storing door borsteloze regelaar CC-PHNX35 castle creations

Sinds kort heb ik een regelaar van Castle Creations aangeschaft type CC-PHNX35 en ben daar mee gaan vliegen in en heb voordurend knikstoringen die zich uiten in het spontaan enkele meters naar beneden vallen van mijn toestel. In eerste instantie verdacht ik de ontvanger maar na vervanging door een Micro IPD ontvanger bleven de storingen zich voordoen. Vanmiddag hoorde ik op ons vliegveldje dat deze soort storingen vaker voorkomen bij meer geavanceerde borsteloze regelaars.
De afstand tussen ontvanger en regelaar is maximaal.
De motor neemt bij 3s2p Lion cellen circa 15 Ampere maximaal op.

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er meer gebruikers die dezelfde soort storingen hebben en kun je er iets aan doen?

Castle regelaars hebben de eigenschap om bij elke glitch de motor meteen uit te gooien. Dus waarschijnlijk heb je last van storinkjes.

Dus ik zou eerst een proberen uit te zoeken waar deze storinkjes vandaan komen.

Vlieg jij op 40 Mhz? Er zijn een tijd problemen geweest met de 35 en de 45 bij 40 Mhz, maar deze waren reeds opgelost dacht ik...misschien even of het CC forum op rcgroups vragen...

Niels

Ik ontving ook van Castle Creations het bericht dat er een fout in de software zit
We found a bug in the software, that used the HIGHEST PWM switching rate as the default value when 1.08 was loaded on a controller. Even on controllers (Phx 10 and 25) that do not normally allow a higher PWM rate. This makes the cotroller run hotter, and can also cause throttle issues in some particular cases, especially in gov mode with Phx 10 and 25's.
Je kunt het beste even hun site checken. In mijn Zoom heb ik nu ook problemen met de software, wat zich uit in een behoorlijk fluctuerend toerental, bij high (erg) en low (iets minder) governor mode
Theo de Kramer

Yep, ik heb dezelfde problemen, moet nog even contact opnemen met cc.

Ik hoorde dat de schakel frequentie zou een harmonische kunnen zijn van de 35 Mhz.

Ze zeggen dat het probleem in 1.08.1 opgelost zou zijn. Ik heb dat gedownload en geinstalleerd, maar ik merk nog geen verschil. Ik heb ze gemaild en wacht af
Theo de Kramer

bedankt voor de reacties tot nu toe. Het schijnt dus meer voor te komen dat de regelaar storingen veroorzaakt. Tot op heden heb ik nog geen regelmaat kunnen ontdekken. Ik heb een oude jeti regelaar ingebouwd en wil nu kijken of het probleem zich dan niet meer voor doet. De motor loopt dan wel een stuk slechter ivm timing problemen van de regelaar bij een 12 polige motor. Ik vlieg inderdaad op de 35 Mhz

groeten geert

Als het aan de regelaar ligt, is een firmwareupdate niet de oplossing.
Ik had hetzelfde met een CC45 die ik nieuw kreeg van ACW.
Dit was een F220 model (kan je zien in de cc-link software)
Na contact opgenomen te hebben met castle creations, kreeg ik er direct een nieuwe gestuurd met F330 model.
Probleem van de glitches weg......

Dus kijk even wat voor revisie het board is, en neem contact op met Bernie of Swawn van Castle Creations, ze kennen de problemen en lossen het op...

Menno

Satoer zei:
Castle regelaars hebben de eigenschap om bij elke glitch de motor meteen uit te gooien
Ai,da's niet erg handig. Is dit werkelijk met alle CC's een feit?
Mag ik vragen wat je bronnen zijn? Op RCgroups kom ik er niets over tegen, en de Yanks zijn echte CC fans.

:fadein: groeten, robert

robert zeeland zei:
Satoer zei:
Castle regelaars hebben de eigenschap om bij elke glitch de motor meteen uit te gooien
Ai,da's niet erg handig. Is dit werkelijk met alle CC's een feit?
Mag ik vragen wat je bronnen zijn? Op RCgroups kom ik er niets over tegen, en de Yanks zijn echte CC fans.

:fadein: groeten, robert

Denk het wel. Mijn bron is eigen ervaring en veel gelezen op Runryder.

Quote van runryder:
I had the exact same problem with my hummer. Astro 010 phoenix 10..was using a gws Rx.
I switched to a berg Rx and the problem is gone. It's my belief that the phoenix esc needs a good strong, glitch free throttle signal from the rx to function. What Rx are you running ? Can't beat a Berg....won't put anything else in a micro heli..

word wakker&koop een hacker zeg ik altijd
Bij mij valt er nooit wat uit de lucht :mrgreen: :mrgreen::mrgreen:(even afkloppen)

Een mailtje naar CC en je krijgt toch een nieuwe opgestuurd? Althans, dat lees ik nogal eens!

groeten, r :fadein:

Op de vraag over storingen (met name met de CC10 op hogere belastingen) aan CC kreeg ik het volgende antwoord. Misschien kan iemand er wat mee:

''...Try twisting the wires between the motor and the controller. This cuts Rf down by at least half. Also, if you have a PHX-Link update the firmware in the controllers to beta 1.081. Make sure the controller is at least ½ inch away from the reciever and that the antena and servos wires maintain the same distance... ''

Bernie Wolfard
Product Support
Castle Creations

...

Hee, dat is sterk, ik heb ook problemen met mijn CC PHX35. Als alles is ingebouwd kom ik net verder dan 5 meter met ingeschoven antenne voordat alle servo's als een gek beginnen te retelen. Als ik alles uit het toestel haal kom ik met volledig gestrekte ontvanger-antenne aan zo'n 25 meter (het toestel is een pusher dus de antenne moet een bochtje maken). Het maakt niet echt uit of de motor aan of uit staat!

