Sturmovik

Was al nieuwsgierig geworden nadat 3D labprint met hun modellen naar een ander tijdvak waren gegaan.
Nadat de Sabre en de Mig-15 waren uitgebracht had ik de stille hoop dat men met een jet ontwerp zou komen uit de jaren 60/70....

Maar goed,De keuze voor de Iljoesjin-2 vind ik ook prima hoor!

Nog een IL-10,museum te Krakau.
694CC8BC-8096-4193-842A-D23C7D5C201A.jpeg


Groet:Robin
 
Originele keus qua toestel!

Wat vliegbeeld betreft zou ik hem ook liever 'schaal' zien ;-)
 
Ja,

Het is een vrolijk gevlogen vluchtje.
Toch vandaag het bestand aangekocht met kortingscode voor 16 Dollar.

Ik ben vooral benieuwd naar de details die deze keer in het model verwerkt zitten.
C71B3CA7-E121-4A22-B6C9-1CF0CC0F4B0C.png

In hoeverre zullen deze geprinte details een versteviging vormen voor de printdelen?

Ook is er al zeer snel een draadje gestart op RC Groups....https://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?3254007-Sturmovik-thread

Nu nog op zoek naar een Sovjet blauw filament...(PLA)

Groet:Robin
 
Voor die nog geen € 15,-- ook maar vast aangekocht.

Ik heb eerst nog de Sabre en een Mig15bis (eerste had wat (te veel om handig te repareren) schade na een noodlanding) geprint liggen om aan elkaar te lijmen.
 
Hi Mg3

Mag ik vragen waar je mee print ben er namelijk ook mee bezig maar bij jou komt het er mooier uit
Moet ik wel zeggen dat ik een beginde printer ben hoor graag van je
Gr
Richard
 
Dag Richard,

Ik print met de Prusa i3 mk3(Tsjechië)
Via dit modelbouwforum volg ik al een”paar” jaar de ontwikkelingen op 3D print gebied.
En via de ervaringen van andere gebruikers had ik verleden jaar besloten toch ook de MK3 versie als bouwpakket aan te schaffen.

Ik heb er géén moment spijt van gehad!

Ook ben ik in het bezit van 3 andere printers die goed ABS kunnen printen en wil graag in de toekomst 3D print ontwerpen van grote ABS vliegtuigmodellen
uitprinten.
Het uitprinten van de PLA G-code bestanden van 3D labprint op de MK3 voelt ECHT,ECHT,ECHT als plug and play....
Jij,als beginnende 3D printer gaat een mooie tijd tegemoet.
Hoop voor jou dat je naast de dagelijkse beslommeringen genoeg tijd hebt om jouw eigen printer goed te leren kennen.
Dan lukt het je ook ECHT,ECHT ECHT wel om ook tot een goed resultaat te komen!
Dit alles binnen jouw eigen verwachtingen natuurlijk hé?:)
0AE6FFEE-B22B-4686-B6B0-53A5C6634D1D.jpeg

Weer een stukje verder,

Groet:Robin
 
Hi Robin

Dank je voor je reactie
Ik heb een CR-10S een aantal maanden geleden gekocht
Print goed vindt ik het gaat alleen om die draaden die ie achter laat in de print krijg dat nog niet weg zo als bij jou
Dus moet ik dat handmatig doen is niet erg maar hoofd niet zo gezien bij jou
Maar het is wel waar wat je zegt hoe meer je er mee omgaat hoe beter
Gr
Richard
 

Bijlagen

  • image.jpg
    image.jpg
    322,9 KB · Weergaven: 464
Laatst bewerkt:
Die draadjes heb ik ook hoor!

Ach,een model is toch nooit af,het kan altijd beter.
Je foto van de print ziet er prima uit.De Sturmovik heeft ook iets,vindt het een leuk model,heb ook al een beetje naar de set-Up gekeken op de userguide van 3D labprint.
En ben al bezig om nr 2 uit te printen......
8E79749C-506B-48B3-B60D-58913E3CFCF4.jpeg

Flink in de grondverf gezet.Niet al te veel op Google afbeeldingen gekeken naar de kleurschema’s.
De rode Sovjet ster moet er natuurlijk nog wel op!

