Straaljager

Goede avond allemaal,

Elke keer zie ik op youtube van die straaljagers van foam (piepschuim) langs komen. Ze zeggen vaak dat ze makkelijk te vliegen zijn maar is dat nou echt zo
In de link zit een voorbeeld. Het ziet er zo gaaf uit dat ik er eigenlijk wel een wil maar heb liever niet dat ie na een keer vliegen al kapot is. Iemand ervaring?

HobbyKing Product Video - SU-35 - YouTube

Prijs: Een goeie 200 euro (275 dollar). Daar komt af Hongkong bij:
- Verzendkosten (plm 40 dollar)
- Inklaringskosten (plm 20 euro)
- BTW, 21 procent (plm 50 euro)

En als je geen goeie piloot bent (en gezien het feit dat deze vraag in het beginnersforum staat heb ik zo'n vermoeden :-) schat ik de vliegtijd op hoogstens 20 a 30 seconden alvorens hij tegen de grond smakt.
Ongeveer 10 euro per seconde, maar dan heb je wel heel veel geleerd :rolleyes:

Er zijn goedkopere en betere manieren om RC-vliegen te leren :-)

In die filmpjes zie je altijd iemand aan de knuppels die al zeer veel vlieg ervaring heeft en voor die persoon is het dan makkelijk, maar voor een beginner zou ik daar niet mee beginnen.

Zulke straaljagers verschillen in moeilijkheidsgraad met vliegen, maar een stuk vliegervaring is altijd wel een vereiste. Voor een beginner zijn ze niet geschikt omdat ze te snel gaan. In het begin is het bijvoorbeeld moeilijk om op je af te vliegen, links en rechts sturen is dan omgedraaid. Het duurt even voordat je dat zonder nadenken kan doen. Doordat straaljagers snel vliegen rollen ze bijvoorbeeld ook snel. Als je per ongeluk even de verkeerde kant op stuurt ligt je vliegtuig zo op zijn kop, en dan gaat het bij hogere vliegsnelheden ineens heel snel fout. Langzaam vliegen kunnen deze modellen niet, simpelweg omdat de vleugels daar te klein voor zijn. Ook bij het landen zit er veel energie in het vliegtuig door de hogere snelheden, kleine foutjes kunnen dan al snel veel schade veroorzaken.

Als je nog moet leren vliegen moet je dat echt met een 'suf' beginnersmodel doen, die zijn door de veel lagere snelheden veel beter te beheersen en lopen minder snel schade op bij een stuurfout. Pas als je zonder nadenken op je af kunt vliegen en je vliegtuig steevast op een paar meter nauwkeurig kunt landen kan je nadenken over een straaljager-achtig model (en dan liefst nog een 'vlot' model als tussenstap, van beginnerskist naar 'straaljager' is een flinke stap). Ik zeg niet: niet doen (want het is ontzettend leuk!), maar wel dat je het juiste pad moet bewandelen ter voorkoming van teleurstellingen.

Het toestel in jouw voorbeeld is wel een erg geavanceerd en duur apparaat. De kosten die Thieu noemt lijken mij wat overdreven. Ik heb het nodige bij HobbyKing besteld en veel hebben ze in Nederland of Duitsland liggen en zelfs zendingen uit de VS kunnen vaak zonder veel kosten worden verstuurd. Wel zou je met zo'n grote doos eerder moeite met de douane krijgen, dus als je een beetje ellende wil besparen zoek je producten die uit NL of DE leverbaar zijn.

Ik heb zelf een kleine EDF jet (wat jij straaljager noemt) besteld. Dat betreft een F16 met 50mm fan en het toestel heeft 50cm spanwijdte en is 70cm lang. Dit toestel kostte geen fluit (60 euro) en vliegt nog redelijk makkelijk. Toch is het zeker geen beginnerskist door de snelheid, gevoeligheid en zelfs nog de slechte zichtbaarheid (klein toestel, valt compleet weg op de achtergrond). Als je wilt leren vliegen, koop iets eenvoudigs. Groot is stabieler, klein blijft vaak beter heel is mijn ervaring. In andere topics valt genoeg te vinden wat aangeraden wordt en wat niet.

ja, wat is beter...
altijd de discussie

klein=goedkoop. maar, vaak ook slechter hanteerbaar in wind, en je bent snel de orientatie op het model kwijt. Je vliegt gewoon erg snel iets te ver

groot = vaak wat duurder, maar je kunt met wind beter vliegen, en kijkt gewoon wat makkelijker

pak je bv zo'n miniding van parkzone (bv de corsair), die vliegen best goed.
te snel voor indoor, en buiten mag er echt niet teveel wind staan, maar vliegt gewoon goed
en crasht relatief goed, zo snel breekt het niet.

maar beter is een wat groter model, en als je het echt goed wilt doen, les op een club

of een simulator voor op de computer

Als je met iets 'straaljager' achtigs zou willen beginnen, dan is deze (zelfbouw) misschien een optie?

Ik heb er ondertussen al 2 gebouwd. Bouwen doe je op 1 of 2 avondjes (afwerking hangt ervan af hoeveel detail je erin wil natuurlijk)

depron-mini-2d-f16-fun

2 plaatjes depron 6 mm dik uitsnijden, samenkleven en hardware erin bouwen... Bij een crash kan je makkelijk herstellen, of weer een nieuwe maken :)

Heb je weinig vliegervaring zou ik er onmiddellijk 2 uitsnijden... want hij gaat best snel voor iemand met weinig stuurervaring en een foutje is snel gemaakt.

Heb je nog nooit gevlogen, dan zou ik hier niet mee beginnen. Heb je de basis onder de knie, dan vliegt dit ding supermakkelijk! Hij is "maar" 3 kanaals, heeft goeie vliegeigenschappen bij lage snelheden en de topsnelheid past bij het model. Wel opletten voor het rollen naar links als je hem opgooit bij volgas, beter ietsje meer dan 1/2 throttle bij het opgooien en geleidelijk aan verhogen...

Laatst bewerkt door een moderator:
Als je nog niet kunt vliegen én geen hulp hebt (vliegclub) zou ik serieus een 'motorzwever' zoals een Easystar of HK Bixler overwegen. Vliegt heel gemakkelijk en goedmoedig; prop zit bovenop dus dan moet je wel héél rare kunsten uithalen wil je die beschadigen.

Trouwens die 1,8mtr welke jij aangeeft zijn óf zwevers óf 'full-scale' vliegtuigen...en die laatste zijn zéker niet voor beginners...zonder hulp!

En de link: als je plezier aan het vliegen wilt gaan beleven, vergeet dat dan nog maar even! Zo'n toestel is erg nerveus en moet ook relatief snel vliegen (kleine vleugels) dus dan moet het sturen 'automatisch' gaan, tijd om na te denken hoe je moet sturen heb je met zo'n toestel niet.

Natuurlijk is zo'n beginnerstoestel volledig 'niet-cool' :D maar een na 10 seconden "vliegtijd" kansloos hard gecrasht schaalmodel ook niet :rolleyes:

Helaas, vergeet zo'n toestel (voorlopig :smile:) maar even. Kijk/lees eens in het beginnersubforum welke toestellen daar besproken/gebruikt worden.

Verder wat nuttige, leerzame stickies/belangrijks/FAQs in het beginnerssubforum, besparen jou crashes, geld en frustruties. En het bespaart ons veel vragen :mrgreen:

Ga ook eens op een zondagmiddag, meeste vliegers aanwezig, bij een club kijken&vragen naar de (on)mogelijkheden.
Clubs

Vier elkaar aanvullende en overlappende overzichten met gegevens van clubs in NL & B:

Forumtipjes
  • Geef behalve je leefttijd ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Indien je leeftijdsweergave activeert in jouw profiel, is die ook altijd zichtbaar naast je berichten. Met die kennis kunnen forumleden beter maatwerk leveren in hun antwoorden. Leeftijd geeft indicatie van budget, aantal jaren scholing (= talen, wiskunde, natuurkunde, rij- en zwemles etc) en het al dan niet aanwezig zijn van een hogere instantie, eventueel in combinatie met handenbindertjes. Of dat je wellicht zelf nog in de categorie handenbindertje valt.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Prijs: Een goeie 200 euro (275 dollar). Daar komt af Hongkong bij:
- Verzendkosten (plm 40 dollar)
- Inklaringskosten (plm 20 euro)
- BTW, 21 procent (plm 50 euro)

En als je geen goeie piloot bent (en gezien het feit dat deze vraag in het beginnersforum staat heb ik zo'n vermoeden :-) schat ik de vliegtijd op hoogstens 20 a 30 seconden alvorens hij tegen de grond smakt.
Ongeveer 10 euro per seconde, maar dan heb je wel heel veel geleerd :rolleyes:

Er zijn goedkopere en betere manieren om RC-vliegen te leren :-)

Zo dat zijn nog aardige prijzen hoe zou je dan moeten beginnen?

Zo dat zijn nog aardige prijzen hoe zou je dan moeten beginnen?
Hmm... Even gemist :-)

Ron heeft natuurlijk al een aantal tips gegeven. Wat mij zelf heel erg heeft geholpen is een goede flightsimulator. Belangrijk is dan wél dat je eerst wat weet over het principe van vliegen (b.v. bochttechniek en starten en landen). en die wetenschap doe je weer op bij een vereniging :-)
Maar een flightsimulator is een uitstekend hulpmiddel om de juiste reflexen aan te leren zónder het gevaar van een crash. Als je echt gaat vliegen zal dat laatste echt nog wel gebeuren (is mijn ervaring :rolleyes: )

Back