Strecker rs motor problemen.

Discussie in 'Electro vliegtuigen' gestart door Cnn, 15 okt 2018.

  1. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Toch, minder dik wikkelen dan mogelijk is lijkt me een beetje het paard achter de wagen spannen. Dat je lekker gaat gummen wanneer je te veel gas geeft, betekent niet dat Porsche carburateurs met kleinere luchtdoorlaat moet monteren (ik heb het over pre-injectie tijdperk).
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2018
  2. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Je doet het erger klinken dan het is: bij Align gaat er tegenwoordig bij mij nog steeds ruwweg 80% meer koper in.. Ik heb het over meer dan 140% toename t.o.v. de originele doorsnede waarbij het fout ging. Dat was dus 2.4x meer dan stock.
     
  3. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Er zijn drie metalen die magnetisch kunnen worden gemaakt, dat zijn ijzer, nikkel en kobalt. Veruit het meest wordt ijzer en legeringen met ijzer gebruikt om magneten te maken.
    De statorpolen worden meestal van dunne plaatjes silicium staal gemaakt. Dit is een legering van ijzer (±93% tot 98%), silicium (±2% tot 7%). Deze percentages kunnen variëren afhankelijk van waarvoor het gebruikt gaat worden. Deze legeringen kunnen heel veel magnetische veldlijnen (magnetisme) geleiden en zijn dus heel erg geschikt voor deze toepassingen.
    Een stuk silicium staal kan een bepaalde hoeveelheid magnetische veldlijnen geleiden, hoeveel is afhankelijk van de legering en de afmetingen van dat metaal. Aan de legering kunnen wij niets veranderen wij kunnen wel bepalen hoe groot de stator moet gaan worden. Hoewel, dat doet de motor fabrikant voor ons. ;)
    De sterkte van het magnetisch veld is een product van de stroom maal het aantal windingen. Wanneer je meer windingen gebruikt zal bij gelijkblijvende stroom een sterker magnetisch veld worden opgewekt. Als je meer stroom door de wikkelingen stuurt zal bij gelijk blijvend aantal windingen het magnetisch veld ook sterker worden. Dat magnetisch veld moet geleidt worden door het metaal van de polen. Hoe sterker het magnetisch veld hoe sterker de motor.
    Wanneer het opgewekte veld sterker is dan het metaal kan geleiden is het verzadigd. Het heeft dan geen zin om een nog sterker veld op te wekken door meer windingen te gaan gebruiken of er meer stroom door te jagen. De ellende is dat 90% of nog meer van dat extra magnetisme verloren gaat en niet bijdraagt aan de kracht van de motor. De motor wordt hier alleen maar warmer (heet) van en die verloren energie komt ook uit je accu. Verzadiging is iets wat je te allen tijde wilt voorkomen.
     
    ron van sommeren vindt dit leuk.
  4. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ja ik begrijp het. Mij is duidelijk dat ik me hier in het tweede leer stadium bevind. Bewust onbekwaam.
     
  5. Rick NL

    Rick NL PH-SAM

    Lid geworden:
    18 apr 2008
    Berichten:
    4.054
    Locatie:
    Gouda
    Bij 2.4 x meer doorsnede dan stock, bedoel je dan dat de originele stator maar voor minder dan 40% gevuld was met koper?

    Of heb je met het dikkere draad ook minder windingen gebruikt, in dat geval is niet de grotere koperdoorsnede de oorzaak van je problemen.
    Door het minder aantal windingen krijg je minder tegen EMK krijgt, en dat heeft de veel te hoge stromen en eventueel ijzerverzadiging tot gevolg.
     
  6. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Even met de andere sukhoi bezig.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  7. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Het heeft even geduurd maar het is gelukt:
    Weerstand gemeten: 32.6mOhm, kv gemeten: 476rpm/V.
    Nieuwe EZO lagers erin gedaan, hij draait supersmooth.
    Het was wel echt heel krap allemaal, de totale hoogte beschikbaar voor de wikkelkoppen en het naar buiten doorleiden van de draden is maar 3.5mm...
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn, spike77 en Rick NL vinden dit leuk.
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Ziet er strak uit Bert.

    GJ
     
  9. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ziet er Netjes uit Bert. Je hebt er behoorlijk werk mee gehad wat ik zo zag qua foto's. Maar het resultaat mag er zijn.
    Nu even wat vragen van een leek op motor gebied.

    Wat is echter het voordeel van respectievelijk dikker draad tov meer wikkelingen van dunner draad. En hebben de wikkelingen om en om nou meer en minder koper?

    Groetjes Niels
     
  10. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    In het geval van jouw motor ging het om een reparatie: de motor moet hetzelfde presteren als voorheen dus het aantal wikkelingen is gelijk.
    Er wordt met dun draad nl niet meer wikkelingen gedaan, dat lijkt alleen maar zo omdat er meerdere dunne draadjes samen gewikkeld worden, een soort touw dus. Dat noemen we een multifilar wikkeling. Voordeel daarvan is dat het heel snel wikkelt en dat je het makkelijk kan comprimeren (pletten), wat bij de kleine ruimtes in de Strecker motoren wel handig is.
    Al die dunne draadjes hebben ook hun eigen isolatie en tussen de draadjes zit ook nog wat lucht, dat neemt meer ruimte in dan een gelijkwaardige wikkeling met 1 dikke draad.
    Bij vele windingen met dun draad (vaak bij Scorpion motoren) kunnen de interne draadjes die helemaal aan de binnenkant zitten vrij gemakkelijk doorbranden door oververhitting.
    Een dergelijke wikkeling in monodraad (mits goed gedaan) zal betere koeling hebben. Dat kan je ook zien aan bovenstaande foto's: er is ruimte voor lucht om tussendoor te stromen.
    De wikkelingen hebben idd om en om meer en minder koper. Dat kan omdat de tanden in paren worden gewikkeld: elk tandpaar werkt zeg maar als 1 spoel (samen met de tandpaar aan de overkant).
    Ik had ook alle wikkelingen op de even tanden kunnen doen en de oneven tanden leeg kunnen laten. Nadeel daarvan is dat de wikkelkoppen erg hoog worden; daar moet je de ruimte voor hebben en de koeling is slechter.
    De uitvoering zoals ik hem gekozen heb was voor deze motor voor mij ideaal.
     
