Stoomketel voor 5" loc, koper of RVS?

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door hanshogendoorn, 17 jan 2017.

  1. René-D

    René-D

    Lid geworden:
    18 sep 2016
    Berichten:
    86
    Locatie:
    Zuid Holland Zuid
    Blijkbaar willen sommige mensen het totaal niet begrijpen.
    RVS is absoluut ongeschikt als ketel materiaal voor modelbouw!
    Zijn jullie vergeten dat er al slachtoffers gevallen zijn?
    Denk alleen aan de baby die een luidspreker box op zich kreeg.
    Oorzaak RVS bevestiging welke gecorrodeerd was.

    Zo als Harm al aan gaf (meerdere malen) stop met RVS.
    Je kan de beste lasser je ketel laten bouwen.
    Ooit zal het fout gaan.
    In mijn werk in de warmte kracht al vaak genoeg breuken en lekken gezien in RVS koelers.
    Deze werken op maar ongeveer 1,8 bar.

    Ik hoop dat er een verbod komt op RVS gebruik in ketels/appendages voor hobby stoom.
     
  2. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Heeft iemand foto's van zo'n grote rood koperen ketel? (7,25) ik wil daar wel wat idee in opdoen, en wat voorbeelden bekijken.

    Mvg benjamin
     
  3. Monster Diesel

    Monster Diesel

    Lid geworden:
    28 jan 2012
    Berichten:
    233
    Locatie:
    Het Gooi
    Beste ketelaars,

    Ik heb toch wel een paar vragen hoor over het hele verhaal....

    Vooropgesteld dat ik veel minder weet van ketels dan van Stoommachines / treinen, er nog nooit 1 gebouwd heb, en er slechts 1 heb afgebouwd, die werkt nu goed.

    Zo groot, 7,25 inch, in koper bouwen dat is toch geen doen? Hoe krijg je dat gesoldeerd, hoe stook je dat zo heet, en waar haal je zoveel mooi materiaal? Dan kost het toch nog een vermogen?

    Normaal stalen ketels, roesten die dan niet aan de binnenkant? Of komt dat door de stoom / druk dat het niet rot? En eenmaal gemaakt kan je nergens meer bij, je kan geen onderhoud doen, het niet reinigen, en hoe houd je dat goed dan?

    Nou zag ik een enorme ketel van een paar heren, (en met respect hoor, het was vreselijk mooi gemaakt), en die hadden als wanddikte 13 mm volstaal, rondom het hele ding. Daar lagen las rupsen op van meerdere centimeters breed en wie weet hoe diep, allicht met 50 mm elektroden? Maar is het dan niet "overkill", het is toch zeker geen atoombom? En als je straks wilt rijden met die trein, ben je drie dagen aan het stoken voor je überhaupt warm wordt!?

    Verwarrend allemaal, nog losstaande van alle regeltjes en wetjes die er gelden....

    En dan dat rvs. Die helmut ehrle, van garthenbahn de, heeft een heel bedrijf in die dingen. De man maakt vakwerk, zonder meer. En ze worden schijnbaar gekeurd en wel over de hele wereld verkocht, en dat al jaren lang. Ik was ook al gewaarschuwd door mijn pa het niet te doen, en met alles wat je hier leest weet ik inmiddels wel beter, maar je zou toch bijna gaan twijfelen.... (kant en klare oplossing)

    En dezelfde bommetjes komen uit Vietnam en Indonesië, als je geld hebt en de weg maar weet....

    Maxitrak, Engelse ketels. Zo prachtig mooi maar onbetaalbaar, nog zonder eventueel verzendkosten zelfs. Wie duwt er 7 tot 8000 euro in z'n trein enkel voor de ketel? Dat kan echt niet, bij mij niet in ieder geval.

    Met respect voor jullie allemaal, alle bouwsels en gebruikte methoden, maar zoals u leest, zeer veel vragen en slechts weinigen kennen de antwoorden...

    Enkele van u helpen mij achter de schermen met materiaal, kennis en achtergronden, mijn dank daarvoor is groot!

    Mvg benjamin
     
  4. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Benjamin,

    met het handboek modelstoomketels kun je de benodigde wanddikte uitrekenen voor stoomketels, deze gaan uit van de diameter van de ketelromp en de treksterkte.
    Voor staal komt in de formule nog een corrosie toeslag bij.

    En ja, hoe groter het model, hoe groter de wanddikte van de ketel, maar 13mm vind ik wel fors.
    Stalen stoomketels roesten wel degelijk aan de binnenkant, maar je moet zo`n ketel dan ook echt wel goed onderhouden.
    je grootste vijand is zuurstof, dus voedingswater zoveel mogelijk van een zuurstof binder voorzien en regelmatig spuien.
    En als je de machine koud zet, of de ketel helemaal vol met water zetten, zuurstof krijgt dan (bijna) geen kans, of de hete ketel leeg spuien en deze op kamer temperatuur weg zetten.
    Ik heb ook wel gezien dat mensen een verwarmingselement in de vuurkist hangen na het spuien, dit om ook de ketel niet helemaal koud te zetten om ook de roest vorming weer tegen te gaan.
    Dit laatste moet ik bekennen, heb ik ook maar van anderen en op een club gezien, ik heb daar geen echte theoretische onderbouwing voor.

    Grote koperen ketels worden ook wel TIG gelast in plaats van gesoldeerd, maar voor een BR23 op 7,25 spoor wordt het hoe dan ook een dure grap.

    voor een dergelijk groot model, of een flinke stoomtrekker blijft staal favoriet, alleen dat laswerk...... dat blijft lastig.
    misschien eens een keer bij een stoomgroep langs gaan en eens wat vragen stellen ?

    Wat voor jou, Benjamin, nog een alternatief kan zijn is de zogenaamde "Briggs" ketel.
    hierbij vervallen alle vlakke platen van de vuurkist, op 1 na:
    [​IMG]
    Een dergelijk ontwerp is veel minder bewerkelijk qua laswerk, de vlampijpen zijn ingerold in de pijpenplaten.
    In Australie zijn dit soort ketels alleen maar toegestaan, de traditionele natte vuurkist is daar verboden (in staal denk ik).
    Bij stormpolderrail in Krimpen ad ijssel rijd een Black V op 7,25 spoor met een dergelijke ketel.
    de zijwanden van de vuurkist zijn gemaakt van RVS met een keramieke isolatie aan de binnenkant.
    Deze loc trekt met hetzelfde gemak als de "normaal" gebouwde loc`s met natte vuurkist de wagons met kinderen en volwassenen rond.
     
    Finn.s en kaapstander vinden dit leuk.
  5. Baggeraar

    Baggeraar

    Lid geworden:
    31 jan 2010
    Berichten:
    15.448
    Locatie:
    H&NF
    Jammer dat Hans geen uitleg wil geven waarom nu, ondanks dat het handboek zegt "niet gebruiken", er toch door W van Breen werd geadviseerd RVS voor een modelketel te gebruiken.
     

Deel Deze Pagina