Sub 250 Stick and Tissue Just Highlander Yeehaw7

Ja helemaal eens @helixer zo is het ook, het wordt ook zonder gedaan en kan tot op zekere hoogte prima. Maar bij grote verschillen in lijn motoras en vleugel, en bij flinke krachtbronnen of grote props is het wel fijn om te hebben. Je kunt figuren ook mooier en strakker vliegen als het toestel neutraal vliegt, maar gelijk een looping trekken is inderdaad niet aan de orde. Wel te veel stijgen bij meer gas bijv. Of en wat nose high houding.
 
Vanavond aan de decals begonnen. 2 cijfertjes op de romp maken het verschil zodra ik deze erop plakte was het een Yee Haw van Steve Henry...

De folie heb ik bij de Hornbach gekocht; wordt verkocht onder de noemer meubelfolie. Daarna gesneden met mijn snijplotter en plakken maar. Het Yee Haw 7 logo is ongeveer 5mm hoog, ik vind het er netjes uitzien..
De overige stickers zijn gemaakt van sticker vellen die door de printer gejaagd zijn....


20211013_214628.jpg


20211013_215702.jpg
 
.
Gefeliciteerd met dit geslaagde Yeehaw7 project!
Zelf ontworpen, onder de 250 gram gebleven en een gaaf uitziende en goed vliegende STOL kist :thumbsup:
De stickers maken `m helemaal af!

Happy landings,
Ramses
.
 
Na het hele weekend te hebben gewerkt vanavond nog gaan vliegen. Er stond veel wind maar de Yee Haw 7 gedroeg zich dapper. Met de flaps uit tegen de wind in is het weer een echte slow flyer..

Ook weer een paar foto's gemaakt..
Voor mij springt 1 foto eruit, toen ik hem op facebook zette dacht ik eerst dat het een foto van de echte was..
Ik moest 2 keer checken op mijn mobiel..


20211018_175148.jpg


Op wat kleine details na is hij nu klaar..

Nog wat foto's.


20211018_175217.jpg
20211018_175206.jpg
20211018_175203.jpg
20211018_175159.jpg
20211018_175157.jpg
20211018_175148.jpg

 
20211024_111118.jpg
Vanmorgen nog de spandraden tussen stabilo en kielvlak gemaakt. Hiervoor heb ik in een knutselwinkel kettingdraad gekocht. 0,38mm dik Dus bij een schaal van 1 op 10 zo,n 4mm perfect dus.

20211024_185857.jpg

20211024_111120.jpg
20211024_111127.jpg

20211024_111123.jpg



In het echt komt het mooi tot zijn recht. Ik had driehoekjes gelijmd waarin ik de binnenste bowdenkabel (die witte) verlijmd heb, hierdoor loopt dus nu de draad gezekerd door wat secondelijm. Let op! Voor het lijmen eerst alles uitrichten.. (was ik dus vergeten met als gevolg iets scheefstaand)

Ook nog even de achterste struts gemaakt, omdat bij een radslaglanding een vleugel geknakt was.. De vleugel is dus eigenlijk veel te sterk, moet ik nog eens over nadenken.

Daarna nog lekker gevlogen: Iets wat me tegenvalt is de sterkte van de folie, ik heb al aardig wat gaten gescoord.
20211024_191444.jpg
20211024_191510.jpg

Dus in het vervolg toch maar weer de Oralight gebruiken of toch maar met tissue werken. Jammer dit.

Verder nog wat videos gemaakt. Om te beginnen voor Helixer, waarbij ik gas geef zonder hoogteroer correctie, kijk zelf maar naar het gevolg en dat met zo,n 4mm domping..

Onderstaande nog beter te zien

Verder nog wat algemene foto,s
20211024_112755.jpg
20211024_111127.jpg
20211024_111108.jpg




Ondertussen flink aan het slippen geweest, geweldige spinnen gemaakt (waar hij in no time weer uit komt) alleen rollen lukt nog niet echt, hoe moet je die maken??

Overigens geweldig vliegweer vandaag.


