Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 17 mei 2021.

  1. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    IMG_20210421_064210165.jpg
    Dit is de installatie buiten de boot op dit moment.
    De ketel is geïsoleerd, afgewerkt met mahonie houten latjes.
    De leidingen moet ik nog omwikkelen.
    Op deze foto komt de brander er van links naar rechts in geschoven.
    De pomp is inmiddels gemonteerd en aangesloten qua leidingwerk.
    In de condensor heb ik een koperen sipraal gemaakt, dit is de voedingswater voorverwarmen.
    Met draaiende machine komt het water met circa 80-90 graden de ketel in als de pomp in werking is.

    Ja, het klopt, er zal veel warmte direct de schoorsteen uit vliegen, de waterpijpjes doen wel hun werk qua circulatie.
    Om niet te veel warmte te verliezen heb ik de vuurkist van RVS gemaakt, dit geleid de warmte veel minder goed dan koper.
    Dus alleen de ketel is van koper.

    Ik heb nu eenmaal gekozen voor dit ontwerp, dus ik hier mee door.
     
    Jan Walpot, JeroenDorr, Potter en 2 anderen vinden dit leuk.
  2. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    John, complimenten met de bouw van de stoominstallatie, het ziet er echt goed uit!.
    Je had het over nog isoleren van de stoomleidingen.
    Heb je al een gedachte over het te gebruiken materiaal?
    Ik heb een isolatie garen gebruikt, 100% asbestvrij met een RVS inlage, zodat de draad niet kan loswikkelen.
    Wel heb ik twee vragen, niet als kritiek, maar om meer informatie te krijgen over jouw stoominstallatie:
    1 - De ketelvoetklep in het voedingswater. Heb jij hier de gebruikelijke RVS kogel gebruikt?
    2 - Het condenssmeertoestel. Heel mooi met een afsluiter, door het sluiten van deze voorkom je, dat het "opstart" condensaat in het smeertoestel komt en de stoomolie per direct eruit gooit.
    Daar de temperatuur van de machine laag is, levert het condensaat voldoende smering voor de zuigerveren.
    Na opstarten kan je na enkele seconden de kraan openzetten, er is nu alleen stoom.
    Nu mijn opmerking, ik zou het condenssmeertoestel 180° draaien, zodat je niet met je vingers tussen de hete stoom/heetwaterleiding hoeft te komen.
    Laat van je horen, vooral op de eerste vraag daar deze toepassing voor mij problemen heeft opgeleverd.
    Groet, Henk.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  3. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    IMG_20210203_065803970.jpg Beste Henk,

    Ja, ik heb de gebruikelijke RVS kogel gebruikt.
    En, nee, deze is niet 100% dicht.
    Maar tot zo ver geeft dit nog geen problemen.
    Helaas kan ik niet zomaar het smeertoestel omdraaien, de hevel van de regelschuif zit dan in de weg.
    De naald van de afsluiter van het smeertoestel staat maar een haartje open, ik regel er weinig aan.
    Tis vooral makkelijk met het vullen en het leegblazen.
    De voorwarmer doet zijn werk prima, gisteren op het droge een "duurtest" gedaan.
    Installatie heeft bijna 3 kwartier gedraaid en tijdens het pompen bleef de druk constant.
    Geen koudeval door intrede van koud water.
    Wel moet ik 1 cilinder nazien, die loopt wat zwaar, dat moet beter.
    Nog een plaatje, van circa 3 maanden geleden, goed te zien zijn de 2 voedingswater tanks.
     
    Jan Walpot, Potter, Bert V en 1 andere persoon vinden dit leuk.
  4. R Groen

    R Groen

    Lid geworden:
    23 mrt 2014
    Berichten:
    1.217
    Locatie:
    Elburg
    Ik heb totaal geen verstand van "stoomboten" maar vind de stoomtechniek mooi om te zien.
    Ik volg met veel plezier je verhaal, je steekt er altijd wat van op.
    Groet, Ruud.
     
