Stoomsleper "Tim"

Hallo,

Ook ik, Peter, ben begonnen aan de bouw van de stoomsleper "Tim".
Het is een prachtig scheepje, en wil er graag een heel mooi varend model van gaan maken.
Het losmaken van de gelaserde houten delen vraagt wel wat aandacht.
Met name de dammetjes goed insnijden, dan gaat het losmaken toch vrij eenvoudig.
Daarna zeker goed schuren, met name de zwart gebrande zijkanten.
Het verlijmen van de kieldelen vraagt zeker de nodige aandacht, maar is goed te doen.
De kartonnen mal heb ik op een onderplank geplaatst, zodat de boel een beetje recht blijft.
Wordt vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_9319.jpeg
    IMG_9319.jpeg
    172,7 KB · Weergaven: 268
  • IMG_9320.jpeg
    IMG_9320.jpeg
    342,5 KB · Weergaven: 270
  • IMG_9321.jpeg
    IMG_9321.jpeg
    308,3 KB · Weergaven: 268
  • IMG_9328.jpeg
    IMG_9328.jpeg
    298,7 KB · Weergaven: 283
  • IMG_9332.jpeg
    IMG_9332.jpeg
    338,6 KB · Weergaven: 258
Had de smaak te pakken, en ben lekker doorgegaan met verder bouwen van de romp.
De klemmetjes van Action en de wasknijpers van de Blokker werken goed mee.
Nadat ik zag dat de kiel toch iets krom was, heb ik er gelijk een hoeklijn van 20x20x3mm er tegenaan geklemd totdat de romp bijna gesloten was.
En dat heeft goed geholpen, want hij is helemaal weer recht.
 

Bijlagen

  • IMG_9335.jpeg
    IMG_9335.jpeg
    363,3 KB · Weergaven: 240
  • IMG_9336.jpeg
    IMG_9336.jpeg
    261,6 KB · Weergaven: 243
  • IMG_9338.jpeg
    IMG_9338.jpeg
    356,2 KB · Weergaven: 236
  • IMG_9360.jpeg
    IMG_9360.jpeg
    359,2 KB · Weergaven: 245
  • 32D3EF7F-1970-460F-B4E7-AA0B06ECBA8F.jpeg
    32D3EF7F-1970-460F-B4E7-AA0B06ECBA8F.jpeg
    213,4 KB · Weergaven: 231
Afgelopen zondag met het sluiten van de romp begonnen, en vandaag was hij geheel dicht. De laatste delen waren de lastigste stukken. Ik heb ze zo goed als mogelijk op maat gemaakt, en al zeg ik het zelf, het is voor m'n gevoel goed gelukt.
Binnenkort gaat het schuren/plamuren enz. beginnen.
Wordt weer vervolgd Gr. Peter
 

Bijlagen

  • IMG_9360.jpeg
    IMG_9360.jpeg
    359,2 KB · Weergaven: 227
  • 32D3EF7F-1970-460F-B4E7-AA0B06ECBA8F.jpeg
    32D3EF7F-1970-460F-B4E7-AA0B06ECBA8F.jpeg
    213,4 KB · Weergaven: 228
  • IMG_9372.jpeg
    IMG_9372.jpeg
    356,1 KB · Weergaven: 223
  • IMG_9386.jpeg
    IMG_9386.jpeg
    355,9 KB · Weergaven: 225
  • IMG_9387.jpeg
    IMG_9387.jpeg
    381,2 KB · Weergaven: 222
  • IMG_9388.jpeg
    IMG_9388.jpeg
    283,5 KB · Weergaven: 217
  • IMG_9389.jpeg
    IMG_9389.jpeg
    271,5 KB · Weergaven: 218
Kromme kil had ik ook last van en ook ik heb er een hoeklijn tegen aangezet. Dat help enorm. Maar denk eraan, 't is een hobby en geen aangenomen werk:p.

Groet,
Maarten
 
Inmiddels weer een klein stapje verder.
Binnenkant 2x in de beits gezet.
De condensators gesoldeerd aan de Aeronaut 620 Navy.
De schroefas ook gevuld met uierzalf. Motor geplaatst.
De romp geplamuurd, en dan ga ik eerst maar eens schuren.
Wordt weer vervolgd.
 

