Sub 250 Stick and Tissue Just Highlander Yeehaw7

Discussie in 'Sub 250' gestart door <250, 18 aug 2021.

  1. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Zonde van de schade. Ga je het nog opknappen, of laat je het zo?
     
  2. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    De schade is al zo goed als het gaat opgeknapt, gat is gedicht zit een stukje nieuwe folie overheen, spantje geplakt, maar gewoon ik vind het niet netjes uitzien en daar baal ik enorm van.. Komt misschien verkeerd over maar de romp is is gewoon nog niet klaar..

    Kijk naar dit plaatje hier zie je het dicht geplakte gat en de naden die niet mooi zijn..





    Screenshot_20211004-141031_Samsung Internet.jpg Kan het ook niet nog eens overdoen want daar heb ik ondertussen te weinig folie voor..

    Ik weet het, ik ben een muggezifter...
     
  3. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ik kan me het heel goed voorstellen hoor dat je baalt.
     
  4. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    vanavond weer "gemodelbouwd", we zijn er bijna, gewicht net onder de 250 gram vliegklaar...

    De deuren en zijramen zijn bekleed met doorzichtige folie, de voorruit met blister verpakking. Ik ga ervan uit dat dit model minder luchtweerstand heeft als de Zlin Savage Bobber.. Zoals gezegd ik ben niet tevreden over de bespanning, maar daardoor blijf ik wel onder de 250 gram.. Volgende keer toch maar met tissue en spanlak denk ik..
    20211006_223415.jpg

    20211006_223356.jpg
     
    HansH, ramses, ko v d heuvel en 5 anderen vinden dit leuk.
  5. FStrating

    FStrating

    Lid geworden:
    28 feb 2011
    Berichten:
    435
    Locatie:
    Veghel
    Ondanks de problemen met de bespanning is het een prachtig modelletje geworden!
    En super dat je nog onder de 250 gram zit. Ander had je dit draadje weer moeten laten verplaatsen :D
     
  6. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Inderdaad, het is een erg mooi model geworden! Ik zie wat je bedoelt met de romp, volgens mij is het ook lastig spul en een heel gepriegel zo'n lichte constructie, maar het totaalbeeld klopt gewoon helemaal, je vleugel vind ik echt machtig mooi gelukt, en die willen en poten zijn ook echt top zo. Ben heel benieuwd hoe ie gaat vliegen!
     
  7. ramses

    ramses Vriend van modelbouwforum.nl Forum veteraan

    Lid geworden:
    21 sep 2008
    Berichten:
    5.118
    Locatie:
    N. Brabant
    .
    Erg fraai geworden :thumbsup:
    Wat is het vlieggewicht nu?

    Succes met de maiden flight!

    Groeten, Ramses
    .
     
  8. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Geloof het of niet 248 gram met een 2s 300mah accu.. Moet echter nog de struts en de decals, maar ben nog aan het wachten op een lichtere prop.. Zal wel net weer niet goed komen...

    De maiden wordt waarschijnlijk zondag afhankelijk van het weer uiteraard.. Moet echt windstil zijn..

    photoCollageMaker_20211007_205744761.jpg photoCollageMaker_20211007_205038566.jpg

    Hieronder ter vergelijk een 1 liter pak melk..
    20211007_211043.jpg
    20211007_211436.jpg
    20211007_211450.jpg


    Als laatste ook nog even de Bobber erbij gezet.
    20211007_211917.jpg

    Ik wilde wachten met het bespannen van de romp van de Bobber om te kijken of de Solar Lite goed is.. Maar nu twijfel ik dus nog steeds.
    Eerst maar eens kijken hoe de YeeHaw 7 vliegt..
     

    Bijgevoegde bestanden:

    Laatst bewerkt: 7 okt 2021
    ramses en E.hof vinden dit leuk.
  9. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja, ik ben ook een beetje onrustig voor het weekend. Als het goed is ook weer een maiden. Ik heb dit keer geen bouwdraadje gemaakt, maar straks een samenvatting van de bouw. Natuurlijk onder de 250 gram en is een heel slank modelletje..

    Enfin, ik hoop dat het lukt onder de 250 gr te blijven. Joh, je mag van ook agent heus we en paar gram smokkelen hoor. ;) Succes met de maiden.
     
