Stoomsleepboot Maarten

Weer wat geleerd ! Jan, mijn dank hiervoor is groot !

betreffende, de passende sleuteltjes

groeten, Brandaris
 
Toch leuk als dan iemand er nog iets aan heeft.
Soms ben je in de modelbouw op een punt dat je nog even moet nadenken hoe je verder moet. Hierbij een paar foto's van een geintje wat ik in zo'n geval tussendoor heb gemaakt.

full


full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wel een heel leuk geintje! Ik hoop dat je nog regelmatig op zo'n "nadenk" punt komt, zien wij tenminste nog meer van die geintjes. :-D

Groetjes Arie
 
Nog 2 detail foto's van de machine voor de Maarten.

full

De exentriek en schuifstangen gemonteerd.

full

De onderkant van de cilinders. De machine waaraan ik in maart 1997 was begonnen heeft in maart 2003 voor het eerst gedraaid op perslucht. De stoomketel moet nog gesoldeerd worden. De afgelopen jaren heb ik alleen aan de boot gebouwd.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Toen de machine de eerste keer had proefgedraaid op perslucht wilde ik ook weten of de schroef stuwkracht had. Op de foto de eerste test in de badkuip.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Van Frederik heb ik al een hoop moois gezien en ik heb nu ook een deel van de foto's uit de albums van Brandaris en Arie van Dorp gezien. Jullie hebben ook prachtige sleepboten gebouwd. Het verschil in schroefwater op de foto's komt inderdaad voor een deel door de lichtinval. Ook maken de motoren van de Smit Nederland veel meer toeren dan mijn machine. Brandaris moet je met die Voight Schneider niet extra voorzichtig zijn met vuil in het water ? Het systeem lijkt me kwetsbaarder dan een schroef. De manoeuvreerbaarheid met dat systeem is natuurlijk wel dik in orde.
Zolang de voorraad strekt nog een paar foto's.

full

De buitenboordafsluiter van het koelwater voor de condensor.

full

Hier is te zien hoe e.e.a. aangesloten zit.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Jan, wat betreft de manouvreerbaarheid dat is perfect 360gr. rond op een dubbeltje
met vuil in het water heb je minder problemen dan een schroefboot, als je de motoren van de VSP uit zet valt het vuil vanzelf naar beneden , of het moet een vislijn zijn die rond de messen wordt opgewonden als op een klosje!
Maar dat heb ik gelukkig nog niet mee gemaakt.

groeten, Brandaris
 
Hallo Jan van dat water dat moet je niet al te serieus nemen hoor.Ik meende als dat je had eerst een bad genomen en toen de boot er ingezet:mrgreen:
Deed ik vroeger ook met van die badeendjes weet je wel
Het ziet er verders allemaal weer fantasties uit hoor
En ga zo verders zei de non tegen de pastoor
mvg
Frederik:D :D
 
Had je dan in jouw jonge jaren dan al badeendjes ??????

Mvg Hans

Bij wijze van spreken dan he Hans :D :D
Wat je toen wel had dat weet ik eigenlijk niet eens meer
Het was inieder geval een grote teil voor heel de Fam en de schoonste ging altijd eerst
Dat was nog eens een tijd he
mvg
Frederik
 
@Brandaris:Wat manoeuvreerbaarheid betreft,360 graden rond op een dubbeltje gaat ook prima met een 2 schroever maar dwarsuit zoals met jouw VSP wordt lastig.:mrgreen:

@Jan:zoals Frederik al schreef, neem niet alles te serieus anders wordt het allemaal misschien wat saai.;)
Ik hoop wel dat je nog een hoop foto's hebt en maakt want van zoveel moois krijgt niemand genoeg.:-D

@Frederik:Ging jij zeker nooit als eerst in de teil.

Grtn Arie
 
Laatst bewerkt:
Jullie hoeven niet ongerust te zijn hoor, mijn tenen zijn niet zo lang.
Mijn machine is in verhouding tot een oscillerende machine, zonder pompen en condensor, een stuk zwaarder. Ik moet dus goed op het gewicht letten. Het is dus nog niet helemaal zeker of ik de huidige opzet van de stoomketel kan handhaven. Deze is van 3 mm koper. Met solderen van de ketel wacht ik nog tot ik meer zekerheid heb over het totaal gewicht als de opbouw gereed is.

full

De losse onderdelen van de ketel. De aansluitpunten voor de appendages zitten van binnen naar buiten in de ketelwand geschroefd zodat bij solderen alles goed op zijn plaats blijft. Tevens zijn ze voorzien van een rand waardoor ze nooit door het gat kunnen.

full

Testen van het draagvermogen. Dit vond ik een hoopvol beeld want de zwaarste onderdelen staan al in de boot.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top