Storage lipo's

Ik gebruik twee laders, verschillend d.w.z. 50W en 80W.
Nu is het mij opgevallen dat de 80W lader mijn 3S 2200 lipo's in storage brengt tot 16% en de andere 50W lader tot 38%.
Welke van mijn twee laders is nu beter voor het bewaren van lipo's.

Mvg.Bernard

Hallo Bernard,

Gebruikelijk is een storagevoltage van ca 3,85 Volt per cel. Ik neem aan dat je wel iets hebt om het voltage te kunnen meten.
Ook is het zo dat die percentage-meldingen vaak onnauwkeurig zijn. Het kan best zijn dat beide laders toch allebei tot 3,85 Volt ontladen.

Groet,
Juun

hallo Juun,

Ik gebruik een capacity controller van BMI en mag aannemen dat die goed werkt.
De lipo die tot 16% in storage is gebracht heeft op cel 1 3.73 cel 2 3.72 en cel 3 3.72
De lipo met 42% heeft op cel 1 3.83 cel 2 3.82 en cel 3 3.82.
Toch enigszins een licht verschil in werking en storage.

Mvg.Bernard

Hallo Bernard,

Nou, ik denk dat je je over die 3,72 Volt als storage-waarde ook geen zorgen hoeft te maken. Ik heb net even gekeken welke voltages een paar van mijn in winterstorage liggende lipo´s hebben en diverse daarvan liggen ook tussen 3,70 en 3,75 Volt.

Groet,
Juun

3.8 volt per cel is me altijd geleerd. (30%) maar hyperion doet ze op bv 60%
Vind 16% wat laag... Maar goed hyperion doet ze weer "hoog" Tsja , ik hanteer nu alles tussen de 30% en de 60%

Eventjes ergens anders mijn reactie vandaan gekopieerd.
Volgens de afspraak is de spanning waarbij een LiPo cel 100% vol is 4,2V. Wel dat is de afspraak, in werkelijkheid is een LiPo cel pas echt 100% vol bij 4,2351V. Die laatste 0,0351V maken niet veel uit maar als je echt van 100% uit wil gaan. 8O
De spanning waarbij een LiPo als leeg wordt gezien is wat lastiger. Je hoort en leest over spanningen van 2,7V tot 3,2V wat is nu juist? Dat ga ik niet nu weer bespreken daar zijn al genoeg draadjes over.
Waarom dit allemaal, wel om duidelijk te maken dat de spanning van een LiPo cel maar verrekte weinig zegt over de ladingstoestand. Het is dus net zo weinig zinvol om te spreken over 80% vol of 50% vol, je weet het gewoon weg niet! Wil je een LiPo accu langere tijd opbergen dan is het goed voor de levensduur van die accu dat hij gedeeltelijk geladen opgeslagen wordt. Bij voorkeur met een cel spanning niet hoger dan 3,9V en niet lager dan 3,6V. Is dat 60% of 80% of...... Wat maakt het uit? :):) Vergeet die percentages en hou gewoon de spanningen aan, dat is voldoende en werkt prima. ;)

Waarom dit allemaal, wel om duidelijk te maken dat de spanning van een LiPo cel maar verrekte weinig zegt over de ladingstoestand.

Ik snap dat niet zo goed, Voor mij is de onbelaste spanning een prima indicator van de ladingstoestand. Meer dan 4,1V is nagenoeg vol, minder dan 3,6V is nagenoeg leeg en 3,9V is ongeveer 50%, en alles er tussen in is dus redelijk te schatten. Voor mij werkt dat prima...

Dirk

3,9V is ongeveer 50%
Nee zo werkt dat niet. Een lipo loopt niet lineair leeg 3.9v kan dus net zo goed 80% zijn.

Hieronder een voorbeeld van het verloop van mijn 6s lipo tijdens de vlucht

Misschien maakt dat het een stukje duidelijker

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik weet dat de belaste spanning sterk afhankelijk is van de mate van belasting en dus niet veel zegt over de resterende energie, maar ik had het over de onbelaste spanning en voor mij is dat een prima indicator. Kan er 10 of 15% naast zitten, maar daar kan ik goed mee leven. Als ik met een vol pack 1 uur kan vliegen weet ik dat ik met een pack van 3,9V nog ca. een half uur kan vliegen, en met 3,75V ca. een kwartier. Eigen waarnemingen, werkt prima voor mij in de praktijk...

Ja nutuurlijk werkt dat.
Maar dan heb je het over tijd en niet over hoe vol je accu is.
Wat ik probeer uit te leggen is dat je de resterende voltage niet aan percentage kan koppelen.

Voor joubis 3.6 volt 50%
Voor mij is dat ongeveer 10%
Snap je

Het is lastig uit te leggen. Ik weet het ;)

Nee :D

Ik heb het over het resterende percentage energie of Joules of Wattseconden t.o.v. een vol pack en dat ik dat in de praktijk aardig kan inschatten adhv de onbelaste spanning. En dat is nagenoeg rechtevenredig aan de resterende vliegtijd bij gelijk vlieggedrag.....

Storage is er voor om te zorgen dat je lipo niet over of onder zijn maximale spanning komt door welke invloeden dan ook (tijd, temperatuur, enz.). De meeste leverancier geven aan dat 3,85V goed is.

Maar leg zo nooit op 4,20V weg, ook niet voor 1 nacht. Volgens leveranciers gaat dat ten koste van je lipo's. Bekijk de pagina's van de bekende merken maar, daar is genoeg zinvolle informatie te vinden.

Nu we het toch over storage hebben. Mijn nieuwe lader heeft zo'n programma en die brengt de LiPo naar 3.8v per cel. Mijn oudere lader kent geen storage mar wel een LiFe stand (3.9v/cell).

Mag ik stellen dat een LiFe programme een goed alternatiief is voor de storage van LiPo?

Back