  10. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Ik heb de Bobber ooit gewogen in vochtig weer, was 2 gram zwaarder...

    Ben trouwens erg benieuwd wat je nu weer gebouwd hebt:weetnie::worship::yes:
     
  11. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Vanavond de maiden gehad...

    Mijn Steve Henry's RC Stick and Tissue Just Highlander Yee Haw 7 heeft vanavond voor het eerst gevlogen..

    Na vanmorgen nog gewerkt te hebben, vanmiddag een etentje, vanavond maar nog even de YeeHaw 7 vliegklaar gemaakt wat sneller ging als gedacht....

    Dus dan maar op naar de vliegwei met net iets te veel wind, maar die zwakte al gauw af gelukkig..

    Eerst maar eens de statie foto's, mocht ik hem de kreukels invliegen dan hebben we gelukkig de foto's nog.. 20211009_185058.jpg 20211009_185053.jpg 20211009_185048.jpg 20211009_185044.jpg 20211009_185037.jpg 20211009_185029.jpg 20211009_184803.jpg 20211009_184755.jpg

    Dan een laatste check en vliegen maar, nou ik vind dat ie aardig vliegt.. Hieronder de filmpjes

    Allereerst de maiden:



    Je voelt en ziet gewoon dat het een vedergewicht is, hij trekt net niet vertikaal omhoog. Hij vliegt weer heel anders dan de Bobber.. Nu net nog even de filmpjes gekeken en het valt me nu pas op dat hij de hele tijd op zijn neus gaat staan bij het landen..... Moet dus nog aan gewerkt worden.

    Toen ik thuis kwam nog eens gewogen....

    20211009_203813.jpg
    248 gram, Yes het is gelukt, maar zoals gezegd moeten er nog struts opgemaakt worden en de decals aangebracht worden..

    Voor de echte fans hier nog een paar video's waarbij ik langzaam het donker in vlieg en de positie-leds al goed van pas komen.....




     
    Laatst bewerkt: 9 okt 2021
    HansH, ramses, bipeflyer en 4 anderen vinden dit leuk.
  12. E.hof

    E.hof

    Lid geworden:
    27 okt 2015
    Berichten:
    454
    Locatie:
    Nunspeet
    Gefeliciteerd! Hij ziet er echt geweldig uit :thumbsup:.

    Groeten, Eddy
     
  13. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Bedankt voor de likes en positieve reacties..

    Vanmorgen weer gaan vliegen, helaas de pet camara was leeg dus (helaas) geen filmpjes kunnen maken.

    Ideaal vliegweer, lekker gevlogen totdat ik erachter kwam dat mijn linkse rolroer servo haperde, ik begon me net af te vragen waarom hij toch (ineens) zo moeilijk draaide af en toe.


    Jammer maar het elektronische gedeelte van de servo is kapot, de chip wordt wel heel erg warm..

    Dus dan maar een paar nieuwe bestellen (heb nu dus ook geen reserve meer)..

    Voor het overige een heel mooi vliegbeeld, ik ben erg tevreden.. Uiteraard zeer goede stol eigenschappen..

    De flaps hebben niet zo heel veel zin omdat het model op zich al zo licht is, de snelheid gaat er dan wel uit maar het model wordt ook zoekerig, dat heeft mijn Bobber ook.

    Verder ben ik blij met de down- en sidethrust van de propeller, nu houd ik hem net onder controle bij flink gas geven, zonder domping zou hij gelijk een looping willen maken. Ik denk dat dit ook te maken heeft met de grote propeller 9x5, die uiteraard aardig wat torsie in zich heeft voor zo'n lichte kist.

    Bij gasgeven wordt de uitslag van mijn hoogteroer automatisch kleiner (mix), ook dit werkt zeer goed vind ik.

    Ook heb ik weer rolroer differentiatie.
    De down-uitslag = ca 50% procent van up-uitslag en ook dit werkt (voor nu) erg goed.

    Nu krijg ik wel mooi de tijd om de decals toe te voegen..

    Wordt vervolgd....
     
    Unusual RC vindt dit leuk.
  14. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Gefeliciteerd met de maiden, mooi vliegbeeld. En ja, wat is het heerlijk mooi najaarsweer.

    Verder:
    Klopt, bij mij hadden de flaperons op mijn ultra light ook geen zin.

