Stoomketel

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door BigBoat, 19 jul 2007.

  1. lucbra

    lucbra

    Lid geworden:
    5 sep 2006
    Berichten:
    279
    Locatie:
    Merelbeke
    Ik snap echt niet wat er mis kan zijn bij het testen op een hogere waarde dan deze waaraan MINIMAAL aan moet voldaan worden. Dat wil in mijn bescheiden mening zeggen dat de veiligheidsmarge enkel maar hoger is - wat op zich het publiek ten goede komt. Verder zorgt dit er ook voor dat fouten door verouderingsverschijnselen, minder goede lassen (ik vermoed dat de lassen niet X-ray of US onderzocht zijn), enz. kunnen ingecalculeerd worden.
    Tevens heb het licht vermoeden dat zowel modelbouw als 1:1 aan dezelfde eisen moet voldoen - en dan is er volgens mij maar één bevoegd organisme, nl. het keuringsorganisme bevoegd voor drukvaten, stoomvaten, ... Natuurlijk zal de lokale wetgeving lichtjes aangepast zijn, maar meestal wordt er intern op TüV regels gewerkt.
    Nu heb ik in de praktijk al veel drukvaten gezien (en ook een aantal explosievaste ventilatoren voor zone '0' in de petrochemische nijverheid). Daar was het MINIMUM steeds 2x de werkdruk (voor explosievaste vaten was de berekening zelfs een stuk complexer)
    Een vraagje misschien aan de leden van de veiligheidscommissie van de modelstoom groep: gaan jullie echt een machine afkeuren die op een hogere druk afgeperst is dan de wettelijk minimale???

    Verder was de OP enkel uit op een reactie over zijn stoomgroep, en niet uit op een discussie over welke veiligheidsfactor dient aangehouden te worden voor het testen. Ik sluit me dan ook aan bij de meerderheid van de posters - een fijn stukje handwerk.

    @BigBoat - hopelijk heb je veel plezier beleefd aan de bouw - en kan je er verder nog een machine bijbouwen.

    Groeten,

    Luc
     
  2. BigBoat

    BigBoat Guest

    Orgineel bericht verwijdert.
    Het wordt door de moderator niet op prijs gesteld dat men zich met de veiligheid van de medemens bezig houdt.
    Onverantwoordelijke topics zijn voor de verantwoording van de poster en zullen als zodanig niet gemodereerd worden.
    Aangezien ik geen insperatiebron wil zijn voor hen die zich niet aan de veiligheid willen houden is dit bericht verwijdert.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 16 aug 2008
  3. PJ_Meersman

    PJ_Meersman Guest

    Ik neem aan dat de zogenaamde 'overkill' met koud water gebeurt.
    Let hierbij op dat wanneer men stoom (dus WARM water) gebruikt, de temperatuur van de ketel stijgt.
    Bij het stijgen van de temperatuur veranderen ook de materiaaleigenschappen, dus 10bar testdruk betekend daarom nog niet dat de ketel 10bar stoomdruk aankan.
    dit kan ook andere redenen hebben, maar daarvoor moet ik nog informatie vragen aan mijn pa.

    Mijn pa werkt aan stoomketels, net als mijn opa, en ik werk daar ook in de vakantie.
    Ik vond een stuk buis in hun atelier (maten volgen in volgend bericht) waarvan ik wel een mooie stoomketel zou kunnen maken.
    Ik vraag mij nu wel af waar ik goeie formules kan vinden voor het berekenen van de stoomdruk, alvorens het bouwen van de ketel.
    Ik ben van plan om op gas te stoken, zo'n gastank zoals je die vind op gasvuurtjes (keuken).
    Ik denk dat aangezien het een kleine ketel is, ik de bouw van de brander zal moeten aanpassen naar mijn eigen ontwerp. Heeft iemand een idee hoe ik een ventilator kan bouwen, of waar ik een goedkope (zeer) kleine ventilator kan kopen? Het is de bedoeling dat die op een kleine leiding wordt aangesloten, om dan aan de brander aangesloten te worden, zodanig dat er vooraan plaats wordt bespaard.

    alvast dank,
    Pieter-Jan
     
  4. joryn

    joryn Guest

    lekke stoomachine

    Ik heb een model stoomachine (oud type D20 van wilesco)
    maar de ketel is lek. Ik weet wel waar maar solderen lukt niet.
    Mijn vader en ik vermoeden dat we niet het goede tin gebruiken.

