Het is ook complexe materie en in mijn ogen zijn de berekeningen vuistregels die je de goede kant op helpen. ...
...Dus wat je zegt klopt volgens mij. de breedte van de romp aan de achterzijde direct van invloed op stuurlast.
Dus ik denk dat Witsen en van Yk beiden op hun eigen manier rekening hielden met de stuurlast en deze aardig op elkaar aasluiten. ...
...
Ik zal vanavond even kijken of ik nog wat meer over het leggen van de kiel kan vinden en hoe de spanten er op worden geplaatst.
Ik begin steeds meer inzicht te krijgen bij het lezen van Hoving ('Het schip van Willem Barents' en 'Nicolaes Witsen and Shipbuilding in the Dutch Golden Age'). Met name ook dat de bouw van een dergelijk schip echt een uniek proces was (iets waar we wel vaker achter zijn gekomen), waarbij de scheepsbouwer gaandeweg zijn eigen aanpassingen doorvoerde mbv het 'kennersoog', weliswaar met als leidraad de formules zoals hierboven beschreven, maar ook enige ruimte voor vrije interpretatie.
Des te meer respect voor de succesvolle bouwers uit die tijd

Dat met die spanten ben ik ook nog steeds niet over uit. Wel kan ik me voorstellen dat Salomon van den Tempel verdomd goed in kon schatten onder welke hoek zijn schip uiteindelijk 'te water' zou liggen en hier bij de spanten en de gehele verdere indeling tijdens de bouw rekening mee hield met z'n loodrei. (zie ook Dik blz 37 over stuurlast en hoek vh spant)
klopt als een bus
Er is nog hoop