Groet:Robin
 
Deze:
CAB61155-FA03-4F12-9683-717EF8E46BF4.jpeg

Het watergedragen Wijzonol hoefde ik niet te verdunnnen.
De details van de 3D geprinte belijning blijven mooi zichtbaar en ik hoop dat de toekomstige modellen ook zo worden uitgevoerd.
Ook had ik de romp met Histor supergrondverf geverfd die veel dikker is en een langere droogtijd behoeft.
Voorkeur op dit moment voor de Sturmovik zal de watergedragen Wijzonol zijn.

Op de weegschaal het printje van de motorophanging.

Deze keer met PETG-Carbon die net een paar gram lichter is dan de PLA uitvoering.
Ook(rechtsonder) de batterij houder heb ik met PETG-Carbon geprint.Dit was géén succes,de opstaande randen hechtten niet aan de basis.
Heb deze twee Carbon printjes met de G-code geprint.........

Zal vandaag (met G-code) een PETG-Carbon vleugeldeel uitprinten die de buiklandingen moet opvangen.

Groet:Robin

(binnnenkort het balkon maar is schoonmaken)
 
Laatst bewerkt:
Balkon nog niet schoongemaakt;)

Huh?
9880E622-2D11-4B6D-A5E6-B906FDE47820.jpeg

Eerst de 3D printer even schoonmaken...
Zoals de foto laat zien heeft het PETG Carbon filament nogal de nijging om nogal veerkrachtig te zijn.
Ik durfde de afgelopen dagen niet echt mijn woonomgeving te verlaten tijdens het printen.
Wel is inmiddels de tweede rol met Carbon filament samen met een extra reserve geharde nozzle op ons huisadres bezorgd.
Het ronde rompdeel op de printer is bijna perfect geprint.Ik moet niet zeuren en gewoon is tevreden zijn.
20167B25-D05B-4122-8AB9-4782B9609A02.jpeg

1364F389-60F5-45DB-BC45-7D79ABC5CBB6.jpeg

8006F2EF-D214-4481-9BF2-1F37038F60B4.jpeg

Het is een genot om de de Carbon printjes in mijn handen te houden,de structuur,textuur,ook de kleine Carbon deeltjes die het teruggekaatste licht zodanig breken dat
de foto’s niet goed laten zien hoe dat licht zich op mijn netvlies tentoonspreidt.

Bedankt weer voor de tip Onno...

Toch blijf ik nog even doorgaan met de voorgeprogrameerde G-codes en het Carbon filament.
Wel zal ik de retraction instellen voor het “gewone” PETG Bandit filament dat ik dit weekend zal bestelllen.
https://www.bandit3dfilament.nl/
Zoals de website aangeeft heeft men onlangs hun lijn uitgebreidt met het PETG filament.

Ook ben ik de opmerking van Dries (post 5) niet vergeten....

Zal dit jaar op het Fablab Enschede met een student op zoek gaan naar een oplossing voor deze doodzonde:)

Groet:Robin
 
Laatst bewerkt:
Ik ben tevreden met het uiterlijke resultaat van de PETG Carbon romp.
7BC46D89-44DA-4258-A04B-01FC95803273.jpeg

Wel wil ik nog eens experimenteren met een hogere temperatuur van het Carbon filament.

De 6 vleugeldelen ga ik komende dagen met het “gewone” zwarte PETG Bandit filament opnieuw met de G-code uitprinten.
Op dit moment van schrijven ben ik al de driehoekige vleugelverbindingen met het zwarte PETG aan het uitprinten.
Ik had géén goed resultaat met het uitprinten van deze wing pins met het Carbon filament door een te lage temperatuur van de bijbehorende G-code van deze vleugelverbindingsstukjes.
Ook is het mij opgevallen dat het PETG-Carbon filament tijdens het printen van de Sturmovik delen de neiging heeft om stukje bij beetje omhoog te krullen.Na zo’n 10/12 uur printen verzameld zich te veel filament om het uiteinde van de geharde nozzle die ik dan weer met een pincet en papieren doek weer moet schoonmaken.

Ook had ik een Carbon proefstukje voorbeschilderd door te tamponneren.
Ik vond dat ik niet al te veel kracht zette tijdens deze bewerking maar toch kwam er vrij snel een breukje in het filament.En vraag mij af of het wel verstandig is om deze dunwandige Carbon printjes te gebruiken....Maar goed,er valt nog wat te experimenteren met temperatuur en instellingen.
Voor de dikwandige motorophanging met Carbon filament zeg ik volmondig JA!
Wil men nauwelijks warping van de vleugeldelen?...... JA
7D09A5BF-7E0D-4A18-B753-A6547C4A74C5.jpeg

Groet:Robin
 
Ons balkon op het oosten had deze zondagmorgen/middag genoeg zonnekracht om de blauwe PLA vleugel(en romp)van de Corsair goed te bestralen.........
7CCC83FB-A877-44A7-BAEE-A55A4EFF75AC.jpeg

Al veelvuldig besproken hier op het forum dat PLA en zonneschijn géén goede vrienden zijn van elkaar.
De PLA Corsair romp ziet(en voelt)er gelukkig wel goed uit!
48327DA7-A649-407A-8639-6FFA9653FE72.jpeg

Hoe het zit met de PETG Carbon romp en vleugel EN zonneschijn voor de Sturmovik,daar wacht ik nog even mee.
Wil eerst de boel beschilderen.Deze keer met Brantho Korrux als grondlaag om vervolgens met de Vallejo verf en plastic putty en auto plamuur wat accenten aan te brengen.
Ook heb ik met het “gewone” PETG van het Nederlandse Bandit filament Sturmovik delen geprint.
Ik heb totaal geen klachten over het nieuwe PETG Bandit filament.
Ook heb ik geen klachten over Poolse PETG Devil design filament.
Wel heb ik zin om vandaag nog via internet nog een andere aanbieder van het Carbon PETG filament te kiezen.......

Groet:Robin de ombudsman

.
 
Omdat ik wist dat de weersvoorspelling ook weer veel zonneschijn voorspelde,

Heb ik gisteravond nog even snel de PETG Carbon cockpit kap van de Corsair uitgeprint en vandaag veel langer met de PLA romp en een omgedraaide vleugel is even flink in het zonnetje gezet:koud:
63F77CD3-F309-4751-9056-4BA58A3FEAE8.jpeg

De dunwandige PETG Carbon cockpit kap is NIET vervormd.
De onderkant van de Corsair vleugel die langer in de zon heeft gelegen is MINDER vervormd dan/als de bovenkant van de vleugel.
Ook de PLA romp van de Corsair is na vandaag nog steeds NIET vervormd.
507E98DC-7567-41DF-B529-509A3F0B9EF1.jpeg

Ben wel blij met dit feitje .
Ook heb ik inmiddels de bestelling gedaan bij het Nederlandse Formfutura voor 500 gram PETG Carbon.Het PETG Carbon waar ik op dit moment succesvol mee print is van 123D.NL.(die gele rol,post 15)

Groet:Robin
 
Hoi Robin, interessant waar je mee bezig bent. Ben erg benieuwd hoe het lijmen van de Petg Carbon delen gaat. Bij mij staat het printen al geruime tijd op een heel erg laag pitje. Als ik wat meer tijd heb lijkt me petg carbon leuk om mee aan de slag te gaan.

Het vervormen bij de vleugel gaat inderdaad sneller dan de romp. De vleugel is zo goed als gesloten en warmt ongelofelijk snel op.

Groet,
Coen
 
775EBA75-40E9-47AF-BB42-1E20DD961C4E.jpeg
Héé,dag Coen,,,,,,

Van links naar rechts PETG——-PETG Carbon———-PLA.

De 20% PETG Carbon delen heb ik nog steeds met de groene medium CA lijm(ZAP) met elkaar verbonden.
Heb de roze,meer agressieve zap lijm achter de hand staan.
Welke lijm geschikt is voor het 20% Carbon weet ik niet.......

De linker romp vind ik in haar geheel TE flexibel.
De midden romp vind ik lekker star en stevig.
De rechter romp is eigenlijk ook echt best wel O.K.

Als de PLA romp zich goed houdt aankomende zomer zou ik daar voor kiezen.De kosten van het PETG Carbon zijn best wel hoog.
Maar goed,nogmaals,eerst die dag met de hoge temperaturen afwachten.
Ook voor de vleugeldelen die zoals je terecht opmerkte veel meer energie opnemen dan de/een romp.

Wel ga ik aankomende zomer de test met een nieuwe Corsair PLA vleugel herhalen.
Waarbij ik dan de onderkant van de vleugel als eerste in de zon zet.
D’r zit namelijk nogal iets verschil met de opbouw van onder en bovenkant.De opgenomen warmte energie wordt binnen de vleugel volgens mij anders verspreidt.

Net zoals de romp van de Corsair die(natuurlijk) héél anders is opgebouwd dan de Sturmovik.
Ben dus deze Corsair rompdelen met het meer flexibele PETG aan het printen(zie stoel foto)

Groet:Robin
 
Laatst bewerkt:
Back
Top