Straat Denemarken

Deel 27

Het verhaal bij deel 27:

Al op 19 april lag dit deel in huis en was er opnieuw contact gelegd met C-man.​
Er werd toen overeen gekomen dat C-man, vanaf dit deel, er voor zou zorgen,​
dat de nog te verschijnen delen, door hem, naar Bouwer zouden worden verzonden.​
Een enorme opluchting!​
Daarvoor was er in samenwerking met T-man al geconcludeerd,​
dat dit deel veel overeenkomsten had met het volgende deel 28​
en dat hetzelfde gold voor die 2 delen daarna,​
die onderling ook veel overeenkomsten met elkaar hadden.​
Wij besloten samen dat deel 28 en 29 dan niet aangeschaft dienden te worden​
en T-man zorgde persoonlijk via E-mail voor de bijbehorende documentatie!​
U begrijpt lezer, de dank via E-mail retour naar Engeland was groot.​
Tot op de dag van vandaag doen wij, indien nodig, het goede voor elkaar!​
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Deel 27

Afbeelding van deel 27:

full



“Wordt vervolgd!”
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Afbeelding van de inhoud van deel 27:


full



Verder met de eerste laag plankjes van de romp.​
De 2 andere meegeleverde plankdeeltjes,
125 en 126 worden pas in deel 28 gebruikt!


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Stap 1 tot en met 6 in deel 27:

full


Aangezien het schip nog altijd op de bouwplaat verankerd zit,​
kunnen de stappen 1 tot en met 3 nog niet worden uitgevoerd,​
de stappen 4 tot en met 6 kunnen ook nog niet worden uitgevoerd,​
omdat het dek nog altijd los ligt en er nog steeds geen duidelijkheid is,​
over de aansluiting van de romp met het dek,​
ligt het dek in de romp of het dek op de romp (dek waarschijnlijk op de eerste laag beplanking!),​
en komt er dan een 2e beplanking van 1mm dikte waar het dek in komt te liggen?​

Stap 7 tot en met 9:
Alvorens stap 7, 8 en 9 kunnen worden uitgevoerd,​
dient Bouwer eerst terug te gaan naar deel 23,​
alwaar de ‘plankdelen’ 116 en 117 toch maar geplaatst gaan worden,​
om met deel 27 verder te kunnen gaan’!

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 27

Stap 12 in deel 10:

full


Toelichting:

Alvorens de werkzaamheden van deel 23 (‘plankdelen’ 116 en 117!) te kunnen uitvoeren,​
dient er nog verder teruggegaan te worden, en wel naar deel 10!​
Hierin dienen 2x, 2 kleine spantjes 46 en 47 nog gemonteerd te worden.​
Goed dat hiermee gewacht is totdat duidelijk werd wat er in dit gebied zou plaatsvinden.​
Nu is er ruimte en inzicht hoe deze 2x, 2 kleine spantjes,​
aan stuur- en bakboord op de juiste wijze gemonteerd dienen te worden.​
Bijvoorbeeld: Komen zij beide haaks op de breedte van het schip te staan​
en hoe diep dienen zij beide in de breedte van het schip te zitten.​
Nu is in ieder geval duidelijk geworden dat ze haaks op de breedte van het schip komen te staan​
en op zodanige diepte in de breedte van het schip geschoven dienen te worden,​
dat er rekening gehouden dient te worden met de dikte van de beplanking.


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

full


Alle lopen van de bewapening vorige week in Engeland besteld.​
Deze week zijn ze, na zes dagen, keurig aangekomen.​
Ze worden pas vanaf deel 47 gebruikt!​

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 10 en 23

24e bouwafbeelding bij deel 10:

full


De eerste spantjes 46 en 47, precies op de plaats verlijmd, waar ze behoren te zitten.
Nota bene: Op de afbeelding dienen de deeltjes in plaats van 47 en 48, 46 en 47 te zijn!


7e bouwafbeelding bij deel 23:

full

En nu, nadat de spantjes 46 en 47, van deel 10, ook aan stuurboord zijn verlijmd,​
kunnen de plankdelen 116 en 117, van deel 23, op de romp worden verlijmd.​
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

8e bouwafbeelding bij deel 23:

full

De 2 plankdelen 116 en 117 zitten verlijmd en vast!​


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 23

9e bouwafbeelding bij deel 23:

full

En een overzicht van het schip,
nadat er weer wat werkzaamheden van deel 23 gereed gekomen zijn.​
De laatste plankjes van deel 23, onderin, dienen ook nog steeds te worden aangebracht.​
[FONT=&quot]
Nieuwsdelen: Een dag of 20 geen berichten (even niet bouwen!).
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:

Bouwer is weer terug van weggeweest!

Rond half juli werd hij benaderd voor een ‘HMSHoodassist’.​
Een Nederlander wilde hulp bij het vergaren van alle tot dan toe verschenen delen;​
deel 1 tot en met 50.​
Sinds enige tijd zijn al die delen eendrachtig bij elkaar geharkt uit diverse landen.​
Heeft Bouwer eindelijk iemand in het land waar hij zijn ‘HMSHoodsores’ mee kan delen!

Morgen weer verder met de bouw.

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]

 
Deel 28

Het verhaal bij deel 28:

Dit is het verhaal van T-man:​
“Koop het maar niet Bouwer, er is een mooie oplossing voor issue 28!”
Zo gezegd zo gedaan.​
Dus het verscheen in Engeland medio maart en werd dus niet aangekocht.​
Gaandeweg kregen T-man en Bouwer er steeds meer plezier in om dit deel 28 te slechten​
en eendrachtig werd de zaak ‘van het ‘niet aangekochte deel 28’ keurig volbracht.​
Enkele E-mailtjes waren voldoende om wat de komende dagen op dit topic verschijnt, tot stand te brengen.​
De overeenkomsten waren zo groot, dat het eigenlijk vrij eenvoudig verliep.​
En dat voor een beginnende modelbouwer!​
Kijken, beoordelen, zelf afbeeldingen maken, metingen et cetera.​
Alles wat hierboven staat geldt ook voor deel 29 en 30, die samen ook zo veel overeenkomsten vertonen.​
Dus werden de delen 27 en 30 besteld bij C-man in Engeland.​

En dat alles kwam zomaar ineens in de bovenkamer van Bouwer terecht tijdens het surfen op dit forum.
Nogmaals, Bouwer’s hartelijke dank modelbouwers, u bent, en hopelijk blijft u, ideeën brengende modelbouwers van het forum, daar kan de Bouwer op dit topic nog veel steun en genoegen aan beleven en mede daardoor is bouwen met plezier een belangrijke inspiratiebron.

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Deel 28

Afbeelding van deel 28:

full


Altijd leuk, aan een nieuw deel beginnen.


Afbeelding van de inhoud van deel 28:

full

2 plankdeeltjes 127 en 128.
Gaan dus uit eigen fabriek komen!​
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

1e bouwafbeelding bij deel 28:

full


1e stadium van het zelf aanmaken van de plankdeeltjes 127 en 128.​
De na te maken plankdeeltjes 125 en 126 uit het houtframe gesneden.​
Lengte grootste plankdeeltje is ±215mm en de lengte van het niet afgebeelde kleinste plankje is ±90mm.​
Deze plankjes hebben precies dezelfde afmetingen als de te maken plankdeeltjes 127 en 128;​
De een is voor stuur- en de ander voor bakboordzijde; dus een spiegelbeeld.​
Behalve de patrijspoorten, die komen niet met elkaar overeen.​


2e bouwafbeelding bij deel 28:

full


7 plankjes uit het zelf aangekochte assortiment plankjes voor de Hood gehaald; zijn 1mm dik en dat is de juiste dikte; voor voldoende breedte zijn er 7 nodig!​


3e bouwafbeelding bij deel 28:

full


De 7 plankjes aan elkaar verlijmd.​
Na een nachtje liggen onder 2 grote kookpannen zag het er strak en vlak uit!​
Geschuurd en ready voor de volgende fase.​
[FONT=&quot]
[/FONT]
Volgende keer verder met deze fabricage!
[FONT=&quot]
“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

4e bouwafbeelding bij deel 28:

full


Het kleinste deeltje, 127, kan mooi uit de rest van het houtframe worden gehaald.​


5e bouwafbeelding bij deel 28:

full


En het kleinste deeltje 127 gefabriceerd.​
Rest nu alleen nog een kleine halve ‘holling’,
van 1.3[FONT=&quot]Ø[/FONT] mm in de rechter bovenkant te maken.​


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Nieuwsdelen

Nieuwsdelen:
De issues 54 tot en met 59 zijn onderweg vanuit Engeland.
6 issues tegelijk deze keer!
En 60 tot en met 63 zijn besteld.

Nota bene:
Doe jullie best Royal Mail en postnl!
Dan kan de vlag weer even uit bij Bouwer,
wanneer ze rond aanstaande woensdag gearriveerd zijn!
[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt:
Deel 28

6e bouwafbeelding bij deel 28:

full


En deeltje 128 circa 2½ uur later, op de gaten na, ook gefabriceerd.​
Rest dan nog het aftekenen van 22 gaten van verschillende diameter.​
Ook daar is een oplossing voor.​


7e bouwafbeelding bij deel 28:

full


T-man in Engeland maakte de afbeelding hierboven,
plofte hem met de benodigde maten op een ander documentje,
in een E-mailtje naar Nederland.
Geweldig, wat een service!
13 gaten zaten op dezelfde plaats, in spiegelbeeld,
die konden dus direct van deel 27 overgenomen worden.[FONT=&quot]
[/FONT]
[FONT=&quot]
[/FONT]

[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

8e bouwafbeelding bij deel 28:

[FONT=&quot][/FONT]
full
[FONT=&quot]
De 13 corresponderende gaten toen met ‘mal’ 126 overgenomen op de vlakke tafel, met behulp van een potlood. De hartlijnen van de 9 niet corresponderende gaten toen met behulp van het blokhaakje, potlood en lineaal afgetekend.


[/FONT]
"Wordt vervolgd!"[FONT=&quot][/FONT]
[FONT=&quot][/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

9e bouwafbeelding bij deel 28:

full


Alle gaatjes zijn met een handboortje geboord.​
En nu is dit ‘zelf’ gemaakte deeltje gereed voor gebruik in deel 28.​
Dat was dan een goede bilaterale samenwerking tussen Engeland en Nederland!
Hartelijke dank T-man voor je welwillende medewerking!​
Bouwer heeft hem het resultaat laten zien.​
Antwoord: ”Your welcome!”

En Bouwer doet hiermee ook de nodige bouwervaring op.
En voelt zich ook niet meer een echte beginneling,
want het zelfvertrouwen neemt nu toch wel een beetje toe.
Dat was een 10-tal issues geleden wel anders,
als er tegenslagen waren en de muur van het schip een beetje te hoog leek.
Oppassen nu Bouwer, voor de over- en hoogmoed!​
[FONT=&quot]

“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Deel 28

Stap 1 tot en met 3 in deel 28:

full


Het voorbereiden en het aanbrengen van het plankdeeltje 125.​


[FONT=&quot]“Wordt vervolgd!”[/FONT]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top