storing met "servo test"

corvl

verslagschrijvers
Hallo,

Ik heb een vreemd probleempje met m'n ontvanger (denk ik).
Vandaag servo kabels verlengd en bij het testen (met de test functie op m'n fc-18 van Futaba) zat er af en toe een hele kleine "tik" op m'n servo's.
Nu begint deze tik als ik meer als 3 tot 4 servo's op m'n ontvanger aansluit.
Ik heb nog zo'n zelfde ontvanger (FP-R138DF /dual conversion van Futaba) waar ik veel mee vlieg en nooit problemen mee heb. Nu blijkt dat ook met deze ontvanger de servo's af en toe (1 keer per volledige draai) een hele kleine tik geven. (meer als 4 aangesloten servo's).
Er is geen probleem als ik de test functie op m'n zender uitschakel en manueel de stuurknuppels beweegt, en ze staan stil als ik de stuurknuppels niet beweeg.

Ik vraag me af wat het probeem is, kan het zijn dat het de test functie is van m'n zender ?, want ik vind het vreemd dat ook bij de ontvanger die ik wekelijks gebruik met vliegen nog nooit iets vreemd heb opgemerkt tot ik vandaag een paar extra servo's erbij stak en de "testfunctie" aanzette.

Ik heb op een aantal servo's de kabel moeten verlengen (totale lengte is nu 60 cm.) Kan dit een oorzaak zijn?

Bedankt, Cor

ps:- accu's zijn in goede conditie
-kristallen heb ik ook omgewisseld

Cor,

als je servokabels gaat verlengen, kunnen deze gaan fungeren als antenne en storingen veroorzaken.

Mij zijn twee oplossingen bekend hiervoor:

1. ferrietringen kopen. De verlengde servokabels om de ring wikkelen.
De gehele ring rond. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel, binnendoor naar buiten en weer naar binnen etc etc, totdat er geen kabel op de ring kan. Als een ronde spoel gewikkeld dus.

2. Twisted cable's.
Hierbij wordt het gehele snoer "getwist" ( gedraaid ) zodat de enkele draden niet meer parallel lopen t.o.v. elkaar.

Tot nu toe heb ik alleen de 1e oplossingen gebruikt voor mijn aileronservo's in mijn Sanyo Limit.
De 2e heb ik gevoelsmatig iets meer moeite mee.

Wellicht dat iemand anders nog betere ideeën heeft.

Er is nog een oplossing: De servosnoeren wikkelen in aluminiumfolie. Heb ik net gedaan met m'n microjet. De snoeren lopen daar langs de accu en ferrietkernen hielpen niet. Het aluminiumfolie werkt als een soor kooi van faraday. (net zoals bij een coax-kabel)

Ik vraag met trouwens af of het storing is. Waarschijnlijk heb je de zender vlakbij de ontvanger, het signaal is dan sterk genoeg, en je schrijft dat je het niet hebt als je gewoon de sticks beweegt.

Bij die servotest wordt de ontvanger best wel belast omdat alle servo's tegelijk, en in de zelfde kadans, bewegen. mischien dat de verlengde snoeren een soort interene interferentie geven.

Even ter info, Twisten van de kabels hept NIET tegen storingen van buitenaf. Ik heb dit al eens eerder beschreven. Het omwikkelen met aluminium folie kan goed werken maar je moet de folie wel met aarde verbinden. Bij ontvangers is dit vrijwel altijd de - (min)
Ik heb die servo test ook eens geprobeerd met mijn zender en wat denk je? Ook mijn zender vertoont tijdens elke "slag" een uiterst kort soort van "stoorpulsje". Bij mij is het ongeveer in de middenstand. Ik denk dat het toch uit de zender komt. Misschien is het iets in de software, verklaren kan ik het echter niet.
Volgens mij hoef je je er geen zorgen over te maken want ik heb tot nu toe geen enkel probleem met m'n zender gehad en ik heb hem al meer dan 12 jaar.

Dank je Ernst, dat is een hele geruststelling, het is inderdaad zoals je het beschrijft, ergens in het midden een korte "stoor-puls" en dit ALLEEN tijdens de servo test. Bij normaal gebruik nooit een probleem gehad.

Nu nog eens ff over de verlengde servo-kabels....... als ik een afstandstest doe, en alles verloopt goed, moet ik dan nog steeds van die ferriet-kralen gaan wikkelen ??

Moet ik voor elke servo aparte een ferriet kraal nemen, of mag ik er een gebruiken voor 2 servo's. Is 1 wikkeling niet genoeg (ik heb niet zoveel draad over om te gaan wikkelen.

thanx, Cor

capriolo zei:
Nu nog eens ff over de verlengde servo-kabels....... als ik een afstandstest doe, en alles verloopt goed, moet ik dan nog steeds van die ferriet-kralen gaan wikkelen ??

waarom zou je aan iets gaan prutsen wat nu uitstekend werkt :?: afblijven en lekker vliegen :wink:

Cor,
Het is het beste om elke lange (verlengde) servokabel van een ontstoring te voorzien.
Als je tijdens een reikwijdte test geen problemen ondervind is dat nog geen garantie dat je geen storingen zult krijgen tijdens het vliegen. Gerard is daar kennelijk wel van overtuigd maar de (harde) werkelijkheid heeft mij anders geleerd. Je kunt het natuurlijk proberen en als alles goed gaat??!?!?!? Ik vind het linke soep. Een modellviegtuig dat ergens neerkomt door een storing kan veel schade aanrichten. Ik heb het niet over schade aan je model maar over schade aan derden.
Als je een dergelijk potentieel probleem kunt voorkomen of op z'n minst kunt verkleinen waarom zou je het dan niet doen is mijn vraag?
Bijna alle moderne auto's hebben een airbag en gordels. Ik heb m'n rijbewijs nu bijna 25 jaar en ik heb een paar ongelukken gehad. Gelukkig altijd met kleine blikschade tot een jaar of 8 geleden toen ik m'n auto total loss heb gereden. Toen was ik maar wat blij dat ik m'n gordels om had. Ook nu heb ik ze altijd om want je weet maar nooit!!!!!!
Ook in de modelvliegerij: BETTER SAVE THAN SORRY!!!!

Ik monteer een condensator op de verleng kabels aan het uiteinde. Tussen signaal en massa. 10pf ofzo heb ik erop zitten en dit helpt met electro zooooo veel. Zonder ontstoring ging die servo enorm tekeer en met ontstoring geen 1 onbedoelde beweging meer.....

ok.. ga van die ferriet-kralen gebruiken.

(weet maar als te goed wat neerstortend vliegtuig kan aanrichten, afgelopen weekend zat een van m'n motoren ruim 25 cm. in de "harde" klei-grond ;-(

Nog een paar vragen over die ferriet dingen...

-is 1 wikkel genoeg of moet ik zoals in een eerder bericht geschreven de hele ring omwikkelen (heb niet veel servo draad over)

-kan ik voor 2 servo's 1 zo'n ferriet ding gebruiken of heeft dat dan geen zin.

-waar haal ik ze ??, en zijn er verschillende typen met verschilende eigenschappen.

thanx, Cor

Cor,
Hoe meer wikkelingen hoe beter en je kan het beste voor elke servo een eigen ferrietkern gebruiken. De kernen zijn net een soort ringen met een buitendiameter van ongeveer 2cm en een binnendiameter van 1cm. De dikte van de ring is ongeveer 5mm.
Te koop zijn die ferrietkernen(ringen) bij elektronica winkels. Helaas weet ik niet waar de dichtstbijzijnde elektronica winkel bij jouw in de buurt is. Je kan ook eens op het internet kijken.

jamara heeft ze ook, en dus zijn ze ook in de meeste modelbouwwinkels te koop.
wellicht een tikje duurder dan in de electronicazaak.

ernst, wat is jouw idee van de door capriolo aangegeven oplossing met de condensators ?

De condensatortjes zullen ook werken maar voor een kleiner frequentie gebied dan spoelen. Een echt goede oplossing is de kombinatie van een spoel en een condensator. Het lastige is dat je dan de waarde van die condensator en de spoel moet gaan uitrekenen om de meest ideale kombinatie te krijgen.
Mijn ervaring is dat alleen een spoel over het algemeen beter werkt dan alleen een condensator. Een kombinatie van een condensator en een spoel is het beste.
Net als de spoelen moeten de condensatoren zo dicht mogelijk bij de ontvanger geplaatst worden.

Kan iemand mij uitleggen wat zo'n ferriet ring doe....(technisch dan).

Gewoon om mijn algemene kennis op peil te houden... ;-)

De ferriet kern zorgt voor een hogere zelfinductie van het spoeltje dat je wikkelt. Hoe hoger de zelfinductie, hoe meer de spoel zicht verzet tegen stroomveranderingen, de spoel probeert de stroom door een draad constant te houden. Condensatoren proberen de spanning tussen twee punten constant te houden.

Heeft er iemand al ooit iets gemerkt van het gebruiken van ferrietkralen?

Ik heb er in het verleden wel eens mee gewerkt maar eigenlijk nog nooit aantoonbaar voordelen van gehad. In mijn laatste toestellen heb ik de kralen achterwege gelaten en daar absoluut geen problemen mee.

Bij welke soort storing zijn de kralen eigenlijk aan te raden?

Een andere oplossing om ellende van lange kabels te voorkomen is optische ontkoppeling (m.a.w. galvanischescheiding). Hiervoor moet je dan wel apparte accu's voor ontvanger en servo's gebruiken. Dit is eigenlijk de enige methode die ik ken waarmee aantoonbaar problemen met lange kabels opgelost kunnen worden.

Gewoon een ideetje. Kan een failsafe gebaseerd op een pic processor hier geen wonderen verrichten. Er zijn op het web talloze failsafes te vinden waarbij het signaal gemeten wordt (pulslengte) en waarbij andere pulslengtes dan die tussen 1 en 2 ms gewoon niet doorgegeven worden naar de servo's. Dit is lijkt mij een intelligente galvanische scheiding.
Hardware kan heel simpel een pic 12c509 zijn met een paar aangesoldeerde draden en een stukkie krimpkous.

Of geeft dit dezelfde problemen die een pcm systeem geeft (laat detecteren van ontvangstproblemen)

EJK

AvdS,
Ik heb meerdere test gedaan met diverse soorten van ontstoringen, Spoelen (ferrietkernen met het snoertje erom gewikkeld) werken echt! In combinatie met condensatoren werken ze nog beter.
Het gebruik van optocouplers met apparte accu's voor de servo's en de ontvanger is de meest optimale storingsonderdrukking. Dan ben je inderdaad echt van alles af. Voor een simpel model is het echter wel erg groot en ingewikkeld. Daar zijn spoelen eventueel met condensatoren een goede en betrouwbare oplossing.

Een modelbouwvriend van me heeft een zelfgemaakt model van de Smit Enterprise. Een grote sleper, schaal 1 op 25. Een beest van een ding, met twee man al bijna niet te tillen. Ook hij had in feite steeds storing. Op een gegeven moment heeft hij ferrietkralen gekocht, is gaan wikkelen (dichtbij de ontvanger en zoveel mogelijk wikkelingen als op de ferrietkraal konden) en voilá: einde storing!
En geloof me, een storing bij dit model was geen pretje: 80 kilo op hol geslagen sleepboot op het water is geen pretje! 8O
Roel

Back