strafbaar of niet?

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dus even vertaald:

5.3 Jij mag geen mensen of zaken in gevaar brengen.
5.4 Je mag niet boven mensen en huizen vliegen als je daardoor niet meer veilig kunt landen.
5.7 Jij bent verantwoordelijk voor wat er met je heli gebeurt.

Al met al valt het dus nog wel mee met de regeltjes.
Sorry Theo dit is waarschijnlijk niet de vertaling die jij graag ziet maar toen jij aangaf dat de Picooz er ook onder valt (Waar je waarschijnlijk gelijk in hebt) kon ik niet geloven dat de wet verbied een dergelijke heli op dat plat dak te vliegen.
Nu is een 450 size heli natuurlijk anders maar zoals gezegd alles onder 25Kg is voor de wet gelijk. (Vooral de interpretatie van regel 5.3 verandert naarmate formaat en gewicht toenemen)

Overigens was de vraag van het topic of het wettelijk mag.
Volgens bovenstaande mag het boven het dakterras volgens mij wel.

Groeten Wilbert.

Zoals ik het lees wordt de verantwoordelijkheid voor het al dan niet veilig zijn van de situatie neergelegd bij de piloot.
Gaat er iets fout, dan heeft de piloot de situatie verkeerd ingeschat en is hij / zij dus aansprakelijk voor eventueel veroorzaakte schade.
Een verzekeringsmaatschappij die op de hoogte is van deze wet, kon wel eens heel moeilijk gaan doen als zij wordt gevraagd de schade te vergoeden.
Het feit dat er schade is ontstaan geeft al aan dat de piloot in strijd met de wet heeft gehandeld.

Strafbaar is een groot woord, maar denk wel dat te verdedigen valt dat wat je doet niet mag.

Die heli heeft een 3s1800mAh lipo aan boord, of iets in die orde van grootte. Die kan bij een crash vlam vatten. Zeker daar je er niet direct bij kunt zijn.

Zolang er niets mee gebeurd, zal jou ws. niets gebeuren. Op z'n hoogst kan er een keer een buurtbewoner klagen en zal de politie langskomen. Ik betwijfel dat die meer zouden doen dan je waarschuwen of even met je praten. Mogelijk niet eens over dat het niet mag, maar om een compromis te vinden tussen jou en klagende buur.

Als het ding echter op het dak van de winkel crashed, in de fik vliegt en daarmee een brand veroorzaakt, kun je wel aansprakelijk gesteld worden. Ik betwijfel dat je WA het dekt als je met zo'n heli op zo'n locatie staat te vliegen, zeker niet als ze dat filmpje zouden zien.

Waarom blijf je niet gewoon boven je eigen dak? Dat is al een stuk veiliger en daar kun je al zat dingen oefenen/doen...

Laatst bewerkt door een moderator:
hij valt altijd wel op 1 of ander dak, ik vlieg nooit boven mensen, of op verzoek met de camera de hele buurt vind em geweldig :D

groet

Tot dat het wel mis gaat en je tegen een kind uit de buurt aanvliegt. Ik kan je zo van achter mijn pc al vertellen dat een kind behoorlijk in de prak ligt als die in botsing met een 450 komt. Dan vinden ze het helicoptertje ineens een stuk minder leuk. De realiteit zal waarschijnlijk zijn dat ze het leuk vinden omdat ze het risico niet weten.

Ik ben een voorstander van wildvliegen, maar wel daar waar het kan. Op de vlakten van Friesland en Groningen en in de ruimte van de polders bij boeren in het land. Daar kan het. Daar praat je over kilometers zicht.

Maar als ik je nick zie en je tekst lees dan heb ik toch de sterke indruk dat we hier met een hele stoere man te maken hebben. En die doen toch wat ze willen.

Enfin, even iets belangrijkers: ik ben een troll kwijt, heeft iemand die gezien?

Dus even vertaald:

5.3 Jij mag geen mensen of zaken in gevaar brengen.
5.4 Je mag niet boven mensen en huizen vliegen als je daardoor niet meer veilig kunt landen.
5.7 Jij bent verantwoordelijk voor wat er met je heli gebeurt.

