Stoomsleepboot Maarten

Hallo Jan,
Wat betreft het schilderen van een mesing model zijn de meningen altijd verdeeld,ik vind dat je uw eigen gevoel moet laten primeren dan pas ben je tevreden
Ik heb ook vaak deze opmerkingen gekregen van andere modelbouwers laat dit in messing véél mooier maar als je tot doel hebt het volledig in de puntjes na te maken moet ie toch wel in de verf
De jonathan heb ik gespoten in autolak (verharder,verdunner,matering) hels karwei één dag afplakken 2minuten spuiten maar achteraf toch voldoening.
ook is het zo dat een zeer mooi gemaakt mode lkan stukgespoten worden en dan is het jamer natuurlijk dat er wat verf op geklad is
groeten Kotje

Hallo Kotje.

Bedankt voor de reactie en ik ga zeker doen wat mij het beste lijkt.
Afgelopen dagen wel druk bezig geweest maar hoofdzakelijk met dingen die niet of nauwelijks opvallen. De messing hoeklijn waarop de machinekamerkap gemonteerd wordt zat tot nu alleen gelijmd op de aluminium plaat. In het hoeklijn heb ik m 1,2 getapt en van binnen uit vastgeschroefd. Doorstekende draadeindjes afgevijld. Onder de beting voor versteviging een extra plaat onder het dek gelijmd. De scharniertjes van het vluchtluik van de machinekamer zijn gemonteerd en functioneren naar tevredenheid. Dat is een heel gevecht met scharnierpennetjes van 0,5 mm dik en 3 mm lang. De patrijspoortjes in de machinekamerkappen zijn nu erin gesoldeerd.

Groeten, Jan.

Het vluchtluik van de machinekamer is nu gemonteerd.

full

Vandaag de scharnierdelen in het vaste gedeelte van de machinekamerkappen gesoldeerd.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Weer verder geprutst aan de machinekamerkappen. De strippen gemaakt om de kappen open te zetten.

full

Tevens de handgrepen gemaakt om t.z.t. alles in 1 x te solderen.

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Maarten in aanbouw

Het is maar wat je onder ´prutsen´ verstaat .....

Dit is prutsen op zeer hoog niveau! haha,

Nee grapje, ik vind dit echt super mooi, en wou dat ik zelf wel zo zou kunnen bouwen.

petje af!

Vandaag de uitzetters in de machinekamerkappen gesoldeerd. Om het nog een beetje bewerkbaar te houden en omdat het mijn kleinste maat tap is heb ik M 1,2 gebruikt. Om te kunnen borgen is aan één kant in het hoekmetaal schroefdraad getapt.

full

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Velen kunnen dit, weinigen doen dit.
Ik denk dat Kotje hiermeee de enig juiste opmerking maakt. Toen ik voor de eerste keer zelfgebouwde model stoommachines zag dacht ik dat ik tussen tovenaars terecht gekomen was. In de modelbouw hebben we veel raakvlakken maar gelukkig kan ieder ook z'n individuele interesse erin kwijt. Sommigen willen snel bouwen om te kunnen varen of vliegen. Anderen willen zo veel mogelijk zelf maken en nemen de extra bouwtijd voor lief. Hoofdzaak is dat we allemaal plezier beleven aan onze mooie hobby.

Groeten, Jan.

Je bent een bescheiden man Jan.
Velen zouden dit graag kunnen doen, alleen zijn minder getalenteerd. Geeft niet, streven naar perfectie is mijn inziens een mooie karaktereigenschap en ook met minder talent kun je een eind komen.
Goed gereedschap doet veel meer, ook bij de minder getalenteerde bouwers.

Alle scharnierdelen aan de machinekamerkappen gesoldeerd en alles bevestigd. Nu nog de stripjes buigen, boren en solderen om de kappen in open stand te borgen.

full

full

Groeten, Jan.

Laatst bewerkt:
Back