Stroomverbruik servo's

Discussie in 'Model elektronica' gestart door Frits37, 11 jun 2020.

  1. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Nu Ecstasy onderzoekt hoe het zit met de BEC en ontvanger uit mijn Calmato, wil ik in de tussentijd ook nagaan of er misschien een servo teveel stroom trekt. Ik heb een 7-in-1 meter die ook ampères kan meten. Kan ik dat simpelweg met twee verloopsnoertjes (XT60 --> servoplug vv) en een servotester doen?
     
  2. Ernst Grundmann

    Ernst Grundmann PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    27 aug 2002
    Berichten:
    13.368
    Locatie:
    Woerden
    In principe kan dat heel goed. Wat je meet kan echter wel een probleempje zijn.
    Veruit de meeste (multi)meters meten 3 tot 5 keer per seconde een soort van gemiddelde en kunnen de heel kort durende pieken niet meten. De werkelijke piekstromen zal je dus nooit zien met zo'n meter. Er zijn meters die een speciale stand hebben om piekspanningen (of stromen) te kunnen meten. Daarmee maak je meer kans om die pieken te zien te krijgen. Er zijn nog meer manieren om die pieken te kunnen meten maar daar heb je meer en andere apparatuur voor nodig. De meeste van ons hebben daar geen beschikking over.
    Die stroompieken kunnen wel degelijk belangrijk zijn voor de goede werking van het geheel. Vooral als een servo begint met draaien en tegelijkertijd kracht moet leveren kan die stroompiek naar verhouding hoog zijn. Het probleem zit meestal in die stroompieken samen met de BEC schakelingen. Ik zal proberen dat uit te leggen.

    Wanneer een servo gevoed wordt door een accu zal de piekstroom die deze accu kan leveren echt heel hoog zijn. Pieken van 15A zijn geen probleem. Niet gezegd dat de servo zulke hoge piekstromen zal trekken maar als je meerdere servo's hebt kunnen die samen best zulke stromen trekken. Een goede accu zal daar dus geen probleem mee hebben en de benodigde spanning gewoon blijven leveren. Zowel de servo als de ontvanger kunnen probleemloos blijven werken.

    Een BEC schakeling is een stukje elektronica dat een hoge ingangsspanning omlaag brengt naar een lagere spanning. Bij de modelbouw is dat meestal de accu spanning omlaag naar ongeveer 5V voor de ontvanger en de servo's. De BEC elektronica is in veel gevallen één (of twee) chipje(s) parallel die speciaal gemaakt zijn om die spanning omlaag te brengen. Het nadeel van deze chipjes is wel dat de "overtollige spanning" maal de stroom als warmte wordt uitgestraald en dus verloren gaat. Voor geringe stromen (minder dan pakweg 2A) en lage accuspanningen (minder dan pakweg 20V) valt dat wel mee en wordt dit dus vaak gebruikt.
    Deze chipjes hebben als nadeel dat de stroom die ze maximaal kunnen doorlaten beperkt is tot misschien 1A per chipje. Ga je er meer stroom uit trekken dan gaan ze kapot. Om dat te voorkomen zitten er meerdere beveiligingen in die de chip beschermen tegen te veel stroom, te veel ingansspanning, te hoge temperatuur en bij sommige nog meer. Die beveiligingen zullen vrij snel ingrijpen en "langzaam" weer stoppen. Dat ingrijpen houdt in dat de uitgangsspanning omlaag wordt gebracht, de spanning zakt dus in. Dat langzaam weer uit de beveiliging komen is noodzakelijk om het heel snel aan/uit "knipperen" van de beveiliging zo veel mogelijk te voorkomen want dat kan nog meer ellende veroorzaken.
    Dit betekend dat een korte maar heel hoge stroompiek de stroombeveiliging kan inschakelen. De uitgangsspanning van de BEC zakt dan vrijwel direct in elkaar maar komt pas weer terug als de piekstroom "al lang" voorbij is. In die tijd zal de elektronica van de servo en soms ook van de ontvanger even met een te lage spanning moeten werken. Dat kan van alles veroorzaken maar bijna altijd zal je dat zien als onrustige servo's en een onbetrouwbare ontvangst van je zender.

    "Prima dan zorg ik voor een schakelende BEC die meer stroom kan leveren." Uitstekend dat kan heel goed helpen maar dat is niet gegarandeerd.
    Een schakelende BEC heeft ook al die beveiligingen en zelfs nog meer. De piekstroom die een schakelende BEC heel kort kan leveren is vaak naar verhouding minder dan een "gewone" BEC schakeling kan leveren.
    Stel je hebt een gewone BEC schakeling zoals hierboven omschreven die 2A kan leveren. Een piekstroom van 3A zal wel wat effect hebben maar meestal niet merkbaar. Bij een stroompiek van 5A zal de beveiliging wel ingrijpen en merkbaar kunnen zijn. Bij een piek van 6A zal je echt merken dat de beveiliging in grijpt.
    In plaats van een 2A "gewone" BEC ga je naar een schakelende BEC die 3A kan leveren. Bij een piek van 3A merk je niets, dat kan de BEC prima verwerken. Een piek van 5A zal al wel effect hebben en vaak ook al merkbaar. Een piek van 6A zal je heel goed merken, het kan zelfs zijn dat de BEC er eventjes helemaal mee stopt. Dat is naar verhouding dus eerder. Om daar minder of geen last van te hebben zal je naar een BEC moeten die 5A of zelfs nog meer kan leveren.
    Hoe dat komt heeft te maken met de manier waarop zo'n BEC intern werkt, het gaat veel te ver om dat allemaal uit te leggen dan ben ik morgen nog bezig. ;)
     
  3. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Dat kan. Neem een servo verlengkabel, knip de rode en de zwarte draad (plus en min) door. Houdt de witte impulsdraad intact.

