storing van regelaar?

• Topicstarter Topicstarter dieterv
  • Startdatum Startdatum
Tja ,ik begin steeds meer te geloven dat het aan de regelaar ligt. Bij de review van deze regelaar bij Hobbycity schrijft iemand ook over storing:

It does too much glitches. If my plane is more than 5m away from me and the motor is on, the elevator and rudder panic...
I change with another esc and it is ok
I am using a 35Mhz systems maybe it is okay with 2.4ghz

Het kan de regelaar of de motor zijn.
Haal die zooi van ontstoring zo snel mogelijk uit je voedinglijn.
Daar kan je ook storing mee verergeren, je hebt nu antennetjes gebouwd.

Als je motor nou een frequentie uitstuurt dan vangt je voedinglijn dat zeker op.
Je moet dus wat dingen gaan vervangen / uitsluiten.
Heb je een optocoupler geprobeerd?
Ik kan je wel even een zelfgebouwde optocoupler sturen, dan scheid je de regelaar van de voeding en ontvanger.
Je kan dan nog wel steeds wat storing hebben, is dus geen garantie.
Maar als de storing dan net zo erg is dan is het je motor.

Dat is ook de reden waarom ik tegen die hobbycity zooi ben, je koopt iets wat vaak niet OK is dus moet je toch weer wat anders kopen, dus je bent net zo veel geld kwijt als dat je meteen goed koopt.

Maar stuur me maar een PBtje, dan stuur ik je een opto.
Als je dan nog gedoe hebt dan moeten we maar een keer afspreken, ik zit voor mijn werk toch bij de A13 in de buurt.

Gert-Jan

Ja, en?
Je kan wel alles testen.
Gewoon even een ontvanger accutje op de ontvanger aansluiten.

GJ

Het kan de regelaar of de motor zijn. Haal die zooi van ontstoring zo snel mogelijk uit je voedinglijn. Daar kan je ook storing mee verergeren, je hebt nu antennetjes gebouwd...
Goeie. Had ik nog niet bij stilgestaan. En al zou het geen storingen oppikken, het heeft hier geen invloed, daarom later mogelijk storingsbron qua kapot gaan.

Het kan de regelaar of de motor zijn.
Haal die zooi van ontstoring zo snel mogelijk uit je voedinglijn.
Daar kan je ook storing mee verergeren, je hebt nu antennetjes gebouwd.

Als je motor nou een frequentie uitstuurt dan vangt je voedinglijn dat zeker op.
Je moet dus wat dingen gaan vervangen / uitsluiten.
Heb je een optocoupler geprobeerd?
Ik kan je wel even een zelfgebouwde optocoupler sturen, dan scheid je de regelaar van de voeding en ontvanger.
Je kan dan nog wel steeds wat storing hebben, is dus geen garantie.
Maar als de storing dan net zo erg is dan is het je motor.

Dat is ook de reden waarom ik tegen die hobbycity zooi ben, je koopt iets wat vaak niet OK is dus moet je toch weer wat anders kopen, dus je bent net zo veel geld kwijt als dat je meteen goed koopt.

Maar stuur me maar een PBtje, dan stuur ik je een opto.
Als je dan nog gedoe hebt dan moeten we maar een keer afspreken, ik zit voor mijn werk toch bij de A13 in de buurt.

Gert-Jan

Hoi Gert-Jan,

misschien lost een opto-coupler het probleem wel op, maar ik heb helemaal geen ruimte voor een aparte ontvanger-accu. En je hebt wel een beetje gelijk wat betreft 'hobbycity zooi'. Maar een jongen als ik komt moeilijk aan zijn geld en vaak werkt het ook heel goed. Maar ik heb wel al een aparte voeding geprobeerd, zonder opto-coupler, toen had ik nog steeds storing. Waar kwam die dan vandaan?

Groeten,

Ludo

een aparte ontvangeraccu zonder optocoupler lost nog steeds niets op.
Je hebt nog steeds een electrische verbinding tussen je ontvanger en regelaar (de pulsdraad).
Een opto zet het pulsje om in licht en aan de andere kant vangt een sensortje de lichtpulsjes op en zet het om naar een electrisch signaal.

Ook al zou je geen ruimte hebben voor een aparte ontvangeraccu, je kan wel testen.
Voor hetzelfde geld koop je een andere regelaar en komt het probleem ergens anders vandaan.

Dus stuur me maar even een PB dan stop ik de opto in een envelopje.
Als je dan nog dezelfde storing hebt dan zit het probleem ergens anders.

GJ

Je hebt nog steeds een electrische verbinding tussen je ontvanger en regelaar (de pulsdraad).

En niet te vergeten: de aardedraad!
Ook via de aardedraad kan storing in de ontvanger belanden :(

Laatst bewerkt:
Optocoupler is onderweg.
Haal eerst die zooi uit je min draad, condensator en zo.

GJ

Inderdaad, weghalen. Als je storings-oorzaken zoekt steeds één ding veranderen. Was dat niet de oorzaak dan weer terugbrengen in oude staat en iets anders veranderen/uitwisselen.

Hey Ludozzz,

Wat voor motor gebruik je eigenlijk? Met welke regelaar en prop? Ik heb namelijk ook eens een tijd last gehad van onverklaarbare storingen, toen bleek de motor bij het aanlopen iets teveel stroom te trekken. Nadat ik er een kleinere prop op had gezet was de storing verdwenen.

Daarom, de storing hoeft niet van de regelaar te komen, kan ook een frequentie zijn die de motor uitstuurt, om diverse redenen, kapot lager, losliggende wikkeling, etc.
Met een opto sluit je de regelaar voor 90% uit.

GJ

Hey Ludozzz,

Wat voor motor gebruik je eigenlijk? Met welke regelaar en prop? Ik heb namelijk ook eens een tijd last gehad van onverklaarbare storingen, toen bleek de motor bij het aanlopen iets teveel stroom te trekken. Nadat ik er een kleinere prop op had gezet was de storing verdwenen.

Deze motor: Hobbycity Online R/C Hobby Store : TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner $10.99

Met deze regelaar: Hobbycity Online R/C Hobby Store : SuperSimple 10A ESC $7.95

En deze prop: Hobbycity Online R/C Hobby Store : GWS EP Propeller (DD-7035 178x89mm) $0.85

Maar dit kan de oorzaak niet zijn. Want als ik hem heel langzaam laat lopen blijft hij storing hebben. Dus niet tijdens het optoeren alleen maar ook als hij heel rustig loopt, waarbij hij waarschijnlijk maar 1,5A trekt...

Juist met name als de motor langzaam loopt heb je de meeste storing.

Er wordt de hele tijd maar verondersteld, dat de regelaar storing veroorzaakt. Dit is eigenlijk niet zo. Het is de motor, die de storing levert en de regelaar geeft dit hooguit door. De ene regelaar doet dit echter erger dan de andere. De motor geeft z'n storing óf door straling óf via de mindraad van het servosnoer.

Via het servosnoer is tegen te werken door bijv. een ferrietkraal of een wat uitgebreider ontstoorfilter in het servosnoer op te nemen (niet wat je hier zelf laat zien, want dat levert hooguit een averechts effect). Helemaal onmogelijk maken kan alleen door het toepassen van een optocoupler.
Storing door straling kan vanuit de motor, de bedrading en de regelaar. Dit is alleen tegen te gaan door de ontvanger en met name de ontvangerantenne zo ver mogelijk uit de buurt van de storingsbron te plaatsen.

Ook is er nog geen aandacht besteed aan de ontvanger. De nu in gebruik zijnde GWS-ontvanger is natuurlijk niet echt geweldig. De betere ontvangers zijn nu eenmaal niet alleen beter in reikwijdte en selectiviteit, maar ook in het onderdrukken van zgn. elektrosmog.

Ik zal eens mijn MzK-ontvanger gaan opzoeken, die ik ooit van Peter Berg (de ontwerper) heb gekregen. Deze is niet te koop, maar t.b.v. de wetenschap wil ik die best wel een tijdje afstaan. Vanuit Delft op de fiets ben je hier binnen een half uur, dus dat is de moeite die je er dan zelf voor moet doen.

Laatst bewerkt:
Beste Jan,

bedankt voor de heldere uitleg.

Ik heb wel een andere ontvanger geprobeerd, namelijk een multiplex rx-5.

In ieder geval bedankt iedereen voor de enorme input! Samen komen we er uit!

Met vriendelijke groeten,

Ludo

Ik zal ook nog wel een Multiplex 5/7 proberen. Dit is toch een betere full range ontvanger?

Ik heb de opto-coupler ontvangen en er tussen gezet. Storing is bijna weg.

Nog wel een paar tikken.

Ik deed de test in een achterommetje, met metaal hekwerk en veel steen en beton. Huizen aan weerzijden. Kan dit de laatste tikken storing veroorzaakt hebben?

Doen ik de regelaar afkoppelde had hij namelijk ook nog een paar tikken storing.

Als ik het vliegtuig een beetje verplaatsten geen storing meer, en soms weer wel.

Ludo,

bij metalen hekken en zo in de buurt heb je vaak storing.
Ook bij aan en af koppelen heb je tikjes (metaal op metaal).
Dat is normaal.
Jan heeft gelijk met zijn verhaal dat de motor de storing geeft maar de regelaar zit aan je ontvanger vast, een goede regelaar geeft dat niet door.
Nou is de zwakste schakel bepalend.
Maar aangezien ik weinig vertrouwen in die Hobbycity regelaars heb zoek ik daar het eerst.

Als je de ontvanger van Jan mag lenen dan is dat heel mooi.
Dan kan je weer wat uitsluiten.
Ik denk dat ik nog wel een regelaar te leen heb, als je dan nog twijfelt.

GJ

Back