Bijlagen

  • IMG_9428.jpeg
    IMG_9428.jpeg
    221,3 KB · Weergaven: 222
  • IMG_9427.jpeg
    IMG_9427.jpeg
    360,6 KB · Weergaven: 217
  • IMG_9430.jpeg
    IMG_9430.jpeg
    392 KB · Weergaven: 207
De condensators gesoldeerd aan de Aeronaut 620 Navy.

Een vaar- of snelheidsregelaar regelt de snelheid niet met een spanning, die naar gelang van de gevraagde snelheid hoger of lager wordt, maar door stuurpulsen met een spanning gelijk aan de aangelegde spanning.
Deze stuurpulsen veroorzaken bij een lage snelheid het fluiten van de motor.
De stuurpulsen laten de motor met schokjes draaien, wat aanleiding is voor stoorpieken, starten en stoppen van de motor.
Om het effect van het met schokjes draaien te beperken, wordt er een hoge frequentie voor de stuurpulsen gebruikt.
Door de breedte van de stuurpulsen te regelen, krijgt de motor meer of minder stroom en zal dus harder of zachter gaan draaien.
De stoorpieken met de hoge frequentie worden door de condensatoren afgeleid, eigenlijk doorgelaten naar aarde, motorhuis.

Hoe hoger de condensator waarde hoe meer deze zal doorlaten en bij een hoge waarde zal deze niet alleen de stoorpieken, maar ook stuurpieken gaan doorlaten met gevolg dat de hoogte van de stuurpuls lager wordt en de motor minder stroom krijgt.
Dit is vooral te merken in het lage toeren gebied, waar de stuurpulsen nog smal zijn.

Voor ontstoorcondensatoren wordt aanbevolen tussen de polen 15pF en van de polen naar het huis 10pF

Je hebt 40nF gebruikt is 40.000 pF.
Deze condensatoren zijn zo groot, dat bij lage toerentallen een gedeelte van de stuurpuls doorgelaten wordt, waardoor de motor minder stroom krijgt.

Condensatoren zijn rare dingen, ze laten geen gelijkstroom door, maar wel wisselstroom.
Groet. Henk.
 
Dank je wel Henk voor je uitleg.
Ik heb de condensators enz. Gebruikt die bij de motor meegeleverd waren, en had in een ander verslag gezien dat ze zo gesoldeerd waren. Daar ik niet zo thuis ben in het elektronische deel van de modelbouw volg ik graag anderen. Maar, als ik het goed begrijp, moeten er andere condensators op?
Groet Peter
 
IMG_9440.jpeg
IMG_9452.jpeg
IMG_9455.jpeg
IMG_9460.jpeg
IMG_9462.jpeg
IMG_9459.jpeg
IMG_9463.jpeg
IMG_9464.jpeg
Het vervolg.
Na het schuren, plamuren en weer schuren is hij nu redelijk glad.
Na veel passen en meten en weer passchuren, heb ik weer het een en ander kunnen lijmen.
Het roer gemaakt, servootje gepast.
Zie alle bijgevoegde foto's.
Op na de volgende stap.
Wordt weer vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Peter misschien is het voor de volgers van de topic leuker om de foto's groot af te beelden.
groet Piet
 
Peter als je de foto's download komen ze als kleine foto's bij het bericht te staan.
je heb dan de keus om ze als grote foto af te beelden in het bericht.
groet Piet
 
Peter, Zat nog even naar het berghout en het potdeksel te kijken. Die zijn nog wat hoekig. Maak de overgang van horizontaal naar verticaal wat ronder. Dat lijkt echter en de verf houdt dan beter. Succes met de afbouw! Gr. Klaas
 
Peter als je de foto's download komen ze als kleine foto's bij het bericht te staan.
je heb dan de keus om ze als grote foto af te beelden in het bericht.
groet Piet

Hallo Piet,
Foto's staan er nu groot op, alleen nu nog boven de tekst.
Volgende keer andersom.
Weer wat geleerd :)
Gr. Peter
 
Peter, Zat nog even naar het berghout en het potdeksel te kijken. Die zijn nog wat hoekig. Maak de overgang van horizontaal naar verticaal wat ronder. Dat lijkt echter en de verf houdt dan beter. Succes met de afbouw! Gr. Klaas

Hallo Klaas,
Misschien een domme vraag van mij, maar wat bedoel je met berghout en potdeksel?
Berghout is die dikke rand rondom?
En potdeksel de bovenste rand rondom?
(Ben niet zo thuis in al die scheepstermen)
Gr. Peter
 
Back
Top