    Heeft iemand een idee met wat voor tin het wel moet
    of dat ik hem op een andere manier moet reparere, stuur me dan een E-mail (e-mail adres is: joryn97@hotmail.com)

    alfast bedankt
     
  5. F.van.Gent

    F.van.Gent In Memoriam

    Lid geworden:
    17 aug 2004
    Berichten:
    7.800
    Waarvoor moet dat per email :confused: :confused:
    Via het forum krijg je toch veel meeeeeer informatie toch
    mvgFrederik:D :D
     
  6. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Het solderen van zo'n keteltje met tinsoldeer zal niet gaan. Die ketel is van RVS en dat is wel met zilversoldeer te doen. Daarvoor is ook een speciaal vloeimiddel nodig in de vorm van poeder op basis van borax. Sommige soorten RVS zijn wel te solderen met S39 en een soldeer op basis van tin met antimoon.

    Groetjes Hans.
     
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Wilesco ketels van RVS ?
    Ik dacht dat ze altijd van gepolijst messing waren gemaakt, en daarna een chroom laagje er op.
    Voor zover mijn kennis reikt, zijn de keteltjes van Wilesco met tin soldeer gesoldeerd.

    Wil het solderen niet lukken ? soldeerplek GOED schoonmaken, moet echt oxide vrij zijn.
    gebruik S39 als vloeimiddel en een hobby gasbrander om het te verwarmen, kijk wel uit, met dat dunne spul is het snel te warm en smelten ook andere naden als die in de buurt liggen.
     
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Even iets over het keuren van ketels bij de Nederlandse Vereniging van Modelbouwers:

    Bij invoering van de P(ressure) E(quipment) D(irective) ofwel de PED, van kracht sinds mei 2001, is bepaald dat alle druklichamen met een overdruk van meer dan 0,5 bar aan de richtlijn moeten voldoen. Stoomketels vallen onder artikel 3, pt 1.2 van deze richtlijn. Annex II, Tabel 5 van deze richtlijn geeft de modules weer welke voor de betreffende ketel van kracht zijn.
    In deze richtlijn staat (geloof ik !!!!) dat een stoomketel moet zijn voorzien van een veiligheidsklep met een doorlaat van minimaal 25mm, dit is met onze kleine ketels niet meer te doen.
    Met het Stoomwezen (nu LLoyds) is in het verleden een afspraak gemaakt dat zij ons (de NVM) gedogen, waarbij er door het stoomwezen regels zijn opgesteld voor miniatuur stoomketels.

    Er zijn op dit moment 2 stromingen in Nederland, de NVM, die al jarenlang operationeel is met ketelkeuring, en daarbijbehorende certificering en keurmeesters, bij gestaan door het stoomwezen.
    En de stoomgroep Holland, draait ook al een tijd mee, maar heeft een eigen veiligheids commissie die ontwerpen keurt en keurmeesters die ketels keuren.
    De stoomgroep holland keurt ook ketels die onbekend zijn, ofwel waar geen tekening van is oid. Zo`n ketel wordt afgeperst op 2x de werkdruk, men krijgt dan een "persbewijs".
    ook dan zal de ketel op stoom moeten worden gebracht en de veiligheden gerstoomd worden zoals bij de NVM het geval is.

    Er wordt beweerd dat deze 2 instanties langs elkaar heen werken en dat de ene wat soepeler is dan de andere.
    Echter ziet men dit zelf ook en er zijn nu gesprekken gaande om voor deze 2 verenigingen op stoomgebied een eenduidige regelgeving te gaan hanteren.
    We willen allemaal veilig werken/stomen, dus komt er 1 protocol voor het bouwen en keuren van modelstoomketels >3 Bar.

    Ketels boven 3 bar moeten 2 jaarlijks gekeurd worden, en voordat je begint aan de ketel: de tekening overleggen aan de veiligheids commissie, deze zal een berekening uitvoeren en de tekeing goedkeuren of opmerkingen ter verbetering er bij plaatsen.
    vervolgens kun je de keteldelen gaan maken, en voordat je gaat zilversolderen laat je een keurmeester uit je regio dit zien, met de goedgekeurde tekening, deze zal je werk beoordelen en goed of afkeuren en je de go geven om verder te gaan als alles goed is.
    Daarna soldeer je alles met zilver af en pers je de ketel zelf af op zowiezo 2x de werkdruk, maar meer mag ook.
    Als de ketel dan dicht is maak je een afspraak met de keurmeester, deze zal de ketel met een door stoomwezen geijkte manometer gaan afpersen op 2x de werkdruk.
    Dit zal zeer waarschijnlijk goed verlopen, en de ketel krijgt een nummer ingeslagen en dit nummer gaat het archief van de keurmeester in.
    Daarna maak je het model verder af en moeten de veiligheden gestoomd worden, dwz, met een normaal brandend vuur (vaak kolen of gas) en geopende aanjager mag de druk niet meer dan 10% van de maximum druk oplopen.
    Als ook dit goed is krijg je het definitieve ketel certificaat, om de 2 jaar wordt de ketel dan afgeperst en dit wordt bijgehouden in het ketelboek.

    Wie connecties heeft bij Het Stoomwezen zit alleen maar goed, maar ik denk niet dat elke modelbouwer die een ketel boven 3bar gaat bouwen bij het stoomwezen aan mag kloppen.
    Of dat het financieel haalbaar is om door stoomwezen te laten keuren. (geen idee wat dat kost eigenlijk).

    Bigboat, ook op het onderstoom forum posten wij heel wat af en op je site gezien wat allemaal gemaakt hebt PETJE AF !!!!!!
    Ook op electronica gebied weet je ontzettend veel.

    Waar het mij om gaat is dat de NVM een ketelontwerp vanaf de tekening af al keurt, dus ook de materialen en plaatdiktes enzo opgeven op de tekening (logisch), en dat daarbij iemand is die je ontwerp door rekent, en dat is voor iedereen het beste denk ik, daar heeft iedereen baat bij, de bouwer zelf, en laten het eventuele publiek wat vlak bij een op druk staande ketel staat.
    En aangezien de PED regels geen ruimte bied voor onze eigen ketels (eisen waar we nooit aan kunnen voldoen, we werken met een schaal model) is het maar goed dat het stoomwezen de keuringsinstantie van de NVM met een schuin oog in de gaten houd.
    Tevens heb je met een onder toeziend oog van de NVM gebouwde ketel, en gekeurde ketel een stukje verzekering.
    Mocht er wat gebeuren, dan zal uit het ketelboek blijken dat de ketel volgens de tekening is gemaakt met deugelijke materialen en dat deze periodiek is gekeurd (soort APK).
    Daarmee ben je als NVM lid tegen aansprakelijkheid verzekerd.

    Ga anders een keer kijken bij stoomgroep het Y in Spaarnwoude, niet al te ver van Alkmaar toch ?
    Zij zijn ook een onderdeel van de NVM, stoomgroep het Y.
    Al hun ketels >3 bar worden daar de keurmeester aldaar gekeurd, wellicht eens leuk om daar een gesprek mee aan te gaan aangezien jijzelf uit de "grote" stoom komt en ervaring met het stoomwezen hebt ?