    Cnn vindt dit leuk.
  11. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Theoretisch zal die pool met één wikkeling minder een minder strek magnetisch veld opwekken. Ik weet niet hoeveel wikkelingen er op liggen maar bij windingen met wenig wikkelingen is 1 wikkeling al behoorlijk veel. Stel er liggen 15 wikkelingen op ene pool en de op de andere pool 14, dat is toch bijna 7%. Het opgewekte veld in die pool is dus ook bijna 7% zwakker! Dat betekend dus dat bij minder wikkelingen dat verschil nog groter wordt.
    Mijn vraag is of je dat niet merkt en of dit de prestaties niet nadelig beïnvloed? Ik heb hier geen ervaring mee maar ik weet er genoeg van (denk ik :rolleyes:) om te denken dat dit toch z'n nadelen zal hebben.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
  12. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Voor een lagere (hogere) Kv moet je meer (minder) wikkelingen opbrengen. Aangezien de ruimte beperkt is, moet je wel dunnere wikkeldraad gebruiken.
    Of je nu met één enkele draad wikkelt, of meerdere draden parallel wikkelt maakt niet uit, elke 'omwenteling' telt als één wikkelinomwenteling. Beide motoren zullen zelfde Kv waarde hebben.
     
    Laatst bewerkt: 25 nov 2018
  13. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Zoals ik het zie: de twee tanden (met gemeeenschappelijke draad) maken deel uit van de magnetische lus zoals in bijgevoegd plaatje, je zou de U-vorm dus ook open kunnen vouwen. De wikkeling om de tanden is de 'fluxpomp': hoe meer wikkelingen hoe sterker de flux, en dan maakt het niet meer uit waar op de opengevouwen U de wikkelingen liggen, ze kunnen dus ook helemaal aan het uiteinde van de balk liggen.
    In eerste instantie zou je verwachten dat de flux door de U overal hetzelfde is, maar dat is niet zo omdat de U ook verbonden is met de buren, dus de flux wordt steeds op- en afgebouwd richting de naburige tand.
    De screenshot komt uit dit filmpje:
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Cnn vindt dit leuk.
  14. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Hierbij nog wat foto's van de DekkerStrecker :p
     

    Bijgevoegde bestanden:

    startrex vindt dit leuk.
  15. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Ziet er weer gelikt uit Bert. Met de 470 kv wat je zei, verwacht je dan dat hij de prop nog moeiteloos rond krijgt? Lijkt me wel toch?

    Groetjes Niels
     
  16. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Ik zou niet weten waarom niet.
     
  17. Cnn

    Cnn

    Lid geworden:
    9 dec 2014
    Berichten:
    2.529
    Locatie:
    Emmen
    Omdat het aantal kv van de originele motor mij onbekend is. Maar 470 is idd vrij laag:).

    Ben erg blij dat hij weer klaar is. Kan die volgend weekend weer de lucht in:yes:
     
  18. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    Ik begrijp het, je wikkelt twee tanden naast elkaar! Ik was in de veronderstelling dat je twee tegenoverstaande tanden wikkelde waarvan er dus één met een winding minder. Zoals je het hier nu uitlegt is het me volledig duidelijk dat ik verkeerd zat. :oops:
     
  19. _Dekker

    _Dekker

    Lid geworden:
    10 apr 2006
    Berichten:
    660
    Locatie:
    Delft
    Om alle onzekerheid zoveel mogelijk weg te nemen: ik heb (en dat was lastig want het was echt pulken) de oorspronkelijk wikkeling geteld en dat aantal aangehouden voor de reparatie:
    Op 3 punten in de stator heb ik geteld hoeveel draadjes uit 1 statoropening kwamen (zie 3 foto's), de originele wikkeling is met 3 dunne draadjes gewikkeld alsof het 1 draad is.
    Foto 1: 14 groepjes (je ziet ook dat er een draadje in een groepje mist, verkeerd tellen is gauw gedaan)
    Foto 2: 17 groepjes (ook hier 1 missend draadje)
    Foto 3: 16 groepjes

    Hiervan heb ik het gemiddelde genomen en afgerond op 16, dat kan nooit ver af zitten van het origineel. Omdat ik ook een heel groepje had kunnen missen heb ik bewust naar boven afgerond.
    In elke statoropening zitten nu dus 16 draadjes met 1.06mm diameter.
    Ik zie dat je 6s gebruikt in deze setup, dus 6 * ~4.0V * 470rpm/V geeft ruwweg 11300 volgas bij een hele frisse volle accu en 6 * ~3.6V * 470rpm/V = 10150rpm volgas bij een lege accu. Dat lijkt me niet verkeerd.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  20. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Kv × spanning geeft alleen maar aan hoe snel een motor zal proberen te lopen.
    Kv geeft geen informatie over max.koppel, max.stroom of max. vermogen van een motor.
    D.w.z. geen informatie of motor ook daadwerkelijk dat toerental kan draaien zonder in de hens te gaan.
     
    Cnn vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina