat nog wel even wilde weten ben je met een stoom aandrijving min of meer verplicht om vet afschijder te plaatsen of hoe zit dat ?
moet voor dat ik echt kan beginnen met bouwen eerst zorgen dat ik orginele tekening zie te vinden of te krijgen die kon ik niet meer terug vinden tussen de spullen wel een tekening op schaal die vergroot is van een orginele met een pantograaf maar ik heb geen detail tekening en heb op het forum al is er naar gevraagd maar voor zover nog niks dus dat word nog effe zoeken

hoi Harm

ja daar heb je gelijk in ik kan altijd nog een andere aanschaffen .
wat nog wel even wilde weten ben je met een stoom aandrijving min of meer verplicht om vet afschijder te plaatsen of hoe zit dat ?moet voor dat ik echt kan beginnen met bouwen eerst zorgen dat ik orginele tekening zie te vinden of te krijgen die kon ik niet meer terug vinden tussen de spullen wel een tekening op schaal die vergroot is van een orginele met een pantograaf maar ik heb geen detail tekening en heb op het forum al is er naar gevraagd maar voor zover nog niks dus dat word nog effe zoeken

Ik denk als dat een clup of eeen zwembad het niet op prijs stelt als je het niet zou doen
In open water mag je trouwens ook geen olie deponeren hoor
mvg
Frederik

Ja dat is voor het varen in een bak wel verplicht.
(Niemand zegt dat, maar als er een oliefilm in de bak ontstaat zal iedereen naar jouw gaan wijzen, en dan?)
Op een meer of in een grote vijver zou het misschien nog wel zonder kunnen.
Ik heb na de machine de afgewerkte stoomleiding door de voorraad watertank lopen.
Als je zachtjes draait (en zeker in het begin) geeft dat genoeg condenserend vermogen om water aan het einde van die leiding te krijgen.
Olie drijft op water, dus als je onderaan in de opvangtank het schone water naar een andere bak laat lopen en het vervolgens nog eens zo filtert, gaat er schoon water over de muur.
Echter als ik langer flink doorvaar, komt er toch damp mee naar buiten, dat kan nog olieresten bevatten.

Afgelopen tijd heb ik gewone 15W40 gebruikt.
Dit gaf een emulsie in de verdringer smeer potten en later dus geen smering.
Ik heb van de 1 op 1 stoom voldoende 1500 stoom olie en daar ga ik nu mee smeren.
Geen idee nog hoe zich dat houdt in de olie-water scheider.

Mogelijk moet ik dan toch nog met een koelwaterpomp aan de gang.

DE oplossing heb ik ook nog niet.

Op een meer of in een grote vijver zou het misschien nog wel zonder kunnen

Waarom schrijf je dit dan aan die man
mvg
Frederik :D :D

hola v Gent

ja dat vind ik een hele goeie waarom dat harm did wel na me schrijft in het zelfde bericht ag het zal wel foutje zijn:confused: ...laat ik me maar gewoon erbij houden die afscheider moet er gewoon in ;).

Harm zoals je weet ik heb iets andere ketel dan jij erin heb staan dus of de leidingen dan ook bij mij het zelfde lopen weet ik niet (bent vergeten dat ik een leek ben in stoom) maar als je en mocht je gedetaileerde foto's hebben van hoe ik het moet aan sluiten dan bij deze graag :D

pfffffffffff krijg nu wel heel veel info gelijk brein heeft veel op te slaan en te verwerken maar goed ik weet waar ik het voor doe

allemaal fijn weekend Gr Ger van uit warm zonnig spanje :cool::cool::D

hola v Gent

ja dat vind ik een hele goeie waarom dat harm did wel na me schrijft in het zelfde bericht ag het zal wel foutje zijn:confused: ...laat ik me maar gewoon erbij houden die afscheider moet er gewoon in ;).

Harm zoals je weet ik heb iets andere ketel dan jij erin heb staan dus of de leidingen dan ook bij mij het zelfde lopen weet ik niet (bent vergeten dat ik een leek ben in stoom) maar als je en mocht je gedetaileerde foto's hebben van hoe ik het moet aan sluiten dan bij deze graag :D

pfffffffffff krijg nu wel heel veel info gelijk brein heeft veel op te slaan en te verwerken maar goed ik weet waar ik het voor doe
allemaal fijn weekend Gr Ger van uit warm zonnig spanje :cool::cool::D

Er bestaan van die memo recordertjes
Kan je het op nemen
mvg
Frederik

Back