    Ik wil niemand iets opdringen, alleen aangeven dat je vooral GOED moet werken tijdens de bouw van een stoomketel, het is geen kinderspeelgoed.
    En dat het persbewijs van de SVS, SAMENWERKINGSVERBAND van STOOMGROEPEN net zoveel waard is als toiletpapier, tja dat certifikaat van deugelijkheid, dat kan iedereen invullen.
    Maar een stoomwezen gekeurde ketel zal betrouwbaar zijn, amders keuren ze deze niet zo maar goed.
    Alleen met alle regeltjes in ons land kan het zijn dat de ketel niet erkend wordt op een publiekelijk evenement georganiseerd door een van de stoomgroepen.
    Ik zeg KAN, wellicht kijken ze dan naar je persbewijs van het stoomwezen en zeggen ze, OK, vuur er in en gaan.......

    zo nu stop er er mee....................
     
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    ter verduidelijking, wat je zegt daarin ga ik helemaal mee !

    het inslaan van het ketelnummer gebeurd onderaan de ketel waar de binnenvuurkist met een dikke koperen ring (rond vierkant of rechthoekig, afhankelijk van de vorm van de vuurkist) aan de buitenketel vast zit.
    deze ring is 10 a 12mm hoog/dik.
    op dat punt wordt het nummer er in geslagen.
    Dat lijkt me dan geen verzwakking, toch ? de dikke koperen strip/ring geeft voldoende soldeeroppervlak om sterkte te geven op dat punt ?

    Nog even over de verzekeringskwesie:
    Hier een deel van de collectieve verzekering van de NVM:
    Wat is verzekerd:
    Voor de NVM: Aansprakelijkheid voor aan derden toegebrachte schade, inclusief de aansprakelijkheid van de NVM voor schade toegebracht aan gehuurde of ter beschikking gestelde ruimten verband houdende met deelname aan tentoonstellingen en beurzen.
    Niet verzekerd is de door bezoekers van de beurzen of tentoonstellingen toegebrachte schade (die wordt verhaald op de bezoeker)
    Meeverzekerd is:
    aansprakelijkheid van bestuursleden van de NVM als zodanig en die van commissieleden van de NVM (denk aan de veiligheidscommissie Stoom)
    Het rijden met stoomlocomotieven en stoomvoertuigen door NVM-leden en het opstoken van stoommachines door NVM-leden, mits de betreffende ketels met een werkdruk van meer dan drie bar zijn voorzien van een geldig certificaat van het Stoomwezen of een geldig certificaat van de veiligheidscommissie van de NVM.
    Het eigen aansprakelijkheidsrisico van niet-leden van de NVM, die berijders/bezitters zijn van eigen stoomlocomotieven, stoommachines, tenzij zij rijden of opstoken op uitnodiging van de NVM (of de aangesloten vereniging) en bij de daarvoor in aanmerking komende ketels een erkend persbewijs aanwezig is of alsnog is verstrekt. (onder erkend persbewijs moet worden verstaan een door de VC-NVM afgegeven persbewijs of een
    geldig persbewijs/certificaat van het samenwerkingsverband Stoomgroepen e vergelijkbare buitenlandse certificaten/persbewijzen; bij twijfel kan de bijwonende NVM-VC-inspecteur ter plekke een proefpersing worden verricht en een persbewijs worden afgegeven)

    Tot zover de verzekeringen.........

    Ik betwijfel of deze mensen aangestelde personen zijn door het stoomwezen cq Lloyds.
    Eerder denk ik dat het goed willende hobbyisten zijn die de clubleden adviseren.

    Ik zal het eens navragen hoe dat zit, want wie controleerd nu wie.
    Ik weet zeker dat het niet zomaar "goedwillende hobbyisten" zijn, deze mensen hebben wel kennis van zaken, alleen, in hoeverre stoomwezen hier in betrokkenis, dat weet ik niet.

    En het is ook meer dan advies, de veiligheidscommissie kan in "modelbouwland" afkeuren en stookverboden afleggen.
    Ik al het fijne er van eens navragen, interessante discussie eigenlijk wel.
    grote stoom vs kleine stoom
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    gebeurt dat wel eens dan ????????
    met een waarschijnlijk computer gestuurde installatie ?

    80 bar......... mwoh, dan klapperen je oren wel ja.

