Stoomsloep in aanbouw, vraagjes..

Discussie in 'Stoom techniek' gestart door John33, 17 mei 2021.

  1. willemvdm

    willemvdm The First Aviators

    Lid geworden:
    8 okt 2007
    Berichten:
    1.409
    Locatie:
    Alphen a/d Rijn
    Ik denk dat Ebro bedoelt dat als je plotseling veel koud water in de ketel pompt dat de stoomproductie dan zal verminderen.
    Bij een trein maak je soms juist gebruik van deze eigenschap.
    Moet je stoppen om passagiers in of uit te laten stappen dan is dat een goed moment om de injecteur te gebruiken.
    Omdat de trein stilstaat en dus geen stoom gebruikt maar het vuur wel doorbrand zou in het station de druk te hoog kunnen worden.
    Om te voorkomen dat de veiligheid gaat blazen zet je dan de injecteur aan, dan daalt de druk in de ketel weer.
    Persoonlijk ben ik geen echte fan van injecteurs, gebruiken veel stoom en als het voedingswater 's zomers te warm is werken ze slecht.
    Een aspomp is betrouwbaarder.

    En ik denk ook dat er een tweede reden is waarom de schakelpunten van de niveau regeling niet te dicht bij elkaar moeten liggen.
    Als de boot schommelt zal ook het waterpeil in het peilglas bewegen, en je wilt niet dat de niveau regeling bij elk golfje aan en uit gaat.

    Stoom aandrijving leeft echt!

    Groeten Willem
     
    Potter vindt dit leuk.
  2. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Velserbroek
    Henk, wat ik bedoel is als de voedingspomp de ketel moet volpompen tot voldoende niveau dan zal er bij een groot niveauwater verschil het ketelwater afkoelen en de stoomdruk dalen. Omdat de brander deze hoeveelheid aan afkoeling ketelwater niet kan verwarmen.
    Daarom is een geleidelijke pompvulling interessant dus een pomp op de machine as.
    En inderdaad geef ik je gelijk, opkoken is dus dan een probleem.
    Jij heb waarschijnlijk een brander, die de voedingswater hoeveelheid direct kan opwarmen, of mogelijk voor verwarmt.

    Bij mijn puffer heb ik een as pomp, de machine kan dat ook hebben qua vermogen.
    Mijn pomp was berekend naar een ruim verbruik van ketelwater ( stoom) dus de ketel heeft bij normaal bedrijf uit eindelijk geen stoomruimte meer in de ketel.
    Wat ik heb gedaan, het overtollige aan ketelwater terug testorten in de sloot via de overstort kraan.
    Werkt perfect.
    Al moet je wel af en toe even schudden aan de steiger om te kijken of er voldoende water in de ketel zit.( Schudden van ketel geeft water in de stoomleiding naar de machine, dus voldoende water in ketel).

    Groetjes Ebro.
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2021
    Potter vindt dit leuk.
  3. Ebro de Wit

    Ebro de Wit

    Lid geworden:
    10 nov 2019
    Berichten:
    105
    Locatie:
    Velserbroek
    Een klein verschil in niveauregeling zou wel beter zijn voor de stoom productie, inderdaad minder afkoeling.
    En helaas opkokend water, voor mij was het dit niet.
    Dat is ook de reden dat ik al die elektronica onzin heb verwijderd. Tenzij je de pomp continue laat pompen en alleen stopt op hoogniveau ( stopt of overstort bij gebruik van aspomp.) 1 schakelpunt is volgens mij afdoende omdat het allemaal wat na ijlt,
    Voor al denk ik dat omdat ik die ervaring niet heb.
    En tot slot nog een alarm op laag niveau.

    Ik had een melder met een ic welke verkrijgbaar was bij Tandy winkels. Deze had een wisselspanning op de elektrode, maar weer geen instelling om de geleidbaarheid in te stellen. Type weet ik niet meer.

    Groetjes Ebro
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2021
    Potter vindt dit leuk.
  4. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Ebro, begrijpelijk.
    Bij vele stoomloc's en schepen staat de vlam op een zodanige hoogte, dat deze genoeg hitte geeft voor de stoomproductie.
    In mijn stoomsleepboot staat een ketel druk gestuurde vlam regeling.
    Bij verlaging van de stoomdruk, lager dan 2,5 bar, door stoomafname of door afkoeling door voedingswater zal deze regeling een grotere vlam geven.
    Indien de ketel druk bij 3bar komt, zal de hoofdbrander doven en blijft alleen de waakvlam branden om de hoofdbrander weer te ontsteken bij een ketel druk < 3bar.
    Mijn nieuwe ontwerp schakelt daarnaast ook nog de gastoevoer af, als de ketel leeg is, geen stoomdruk.
    Voor info : https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-19#post-3943273
    Veel leesplezier, groet. Henk
     
    Laatst bewerkt: 5 jun 2021
    Potter vindt dit leuk.
  5. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Eerst nu een vraag aan @John33, wil jij op jouw draadje de verdere discussie hebben, of wil je je draadje schoon te houden?
    Indien zo, laat van je horen, verder gaan op mijn draadje is geen probleem.
    Laat van je horen, groet Henk.
     
  6. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.160
    Locatie:
    Geldrop
    Lekker zo doorgaan, dan hebben meer mensen er wat aan.

    Wie goed heeft gelezen heeft gezien dat ik in mijn condensor/olieafscheider een spiraal heb zitten die als voorverwarmer werkt.
    Bij de tests die ik tot nu toe gedaan heb bleef de druk constant bij het inpompen van water.
    Optisch is dit zichtbaar omdat er dan geen of minder uitlaatstoom uit de condensor komt als er gepompt wordt.

    Dan over de ketel water regeling.
    Het voordeel is dat een Arduino de sturing regelt.
    Om elektrolyse een kleiner probleem te maken kan ik programeren dat de voelers om de 10, 20 of 30 seconden geactiveerd worden, in de dode tijd staat er geen spanning op de meet elektroden.
    Ik ga kijken naar zo'n N20 vertragingsmotor Henk.
    Een van 200rpm op de uitgaande as.
    Ik programmeer dan nog steeds dat bij bovenste voeler droog = 50% of 60% toeren pompen, staat ook de onderste voeler droog dan 100% pompen.
    De pomp maak ik opnieuw, passend op zo'n N20 motor met een grotere slag.
    Deze is nu 10mm dit wordt 15 of 20mm bij een diameter van 6mm.

    Nu aangekomen in Gieten (Drenthe) op de fiets en inmiddels 350km gefietst om hier te komen.
    Wij fietsen vrolijk verder de komende tijd, als het rondje Drenthe klaar is volgt de Elfstedentocht in Friesland.
    Daarna rustig aan zuidwaarts richting huis.
     
    Potter en Jan Walpot vinden dit leuk.
  7. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Hierover heb je nagedacht.
    Door de wervelingen van het water tijdens het opwarmen, worden tijdens geen spanning op de electrode de gasbellen weggeblazen.
    Nu kan je weer op een schone electrode meten.
    Hiervoor mijn waardering voor het bedenken, van een discontinue meting.

    Hierop had ik geen commentaar geleverd, daar deze ook in mijn DY zit, zie de foto van het onder stoomtesten van de installatie, ronde vat in het midden in de tweede foto: https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-2#post-3848510
    Dit vat, wisselaar is gemaakt uit een oude Flamco automatische CV ontluchter.
    Condensor.jpg

    Maar toch commentaar.
    Waarom wil de de ketel vullen met b.v. 50%?
    De ketelregeling is gestuurd door de stoomafname = druk en hiervoor moet er voldoende vlamvermogen aanwezig zijn om de hoeveelheid verdamptwater/stoom opbrengst te genereren.
    Deze vlamregeling is bepalend, niet de voedingswater opbrengst regeling.
    In mijn geval heeft de voedingspomp ca, 150% van de hoeveelheid verdampt water.
    Door deze keuze, verkrijg je een gelijkmatige vulling van de ketel, waarbij deze toch gevuld wordt.
    Indien je kiest, voor vullen met 50% van de benodigde hoeveelheid water voor de verdamping, dan krijg je toch een probleem.
    De ketel raakt leeg raakt, moet de pomp de bij 100% vele malen meer opbrengen om het ketelniveau weer goed te krijgen.
    Vandaar mijn keuze van 150% pomp opbrengst voor aanvullen van verdampt water.
    Deze voedigswater hoeveelheid gaat door de wisselaar getoond op de tekening en wordt opgewarmd door de afgewerkte stoom..
    Dus GEEN volpletteren met koud water.
    Voor een info over mijn stoom schip met de geheel autonome werkende stoomistallatie, zie https://www.modelbouwforum.nl/threads/modelstoomsleepboot-dockyard-v.253639/page-25#post-3969809
    Groet, Henk
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2021
    Potter vindt dit leuk.
  8. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.160
    Locatie:
    Geldrop
    Beste Henk,.

    Ik heb er nog niet heel veel aan gerekend, maar ik tracht er op uit te komen dat de nieuwe pomp de ketel ruimschoots kan vullen als deze op 100% van het accu vermogen draait (6 volt).
    Ik snap de verwarring met mijn redenatie dat als de bovenste elektrode droog staat ik op 50% ga pompen, daarmee bedoel ik 50% van de aanwezige akkuspanning, 3 a 4 volt.
    Dit moet voldoende opbrengst geven om de ketel normaal te vullen.
    Komt het waterniveau door wat voor reden dan ook te laag (2de elektrode droog) dan moet de pomp in vollast gaan lopen.
    In principe mag deze situatie niet voorkomen daar de pomp op halve kracht de ketel al moet kunnen volpompen.
    Een en ander is in de code voor de Arduino altijd nog te wijzigen.
     
    Potter vindt dit leuk.
  9. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    John,
    De ketel niveau regeling is niet van belang!.
    De ketel druk is door de vlam regeling van belang!
    Door deze regeling, om de stoomdruk op je machine zoveel mogelijk constant te houden, wordt er afhankelijk van het stoomverbruik van de machine water omgezet in stoom.
    Dit omzetten van water in stoom bepaalt de machine(toerental en cilinderinhoud) en de vlam moet zorgen voor de productie van de gevraagde stoom.
    Het maakt de vlam niets uit, of er wel of geen water in de ketel is, deze moet verdampen, lees stoom leveren.
    De vlam, ketel druk is leidend.
    Alle andere regeleenheden op een ketel zijn aan deze ondergeschikt(lijdend).

    De ketel drukregeling is de "Master" en de andere zijn "Slaves".
    De voedingspomp moet gewoon zorgen voor water, daar deze geen sturing heeft in het verdampen van water, leveren van stoom.
    Indien vragen, laat van je horen. Groet Henk.
     
    Laatst bewerkt: 11 jun 2021
    Potter vindt dit leuk.
  10. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Nu heb ik geschreven, dat de brander regeling leidend is voor het leveren van voldoende stoomhoeveelheid en -druk, ben ik benieuwd naar je reactie.
    Groet. Henk.
     
  11. John33

    John33

    Lid geworden:
    13 sep 2005
    Berichten:
    1.160
    Locatie:
    Geldrop
    Even rust...
    Vakantie....
     
  12. Stoompomp

    Stoompomp Vriend van modelbouwforum.nl

    Lid geworden:
    22 jul 2017
    Berichten:
    2.718
    Locatie:
    HELLEVOETSLUIS
    Prettige vakantie, rust goed uit en denk aan de ervaring van @Peter58, zoals aangegeven in zijn berichtje van vandaag in het Schipperscafe.
    Groet, Henk
     

Deel Deze Pagina