Ik heb verschillende dingen geprobeerd:
Andere ontvanger (zelfde resultaat)
Andere zender (zelfde resultaat)
Ferrietkern op de servokabel (iets beter, toch zit ik niet te wachten op een klomp ijzer in mijn toestel))
Geleende PCM ontvanger (toppie, maar op de Phoenix doos stond toch echt niet dat PCM een voorwaarde is...).

Ik was benieuwd of andere Phoenix/PPM gebruikers ook het gevoel hebben dat hij ernstig stoort of dat ze er een oplossing voor hebben. Het lijkt dat ze toch een serieus probleem hebben in de 35MHz band.

Marc

Geert zei:
Sinds kort heb ik een regelaar van Castle Creations aangeschaft type CC-PHNX35 en ben daar mee gaan vliegen in en heb voordurend knikstoringen die zich uiten in het spontaan enkele meters naar beneden vallen van mijn toestel. In eerste instantie verdacht ik de ontvanger maar na vervanging door een Micro IPD ontvanger bleven de storingen zich voordoen. Vanmiddag hoorde ik op ons vliegveldje dat deze soort storingen vaker voorkomen bij meer geavanceerde borsteloze regelaars.
De afstand tussen ontvanger en regelaar is maximaal.
De motor neemt bij 3s2p Lion cellen circa 15 Ampere maximaal op.

Mijn vraag is eigenlijk: zijn er meer gebruikers die dezelfde soort storingen hebben en kun je er iets aan doen?

Ik heb een soortgelijk probleem opgelost met mijn 2 motorige P38, 2x compact/390 motoren 2x compact/40 regelaars, gigantische storing was het gevolg, gelukkig heelhuids geland, advies van een vliegmaatje was,"doe 1 klein ferriet ringetje zo dicht mogelijk aan de signaaldraad bij de regelaar en doe dit ook nog 1 x zo dicht mogelijk bij de ontvanger", affijn dit advies opgevolgd, 2 x de kleinste ferrietringetje's per motor regelaar gefixt, en tot mijn stomme verbazing was alle storing verleden tijd.
Ontvanger is de micro 5/7 ppm 35 mhz MPX en niet verpakt in folie of iets degelijks, servo's een ratjetoe van alles en nog wat.
Gevlogen met een 2020 en een EVO 9, geen probleem.

Groet Ger Kovacs.

Ik heb net een neiuwe CC PHX 25 en heb ook problemen.

Ik krijg hem niet in program mode!

Throttle range lijkt OK, geen storing Typhoon 6/3D loopt soepel zonder stotteren van heel langzaam tot full power, aangesloten test servo juttert niet, dus dat ziet er goed uit.

Volle Accu: PQ0880 S2 (880mAh 7.4 V, 12C/16C)
Schulze alpha 440 (40 Mhz, kanaal 81)
Zender: Ouwe maar goede Robbe Promars (nooit problemen mee gehad, anders dan een keer per drie jaar een nieuwe accu, met ingeschoven antenne 100 tot 200 meter berijk!)

Ik doe het volgende:

Disconnect battery
gas vol open, zender aan
Connect battery

Ik hoor 1 (een) riedeltje, en de PHX25 begint the flitsen (ongeveer twee flitsen per seconde), als ik niks doe blijft dat zo.

OK, nu de stick op half gas, volgens de manual zou ik nu twee riedeltjes moeten horen en twee flitsen pauze, twee flitsen pauze enz. DIT GEBEURD DUS NIET! en kom daardoor niet verder.

Wat ik ook probeer, ik krijg de ESC niet in program mode!

Als ik de stick vervolgens naar gas dicht beweegm hoor ik twee riedeltjes en gaat de led uit...Als ik nu de stick beweeg, dat start het motortje..niet nodig 4 seconden te waxhten, na de twee riedeltjes kan ik de motor direct starten.

Ik snap er niks meer van, ik doe precies wat in het boekje staat, maar de PHX25 reageerd niet volgens het boekje. I kom dus niet verder met het programmeren cq controleren van mijn PHX25.

Wie -oh- wie kan mij helpen?

Alvast bedankt

Marco

Wat voor zender heb je? Als het een computer zender is moet je even je end points groter maken. Misschien wat spelen met je trim.
Anders moet je de controller even op een ander kanaal programeren.

Je kan natuurlijk ook gewoon de phoenix link kopen, dan kan je hem met je pc programeren ;)

De zender zou wel eens het probleem kunnen zijn, hoewel mij ouwe trouwe Robbe Promars me nog nooit in de steek heeft gelaten.

Als ik de Trim helemaal omlaag doe, met gas helemaal dicht....dan start de motor weer! (motor draait dezelfde kant op), trim helemaal omlaag is ongeveer half gas :?

Nog iets anders wat ik zojuist ontdekte...

Als ik de andere kanalen beweeg, op de andere stick, dan kan ik daarmee het motortje ook laten draaien (ineens vol gas), b.v rolroer trim helemaal naar links en dan de knuppel ook naar links, als ik dan bijna volledige uitslag heb, start het motortje ineens, gelijk volgas...Hetzelfde ook op het hoogteroer(zelfde knuppel als rolroer bij mij) trim helemaal naar voren, knuppel bijna helemaal voluit naar voren, en het motortje start...

Het wordt steeds gekker, maar het lijkt er wel op dat de zender de problemen veroorzaakt. Overigens de trim schuifjes hebben hun eigen potmetertjes, dus geen mechanische koppeling met de knuppels.

Maar als iemand een oplossing weet dan hoor ik dat graag!

Alvast bedankt,

Marco

Back