Stoomsleepboot Maarten

@ Harm,

Toen wij vertrokken uit medemblik zag ik de maarten ook nog liggen!
Hele aardige jongens en die vertrokken een dag later als ons naar dordt.

Dat is ook een super boot om te zien!

Hallo Baggeraar.

Heel leuke video van de Maarten, zeker de opnamen van de machine.
In deze tijd van het jaar komt het er niet zo vaak van dat ik op het forum kijk.
Daardoor zag ik het nu pas.

Groeten, Jan.

heey jan
ik heb op de sleep boot maraten mee gavaaren een stuk over het ijselmeer gevearen
het is wel een heele maaoie boot
gr joost

Hallo allemaal.

Na een goede zomer zonder modelbouw ben ik weer begonnen. Meestal begin ik dan weer te bouwen maar deze keer was de "Najaars Stoom en Techniekdag" te Wijchen de start van het seizoen. Deze vervanger van de stoomdag in de Rijnhal was toch wel een zeer geslaagde dag.
Ik ben nu bezig met de deuren van machinekamer. Zoals zo vaak kost het maken van mallen meer tijd dan het maken van de delen waar het om begonnen is.
Na het verzamelen van diverse gegevens en foto's heb ik ook een schets gemaakt van de sleephaak voor de Maarten. Dat zal nog een heel karwei worden om daar een werkend geheel van te maken.

full

Te Wijchen.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
De eerste delen voor de sleephaak zijn gezaagd. Eerst een tijd zitten puzzelen hoe het precies werkt want tot nu toe heb ik geen tekening kunnen bemachtigen. Gezien de afmetingen van de sleephaak ben ik nog niet overtuigd dat het gaat lukken de haak echt werkend te krijgen.

full

full

Laatst bewerkt:
Tekening, Is ook moeilijk aan te komen met die patenten.
goed kijken naar het origineel, dan lukt dat jou wel Jan! :yes:

de basis ziet er alvast goed uit !

succes, Brandaris

De eerste delen voor de sleephaak zijn gezaagd. Eerst een tijd zitten puzzelen hoe het precies werkt want tot nu toe heb ik geen tekening kunnen bemachtigen. Gezien de afmetingen van de sleephaak ben ik nog niet overtuigd dat het gaat lukken de haak echt werkend te krijgen.

Lucas 14 Jan

Frederik, bedoel je dit:
Een feestmaal op sabbat
LUCAS-14
1 Toen hij op sabbat naar het huis van een vooraanstaande farizeeër ging, waar hij voor een maaltijd was uitgenodigd, hielden ze hem in het oog. 2 Er was daar iemand met waterzucht. 3 Jezus vroeg aan de wetgeleerden en de farizeeën: ‘Is het toegestaan hem op sabbat te genezen of niet?’ 4 Maar ze zwegen. Hij pakte de man bij de hand, genas hem en stuurde hem weg. 5 En tegen de farizeeën en wetgeleerden zei hij: ‘Als uw zoon of uw os in een put valt, dan haalt u hem er toch meteen uit, ook al is het sabbat?’ 6 En daarop hadden ze geen antwoord.

Frederik, bedoel je dit:

Neen het ging over een mopje
Er was een non die dee mee liften met een chauffeur
En die beste man vergiste zijn eigen wel eens met he pookje
I P V van het pookje nam hij die non haar knie
Toen zij zei Lucas 14 mijn zoon
Hij had de non afgezet
En hij als de sodemieter naar huis
Daar las hij gij zijt op de goede weg mijn zoon Ga zo hoger op mijn zoon :banana::banana::banana:
mvg Frederik

Weer een paar onderdelen voor de sleephaak gemaakt.

full

Een heel gedoe om de borg te maken. Eerst gootje frezen waarin 2 x 1 mm schuift. Dan met een plaatje dicht solderen en de buitenkant afwerken op 2,5 x 3 mm.

full

Vervolgens kijken of het past.

full

Het onderdeel waar ik het meest tegenop zag.

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Maarten in aanbouw

avond jan,

leuk dat je weer begonnen bent, kan ik het weer volgen.

Hoe werkte die borg van de sleephaak eigenlijk? Knoopte men dan ´heveltje waar je zo tegenop zag´ dan met een touw ergens aan vast zodat de tros niet uit de haak kon schieten?
Maar staat een tros niet altijd onder spanning, al was het door eigen gewicht?

Peter

handle met oogje en sleuf gat trek je naar voren (op foto naar rechts) daarmee trekt dat sleufgat een pal uit het pallenwiel.
Daarna trek je met dat zelfde touwtje de beugel die op de neus van de haak rust ook naar rechts en die beugel maakt de weg vrij om de neus van de haak naar linksom te laten kantelen en de tros te lossen.

Hallo Peter.

Hierbij 2 foto's van de sleephaak van de echte Maarten. Als er iets fout gaat waardoor de sleepboot zou kunnen kapseizen trekt men vanuit de stuurhut de sleephaak open.

full

full

Laatst bewerkt:
Vanmorgen de laatste onderdelen voor de sleephaak gemaakt. De splitpen bij de originele haak heb ik vervangen door een conische pen.

full

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back