  5. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Dit had ik verwacht, vandaar, dat ik in mijn stoomschip vele terugslagkogels vervangen heb door : Grafi-sil Ventilkugeln | Bengs Modellbau (bengs-modellbau.de)
    Deze zijn geschikt tot 400°C.
    Daar deze nogal zacht zijn, dichten deze perfect af.
    In zijn draadje, Bouwverslag Engelse stoomsloep, heeft @Zeiler ook over deze kogels geschreven.
    Kijk op de site en je komt nog meer leuke oplossingen tegen.
    Veel leesplezier, g roet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 22 mei 2021
    John33, Potter en Zeiler vinden dit leuk.
  6. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik heb vandaag je foto bij bericht #43 bekeken.
    Op een foto, staat veel informatie.
    Te beginnend met een compliment, dat je de manometer met een banjobout en U-bocht op de manometer hebt aangesloten.
    Vraag: naast de ketel, aan de bovenkant van de foto, zit een element met een "snuiver" kop, wat is dit?.
    Laatste vraag, de ingeschoven schoorsteen is deze van aluminium?
    Ik vind het mooi om naar een stoom installatie te kijken en hoe deze n elkaar zit.
    Laat van je horen, groet, Henk.
     
    Potter vindt dit leuk.
  7. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Die "snuiver", is de veiligheidsklep.
    De schoorsteen is een stuk RVS buis die na een paar tienden er af precies in de vlambuis past.
     
  8. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Van wat, de stoomdruk?
     
    Laatst bewerkt: 24 mei 2021
  9. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ja, op de "manifold" zit ook de veiligheidsklep tbv maximale keteldruk geschroeft.
    Dat is van bovenaf gezien een soort "snuiver".
     
  10. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Gisteren de pomp nog wat aangepast, tis nu een kruissleufpomp geworden, aangedreven door een 360 graden servo.
    Helaas liet Aliexpress mij toch in de steek.
    De arduino had ik aangesloten op het expirimenteer board met daar op de schmitt triggers en de leds.
    De servo eveneens aangesloten, maar nog niet op een aparte voeding.
    De arduino deed wat ie moest doen, reageren op de hoog/laag status van de schmitt trigger, dus de pomp onbelast op de voeding aangesloten.
    De servo begon rustig te draaien, pakweg 10 seconden, toen begon deze te stotteren, in kleine stapjes rond draaien en toen alleen nog maar heen en weer op 1 plek.
    Voeding er uit getrokken, misschien de akku spanning te laag ?
    Akku opgeladen en weer proberen, hetzelfde resultaat, even gewoon rondgaan en dan staan jutteren, en toen hield het op, dood...

    vandaag op m`n werk de printplaat (printplaatje) van de motor losgehaald en 2 nieuwe draaden aan de servomotor vast gezet.
    die op een losse voeding gezet en hop, draaien.
    Dus ga ik nu maar de pomp aansturen met een mosfet, de software van de arduino heb ik vanavond aangepast, binnenkort even uploaden naar de Arduino Nano.

    Voor de duidelijkheid, ik wilde de 360graden servo niet direct op de Nano zetten, dat trekt de nano niet, maar wilde de servo library gebruiken om de servo aan te sturen in de software.
    De 360graden servo zou zijn eigen voeding krijgen en alleen de puls en de nul zouden naar de nano gaan.
    Nu moet ik alleen een mosfet en 1 weestand ergens plaatsen, en dan + en - naar de servo.
    De software stuurt nu een PWM signaal naar de mosfet door waardoor de motor gaat draaien.
    Dit is wel iets veiliger, want ik kan geen servo elektronica opblazen, en de mosfet kan 8A aan, dus alleen de motor zou eventueel nog door kunnen branden.
    Volgens de specs kan deze servo 10Kg/cm verwerken dus ik ben niet heel bang dat de motor er uit zal fikken.
     
    Potter vindt dit leuk.
  11. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Twee vragen:
    - Kan je een tekening of foto tonen van kruissleufpomp, daar deze nogal gevoelig zijn voor de geleiding.
    - Waarom de pomp niet aangedreven door een bijvoorbeeld een excentiek op een N20 reductie motor?
    Bij langzaam lopende aandrijving kan je last krijgen met de terugslagkleppen.
    Deze krijgen geen pulsbelasting, wat aanleiding kan geven tot lekkage, geen drukopbouw.
    Vullen van de ketel vraagt cc's aan water, wat maakt de tijd uit.
    Denk wel aan het motorvermogen, wat nodig is voor de pomp.
    Dit is de druk x hoeveelheid per sec : vermogen W = N x m / sec.
    Ergo het vermogen is bepalend, niet het moment. Het moment is Mm, kg.cm (kg/cm)
    10 kg.cm is een moment van 1Nm.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2021
  12. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Vanmorgen even snel een plaatje van de pomp geschoten.
    IMG_20210527_064857208.jpg
     
    Potter vindt dit leuk.
  13. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Mooie foto, alleen de afmetingen ontbreken.
    Uitgaande van de afbeelding op bericht #41, ga ik uit van een wartel moer M8x0,75, een plunjer van 6mm.
    Deze plunjer heeft dan een oppervlak van 28,28 mm2.
    Bij een ketel/stoomdruk van 3bar, 30N/cm2 = 0,3 N/mm2, moet je om de plunjer tegen de druk te bewegen een kracht geven van ca.8,5N.
    Ik ga even uit van een sleuf van 20mm, geeft een straal van 10mm = de arm van het excentriek.
    Hoe korter de arm hoe hoger de benodigde kracht/moment.
    Je servo 10kg.cm(10kg/cm) levert op een arm van 10mm een kracht van 100N.
    Moet voldoende zijn, nu alleen nog de maximale inschakelduur.
    Stoom is leuk, daar je veel kan uitrekenen, puur natuurkunde.
    Indien vragen, dan zie ik dit wel.
    Succes, groet, Henk.
     
    Laatst bewerkt: 27 mei 2021
    Potter vindt dit leuk.
  14. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Hi henk,
    je vroeg alleen om een foto.....
    Goed gezien, inderdaad is de glandtmoer sw10 met m8x0,75 inwendig.
    Plunjer was 5,5mm, is nu vergroot naar 6, daar ik dan een RVS 6h7 paspen kan gebruiken als plunjer, dit past heel mooi in een geruimd gat.
    De messing plunjer op de foto had een wat zwaar lopend punt.
    De slag van de plunjer is 10mm, dus de krukpen staat 5mm uit het midden.

    een eerste test afgelopen vrijdag met de elektronische waterpeil controle was redelijk.
    - het elektronisch peilglas werkt !
    - de pomp schakelde ik nog handmatig in (dit gaat automatisch worden) en de pomp trok de ketel met circa 8 minuten weer op niveau (verschil is zeg maar 25mm aan water).
    - er lekte behoorlijk wat water weg via de gladmoer van de pomp, vandaar de vergroting naar 6mm met een paspen als plunjer.

    Rest nu nog de printplaat van het elektronisch peilglas afbouwen en aansluiten, en deze samen met de arduino nano op een plaatje hout monteren.

    Andere vraag: ik heb een 6v 3400mAh Nimh ontvanger akku liggen maar mijn lader zegt dat deze na 28mAh vol zit ,ook na een aantal discharge/charge cyclus.
    Het lijkt mij dat een cell defect is, ik heb nog nooit een akku pack doorgemeten, er zou 1,2volt per cell moeten zijn toch ?
     
    Potter vindt dit leuk.
  15. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Voor mij geeft een foto veel informatie.
    Beginnend bij de pomp.
    Mijn pomp, lekte ook over de glandmoer. Oplossing een lengte getwijnd teflon snoer als pakking in de glandmoer.
    Door de pakking is de lekkage van lucht minder, dus geen verlies in opbrengst.

    Over het elektronisch peilglas.
    Hier gebruik je een aantal elektroden, die contact maken met het ketel water.
    Twee vragen:
    - Voor de meting, gebruik je hiervoor een gelijkspanning?
    - Meet je in de ketel?

    Je andere vraag over je accu.
    Op het Forum is een speciale rubriek voor vragen op dit gebied : Accu en Laadtechniek.
    Stel daar de vraag, daar in deze rubriek voor dit probleem veel kennis aanwezig is.
    Groet, Henk
     
    Potter vindt dit leuk.
  16. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.334
    Locatie:
    Woerden
    Jaren geleden heb ik een stukje geschreven over de NiMH accu. Toch is dat nog steeds relevant, het kan je vraag (vragen?) beantwoorden. Als je zin hebt kan je dat HIER lezen.
     
    Potter en Stoompomp vinden dit leuk.
  17. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.205
    Locatie:
    Geldrop
    Ik gebruik een schakeling uit de Model Engineer uit 1974.
    deze is opgebouwd met een schmitt trigger die hoog/laag wordt bij het voelen van water of stoom.
    Ik meet in de ketel, in de ketel zitten 2 ketelstompen waar een teflon isolator in zit, daar doorheen lopen de meet stiften van brons.

    Omdat de tijd vanaf 1974 flink veranderd is heb ik gebruik gemaakt van een inverting hex schmitt trigger ic, ofwel er zitten 6 schmitt triggers in 1 ic.
    Volgens het artikel gebruikt de trigger met transistoren iets van 25mA.
    Er zal wat corrosie optreden bij gebruik, en een klein beetje elektrolyse plaats vinden maar dat geeft tot nu toe geen problemen in de test opstelling.