Voor de echte fans weer de videos (meer op mijn kanaal)
 
Laatst bewerkt:
Dit ligt gewoon aan het profiel.
Dat genereerd gewoon ontzettend veel meer lift bij meer snelheid, daar kies ik ze op, waardoor ik ook relatief langzaam kan vliegen en toch blijf vliegen.. Ik weet niet beter dan dat ik flink moet drukken bij gas geven (bij al mijn modellen)
 
Dit ligt gewoon aan het profiel.
Dat genereerd gewoon ontzettend veel meer lift bij meer snelheid, daar kies ik ze op, waardoor ik ook relatief langzaam kan vliegen en toch blijf vliegen.. Ik weet niet beter dan dat ik flink moet drukken bij gas geven (bij al mijn modellen)
Dat zal dan wel zo wezen, ik heb geen andere verklaring. Vroeger, toen ik nog met kant en klare modellen vloog, heb ik dit fenomeen ook niet aan de hand gehad. Hoefde nooit te drukken als ik gas gaf.

Wil je gaan rollen, dan moet je er voor zorgen dat de roll roeren een flinke uitslag hebben. Vervolgens is een pittige thrust ook handig. Ga je oefenen, dan flink hoogte maken, snelheid genereren en rollen maar. Gewoon je roll stick helemaal naar links of rechts drukken. Het voordeel van oefenen op een flinke hoogte is natuurlijk om ruimte te kunnen hebben om in te grijpen mocht het fout gaan. Bij een mooie roll vliegt je vliegtuig gewoon netjes rechtdoor.
 
Nee, inderdaad, alleen je roll roeren gebruiken. Als het goed is draait je toestel netjes om en vlieg je daarna gewoon weer rechtdoor.
 
De eerste keren is een beetje eng, maar als je goed hoogte houdt heb je tijd genoeg om te corrigeren mocht het toestel niet lekker rollen. Ik ben nu dit seizoen bezig met het maken van rugvluchten. Ook leuk, want alle stuurbewegingen zijn andersom.
 
Gistermiddag/avond wilde ik nog gauw even gaan vliegen na mijn werk. Dus bij thuiskomst gauw al mijn spullen gepakt en op naar de vliegwei.. Gauw de Yee Haw 7 in elkaar gezet, accu erin, accu erin accu...... Die liggen dus nog thuis.. Toen maar rustig alles ingepakt en maar weer naar huis gegaan.....
:stupid
Daarna nog een geweldige video gevonden.. 2 jaar achter elkaar 2e geworden, da,s balen..

Kijk eens hoe lang dat het duurt voordat hij land ondanks het heftige slippen...

 
Het rollen van een toestel met een vleugelprofiel met een grote welving, die je vliegt bij een vrij hoge liftcoëfficiënt zal altijd moeilijk zijn.
Het rolroer dat naar beneden gaaat zal een veel grotere weerstand aan die kant opbouwen dan het roer dat naar beneden gaat. De meesten van ons kennen dat en passen rolroer differentiatie toe en/of sturen wat met het richtingsroer mee.
Hoe hoger de liftcoëfficiënt hoe sterker dit zgn 'adverse yaw' 'negatief giermoment' fenomeen.
Een STOL vliegtuig is gemaakt om te vliegen bij een hoge Cl en dus per definitie slecht om te rollen.

Wat je kan proberen is zo snel vliegen als je kan samen met het zetten van negatieve flaps en als je met 2 rolroerservo's vliegt, ook je rolroeren omhoog zetten. Dit allemaal om een profiel te creëren met minder effectieve welving.
 
Bedankt voor je inbreng, dit is precies wat ik heb, bijna niet te rollen, nu weet ik waardoor het komt.. Helaas kan ik geen negatieve flaps geven.. Ik had me er al een beetje bij neergelegd.

Is niet zo erg, kan genoeg andere manouvres maken en de langzaam vliegeigenschappen zijn fenomenaal met flaps op zo,n 70 graden..
Ik zal binnenkort weer wat videos maken.
 
Back
Top