Strakke stick bewegingen?

Ik vraag me elke keer als ik naar de echte pro's kijk hoe hun alle moves zo strak kunnen uitvoeren. Ik heb de heli bij simpele 3d kunsten al snel scheef (flips, rolls etc). (trek de duimen teveel naar binnen)

Komt dit gewoon goed met de tijd, of trainen jullie hier specifiek op?

Gr

Oefenen, oefenen etc

Als je een figuur veel doet, ga je hem na verloop van tijd zodanig doorkrijgen dat je tijdens het figuur gericht kunt corrigeren.

Maar daarvoor moet je vlekkeloos zonder problemen inverted kunnen, en de figuren 100% beheersen

Bij flips etc kan ik me dat nog goed voorstellen, want als ik beheerst die tricks uitvoer gaat het wel relatief strak, maar met dingen als tic tocs (oefenen in sim) waarbij je zo snel met die sticks ramt. Heb ik in no time de heli volledig uit koers.

En het lijkt misschien af en toe op rammen, een trucje, maar daar zit hem nu juist het grote verschil.
Hoe kleiner en subtieler de stuur inputs, en met de juiste timing, en optimaal gebruik makend van de heli's massa en beweging....
Daar gaat alles om.

Dus inderdaad heel veel doen, en eerst veel simmen om alle escapes uit zo'n figuur te kunnen (scheelt wat oepsss momenten).
En begin hoog en ver, scheelt ook erg veel leergeld.
En geen enkel juist gevlogen 3D figuur is simpel trouwens.
Veel moeilijker kan je het met een heli volgens mij niet maken namelijk :)
Kloppen je basis vaardigheden niet, dan klopt het figuur niet.
Als je ervan uitgaat dat zuiver geplaatst rondvliegen, achtjes, Hover in alle orientaties, etc.etc.etc.
En exact hetzelfde recept, maar dan inverted eigenlijk je benodigde basis is...
En dat alles comfortabel, zonder veel stress en zeker zonder na te denken (heel belangrijk)
Dan snap je waarom de pro's het zo strak doen, niet getrukeerd maar gestuurd.

Ik heb al genoeg moeite met een goeie, strakke flip op 1 plaats

Maar ik kom er wel, ooit zit hij goed in mn vingers :mrgreen:

Bedenk wel dat dat soort figuren ook veel vragen van je setup.
Dus die moet wel kloppen.
Symmetrische afstelling en voldoende stabiel vermogen.
(toerental is erg belangrijk)

Heel vaak blijkt het dat je teveel uitslag gebruikt en/of per ongeluk op aileron zit te sturen tijdens een flip.
Een goede oefening is eerst een halve flip te maken naar een inverted hover, dan even op zijn plek houden, en dan de tweede halve flip maken.
Kan je dat stabiel aaneengeschakeld ,dan wordt gestuurd continu flippen al vanzelfsprekender.

Probeer maar eens een pirouette heeeel rustig te maken en de heli op zijn plaats te houden. Dus een pirouette van minimaal 2 seconden, dit zijn hele kleine uitslagen en OOK die zijn erg moeilijk.

Neem van mij aan dat er maar 1 manier is: heel veel oefenen en keer op keer herhalen totdat het je spuugzat bent. Maar als je het onder de knie hebt dan is het een kwestie om nog meer te oefenen om je moves te perfectioneren ;).

Succes!

Daar geld inderdaad precies hetzelfde voor.
Een snelle pirouette is niet moeilijk, je Heli stabiliseert zich zelf.
Een langzame pirouette is als je hem opsplitst naar zijn basis figuren, een stabiele gestuurde hover in alle oriëntaties.
rekening houdend met wind om hem op 1 plaats te houden in zowel hoogte als vlakte, En de rotatie gelijkmatig blijven houden...
Heel moeilijk!

Laatst bewerkt:
Wat ook erg leuk (ahum) is om eens te doen..

- iedereen vliegt een ovaal, dus aan twee zijden een nette bocht. Probeer de rechte zijden er eens uit te halen, en vlieg eens een cirkel. Raar, maar je zal zien dat dit nog een uitdaging is om hem helemaal vlak en doorgaand netjes constant te houden

- probeer eens een net rondje achteruit te vliegen. Zou je niet verwachten, maar ook dit is moeilijker dan het lijkt..