Al met al valt het dus nog wel mee met de regeltjes.
Sorry Theo dit is waarschijnlijk niet de vertaling die jij graag ziet maar toen jij aangaf dat de Picooz er ook onder valt (Waar je waarschijnlijk gelijk in hebt) kon ik niet geloven dat de wet verbied een dergelijke heli op dat plat dak te vliegen.
Nu is een 450 size heli natuurlijk anders maar zoals gezegd alles onder 25Kg is voor de wet gelijk. (Vooral de interpretatie van regel 5.3 verandert naarmate formaat en gewicht toenemen)

Overigens was de vraag van het topic of het wettelijk mag.
Volgens bovenstaande mag het boven het dakterras volgens mij wel.

Groeten Wilbert.

Geeft niet, iedereen kan die regels uitleggen zoals ze willen. Maar denk eraan dat de verzekeringsmaatschappijen dit vooral in hun voordeel doen en mocht het ooit zover komen dan zal een rechter dit natuurlijk ook doen en ben je ten alle tijde de klos. Ik voor mijzelf zorg dat ik er alles aan gedaan heb om veilig en verantwoord te vliegen. Dit houdt soms in dat demo's niet doorgaan omdat de plek niet goed is, maar er zijn ook demo's die toch doorgaan, maar dan houden we rekening met alles wat mis zou kunnen gaan. Zo moet ik binnenkort een demo geven op een techno beurs in het MECC, dat wordt vliegen in een heel kleine ruimte en misschien boven het publiek, maar dan hangt er een net boven het publiek waar ik met een shockflyer dan boven mag vliegen.

Dat regeltje over de picoozz en zijn aanverwante prularia was meer ter ironie. Veel schade zullen die niet kunnen aanbrengen anders dan je een oog uit te meppen.

Heel effe heel cru gezegd.

regeling modelvliegen zei:
Artikel 5.4 van de Wet luchtvaart verbiedt het om boven gebieden met
aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen,dan wel boven mensenmenigten, aan het luchtverkeer deel te nemen op een zodanige hoogte dat het niet meer mogelijk is een noodlanding uit te voeren zonder personen of zaken op het aardoppervlak in gevaar te brengen.

Lijkt mij dus niet mogelijk waar hij vliegt. Hij kan geen noodlanding maken zonder gebouwen in gevaar te brengen.......

Natuurlijk, zo een 450 heli zal niet direct door dat dak heen vallen, maar er zijn andere zaken die er weer wel voor kunnen zorgen dat je de gebouwen in gevaar brengt. Mocht na de klap fikkie uitbreken (lipo brandje) dan zijn de rapen gaar.

Volgens artikel 5.7 van de Wet luchtvaart is de gezagvoerder ervoor verantwoordelijk dat de
uitvoering van de vlucht geschiedt in overeenstemming met de bij of krachtens deze wet gestelde regels. Degene die een modelvliegtuig bestuurt of oplaat geldt als gezagvoerder.

Tja en hier zeggen ze dat de gezagvoerder verantwoordelijk is voor zijn handelen en dat dit moet in overeenstemming met de luchtvaartwet.

Srafbaar of niet

Sir Smoke Alot.
Je hebt bij weer een leuke discussie opgeroepen hier op het Forum .
Ik heb weer leuke reactie"s mogen lezen in deze Topic.
Ik kan maar een conclusie trekken uit de gehele discussie stellen.
Je bent in het geheel niet strafbaar ivm met de luchtvaart wet [deze is ook in het geheel niet toepasbaar voor modelvliegsport tot 25kg zoals diverse beweren ]
Wat de verzekering betreft ben je wettelijk verplicht een WA verzekering te hebben ben je daar gewoon voor verzekerd voor je onverantwoorden stunts waar je mee bezig bent.
Waar je wel strafbaar voor bent is in het gevaar brengen van de nederlandse staatburger met je onverantwoord en asociaal gedrag.
Met deze soort onverantwoordige en asociale actie's breng je zelf maar wat nog veel erger is de gehele nederlandse modelsport in discrediet.
Volgens de nederlandse wet ben je met je 18 jaar volwassen en verstandig genoeg om op een redelijke manier je verstand te gebruiken .
Bij deze hoop ik dat je stopt met deze praktijken en ergens op een veilige manier de modelvliegsport gaat beoefenen.Van mij hoef je je zelf niet aan te sluiten bij een club maar denk na en gebruik je gezonde verstand. [in die aanwezig]
Met vriendelijke groet Katana

