en dan nu de echte feiten. (ik weet het: dubbel post, maar zo is het wat duidelijker)
om alles eens piekfijn uit te zoeken ben ik met mijn belt cp naar het gemeente kantoor gegaan om daar de regels eens na te vragen. met als hoofdvraag: "mag je overal vliegen met een rc helicopter?" de hoofd regel is dat alle brandstof rc modellen te veel geluid produceren waardoor je geluidsoverlast veroorzaakt en dat is strafbaar, ook is er sprake van vervuiling waar je officieel ook voor bekeurd kan worden. dus met
brandstof auto's of
brandstof vliegtuigen
brandstof helicopters en ook
brandstof boten mag je volgens de wet niet zomaar overal gaan rijden/vliegen/varen. overtreed je de regels en word je betrapt dan word er ter plaatse ingeschat in hoeverre jij de regels overtreed en daarna word dan gehandeld. de meeste gemeentes kunnen of hebben overigens plekken aangewezen waar je toestemming hebt de regels te overtreden

. is dat er niet kun je dat meestal wel aanvragen.
met
alle electo modellenmag in principe gereden/gevaren/gevlogen worden mits er dus geen geluids overlast word veroorzaakt.
de gevaren die het kan veroorzaken vallen onder ongevallen of schades en dat was ook weer het werk van de politie, en/of de verzekering. dit wist de ambtenaar toevallig omdat zijn kleinzoon toevallig blind is aan 1 oog door een picco z op school, in principe veel gevaarlijker zegt ie, 20 kleine kinderen in 1 klas met een paar van die kleine onbestuurbare projectieltjes
dus op naar de politie met dezelfde vraag: mag ik overal vliegen met een rc helicopter? en er werd me gevraag een voorbeeld te geven. nou gaf ik als voorbeeld mijn situatie en toen veranderde het gesprek. ze vroegen me ineens of ik ook brandstof auto's had , wat ik bevestigde.. nou had er dus waar ik woonde 1 iemand een paar keer geklaagd over het geluid van de auto af en toe en had ook al gebeld voor de heli

daar zit je dan met je heli op het bureau van de agent
de regel is je mag vliegen maar je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, en als er iemand is wie last heeft van dat geluid is dat een strafbaar feit.
verder gepraat over de korte vlieg en ook rijtijden besloot ik hem maar eens thuis uit te nodigen om het wat beter te kunnen beoordelen,
s'avond om een uurtje of 7, met en fijn zonnetje erbij stonden we dus op het dakterras. timer op 8 minuten en en beetje rondfladderen om vervolgens weer te landen. na de landing beginnen ze op de terassen van de appartmenten om ons heen gelijk te klappen, en te verkondigen hoe mooi ze het wel niet vonden, dat doen ze normaal nooit maar ik denk dat ze even aan de agent wilden laten blijken dat ze het prachtig vinden, :-D
uitgelegd dat ik 2 keer per avond 10 min vlieg met pauzes ertussen en dat je eerst alleen nog maar hovert en een week sleutelt (op onderdelen wacht) springt ineens de wasmachine van de buurvrouw aan, dat ding begon flink op te toeren en de agent merkte het geluid op. ik had het eerlijk gezegd nog nooit opgemerkt maar ik wist zeker dat het harder klonk als de heli, dus snel nog en accutje gepakt en de heli weer de lucht in gebracht, mjah je hoorde de heli maar je hoorde ook de wasmachine, en toevallig ook de kerk klok die 8 keer sloeg en de auto's die langs reden enz enz. als je ging filteren was het nooit stil.
conclusie op gewone tijden mag je gewoon vliegen mits je maar geen urenlange geluidsoverlast veroorzaakt, dus ook niet s'ochtends heel vroeg of s'avonds laat gaan vliegen want dan ligt de overlast grens wat lager
brandstof mag niet, gewoon teveel en een irritant geluid.
de schade die word veroorzaakt is je eigen verantwoordelijkheid, bij een ongeval of schade word de situatie bekeken en word een schuldige aangewezen. altijd ben jij schuldig behalve in zeer onwaarschijnlijke situaties als bijvoorbeeld een onbekende ongevraagd op jou terrein tegen de heli aan rent. dat gebeurt nooit dus altijd is het jou schuld..
dus nu is het alleen nog de vraag of je van de verzekering overal mag vliegen. uiteindelijk nog gevraag wie de buurvrouw was die geklaagd had maar dat kon hij niet zeggen. maar hij zei me dat diegene zich gewoon al bij het zien van de heli begint op te vreten over die rot rc dingen allemaal en maar weer belt. het feit dat we nog nooit bij je aan hebben geklopt zegt wel genoeg. aldus de agent
de verzekering gebeld met de vraag: mag ik overal vliegen met een rc helicopter en wat gebeurt er als ik schade of letsel veroorzaak.
het antwoord was duidelijk.als je bewust iemand aanvliegd word het niet verzekerd en word het weer een strafzaak, een 2e bezoek aan de politie laten we achterwege, dat zal wel doodslag of mishandeling of poing tot worden.
de wa verzekering dekt alleen schade of letsel die worden gemaakt op rc clubs. op alle andere locaties ben je in principe zelf verantwoordelijk voor de schade of letsel. wel heeft mijn verzekering toevallig een pakketje van 1euro80 extra per maand waar vanalles onder valt en waardoor je ook voor dit soort ongevallen gedekt bent. nou was het toeval dat ik dat pakketje al had voor wat anders dus toen was het verhaal compleet.
en ik mag vliegen :-D
de hele buurt overal langs geweest, elk huis wat er last van zou kunnen hebben en alleen maar positieve reacties en ook over de gevaren zeiden ze, je doet het vast niet expres. 1 oud buurvrouwtje wat altijd voor het raam zit deed heel raar, gaf geen antwood maar zij ook niet dat ze er last van had. nou ga ik er maar van uit dat zei degene is die gebeld heeft.. en aangezien ze er niet gewoon over wil praten of afspraken erover wil maken en voor de rest iedereen die ik gesproken heb mij niet heeft verboden om te vliegen vlieg ik gewoon weer lekker mijn accutjes achter thuis leeg
nou vraag ik mij af wat jullie vinden, vinden jullie nou dat ik mij moet aanpassen aan die ene mevrouw? of moet die mevrouw zich gewoon niet zo aanstellen. aangezien er in het centrum altijd geluid is, en 10 min gezoem niet eens als geluidoverlast word beschouwd.
groet