Stoomsleepboot Maarten

Ieder weer bedankt voor de positieve reakties.
In een periode dat ik eigenlijk nog niet op een rij had hoe ik de verschansing zou maken, heb ik veel eerder dan logisch is het anker voor de Maarten gemaakt. Ik heb het opgebouwd uit vierkant messing van 5 mm. De vloeien zijn uit 2 mm plaat gezaagd. De delen met zilver gesoldeerd om toch een stevig geheel te krijgen.

full

De eerste delen gezaagd en gebogen.
full

Het anker gereed.
full

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
[QUOTE=Jan Walpot;

Kijk dat is nu nog eens een ouderwets Scheepsanker he :(
Wel wat mooier als die moderne rot troep van tegen woordig geen reuk of smaak aan hoor
Jan zeer netjes gedaan hoor
mvg
Frederik:D
 
Dit is vakwerk:)
Ik bewonder het ten zeerste en mijn hartje gaat er sneller van kloppen.
Zo'wn pracht sleepboot met stoom is toch nostalgie??:confused::)
Ik hoop dat ik als ik ouder en meer geduld heb het ook kan.

Ik ben wel eigenlijk wel benieuwd naar meer.
Maar dat is geduld:p
 
Als mijn vrouw ziet dat ik het topic Maarten ga openen,
komt ze al gelijk met die dweil aan. (Kwijl, kwijl)

Het is weer prachtig hoor ! mijn complimenten !!

Brandaris
 
Ik heb nog lang niet alles gezien wat er op dit forum staat maar als ik zie wat jullie zelf allemaal gebouwd hebben moet het hier en daar wel een erg natte bedoening zijn.
Toen ik aan de ankerlier begon dacht ik nog, even een ankerliertje maken maar op de benodigde tijd heb ik me behoorlijk verkeken. Hoewel ik zoveel mogelijk probeer alles zelf te maken heb ik 4 tandwielen voor de lier gekocht. Ik heb daarvoor niet het gereedschap. Maar met het kopen waren ze nog niet af. Ze moesten nog afgedraaid worden in de breedte en spiebanen gestoken. De nestenschijf en de rest is wel eigen maaksel.

full

Ik heb ooit aan boord van de Maarten een serie detail foto's mogen maken en die zijn een enorme hulp bij dit soort onderdelen.

full


full

Die vijf puntige ster heeft me ook de nodige hoofdbrekens gekost voordat ik eruit was hoe je die kan maken.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit.

Hoe heb je die cirkel zo mooi rond gekregen van de draaischijf?
Of is het een van een bestaand iets.
Voor mijn opduwer liep ik daar op vast namelijk.
 
Hallo Koen.

Is helemaal opgebouwd uit losse delen. De buitenring gedraaid en de rest erin gesoldeerd. Voor dit soort dingen is het maken van een goede mal vaak het grootste werk.

M.v.g. Jan.
 
Hierbij nog een foto van de ankerlier waarop redelijk is te zien hoe e.e.a. werkt. De handles om de verhaalkop of de lier in werking te zetten moeten hier nog gemonteerd worden. Ook de dekstopper is hier nog niet aanwezig.

full


Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Kun je een schatting geven van het aantal uren werk, dat hier in zit? Dat zullen er best wel een flink aantal zijn.
 
Ik hou inderdaad geen uren bij want dat voegt volgens mij maar weinig toe. Aangenomen dat de vraag over de lier gaat, daaraan ben ik begonnen half oktober 2006 en de lier was gereed half januari 2007.
 
full

Nadat ik op een rommelmarkt een tekentafel op de kop getikt had begon het tekenen van diverse machine onderdelen. Omdat het tekenen niet echt mijn hobby is, is er nooit een complete bouwtekening ontstaan.

full

De eerste delen gemaakt.

full

Het begin van de lagerblokken.

full

De halve lagerschalen voor de tussenlagers gemaakt.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
full

De losse delen voor de leibanen.

full

De oliegroeven in een leibaan gemaakt.

full

De onderdelen voor de krukas. Voor de krukas te kunnen lijmen moesten nu eerst de mallen gemaakt worden om ervoor te zorgen dat de krukwangen onder de goede hoek staan. Tevens mallen voor de onderlinge afstand gemaakt. Met de gebruikte Loctite moeten de delen direkt op de juiste plaats zitten want verschuiven is niet meer mogelijk.

full

De krukas gemonteerd. Om de krukas extra te verstevigen heb ik in de krukwangen nog een spanbusje gemonteerd.

Groeten, Jan.
 
Laatst bewerkt:
Leuk dat je stap voor stap laat zien hoe alles is opgebouwd!

Tot welke temperatuur is de locktite bestand? En was krimpen van de krukas onderdelen geen optie?
 
De loctite 638 kan heel wat hebben, zeker zo`n krukas, die wordt niet zo warm.

Ik heb van mijn Clayton Undertype steamwagon 1:6 de krukas ook met 638 verlijmd, maar ook nog spanbussen ingezet.

Beste Jan, werkelijk waar, wat een vakmanschap !!!
Wat een subliem afwerkings niveau, super !!!
 
Back
Top