    Hiermee ben ik het niet eens. Al mijn zelfbouwsels hebben geen side en down thrust en vliegen prima bij mij vandaan, ook als de diameter van mijn prop groot is. Ik vind het opties ook mooier als de motor recht op de romp zit.

    Grt Helixer
     
  15. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Wat vreemd dan dat we beide hele andere ervaringen hebben..
    Kan het nog zijn dat mijn vleugels veel meer lift genereren bij toename van snelheid en die van jouw niet of minder lijkt me dan nog de enigste verklaring..
     
  16. bipeflyer

    bipeflyer

    Lid geworden:
    18 apr 2012
    Berichten:
    1.011
    Locatie:
    Nederland
    Prachtig mooi gebouwd en het vliegt fantastisch! Wat een mooie kist is die Highlander toch. En, ook mooi te zien dat je eigenlijk meteen een goed vliegend model hebt, waar je bij de Bobber nog e.e.a. uit moest zoeken zie je aan het vlieggedrag van het kistje duidelijk je opgebouwde kennis en ervaring af, top!

    @helixer down en right (ofwel side) thrust hangt ook af van het ontwerp van je kistje. Een middendekker hoeft geen up of down thurst. Bij een pusher wil je juist up thrust. Het gaat erom dat je krachtvector van je aandrijving uitkomt op een lijn die de vleugel kruist, zodat hij de kist niet scheef trekt. Vermogen speelt ook een rol, want hoe groter het vermogen, hoe groter de krachtvector, en hoe sterker het effect. Het kan dus best dat bij lichte kistjes het minder opvalt. Je kunt het overigens dan iets corrigeren met trim, maar dan gaat het toestel toch wat minder neutraal vliegen. Het is niet zozeer een mening, maar gewone natuurkunde eigenlijk. Right / side thrust is wat ingewikkelder, omdat prop wash daar een rol speelt. Maar goed, ondanks dat het principe duidelijk uitlegbaar is, is er veel debat over. Full scale kisten hebben het ook, maar niet alle modelvliegers passen het toe, en produceren toch goed vliegende modellen. Dus uiteindelijk toch persoonlijke voorkeur en handige duimen :).
     
  17. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ja ik weet het en ben op de hoogte van de natuurkundige wetten, maar bij mijn projecten en de manier hoe ik vlieg natuurlijk(daar zal het vast aan liggen hoor) is daar niets van te merken. Natuurlijk gebruik ik mijn trim om hem in een mooie fijne rechte lijn te laten vliegen. Bovendien zou ik best als ik gas geef ietwat moeten corrigeren, maar nogmaals, ik heb er in mijn praktijk geen last van en vind het opties gewoon veel mooier. Ik denk, maar ben er niet bekent mee, dat een racer wel heel veel baat heeft van down en side trust. Ik zal de wetten dan ook niet tegen spreken hoor. Ik heb bovendien in het verleden meerdere kant en klare toestellen gekocht die ook geen side of down thrust hadden.

    Grt Helixer
     
    Laatst bewerkt: 11 okt 2021
  18. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Nee, niet vreemd, volgens de natuurkundige wetten heb jij gewoon gelijk, maar jouw stelling "zonder domping zou hij gelijk een looping willen maken", vind ik ietwat zwaar overdreven, want daar kan ik in mijn praktijk helemaal niets van merken hoor, anders had ik de side en down thrust natuurlijk allang op mijn modellen toegepast. En of jouw vleugels meer lift genereren kan ik niet beoordelen. Het zou fijn zijn als jij mijn modellen eens vliegt en ik die van jouw, om het verschil te merken. Meteen een afspraakje maken? :beer:
     
  19. <250

    <250

    Lid geworden:
    23 apr 2021
    Berichten:
    523
    Locatie:
    limbolala
    Je bent van harte welkom op "mijn vliegwei" niet ver van het Roda stadion te Kerkrade. Schrik niet van de kilometers die je moet maken...

    Ik zal de volgende keer een filmpje maken hoe mijn model ondanks de domping omhoog gesleurd wordt als ik vol gas geef..
     
  20. helixer

    helixer

    Lid geworden:
    19 mei 2012
    Berichten:
    1.092
    Locatie:
    Huizen
    Ha, dat is wel heel ver. Ik kijk wel uit naar jouw filmpje............................................
     

Deel Deze Pagina