    Ik wist niet dat je zelf keurmeester bent voor de centrale, en je hedt HTS energie techniek in je zak....... kennis van zaken, dat zit wel goed !

    Ik ben op dit moment bezig met een 6 bar ketel voor de 1:6 vrachtwagen, helemaal volgens richtlijnen van de NVM, ik ben in juni bij de keurmeester geweest om het reeds gemaakte ketelspul te laten zien, ook met hem heb ik een interessant gesprek gehad over de nog tot stand te komen samenwerking tussen de NVM en de stoomgroep holland.
    Hij is falikant (spel ik dit goed?) tegen ketels van RVS (316L).
    dit i.v.m. de onzichtbare interkrisalijne corrosie die kan optreden, en dan kan je ketelplaat het ineens begeven.
    Maar er rijden op dit moment een paar grote (1:8) locomotieven in NL & Belgie rond met een RVS ketel, zonder problemen tot nu toe.
    De belgische bouwer v/d grote ketel heeft eens een berekening laten zien van wat het verschil is in warmte overdracht tussen koper en RVS, dit was bij een miniatuur ketel marginaal te noemen.
    Wat voor materiaal gebruiken ze in centrales, de waterpijpen, stoomhouder etc ?
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    WOW........

    Kun je dat onderbouwen, dat er geen 316 gebruikt mag worden ?

    Een stomer uit Belgie beweert namelijk dat 316L een uitstekend materiaal is voor stoomketels, 304 helemaal niet maar 316L (vooral de toevoeging L ) dus wel.

    Ook in ons land heb ik dit horen zeggen en gezien, steeds meer grotere modellen gaan met een RVS ketel rijden, gemaakt van 316 L.

    Moeten we ons zorgen gaan maken ?
     
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Inderdaad, maar zoals ik al vermeldde, voor stoomketels wordt in de regel RVS 316 L gebruikt, een geen gewoon 316.

    echter, wees iemand anders mij op de gevaren van Interkristalijne corrosie, ofwel simpel gezegd, het metaal rot van binnen uit weg, en kan het zonder opgaaf van reden onder druk begeven, zonder dat je iets aan de buitenkant ziet.
     
  13. Zoef de Haas.

    Zoef de Haas.

    Lid geworden:
    2 okt 2003
    Berichten:
    877
    Locatie:
    Den Haag
    Dat is dus niet waar, in de haven van Scheveningen heb ik eens een jacht zien liggen van ongeveer 30 meter die geheel van RVS was gemaakt. Dat dit geen onderhoud zou vergen klopt ook niet, op verschillende plaatsen waren toch roestplekken te zien.

    Groetjes Hans.
     
  14. ahjwinth

    ahjwinth

    Lid geworden:
    27 sep 2004
    Berichten:
    191
    Locatie:
    Beemster (Noord Holland) En Beesd in Gelderland,
    Ik werk voor een fabrikant van gasturbines voor de olie en gas industie. Wij leveren 2 type omkastingen een onshore en offshore. De onshore omkasting is van gewoon staal wat gecoat is. Deze gaan allemaal binnen 5 jaar corroderen als ze offhsore worden gebruikt.. Na 7 jaar zitten dan vaak de gaten er in.
    Op mijn laatste project had de klant een offshore omkasting gekocht van RVS 316. Gedurende de bouw van het offshore platform is het vervuild geraakt doordat er slijpsel van koolstof staal was opgekomen binnen 2 maanden was de enclosure mooi bruin geworden. De werf heeft vervolgens de omkasting weer schoongemaakt met ... Cillit Bang. Er gingen een aantal dozen cillit bang door en een paar dagen later stond de omkasting er weer netjes bij en was het roesten van het RVS over. Nu een jaar later is er nog steeds niks te zien van corrosie ondanks dat de machine offshore staat.
    Vaak gaat RVS roesten doordat het niet goed is behandelt tijdens de nieuwbouw en vervuild is geraakt door koolstof staal.
     
  15. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    beetje duur misschien ?

    De Delorean auto, is van RVS, alleen een beeje zwaar.
     

Deel Deze Pagina