@Katana, dan toch maar eens die regeling modelvliegen en de luchtvaart wet goed nalezen. Enkele regels van de luchtvaartwet zijn idd niet van toepassing op modellen onder de 25 kilo. Boven de 25 kilo zijn ze wel allemaal van toepassing. Echter zijn er ook voor modellen onder de 25 kilo bepaalde regels opgezet in die regeling en de luchtvaartwet. Over strafbaarheid heb ik mij niet uitgelaten.

Verder sluit ik mij wel aan bij de rest van je verhaal, zo hadr wilde ik deze keer niet uit de hoek komen.

Vorige week mijn zoon weggebracht voor de schoolreis. Dan staan er x honderd kinderen bij school op de stoep en rond de bus in een 30km buurt.
Wat denk je hoeveel automobilisten daar gewoon met 50-60 langs rossen?
Ik zie veel vaker veel gevaarlijkere situaties in de dagelijkse praktijk.

En als die automobilisten hier een topic openen met de vraag of dat kan/mag en met een filmpje erbij, krijgen ze een soortgelijk antwoord.

Zonder gekheid, je hebt gelijk, het valt allemaal nog wel mee. Je moet al heel raar doen wil je hier een bekeuring voor gaan krijgen, dat zie ik niet gebeuren. Maar als je vraagt of het mag of niet, dan is het antwoord volgens mij duidelijk; officieel mag het niet.

Moet trouwens zeggen dat ik mij daar wel eens aan stoor.. iemand heeft dat in z'n ondertitel, briliant. Hier in de buurt staan ook veel borden 'pas op, overstekende kinderen'.. en elke keer denk ik weer 'volgens mij moeten die kinderen oppassen'. We schuiven tegenwoordig steeds meer dat soort dingen naar anderen toe, anderen moeten het oplossen. Ik mocht vroeger gewoon niet 'bij die drukke straat' spelen en als ik moest oversteken moest ik mijn ouders ophalen.

We schuiven tegenwoordig steeds meer dat soort dingen naar anderen toe, anderen moeten het oplossen. Ik mocht vroeger gewoon niet 'bij die drukke straat' spelen en als ik moest oversteken moest ik mijn ouders ophalen.
Tegenwoordig is elke straat druk, dat is een beetje het probleem.

Het probleem is die zogenaamde haast. Haast is "in", haast is stoer. Zelfs kinderen van 6 hebben geen tijd, zij hebben haast, ze hebben het heel erg druk.

Herman van Veen had gelijk: opzij, opzij, opzij, maak plaats, maak plaats, maak plaats, wij hebben ongeloofelijke haast. Opzij, opzij, opzij, wand wij zijn haast te laat, wij hebben maar een paar minuten tijd.

Ik heb al gezien dat zelfs kinden in het voortgezet onderwijs naar school worden gebracht. De achterbank generatie. Als ze volwassen zijn kunnen ze niets, zelfs niet denken wand dat wordt beheerst door de reclame. Alles wordt hun bij de kont gebracht, hapklaar. Mijn generatie wilde vroeger niet meer door papster en mamster naar school worden gebracht als je ouder was dan 6.

Het doet me denken aan een verhaal wat boven in de Friese klei is gebeurd. De Nieuwe Biltdijk en de Oude Biltdijk, 2 straten van vele kilometers rechte weg. Met adressen als Oude Biltdijk 1048. Ellenlange lintbebouwing. 30 en 60km zones en dus een racebaan. Mensen hunnen goed racen als er geen bocht in de weg zit. Bochten hebben ze daar niet. Ja, na 16km, afslag Harlingen.

Huizen, winkeltjes en scholen staan tegen de dijk aan nagenoeg op de weg. Ongelukken dus, ook met kinderen bij scholen. De mensen waren het spuugzat en schoven vanzelfsprekend de schuld naar de politie, alweer. De bevolking riep om optreden, nee, om het openbaar maken van de racers die hun buurt zo onveilig maken. De politie werd het ook zat en gaf de mensen wat ze wilden. Verborgen camera's en radaropstelingen gedurende een heel jaar.

Toen riep de politie de bewoners bij elkaar om de daders aan de schandpaal te nagelen. Smullend ging het publiek er heen, sensatie, prachtig mooi. Eindelijk werden al die jonge jongens uit Dokkum, Leeuwarden en Harlingen die net het rijbewijs hadden op hun nummer gezet.

Het liep anders, heel anders. Niets geen jonge jongens uit Dokkum, Leeuwarden en Harlingen die net hun rijbwijs hadden. Duizenden auto's en motorfietsen waren gecontroleerd en slechts 1 kwam van elders. De rest kwam uit de buurt, van de Oude Biltdijk en de Nieuwe Biltdijk. Jonge jongens die net het rijbewijs hadden, oude wijven die het al 45 jaar hadden en alles wat er tussen in zat.

Nooit heeft iemand weer geklaagd.

En het racen? Dat ging na een jaar pauze weer gewoon door zoals altijd. Opzij, opzij, opzij.....

Waar je wel strafbaar voor bent is in het gevaar brengen van de nederlandse staatburger met je onverantwoord en asociaal gedrag.
Met deze soort onverantwoordige en asociale actie's breng je zelf maar wat nog veel erger is de gehele nederlandse modelsport in discrediet.
Volgens de nederlandse wet ben je met je 18 jaar volwassen en verstandig genoeg om op een redelijke manier je verstand te gebruiken .
Bij deze hoop ik dat je stopt met deze praktijken en ergens op een veilige manier de modelvliegsport gaat beoefenen.Van mij hoef je je zelf niet aan te sluiten bij een club maar denk na en gebruik je gezonde verstand. [in die aanwezig]
Met vriendelijke groet Katana

nou nou als dat al asociaal is :D [URL="
- Burn-out vectra (tuned) 2.0 16V (2003) Winterswijk[/URL] ;) gehe toen was ik ook 19 en erg volwassen :hammer:
en de buurt vind mijn heli geweldig dus zeker niet asociaal...

maargoed nou snap ik wel wat jullie willen zeggen maar nou komt de vergelijking.

1: op het terras waar ik een beetje rond hover, daar is altijd weinig tot geen wind en ook niet altijd zoals in het filmpje maar dat was ff voor het filmpje ik hover dan 7 a 10 min en ga lekker weer naar binnen. buiten op straat is het nooit echt druk en op de parkeerplaats erachter staan nauwelijks auto's,

ook heb ik dat ding 2 weken terug besteld met als doelstelling zo snel mogelijk 3d te gaan vliegen, gewoon me eerste leer toestel want ik heb nog nooit eerder heli gevlogen, op zo'n picco z na dan :D

als ik zou willen schaalvliegen had ik zowiezo een ander model gekocht en ging het ook niet om het vliegen. nu dus wel, hoe meer hoe beter

2: nou ga ik gister op zoek naar een mooie vlieglocatie, mooi weer wel af en toe harde wind op mijn fietsje naar een groot veld bij een groot meer en er was echt niemand te zien.
dus ik eerst naar de parkeerplaats omdat ik nog nooit vanaf gras op was gestegen,pak ik de zender uit de tas, is het omhulsel van de 2.4 ghz zender eraf, die palletjes geknapt,, maargoed blijft ook zonder wel hangen en binnenin zit een dun draadje als antenne dus ik toer hem op en ga ff vliegen, binnen 2 min kwamen er mensen aan om te kijken, precies van de andere kant van de parkeerplaats en liepen er zo onderdoor, ik landen, laat de rotor heel zachtjes draaien. RUKwind :( pats pats pats rotor blad tips beide beschadigd :mad:

goed weer optoeren, weer vliegen, mensen weg, komen er 3 17 jarigen aan och de dit och dat zie hem, duizenden vragen, voor je langs fietsen/lopen terwijl je ze gezegd hebt dat niet te doen... gelukkig was de accu leeg want zo schoot het ook niet op..

ff gewacht en naar het meer gelopen, daar zit eerst gras dan een strand van 10 m en dan heb je water, nieuwe accu erin en gaan met die banaan!
eerst een plekje zoeken waar hij mooi recht stond, en optoeren maar weer, lift off, blijf dat idiote puntje van de vertical tail blade achter 1 grasspriet hangen,, dat ding met de tail vsat op de grond en de romp achterover omhoog, hij schoot nog net op tijd los, gelukkig..

goed ik boven het strand en het water, lopen de eerste wandelaars er alweer onderdoor, en gaan er kinderen op een steigertje zitten kijken waar ik ongeveer aan het vliegen ben, dus ik vlieg weer een stuk verder naar rechts gaan die kinderen daar weer in het zand zitten kijken, ik hun vertellen dat ze niet in de vliegroute's moeten gaan zitten, zeggen ze dat ze dat ze dat zelf wel beslissen en dat ik maar gewoon door moest viegen,en dat het zijn eigen schuld was als het mis ging. leuk en aardig maar zo werkt het dus ook niet.. goed weer geland de boel ingepakt en naar huis.. een bijzonder leuke avond (30 min ongeveer) vliegen zoals je kan lezen...

deze heli vind ik gewoon niet echt geschikt voor het vlagerige nlse weer,,

volgend jaar vlieg ik 3d in de woonkamer ;)

groet

terwijl je ze gezegd hebt dat niet te doen
[..]
ik hun vertellen dat ze niet in de vliegroute's moeten gaan zitten

Gaat nogal ver.. je gaat zelf ergens staan wildvliegen en dan ga je tegen andere mensen zeggen dat ze ergens niet mogen komen?!

Je ziet maar weer, een club is zo gek nog niet..

nee ik was daar aan het vliegen en zei gaan daar midden onder zitten zodat ze hem goed kunnen zien..

ze waren er nog niet toen ik er was maar zodra je de heli de lucht in hebt komen de mensen en kinderen uit alle gaatjes en hoekjes om te kijken..

groet

Het ging mij er even om dat je niet het recht hebt om tegen mensen te zeggen dat ze bv. niet voor je mogen gaan staan. Jij bent daar aan het vliegen, dus jij moet rekening houden met andere mensen, niet andersom ;)

nou ik vind dat als ik een leeg plekje uitzoek om te gaan vliegen en er dan vervolgens een paar kinderen (niet wetend wat de gevaren zijn) precies in mijn vlieg gebied gaan zitten ik ze best mag zeggen wat de gevaren zijn en ze best mag vragen of ze ff als ze willen kijken ff op een door mij aangeweze veilige locatie willen gaan staan, en dat ik anders gewoon stop met viegen..

en hoezo pas ik mij dan niet aan? ik pas mij ten 1e al aan door een lege plek te zoeken, en uiteindelijk pas ik mij weer aan door te stoppen vanwege de veiligheid.

niemand anders dacht laat ik mij eens aanpassen aan die jongeman en er even omheen lopen, en niemand neemt mijn waarschuwingen serieus omdat ze simpelweg de gevaren er niet van inzien, als je even aan het hoeveren bent lopen ze er bij wijze van zo naartoe om hem even van dichtbij te zien terwijl je ze meerdere malen duidelijk hebt gemaakt dat het niet alleen heel mooi maar ook heel gevaarlijk kan zijn..

en dat is het ook vooral, de meeste mensen denken: (bij de kleine belt cp) ach wat een leuk ding, mooi helicoptertje, en denken dat het een ongevaarlijk stukje speelgoed is, en houden daarom geen rekening met jou of met de gevaren..

en mijn insteek is zowiezo: met zijn allen moet je het leuk maken en iedereen moet zich AAN ELKAAR aanpassen.. dus niet alleen ik aan de andere mensen..

