Stoomsleepboot Maarten

Aan de Maarten wordt nog steeds gewerkt. Ben nog steeds bezig met de deling van de schoorsteen en het bevestigen van de koelkast. Zolang dat nog niet interessant genoeg is om foto's van te maken nog een paar foto's van de 1 cilinder machine van mijn stoomplant.

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
WOW!!!! :shock: :shock: :hammer::worship::thumbsup::schrik:

Eigenlijk hebben we geen smilies voor dit soort prachtige werkstukken!!

Jan, je hebt er een trouwe lezer bij. Ik heb, buiten mijn stoommachientje van vroeger, geen verstand van dit soort dingen maar vind het prachtig om naar te kijken. Ik kan daar erg van genieten.
Martin

Aan de Maarten wordt nog steeds gewerkt. Ben nog steeds bezig met de deling van de schoorsteen en het bevestigen van de koelkast. Zolang dat nog niet interessant genoeg is om foto's van te maken nog een paar foto's van de 1 cilinder machine van mijn stoomplant.

Groeten, Jan.

12494b4ac12af2ef8.jpg

Dit is dus de echt cheddar

Laatst bewerkt door een moderator:
@ Martin, het is altijd leuk te lezen dat je werk gewaardeerd wordt. Als ik jouw Spitfire bekijk zie ik ook een stuk vakwerk en weet nu dat ik nog te weinig heb rondgekeken op dit forum. Helaas gaat alle tijd op het forum ten koste van de modelbouw. Ik wens je veel succes zowel met de Spitfire als met de boot.

@ Frederik, die Cheddar heb je keurig nagebouwd en wat mij betreft is de jouwe de "echte". Volgens mij kan een gekochte machine je nooit zoveel voldoening geven als een zelf gebouwde.

full

De 1 cilinder gereed. Om de ketel te kunnen vullen heb ik nog een handbediende voedingpomp geplaatst. Rechts onderin is daarvan de handle te zien. De gewichten van de regulateur zijn gemaakt van kogels uit een lager.

full

De aandrijfriem van de regulateur is een stukje fietsband. Om dat mooi recht te krijgen een stuk brons in de klauwplaat van de draaibank gezet. Fietsband er strak omheen getrokken en vervolgens met een Stanley mes, gesteund op het support, afgesneden.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Je had beter zo.n metalen snaar kunnen pakken van Wilesco :confused:
Die fiets band zal je niet veel plezier aan beleven hoor:mrgreen: :mrgreen:
mvg
Frederik:D :D

De kogels heb ik eerst rood gloeiend gestookt en langzaam af laten koelen om ze "zacht" te krijgen.
Die stukjes fietsband bevallen tot nu toe prima. Ik heb er een paar reserve maar het is, op dagen dat de machines draaien, nog niet voorgekomen dat er een kapot ging.

Groeten, Jan.

Mag ik jou even vriendelijk bedanken dat je deze prachtige sleper NIET
hoogglans hebt gespoten/laten spuiten ??
Eindelijk weer eens iemand die het begrijpt, hoe het hoort.
Zag ik op een foto nou een conische schroefas ? Gaaf, zo zie je ze nog maar weinig op
modellen !

@ Solex, alles aan de boot is gewoon met de kwast / penseel geverfd. Zowel het rode als het witte randje kostte me 1,5 uur voordat ik helemaal rond was. Dat ik alles zoveel mogelijk zelf probeer te maken heeft inderdaad als voordeel dat je kan kiezen voor een conische schroefas.

Weer even terug naar de Maarten. De messing ring onderaan de schoorsteen is met 2 componenten lijm aan de aluminium buis bevestigd. Om het extra stevig te maken heb ik er 4 boutjes in gezet. De messing ring wordt ook met 2 componenten lijm en 4 boutjes aan de koelkast bevestigd. In beide gevallen zit het schroefdraad getapt in de messing ring zodat de draadeinden glad afgewerkt kunnen worden.

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
@ Solex, alles aan de boot is gewoon met de kwast / penseel geverfd. Zowel het rode als het witte randje kostte me 1,5 uur voordat ik helemaal rond was. Dat ik alles zoveel mogelijk zelf probeer te maken heeft inderdaad als voordeel dat je kan kiezen voor een conische schroefas.

Weer even terug naar de Maarten. De messing ring onderaan de schoorsteen is met 2 componenten lijm aan de aluminium buis bevestigd. Om het extra stevig te maken heb ik er 4 boutjes in gezet. De messing ring wordt ook met 2 componenten lijm en 4 boutjes aan de koelkast bevestigd. In beide gevallen zit het schroefdraad getapt in de messing ring zodat de draadeinden glad afgewerkt kunnen worden.

Groeten, Jan.

12494b500d31a6dfc.jpg

Had je dit al gezien Jan
mvg
Frederik

Laatst bewerkt door een moderator:
Die foto heb ik gezien Frederik. Is gemaakt op een tentoonstellingsdag in 2004. Ik ken de boot want hij is gemaakt door mijn oom. :):)

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Geen spectaculaire foto maar voor mij een belangrijke vordering. Alle delen van de opbouw zitten aan elkaar. De aansluiting van de koelkast op het dek is afgewerkt.

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
mooie boot
ik heb een klein vraagje (offtopic) waar bestellen jullie je messing want op internet kan ik wel een plaat bestellen maar die afmeting is 2000x1000 en dat vind ik veel te groot
mvg sjoerd

Hallo Sjoerd.

Ik ben naar de metaalwinkel in Rotterdam gegaan en had het geluk dat er een stuk plaat van 500 x 1000 x 0,4 mm lag. Het was eigenlijk 0,1 mm dikker dan ik hebben wilde maar ik heb het toch meegenomen.

Groeten, Jan.

Hallo Sjoerd.

Ik ben naar de metaalwinkel in Rotterdam gegaan en had het geluk dat er een stuk plaat van 500 x 1000 x 0,4 mm lag. Het was eigenlijk 0,1 mm dikker dan ik hebben wilde maar ik heb het toch meegenomen.

Groeten, Jan.
haha beetje ver als je in de buurt woont van nijmege:mrgreen:

Komt de timmerman ook nog langs voor het stuurhuis en alle trapjes en deurtjes?

Ziet er goed uit hoor!
Kan de schoorsteen ook nog recht op?

Kan de schoorsteen ook nog recht op?[/QUOTE]

Ik geloof het niet hoor :confused:
Zit vastgelijmd :sleepy:
Zou maar eens even beter kijken
En de timmerman moet wel een scheepstimmerman zijn hoor
Anders word het stuurhutje misschien wel een Flat:mrgreen:
mvg
Frederik :D :D :D

Back