Sub 250 Stick and Tissue Just Highlander Yeehaw7

omdat ik door Corona aan huis gekluisterd was, (gelukkig weer redelijk fit) en ik van mijn Zlin Bobber nog een aantal 1.5 grams lineaire servo's liggen had begonnen aan een "baby" Highlander, ook met het oog op het komende indoor seizoen (ja ik heb mij aangemeld)..

De spanwijdte wordt zo,n 750mm, het gewicht zal rond de 120gram uitkomen waarbij ik veel te zware bespanfolie aan het toepassen ben (Oralight).. Maar ik ben zoveel mogelijk spulletjes aan het hergebruiken/ op aan het maken.. De hele constructie, ja zelfs de slotted flaps is nagenoeg gelijk gehouden aan de "originele" Highlander..


Ik vind hem geweldig worden maar man man man wat een gepriegel. Als basis dient een plankje 2,5mm waar ik vierkant latjes van gesneden heb. Hieruit heb ik het kielvlak, stabilo en ook zo,n beetje de hele vleugel gebouwd, inclusief (breek-ribben)..

Hier een aantal foto,s tot zover.. Als vergelijk ook het origineel erbij gezet..

20211123_225829.jpg
20211123_225609.jpg
20211123_225557.jpg
20211123_225548.jpg
20211123_225540.jpg
20211123_225527.jpg
20211123_225522.jpg
20211123_225515.jpg
20211123_225536.jpg
20211123_225602.jpg
 
:confused: hmmm was al positief....

Vanavond de flaps, rolroeren en motorkapje bespannen, in de flaps van 3cm diep heb ik nog een vleugelprofiel verwerkt.. Heerlijk dit kleine spul. Ter vergelijk een 50 cent stuk erbij gelegd..

alles uit 1 stuk folie gemaakt, dus van onderen bespannen daarna om de voorlijst getrokken en gelijk de bovenkant gedaan. Ging gelukkig goed...

Alles bij elkaar weegt dit 7 gram..
20211124_212036.jpg
20211124_205127.jpg
20211124_210747.jpg
20211124_210744.jpg
20211124_205009.jpg
20211124_204951.jpg
20211124_204948.jpg
20211124_204945.jpg
20211124_204943.jpg
 
Ondertussen is mijn Baby Highlandertje nagenoeg af. Zondag as. Indoorvliegen, dan wil ik hem maiden.. Spannend.

Het gewicht vliegklaar inclusief 300mAh 2s accu is 115 gram met een spanwijdte van zo.n 75cm.
Flaps ailerons hoogte- en richtingroer, alles zit erop en werkt.. Het motortje weegt 5 gram en krijgt het net niet vertikaal uit mijn hand getrokken.. Ik ben benieuwd hoe het gaat vliegen..

Tot slot nog de foto,s..

Eerst het voorbeeld...
9f2ff1fb93539c690b33462340bb07ad.jpg
IMG_20211216_193712162.jpg
IMG_20211216_193730474.jpg
IMG_20211216_193745838.jpg
IMG_20211216_193757652.jpg
IMG_20211216_193802767.jpg
IMG_20211216_193814733.jpg


en nog met de "grote" Yee Haw 7 erbij..
IMG_20211216_193903843.jpg
IMG_20211216_193912521.jpg
 
.
Erg leuk kistje geworden weer :thumbsup:
Succes met de maiden!

Groeten, Ramses
.
 
Vandaag zou het indoor seizoen beginnen, helaas gooide de Lockdown roet in het eten..

Ik wilde zo graag mijn baby Just Highlander maiden..

Dus dan maar op naar de vliegweide..

Hier de maiden vlucht . (Zie verder onder)

Zwaarte punt iets te ver naar achteren maar voor de rest geslaagd zou ik zeggen.. Daarna nog enkele vluchten gemaakt, alles bij elkaar toch nog leuk kunnen vliegen..

Eerst zoals altijd een paar statie foto,s, zodat mocht ik hem in de prak vliegen ik altijd zeggen kan; "Gelukkig heb ik de foto,s nog"
IMG_20211219_092945920.jpg
IMG_20211219_101454675.jpg

Handig zo,n klein modelletje, past op de hoedenplank .
Offtopic: wie het merk en type auto raadt krijgt bonuspunten..
IMG_20211219_101906080.jpg
IMG_20211219_101827468.jpg
IMG_20211219_101835290.jpg
IMG_20211219_101843104.jpg
IMG_20211219_101846745.jpg
IMG_20211219_101848971.jpg
IMG_20211219_101856957.jpg
IMG_20211219_101902066.jpg



De video van de maiden....



Daarna nog meerdere vluchten gemaakt en ook weer enkele heftige landingen. Gelukkig is het zo licht dat ie stuiterd.. Beetje secondenlijm en hij vliegt weer..

Als ik meer tijd heb zal ik nog een paar videos online zetten..
 
Mooi, gefeliciteerd met de maiden. Je ziet echt dat je een beetje pompend aan het vliegen bent. Dat herken ik van mijn eigen maiden vluchten waar het CG verkeerd was. Wat meer gewicht voorin zal een wereld van verschil zijn.
 
Met aanpassing van het zwaartepunt vloog het daarna best redelijk, het was erg nat (miezerig) en eigenlijk net iets teveel wind..
 
Back
Top