@ jahre viking, beetje jammer hoor,gelijk iemand veroordelen op een nick name terwijl je me amper kent,, maargoed vergissen is nou eenmaal menselijk en oordelen ook..

mijn nick name is n.l. een nickname die ik al 10 jaar gebruik, met online gamen met pokeren en ook op forums, die naam met wachtwoord gaat al mijn hele computer carriere mee, wel zo makkelijk dacht ik 1 dezelfde nick voor alle doeleinden

als ik naar jou nick name kijk denk ik ook dat je het neefje van wicky en een stinkende barbaar bent die zo lomp en ouderwets is dat ie gineens heli kan vliegen ;) maargoed ik weet dat nick names niks zeggen..

no effence verders, alleen een beetje jammer altijd van de vooroordelen die somigen gelijk klaar heben staan, dat is mijn mening daarover tenminste, op forums geef je je mening of discusseer je over desbetreffende onderwerpen, en als ik me afvraag of ik zo wel mag vliegen verwacht ik geen rare antwoorden of uitlatingen over mij persoonlijk.. als ik dat wou weten was de titel wel: wat vinden jullie van sir smoke alot?

zulke reacties vind ik jammer en verdient bij mij geen respect.

ik vraag wat jullie van het vlieggedrag in het filmpje vinden, en beargumenteer waarom ik dat veilig vind, zo goed als altijd boven eigen dak, en er van uitgaand dat er zich geen storingen voordoen is het 100% crash veilig, zelfs mocht hij in de fik vliegen kan ik er op tijd bij zijn..bovendien vind de hele buurt hem geweldig en heb ik ze verteld wat er zou kunnen gebeuren, en dat ze dan op moeten passen en niemand (op 1 na zie volgende bericht) vind het erg als misschien mijn heli een keer op hun dak of door hun raam zou knallen, daarvoor vinden ze het veels te leuk om naar te kijken.. zou hij wel een storing krijgen kan hij nergens in de buurt van voetgangers of auto's terecht komen.. alleen als hij volgas de lucht in zou vliegen zou hij misschien 1 of 2% kans hebben een auto of een mens te raken, en bij de vliegclub die vlak naast een voetbalveld ligt is de kans denk ik groter om iemand te raken, en ook met wildvliegen heb ik gemerkt dat waar je ook gaat vliegen, er binnen 5 minuten publiek in de buurt staat wat gevaarlijk is en je als beginner flink uit de concentratie haalt. zodat (ik tenmiste) je niet verder kan oefenen en voor de veiligheid van medemens en machine maar saai moet gaan hoveren en geen progressie kan boeken en niks bij kan leren. bovendien mocht het echt misgaan plof ik het gas dicht en koop ik nieuwe onderdelen,onderdelen kosten niks, in vergelijking met al het andere dat je ermee kan slopen.. als ik hem niet meer kan redden of ik breng iemand in gevaar gaat de heli gelijk de grond in..

en jullie denken overal mischien anders over en geven jullie eigen mening of ideeen, daar kan ik weer wat van leren en doe daar mijn voordeel mee, of als ik het er niet mee eens ben geef ik een tegen argument, dat heet nou een discussie.

mij volgende posts zijn trouwens de echte regels want angezien iedereen wat anders zegt heb ik alles maa eens uitgepluist en heb alles afgebeld en ben overal langs geweest om achter de echte regels te komen..

groet

Laatst bewerkt:
en dan nu de echte feiten. (ik weet het: dubbel post, maar zo is het wat duidelijker)

om alles eens piekfijn uit te zoeken ben ik met mijn belt cp naar het gemeente kantoor gegaan om daar de regels eens na te vragen. met als hoofdvraag: "mag je overal vliegen met een rc helicopter?" de hoofd regel is dat alle brandstof rc modellen te veel geluid produceren waardoor je geluidsoverlast veroorzaakt en dat is strafbaar, ook is er sprake van vervuiling waar je officieel ook voor bekeurd kan worden. dus met brandstof auto's of brandstof vliegtuigen brandstof helicopters en ook brandstof boten mag je volgens de wet niet zomaar overal gaan rijden/vliegen/varen. overtreed je de regels en word je betrapt dan word er ter plaatse ingeschat in hoeverre jij de regels overtreed en daarna word dan gehandeld. de meeste gemeentes kunnen of hebben overigens plekken aangewezen waar je toestemming hebt de regels te overtreden :D. is dat er niet kun je dat meestal wel aanvragen.