    Soldeer de rode en de zwarte draad van het eind van de verlengkabel dat naar de ontvanger gaat op de plus (rood) en min (zwart) van de XT60 die in de ingang van de meter gaat. De andere connector solderen op het eind dat naar de servo gaat. Let op de plus en min aansluiting.

    Maar of het je helpt is wel de vraag. Hoge stroomimpulsen duren kort en meetinstrumenten met een LCD display zijn niet in staat deze juist weer te geven.
     
  4. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
  5. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Nadeel van dit soort apparaatjes is dat je statisch meet en niet in de vlucht.
    Ik had van SM Modellbau een shunt die ik aansloot op de Unilog.
    Dan kan je exact zien wat de stroom is die de ontvanger, dus de servo's trekken.
    Je ziet piekjes maar de stroom die een servo trekt is echt minimaal.
    Als ik volgas, in de stijgvlucht up trok, dan gaan er 5 servo's bewegen (hoogte, 2 rol en 2 flaps, dus maximale stroom bij 300 km/u dan trokken de Graupner DES 448 samen een piekje van 5A en dan zakte het weer terug naar 2A.
    In een Calmato zal dat lager liggen, de servo's zijn waarschijnlijk zwakker en de snelheid is stukken lager.

    Als ik op de grond meette, dus statisch, dan zat ik op peikjes van 2A, echt maximaal.
    Pas als je iets tegen gaat houden dan gaat de stroom flink omhoog maar kost het ook je tandwielen.
    In een grote zwever had ik een retract die nogal zwaar liep, dat ene servootje (5 kilo) trok 3-4A, dat is bijna een kortsluitstroom.

    Dit is het meetkabeltje, kan je op een Unilog of een Unisens aansluiten.
    [​IMG]

    GJ
     
  6. Gerben

    Gerben Forum veteraan

    Lid geworden:
    22 mrt 2003
    Berichten:
    5.557
    Locatie:
    Rotterdam
    Die meters geven voor aandrijvingen een aardige indicatie (echt nauwkeurig zijn ze niet), in een meetbereik tot 100A.

    Servostromen zitten in een bereik .5A-3A, ik betwijfel of die meter dat enigszins nauwkeurig kan meten.

    Maar ik begrijp je vraag niet helemaal. Denk dat het aan een ander draadje refereert
    "Nu Ecstasy onderzoekt hoe het zit met de BEC en ontvanger uit mijn Calmato"
    Heb je een crash gehad en vermoed je nu dat een servo teveel stroom trekt?

    Er is natuurlijk ook de simpele optie, servo's halfuurtje laten bewegen met de servotester en kijken of er eentje heter wordt dan de andere...
     
  7. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
    Ik heb sinds kort een FrSky neuron bec, die zou het amperage moeten kunnen weergeven, ben benieuwd wat ik dan ga zien, dan kan je het nl ook tijdens gebruk zien en loggen

    Groeten,

    Arie
     
  8. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
  9. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Ik heb nu twee servo's gemeten waarbij ik een lichte tegendruk toepaste, een oudere 9-grams die 0,1A mat en een HX5010 die tot 0,9A kwam.
    Die simpele optie is ook het proberen waard.

    Ik ben benieuwd, het zijn wat prijzige jongens.
     
  10. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    Laatst bewerkt: 11 jun 2020
  11. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Dat lijkt me een lastige klus, om daar een servo op aan te sluiten..
     
  12. AHoogendijk

    AHoogendijk PH-SAM

    Lid geworden:
    24 mei 2012
    Berichten:
    1.587
    Locatie:
    Krabbendijke
  13. Ecstacy

    Ecstacy PH-SAM

    Lid geworden:
    28 aug 2013
    Berichten:
    388
    Locatie:
    Groningen
    ... ik gebruik deze USB adapter (met schroefklemmen):
    98232035-75B7-4C88-AAC2-F7F49657B5BC.jpeg
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.
  14. GJVO

    GJVO Forum veteraan

    Lid geworden:
    23 dec 2003
    Berichten:
    16.885
    Locatie:
    Weidenbach in de Eifel
    Investeer gewoon even in iets goeds en universeels.
    Een SM Unilog of Unisens, in de praktijk is een Unilog makkelijker en universeler.
    Dan kan je echt alles loggen en opslaan.
    Voordeel is dat als je iets gebruikts verkoop je aan kan tonen dat de motor altijd goed behandeld is, dus is ie meer waard.
    Mijn F5B kisten gaf ik altijd de loggings bij zodat ik nooit gezeik kreeg, ook voor garantiegevallen kan het helpen.

    GJ
     
  15. Frits37

    Frits37 Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM

    Lid geworden:
    24 apr 2015
    Berichten:
    1.234
    Locatie:
    Nunspeet
    Genoeg opties, zie ik. Bedankt voor alle tips, ik laat het nog even bezinken.
     
  16. Hobby4Life

    Hobby4Life

    Lid geworden:
    20 nov 2009
    Berichten:
    1.329
    Locatie:
    Avenhorn, NL
    Dit werkt uitstekend, je kan de BEC stroom en spanning mooi mee loggen.

    upload_2020-6-11_20-24-49.png
     
    AHoogendijk vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina