Storing Corona 2.4 DSSS

Ik zat nog eens na te denken over het Corona ID gebeuren.
Ik heb namelijk wel de indruk dat er iets verandert als je de knop langer ingedrukt houdt bij een DIY set.
Zoals Juun ook opmerkte en bij mij ook het geval is moet je eerst de ontvanger een keer aan en uit zetten voordat het weer gaat werken. Wanneer je de knop korter dan 3 seconden ingedrukt houdt is dit niet het geval.
Ook de fabrikant geeft aan dat het ID verandert!

Mogelijk is onderstaande een verklaring:
Stel je voor dat de zender bij het binden bijvoorbeeld 10 verschillende ID’s doorgeeft aan de ontvanger.
Wanneer je de knop op de zender langer ingedrukt houdt dan 3 seconden wordt een van deze ID gekozen. Het ID nummer van de zender verandert dan wel maar de ontvanger hoeft niet opnieuw gebonden worden omdat dit ID al bekend is in de ontvanger. Om het werkend te krijgen moet je dan wel een keer de ontvanger uit en aan zetten.

Mogelijk kan dit ook mijn crash verklaren:
Stel je voor dat mijn zender ID 1 tot en met 10 heeft doorgegeven aan de ontvanger tijdens het binden en de zender gebruikt 4.
Die van Jacob heeft 5 tot en met 14 doorgegeven aan zijn ontvanger. Zijn zender gebruikt op dat moment ID 12.
Op dat moment zullen Jacob en ik geen probleem met elkaar hebben. Ik heb geen ID 12 in mijn ontvanger staan en Jacob heeft geen ID 4 in zijn ontvanger staan. Maar als iemand een 3e Corona zender aanzet (de dag van de crash was er absoluut een 3e persoon met Corona) die ID 8 heeft dan kan dit verklaren waarom onze beide toestellen gelijktijdig onbestuurbaar werden. Beide ontvangers kennen namelijk ID 8 en slaan dan mogelijk op hol.

Misschien is het wel ver gezocht (en blijkt het onzin te zijn) maar het punt is dat zolang Corona niet meer info geeft het toch gissen blijft!

Feit is wel dat zowel bij de crash als bij het filmpje van Straalpijp een DIY setje en een plug in modul gebruikt werden.
In het filmpje ware het twee plugin modules!!

Straalpijp.

Beton was mij voor met zijn tweede reactie. Toch weer een interessante verdere ontwikkeling. Maar de puzzel wordt wel ingewikkelder.
Mijn 3 sets zijn allen DIY. Ik denk dat we dit nieuwe aspect wederom aan Corona moeten melden. Ik bied me wel aan om dat te doen.
Meerdere ID's lijkt me niet echt waarschijnlijk zoals Beton in zijn tweede post constructief heeft bedacht. Maar het zou wel in de keuze van de kanalen kunnen zitten (bij Corona 3) die het systeem kiest.
Ik hecht toch wel enige waarde aan de reactie van Corona over het stuk gaan van de ID code. Ik citeer de "Chinglish-vertaling" van Corrien:

"Chinglish is altijd een beetje cryptisch, maar wat ze hier schrijven, is dat het eeprom geheugen met daarin de ID-code stuk kan raken en dat dan de code uit allemaal 00-en of FF-en gaat bestaan. Als je dan vervolgens twee zenders hebt met het zelfde probleem beïnvloeden ze elkaar en heb je minder bereik. De zender heeft om deze reden de mogelijkheid de ID-code te veranderen."

Kennelijk is dat "veranderen" bij de DIY-modules dus "terugzetten". Bij 1 van de 2 zenders in het geval Beton/Jacob zou de ID-code dus stuk moeten zijn geweest. Daarom herhaalde ik in mijn post van gisteren de suggestie van Corrien:

"Een eenmaal gebonden ontvanger verliest die binding niet zomaar. Het is dan ook raadzaam bij verlies van binding eerst de zender een nieuw ID te laten genereren voordat de ontvanger weer wordt gebonden."

Zoals gezegd: ik wil me wel tot Corona richten. Is tevens een herinnering dat ze toch echt moeten gaan reageren en hier niet met een stelletje sufferds te doen hebben.

Juun

ik wil me wel tot Corona richten. Is tevens een herinnering dat ze toch echt moeten gaan reageren en hier niet met een stelletje sufferds te doen hebben.
[/FONT]
Goed plan! Zeker omdat het ook uit een ander land komt!

Er zit me nog iets dwars, op 9 oktober 2010 was de crash van Beton en J. Veenman.
Beton ging toen keihard het aangrenzende stuk water in bij Gooi en Eemland Vereniging van Modelvliegers - Home
met een metershoge waterfontein en een eend die in noordelijke richting kwakend wegvloog.

Het nadoen van de oorzaak op dat moment, althans het blokkeren van het zendsignaal van J. Veenman lukte zoals we toen konden vaststellen, een storing trad niet op.

8 dagen later werd een stop op Corona-ontvangers van kracht...

Tijdens mijn experiment (en Prop-er ook) bleek het binden met een DSSS DIY-set vreemd te gaan, het knopje op de ontvanger doet niks, echter, dat zijn/waren allemaal ontvangers die al eerder waren gebonden aan dezelfde zender.

Het binden ging niet meer, of duurde langer als er voor het aanzetten al een andere Corona DSSS aanstond.
Het binden-proces duurt enige seconden bij Corona, het is als opstarten van een computer, die doet het ook niet meteen als je de aan-knop indrukt.

Zo, weer een stukje bij deze Chinese legpuzzel.

Het binden-proces duurt enige seconden bij Corona, het is als opstarten van een computer, die doet het ook niet meteen als je de aan-knop indrukt.

Ik denk dat die vergelijking niet helemaal klopt.
Dat je computer een tijdje nodig heeft, is vooral omdat-ie data moet halen van de eigen harddisk om daarmee programma's op te starten.
Je kan het beter vergelijken met een GPS, die tijd nodig heeft om te checken welke (satelliet) signalen hij ontvangt en die te analyseren.
Ervan uitgaande dat een Corona RX doet wat-ie moet doen, checkt-ie of de twee te gebruiken frequenties (die hij al kent) van de bijbehorende TX actief zijn, en gaat daarmee werken.

Was ook maar een 'als' voorbeeld. Zeg; RX en TX wat is daar de betekenis eigenlijk van? Is het niet ReceiverX-tal en TransmitterX-tal, ofwel zend en ontvangstkristal ? In de 2.4 GHz zitten geen kristallen weetje.

De mogelijkheid om elkaars Corona 2.4 GHz DSSS set te storen is nog steeds niet gelukt, toch ?

Jammer dat er nog nadere geen info is van Corona over de ID's en storingsmogelijkheden.
Ook rcmodelreviews.com heeft geen oplossing.

Maar nogmaals, het uiteindelijke binden voor het vliegen gaat langzamer of lukt niet als er nog een Corona aanstaat (ruis?).

TX en RX zijn oude afkortingen uit de telegraaftijd voor zenden en ontvangen (over een lijnverbinding). Dus nog lang voor er zend- en ontvangkristallen bestonden.

In de communicatie tussen computers worden deze termen ook nog steeds gebruikt.

Waar ik niemand over zie schrijven is hoe de ontvanger wordt gevoed.
BEC of losse ontvangeraccu.
Eén van mijn vliegvrienden heeft ook een Corona-ombouwset op zijn Robbe FC28.
Hij onlangs een zwever verloren door "storing"/niet meer reageren.

Bij zijn (oude electronica-expert) nader onderzoek van opbouw van de print (van ontvanger) bleek dat er componenten in zaten die er voor zorgen dat de ontvanger werkt met 4,8V en 6V. Maar deze componenten zijn wel dusdanig dat als de spanning in het ontvangerpakket onder de 4,8V valt de ontvanger veel last krijgt van ruis.

Hij vliegt nu altijd met een aparte BEC voor 5V voor de ontvanger. Dit is naar zijn mening een goede spanning voor de ontvanger om goed te werken.

Ik heb zo goed mogelijk proberen te beschrijven wat zijn woorden geweest, zelf mis ik die specifieke electronica-kennis.
Misschien ook een aandachtspuntje in deze discussie: ontvangerspanning?

Om eerlijk te zijn begint de twijfel te komen bij mij, wat was er eerst op die 9e oktober 2010, de aanleiding van dit topic ?

Was het de fatale wisseling in de boordspanning ? Of teveel ruis EN te weinig boordspanning,
de accu nog wat nader onder de loep nemen kan geen kwaad !

Beton gaf eerder aan dat de ontvanger accu 'goed' was toen, maar dat is niet genoeg.
Heb al eerder een 2.4 GHz vliegtuig zien crashen door een onderspanning, dat was een Sanyo 2700 NiMh-accu, die na lading / controle een grote afwijking vertoonde in de spanning, afwijking werd niet geconstateerd met een voltmeter, maar met een high-tech lader die ook capaciteit weergeeft.

Op het moment van de crash werd er 3D gevlogen, dat kost natuurlijk veel energie voor met name de hoogteroerfunctie.
Toen de crash gebeurde stond ik met iemand te praten, misschien kan de herrinnering nog worden opgehaald. Is er causaliteit, of is het toeval ? --> ik ga dat zsm na !

Het lastige is, we weten het nog steeds niet. Wat we wel weten is dat deze crash op zichzelf staat, er is schijnbaar niets soortgelijks gebeurd wereldwijd.
Niet dat het Corona-stoort-Corona verhaal ontkent wordt, maar de kans daarop is klein.

Ook al aangegeven, doe het graag nog een keer, tijdens het aanzetten duurt het langer voordat de binding er helemaal is, als er al een Corona set in de buurt aanstaat of aan is gezet.

Nee helaas geen reactie van Corona, ook niet van rcmodelreviews.com.

Lijkt op de 'self-fulfilling prophecy' we nemen aan dat een bepaald gevolg (crash) veroorzaakt is door een storing zoals dat vroeger ook altijd ging met de 35/40 MHz.

Alle andere variabelen, zoals de voornaamste oorzaak van 2.4 GHz crashes, de accu, houden we constant. Er wordt alles aan gedaan om het beeld bevestigd te krijgen.
Alleen, dat lukt niet zo. Deze achteraf-redenering is lastig, uitspraken / voorspellingen doen over de toekomst is gewoon onmogelijk.

Het is wachten op nadere info van Corona, of is er een probleem aangekaart wat niet niet
bekend is ? Want waarom blijft het zo stil ?

kop in het zand steen princiepe kan ook nog he...

kijk naar wat veel meer fabrikanten doen...
ag incident dus hup op de hoop ermee en pas als nummer 100 zich meld gaan we is kijken.

Dank ! We weten ook nog niets over de incidentie, of het vaker gebeurd.

Het web afspeurend naar iets soortgelijks, zijn het aantal meldingen nul.

Wat inderdaad wel net zou zijn is dat Corona een reactie geeft.

Zoals afgesproken heb ik de bevindingen uit de nieuwe tests heden aan Corona gerapporteerd. Tevens herinnerd aan de vraag van Marcelair. Ook nog gevraagd waarin de aan Marcelair toegestuurde DSSS-set verschilt van de tot nu toe gebruikte sets. En er ook dan maar ingestopt of Corona voornemens is om, in geval van aangebrachte of aan te brengen hard- of software wijzigingen, bereid is om updates of vervanging aan te bieden zoals een "vooraanstaand" leverancier betaamt (hoewel we daar niet op hoeven te rekenen, vrees ik).
Flink benadrukt dat een snelle reactie wordt verlangd.
Juun

het probleem is bij grote bedrijven ze verkopen duizenden sets.

En er is maar 1 persoon die misschien klaagt of laten het er 10 zijn.

10 op 100.000 = 0,1% voor een bedrijf verwaarloosbaar.

Antwoord Corona 22-11-2010 (nov)

Hallo iedereen, Corona (China, communisten) hebben een antwoord gegeven (op 22 nov 2010).

Komt ie;

We take changeable mode in our CT8F&CT8J insert module(including two MCU). When press the button more than 3 seconds ,the ID will change randomly and connecting the clean channel.

We have set fixed ID in CT8F,CT8J,DIY module with single MCU, so you can not change the ID. If you press > 3 seconds ,it can operating seeking and store channel information .The normal channel will not change. Our preliminary decision there must be the repeated code. If fixed ID in DIY module ,we should consider the working station with CR8D.

WE are very sorry that we can not open youtube video in CHina. Can you send me one by email under 10M ?

We are considering a good solutions for all your question. PLs wait several days .

Thanks and best Regards

Corona RC Team

Back