    Ik heb vrij diep stekende ketelstomp en m`n isolator is net wat te kort, dus zal ik nieuw isolatoren moeten maken met nieuwe meet stiften.
    De pomp moet ook anders, deze is te langzaam.
    Henk had gelijk, er moet water in de ketel, zsm als het systeem vind dat de waterstand te laag is.
    Dus op zoek naar een andere aandrijving voor de pomp.

    Nu eerst vakantie, even geen modelbouw de komende 3 weken.
     
    Jan Walpot en Potter vinden dit leuk.
  18. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ik wens je een goede en herstellende vakantie toe.
    Maar om toch de onledige uren te vullen heb ik een paar opmerkingen.
    Ten eerste, als men tegenwoordig een veiligheidsspeld zou ontwikkelen, dan moet er minstens één Arduino in.

    Nu je schrijft:
    weet ik, dat je met gelijkstroom meet.

    Bij een gelijkstroom treedt er elektrolyse op, het water wordt ontleed in zuurstof en waterstof, daarnaast worden er metaalatomen van de ene naar de andere elektrode overgebracht.
    Als voorbeeld het galvanisch vernikkelen, verchromen van metalen.
    Het gevolg is, dat de gelijkstroom in de tijd de ene elektrode opvreet en er geen meting meer is.

    In mijn stoomsleepboot Dockyard V heb ik een ketelniveau meting, die werkt met een wisselspanning op de meetelektroden.
    Door de spanningswisseling ontstaat er geen elektrolyse, de wisseling in polariteit van de spanning houdt het proces tegen.
    In mijn DY heb ik een LM3900, 4 x lineaire versterker, die geheel autonoom de ketelstand bewaakt en de ketelvoeding verzorgt.
    In de het blad "De Modelbouwer 2015, nr8, blz. 24 heb ik mijn oplossing beschreven.
    Geen Arduino, alleen als uitgang een "set, reset" flipflop, die een relais schakelt, bij laag niveau, klep/motor bekrachtigt, bij hoog niveau, klep/motor onbekrachtigd.

    Nogmaals een prettige vakantie, je hebt nu genoeg tijd om er over na te denken.
    Groet, Henk.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    136
    Locatie:
    Velserbroek
    De pomp zou het waterverbruik moeten bij houden, waarbij de machine het meeste stoom verbruikt.
    Het zal niet zo moeten zijn dat de pomp een niveau moet overbruggen aan water waarbij de stoomdruk sterk daalt, omdat de brander dit vermogen niet heeft.
    Dus met beleid water suppleren zodat de stoomdruk afdoende blijft op de machine met stoom te kunnen voeden, is juist.
    Regelmaat in watervoeding is dus aan te bevelen.
    Of een klein niveau verschil in elektrode, of de pomp langzaam continue laten voeden.
    Zeg maar gemiddelde van water gebruik tijdens varen, immers is het niet altijd fullspeed.
    Daarom is een voedingspomp aan de aandrijf as een aan te bevelen optie.
    Mits toepasbaar.
    Een optie zou kunnen zijn continue voeden met water bij hoog stoppen, bij laag buzzer aan.
    Als teken even stoppen met fullspeed cq varen.

    Groetjes ebro.
     
    Zeiler, willemvdm en Potter vinden dit leuk.
  20. Stoompomp

    Stoompomp

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    4.539
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hallo Ebro.
    Mooie reactie en goed om dieper in te gaan op het probleem met het vullen van een stoomketel onder bedrijf.
    Ik wil mij niet opwerpen als deskundige, maar alleen mijn ervaringen delen en doorgeven.
    Zoals jij aangeeft :
    is ook de oplossing voor het vullen van de ketel van mijn stoomsleepboot.

    Nu geef ik informatie, waarom ik in mijn ketelniveau regeling twee harde schakelpunten heb.
    Bij het vol openen van de stoomafsluiter, daalt de stoomdruk en daardoor stijgt het waterniveau door het ontstaan van stoombellen, dit heet "opkoken".
    Regel je het ketelwaterniveau op de mm nauwkeurig, dan zal door het stijgen van het waterniveau de pomp hierdoor afslaan, met gevolg geen voedingswater,
    Daarom heeft mijn regeling twee harde schakelpunten, die ver uit elkaar liggen, dus ruimte genoeg voor "opkoken".

    Wel een vraag, wat bedoel je hiermee:
    Ik snap de relatie niet met het overbruggen aan water, gerelateerd aan het brander vermogen.
    Voor mij, voor genereren van stoom heb je (vlam)vermogen nodig.
    Groet, Henk.
     
    Zeiler, willemvdm en Potter vinden dit leuk.

Deel Deze Pagina