Stoomsleepboot Maarten

Om niet de hoofdprijs aan messingplaat te verknippen of verzagen maak ik alles eerst van stevig tekenpapier. Als de vorm klopt gaat het tekenpapier met dubbelzijdig tape op de messingplaat om uit te zagen. De achterboeiing is uit één stuk. Om dit in de goede vorm te kunnen buigen heb ik er steeds een stukje uitgezaagd aan boven en onderkant. De foto maakt e.e.a. duidelijk naar ik hoop.

full

Achterboeiing gebogen en gesoldeerd.

full

Het bovenaanzicht van de Maarten in maart 2006.

full

Het roerkwadrant. Op de tekening is dit niet aangegeven. Omdat ik het geluk heb gehad foto's te mogen maken kon dit toch redelijk getrouw aan de werkelijkheid gemaakt worden.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan , het is een plaatje .
Het is gewoon zonde om dat later te schilderen .
Hetgeen wat jij hier laat zien zorgt er voor dat ik in een hoekje van mijn kamer me ontiegelijk ga zitten te schamen voor mijn kliederwerk .

Mvg Hans
 
@ Hans H. Ik gebruik diverse methoden door elkaar. Het berghout zit op het dek gesoldeerd. Pas daarna het dek op de spanten gelijmd en geschroefd. De bovenkant van de verschansing is gesoldeerd. Daarna de onderkant met behulp van 2 componenten metaallijm aan het berghout geschroefd. 1,2 mm schroefjes en toen de lijm uitgehard was heb ik de koppen er af geslepen.
@ Hans M. Met zo'n boot als de Logi zou ik dat zeker niet doen. Modelbouwen doe je volgens mij voor je plezier en vooral voor jezelf. Als je dan ook nog je best gedaan hebt is het toch goed. Een wijs modelbouwer bij ons op de club zei eens: "veel modelbouwers verpesten de lol die ze er aan zouden moeten beleven door perfectie na te streven".

full

Sprong naar maart 2009. Voordek.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
heel veel respect voor jullie mannen
ik wil een paar simele cilinders maken maar ik moet ook solderen welke soldeertin bevelen jullie aan ik heb er al een paar gehad maar dat wil niet blijven zitten
dus mijn vraag: welke soort tin is er nodig(tin/lood/zilver) en welk soort vet heb ik nodig, graag ook typenummer erbij zetten als dat er staat zoals s-39 soldeervet van griffon.
MVG sjoerd
 
Hallo Sjoerd.

Je hebt niet aangegeven van welk materiaal jouw cilinders zijn maar ik gebruik om messing, RVS en brons te solderen zilversoldeer en Flux ( poeder )
Als je bij Google "hardsolderen" invult kan je genoeg tips vinden.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
"veel modelbouwers verpesten de lol die ze er aan zouden moeten beleven door perfectie na te streven".

Groeten, Jan.

Perfectie zie ik gelukkig niet terug in de 'Maarten' :nooo:

Zonder dollen, ik zit me regelmatig te vergapen en te verbazen over het bouwwerk, ongelofelijk mooi en 'perfect'.

Xilence die zich in het zelfde hoekje als Hans M zich gaat zitten schamen.
 
Xilence, ik beleef een hoop lol aan het bouwen ;) ;)

full

Het hele potdeksel is gesoldeerd. De delen van de boeiing heb ik eerst met zilver aan een U profiel, met 2 mm binnenruimte, gesoldeerd. Dit U profiel zit van achter naar voor om de steven geschoven. Dit om alles goed in positie te houden en tijdens het solderen van de rest raakt het zilver niet los.
De toegang tot de voorpiek is uit massief gefreesd. De bolders en bolderkasten zijn opgebouwd uit losse delen.

full

Uit multiplex de omtrek van de opbouw uitgezaagd. Deze zit met een klamp onder de spanten om de zeeg erin te trekken. Dit alles om het plaatwerk voor de opbouw te kunnen aftekenen.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hello Jan, sorry I don't speak Dutch but wanted to say thanks for the wonderful pictures you're posting. One of the most beautiful model steam engines and tugboats I've seen!
I'll follow your progress with much interest.
 
Thank you kno3. You're welcome.

full

De plaat voor de kombuis op 5 november 2008. Om deze zodanig te kunnen buigen dat stuurboord en bakboord gelijk zijn heb ik een mal gemaakt.

full

Hoe het er uitzag op 17 maart 2009.

full

De mastkoker gemonteerd op 27 maart 2009.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Frederik.

Je of jij past me beter hoor :confused:. Een zetbankje zou niet gek zijn maar dat heb ik nog niet. Misschien een idee voor de toekomst.

Groeten, Jan.
 
full

De plaat voor de koelkast. Gaten geboord om alle openingen uit te zagen. Ook zijn hier de klampen te zien waarmee ik de multiplex plaat bevestigde.

full

De mal om de plaat voor de koelkast te buigen.

full

De plaat gebogen en de achterkant erin gesoldeerd.

full

De Maarten op 10 december 2009.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Weer even een uitstapje tijdens een "denk periode". Mijn vrouw was op tentoonstellingen altijd gecharmeerd van heteluchtmotoren. Begin 2008 besloot ik om er een te bouwen voor haar verjaardag. De tekening heb ik besteld bij de NVM. De meeste onderdelen zijn redelijk eenvoudig te maken. Het verbindingsstuk tussen de warme, koude en werkcilinder is wat lastiger door meerdere bewerkingen. Het stukje eikenhout heb ik "gered" van het grof huisvuil. Dit was in een eerder leven een stuk van een bankstel.

full

De eerste onderdelen gedraaid en gefreesd.

full

Vliegwiel en cilinders gemonteerd. Om het er een beetje mooi uit te laten zien heb ik aanvankelijk de warme cilinder van hetzelfde materiaal gemaakt.

full

Eerste keer proefdraaien. De machine wilde wel draaien maar door de geleiding van de warme cilinder niet echt van harte. Als door tocht het vlammetje maar net naast de cilinder kwam was het over.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Daar hebben er al verschillende een kapje over heen gemaakt bij de vlam dus
Wat een geluk zeg als dat dat plankje niet van je bed kwam he
mvg
Frederik
 
Laatst bewerkt door een moderator:
In november 2008 heb ik dat ook gedaan Frederik. Tevens heb ik toen de warme cilinder vervangen. De nieuwe heb ik gemaakt van RVS. De machine werkt daarna stukken beter.

full


full


Ik wens u allen fijne feestdagen en een succesvol en gezond 2010.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Hallo Jan ,

Voor jouw en je familie ook een fijne kerstdagen en alvast ook een goede jaarwisseling .
En natuurlijk voor al de forum lezers hetzelfde .

Mvg Hans
 
Jan, al het beste toegewenst en niet te vergeten, nog veel bouwplezier aan de Maarten en vele "denk perioden".:xmas:

Groeten Arie
 
Laatst bewerkt:
Back
Top