Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
De schade is al zo goed als het gaat opgeknapt, gat is gedicht zit een stukje nieuwe folie overheen, spantje geplakt, maar gewoon ik vind het niet netjes uitzien en daar baal ik enorm van.. Komt misschien verkeerd over maar de romp is is gewoon nog niet klaar..Zonde van de schade. Ga je het nog opknappen, of laat je het zo?
Ja, ik ben ook een beetje onrustig voor het weekend. Als het goed is ook weer een maiden. Ik heb dit keer geen bouwdraadje gemaakt, maar straks een samenvatting van de bouw. Natuurlijk onder de 250 gram en is een heel slank modelletje..De maiden wordt waarschijnlijk zondag afhankelijk van het weer uiteraard.. Moet echt windstil zijn..
..
Klopt, bij mij hadden de flaperons op mijn ultra light ook geen zin.De flaps hebben niet zo heel veel zin omdat het model op zich al zo licht is, de snelheid gaat er dan wel uit maar het model wordt ook zoekerig, dat heeft mijn Bobber ook.
.
Hiermee ben ik het niet eens. Al mijn zelfbouwsels hebben geen side en down thrust en vliegen prima bij mij vandaan, ook als de diameter van mijn prop groot is. Ik vind het opties ook mooier als de motor recht op de romp zit.Verder ben ik blij met de down- en sidethrust van de propeller, nu houd ik hem net onder controle bij flink gas geven, zonder domping zou hij gelijk een looping willen maken. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de grote propeller 9x5, die uiteraard aardig wat torsie in zich heeft voor zo'n lichte kist.
.
helixer zei:Hiermee ben ik het niet eens. Al mijn zelfbouwsels hebben geen side en down thrust en vliegen prima bij mij vandaan, ook als de diameter van mijn prop groot is. Ik vind het opties ook mooier als de motor recht op de romp zit.
Grt Helixer
Ja ik weet het en ben op de hoogte van de natuurkundige wetten, maar bij mijn projecten en de manier hoe ik vlieg natuurlijk(daar zal het vast aan liggen hoor) is daar niets van te merken. Natuurlijk gebruik ik mijn trim om hem in een mooie fijne rechte lijn te laten vliegen. Bovendien zou ik best als ik gas geef ietwat moeten corrigeren, maar nogmaals, ik heb er in mijn praktijk geen last van en vind het opties gewoon veel mooier. Ik denk, maar ben er niet bekent mee, dat een racer wel heel veel baat heeft van down en side trust. Ik zal de wetten dan ook niet tegen spreken hoor. Ik heb bovendien in het verleden meerdere kant en klare toestellen gekocht die ook geen side of down thrust hadden.Prachtig mooi gebouwd en het vliegt fantastisch! Wat een mooie kist is die Highlander toch. En, ook mooi te zien dat je eigenlijk meteen een goed vliegend model hebt, waar je bij de Bobber nog e.e.a. uit moest zoeken zie je aan het vlieggedrag van het kistje duidelijk je opgebouwde kennis en ervaring af, top!
@helixer down en right (ofwel side) thrust hangt ook af van het ontwerp van je kistje. Een middendekker hoeft geen up of down thurst. Bij een pusher wil je juist up thrust. Het gaat erom dat je krachtvector van je aandrijving uitkomt op een lijn die de vleugel kruist, zodat hij de kist niet scheef trekt. Vermogen speelt ook een rol, want hoe groter het vermogen, hoe groter de krachtvector, en hoe sterker het effect. Het kan dus best dat bij lichte kistjes het minder opvalt. Je kunt het overigens dan iets corrigeren met trim, maar dan gaat het toestel toch wat minder neutraal vliegen. Het is niet zozeer een mening, maar gewone natuurkunde eigenlijk. Right / side thrust is wat ingewikkelder, omdat prop wash daar een rol speelt. Maar goed, ondanks dat het principe duidelijk uitlegbaar is, is er veel debat over. Full scale kisten hebben het ook, maar niet alle modelvliegers passen het toe, en produceren toch goed vliegende modellen. Dus uiteindelijk toch persoonlijke voorkeur en handige duimen.
Nee, niet vreemd, volgens de natuurkundige wetten heb jij gewoon gelijk, maar jouw stelling "zonder domping zou hij gelijk een looping willen maken", vind ik ietwat zwaar overdreven, want daar kan ik in mijn praktijk helemaal niets van merken hoor, anders had ik de side en down thrust natuurlijk allang op mijn modellen toegepast. En of jouw vleugels meer lift genereren kan ik niet beoordelen. Het zou fijn zijn als jij mijn modellen eens vliegt en ik die van jouw, om het verschil te merken. Meteen een afspraakje maken?Wat vreemd dan dat we beide hele andere ervaringen hebben..
Kan het nog zijn dat mijn vleugels veel meer lift genereren bij toename van snelheid en die van jouw niet of minder lijkt me dan nog de enigste verklaring..
Ha, dat is wel heel ver. Ik kijk wel uit naar jouw filmpje............................................Je bent van harte welkom op "mijn vliegwei" niet ver van het Roda stadion te Kerkrade. Schrik niet van de kilometers die je moet maken...
Ik zal de volgende keer een filmpje maken hoe mijn model ondanks de domping omhoog gesleurd wordt als ik vol gas geef..