met alle electo modellenmag in principe gereden/gevaren/gevlogen worden mits er dus geen geluids overlast word veroorzaakt.

de gevaren die het kan veroorzaken vallen onder ongevallen of schades en dat was ook weer het werk van de politie, en/of de verzekering. dit wist de ambtenaar toevallig omdat zijn kleinzoon toevallig blind is aan 1 oog door een picco z op school, in principe veel gevaarlijker zegt ie, 20 kleine kinderen in 1 klas met een paar van die kleine onbestuurbare projectieltjes :D

dus op naar de politie met dezelfde vraag: mag ik overal vliegen met een rc helicopter? en er werd me gevraag een voorbeeld te geven. nou gaf ik als voorbeeld mijn situatie en toen veranderde het gesprek. ze vroegen me ineens of ik ook brandstof auto's had , wat ik bevestigde.. nou had er dus waar ik woonde 1 iemand een paar keer geklaagd over het geluid van de auto af en toe en had ook al gebeld voor de heli :D daar zit je dan met je heli op het bureau van de agent ;)

de regel is je mag vliegen maar je mag geen geluidsoverlast veroorzaken, en als er iemand is wie last heeft van dat geluid is dat een strafbaar feit.
verder gepraat over de korte vlieg en ook rijtijden besloot ik hem maar eens thuis uit te nodigen om het wat beter te kunnen beoordelen,
s'avond om een uurtje of 7, met en fijn zonnetje erbij stonden we dus op het dakterras. timer op 8 minuten en en beetje rondfladderen om vervolgens weer te landen. na de landing beginnen ze op de terassen van de appartmenten om ons heen gelijk te klappen, en te verkondigen hoe mooi ze het wel niet vonden, dat doen ze normaal nooit maar ik denk dat ze even aan de agent wilden laten blijken dat ze het prachtig vinden, :-D
uitgelegd dat ik 2 keer per avond 10 min vlieg met pauzes ertussen en dat je eerst alleen nog maar hovert en een week sleutelt (op onderdelen wacht) springt ineens de wasmachine van de buurvrouw aan, dat ding begon flink op te toeren en de agent merkte het geluid op. ik had het eerlijk gezegd nog nooit opgemerkt maar ik wist zeker dat het harder klonk als de heli, dus snel nog en accutje gepakt en de heli weer de lucht in gebracht, mjah je hoorde de heli maar je hoorde ook de wasmachine, en toevallig ook de kerk klok die 8 keer sloeg en de auto's die langs reden enz enz. als je ging filteren was het nooit stil.

conclusie op gewone tijden mag je gewoon vliegen mits je maar geen urenlange geluidsoverlast veroorzaakt, dus ook niet s'ochtends heel vroeg of s'avonds laat gaan vliegen want dan ligt de overlast grens wat lager

brandstof mag niet, gewoon teveel en een irritant geluid.

de schade die word veroorzaakt is je eigen verantwoordelijkheid, bij een ongeval of schade word de situatie bekeken en word een schuldige aangewezen. altijd ben jij schuldig behalve in zeer onwaarschijnlijke situaties als bijvoorbeeld een onbekende ongevraagd op jou terrein tegen de heli aan rent. dat gebeurt nooit dus altijd is het jou schuld..
dus nu is het alleen nog de vraag of je van de verzekering overal mag vliegen. uiteindelijk nog gevraag wie de buurvrouw was die geklaagd had maar dat kon hij niet zeggen. maar hij zei me dat diegene zich gewoon al bij het zien van de heli begint op te vreten over die rot rc dingen allemaal en maar weer belt. het feit dat we nog nooit bij je aan hebben geklopt zegt wel genoeg. aldus de agent

de verzekering gebeld met de vraag: mag ik overal vliegen met een rc helicopter en wat gebeurt er als ik schade of letsel veroorzaak.

het antwoord was duidelijk.als je bewust iemand aanvliegd word het niet verzekerd en word het weer een strafzaak, een 2e bezoek aan de politie laten we achterwege, dat zal wel doodslag of mishandeling of poing tot worden.

de wa verzekering dekt alleen schade of letsel die worden gemaakt op rc clubs. op alle andere locaties ben je in principe zelf verantwoordelijk voor de schade of letsel. wel heeft mijn verzekering toevallig een pakketje van 1euro80 extra per maand waar vanalles onder valt en waardoor je ook voor dit soort ongevallen gedekt bent. nou was het toeval dat ik dat pakketje al had voor wat anders dus toen was het verhaal compleet.

en ik mag vliegen :-D

de hele buurt overal langs geweest, elk huis wat er last van zou kunnen hebben en alleen maar positieve reacties en ook over de gevaren zeiden ze, je doet het vast niet expres. 1 oud buurvrouwtje wat altijd voor het raam zit deed heel raar, gaf geen antwood maar zij ook niet dat ze er last van had. nou ga ik er maar van uit dat zei degene is die gebeld heeft.. en aangezien ze er niet gewoon over wil praten of afspraken erover wil maken en voor de rest iedereen die ik gesproken heb mij niet heeft verboden om te vliegen vlieg ik gewoon weer lekker mijn accutjes achter thuis leeg :D

nou vraag ik mij af wat jullie vinden, vinden jullie nou dat ik mij moet aanpassen aan die ene mevrouw? of moet die mevrouw zich gewoon niet zo aanstellen. aangezien er in het centrum altijd geluid is, en 10 min gezoem niet eens als geluidoverlast word beschouwd.

groet

Laatst bewerkt:
Je feiten kloppen in elk geval niet. De wet maakt geen enkel onderscheid tussen brandstof of electro.

Mensen op het gemeentehuis, politie, etc.. allemaal niet de juiste mensen om te vragen, die weten het zelf ook niet.

De feiten komen pas boven tafel als je voor de rechter staat.

Als er al iemand geklaagd heeft uit je buurt (dat maak ik uit je verhaal op, tenminste) dan verwacht ik dat je vanzelf politie aan de deur zult krijgen.

Of die wat meer zullen doen dan praten, betwijfel ik. Maar ik ben er vrij zeker van dat als ze wat meer gaan doen, jij geen poot hebt om op te staan.

Strikt juridisch gesproken mag je daar gewoon niet vliegen. Je vliegt boven bebouwing en op zo'n manier dat veilig landen in een noodsituatie uitgesloten is. Dat mag gewoon niet volgens de wet, of jij nu stad en land afbelt of niet.

Het ligt 'm ook aan de vraagstelling. Je krijgt pas echt een goed feitelijk antwoord als je een juridisch expert (en die vind je NIET bij de gemeente) meeneemt naar je locatie, informeert over de techniek waarmee je vliegt en vervolgens laat zien hoe je vliegt. Als ik op het gemeentehuis vraag of ik 120km/h mag rijden, zullen ze ook 'ja' zeggen. Totdat ik eraan toevoeg dat ik dat in een woonwijk wil doen..

De uitkomst van dat feitelijke antwoord, kan ik je wel vertellen, maar dat geloof je toch niet ;)

Wat betreft respect etc, ik ben het gedeeltelijk met je eens. In een ideale wereld los je samen dingen op. Dus als jij ergens staat te vliegen en er komen mensen aan, dan hou jij rekening met die mensen en die mensen (dus) ook met jou.

nou vraag ik mij af wat jullie vinden, vinden jullie nou dat ik mij moet aanpassen aan die ene mevrouw? of moet die mevrouw zich gewoon niet zo aanstellen.

Ik denk in het eerste geval dat jij hier geen respect toont door over 'aanstellen' te praten. Of iemand overlast ervaart, is aan die persoon, niet aan jou. Dit geeft een insteek aan van jouw kant.

Ik denk dat je je moet aanpassen. Je wil iets wat wettelijk niet is toegestaan en hebt daar een tijdje lang lol van gehad. Nu is kennelijk bij tenminste 1 buurtbewoner de maat vol; tijd om een andere locatie te gaan zoeken.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back