- vlieg eens een cirkel met de staart constant naar het midden van de cirkel wijzend (erg moeilijk als je hem rustig vliegt..)

Achteruit vliegen is idd erg moeilijk, het lukt me zelf op de sim nog niet echt om een mooie bocht te pakken achterwaarts :eek:

Ik blijf echt heel erg steken in het pirouetten, en dan na een flip om de heli weer al pirouettend weer vlak te krijgen. Ik krijg het maar niet voor elkaar,.. :(

Ik blijf echt heel erg steken in het pirouetten, en dan na een flip om de heli weer al pirouettend weer vlak te krijgen. Ik krijg het maar niet voor elkaar,.. :(

Het is al aangegeven een pirouette is erg moeilijk om hem strak en netjes te doen. Ik oefen de pirouette ELKE vlucht minimaal 5 tot 10 keer. Ik heb het afgelopen jaar honderden! piro's gemaakt en nu pas beginnen ze een beetje strak te worden. En dan is het toch weer elke keer anders, ook het anticiperen op de wind is iets wat je moet oefenen door veel te vliegen bij verschillende weersomstandigheden.

Het is ongeveer het moeilijkste wat er is,.. :D daarom oefen ik ook heel veel op deze trick. Dat doe ik tussen de gewone oefeningen door, maar ik blijf het volhouden,.. Het laatste wat ik nu echt onder de knie heb is inv. backwards. Wat ik ook probeer is rolling circle, ook een tough cookie hoor. :rolleyes:

Wat ik nu wel een beetje door heb met de piroflip, is grof gezegd, blijven roeren tot de disc plat is. Helaas blijf ik steeds een beetje doorschieten, waardoor je net niet mooi uitkomt. De correcties daarop heb ik nog niet door, maar dat komt wel. :mrgreen:

Ik oefen de strakheid van piroflips en chaos door het figuur op te splitsen.
Wederom stop ik de flip tot inverted en blijf dan rustig door pirouetten op 1 plaats.
Vervolgens goed getimed terug naar upright flippen en even door pirouetten en op de zelfde plaats proberen te blijven.
Als je dat genoeg oefent dan zal de wissel van upright/inverted/upright vanzelf een stuk beter gaan als je hem in zijn geheel doet.

Ik ben idd begonnen met de halve flip, staart omhoog, rudder en cyclic tot je op z,n kop hangt, en visa versa. Dat gaat goed :D

Ik heb moeite, met het door-pirouetten, en dan de correcties om vlak op z'n kop te blijven. Soms heb ik het, en dan ga je denken (wat je eigenlijk niet moet doen), en dan gaat het fout,.. :eek:

Maar ik hou vol, het is met zoveel moves, en tricks opeens klikt het en dan heb je het. 8)

Niet denken maar dansen. :mrgreen:
Eigenlijk kan je de staart vanuit iedere positie in de piro opnieuw indraaien tot een flip.
Beheers je dat volledig, dan kan je het "echt" moeilijkste vlucht figuur gaan oefenen.
De "chaos" zoals hij hoort.
In en uitgang van de flip verdeeld over twaalf punten, de uren van de klok :)
Curtis Youngblood (de meneer van Radix) heeft hem ooit bedacht volgens mij.

Laatst bewerkt:
De "chaos" zoals hij hoort.
In en uitgang van de flip verdeeld over twaalf punten, de uren van de klok :)
Curtis Youngblood (de meneer van Radix) heeft hem ooit bedacht volgens mij.

En zelfs hij kan het niet meer zelf.

Overigens is het totaal geen moeilijk figuur*.. een Hong Kong eye bijvoorbeeld is al veel moeilijker omdat je hier ook nog vanaf verschillende kanten moet sturen, en ook de piro richting om (kan) draaien.;)

*Ok, het is moeilijk dan een standaard flipje oid.. you get the point.

Laatst bewerkt:
hehehe,
Mag jij hem voordoen binnenkort maat ;)
Klopt, die is helemaal apart....reversals alleen zijn al moeilijk genoeg.

Back