Suggesties voor een volgend schaalmodel wat niet saai is

• Topicstarter Topicstarter hezik
  • Startdatum Startdatum
H

hezik

Guest
Na de Cessna wilde ik weer gaan bouwen aan een nieuw, maar dan echt, schaalmodel. Sinds ik begon aan mijn Cessna heb ik veel gevlogen en inmiddels ook een vlucht of 10 gemaakt met de Cessna. Conclusie: het bouwen was leuk, maar het vliegen vind ik weinig aan. Kennelijk ben ik niet zo weggelegd voor 'gewoon schaalvliegen'; ik wil inverted kunnen, meskant, snap rolls, enzovoort. Dat staat tot op zekere hoogte natuurlijk haaks op 'schaal', immers 'schaal' betekend vaak 'gewicht'. Toch wil ik een poging wagen.

De voor de hand liggende keuzes (Extra etc) sluit ik bij voorbaat uit. Warbirds eveneens. Het toestel moet kleiner zijn dan 2m.

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op een lancair:
DSCN0061.sized.jpg

DSCN0060.sized.jpg

DSCN0067.sized.jpg

DSCN0016.sized.jpg

Rp43412.jpg

Dit is natuurlijk geen 3D toestel, maar 'gewone kunstvlucht' zou er mee moeten kunnen. Hij schijnt erg goed te meskanten, nagenoeg zonder couplings. Ik weet dat ik tekeningen van dit schatje op elke gewenste maat kan bestellen bij Wendell Hostetler, echter dit kost zuiver voor de tekeningen al € 60.

Als iemand nog andere (minder dure) tekeningen van dit toestel weet, houd ik mij aanbevolen.

Hoe dan ook, dat is niet mijn vraag.. mij vraag is of er nog mensen zijn met tips voor toestellen die ik over het hoofd gezien heb. De leidraad is simpel: als het een gedoodverfd kunstvluchtmodel is waar al 100-en van rondvliegen, is het geen optie. Als het een warbird is, in principe ook niet.

Elke suggestie is welkom!

Interessante vraag!

Moet het ook een beetje recent zijn?

Of mag ook bv. uit de jaren '30 zijn?

Is zo'n Fantrainer niks voor jou? 8)

Of een mooie PT 17 Stearman? :D

Leuke Cassutt? (een van mijn all time favorits! :yes: )

(Ik roep gewoon maar even wat . . . :? )

Ben benieuwd wat het uiteindelijk wordt. :P

jan.

Misschien moet je je PvE (Programma van Eisen) wat aanscherpen. :?

Propellor, turbine, ducted fan, een- of meer motorig, klein, groot, een- of tweedekker, recent, oud, dedicated kunstvlucht of juist niet, traditioneel of controversioneel, er is veel mogelijk. :evil:

A lot of designs suit the bill . . .

jan.

Mooie kist die lancair! Is het niets een om een B17 te gaan bouwen, en gewoon een 'rag' kistje ernaast te nemen? Niets leukers om na een half uurtje raggen, mooi te voorvliegen met een schaal kist :P

Hezik,

Ik heb zelf mijn oog laten vallen op een lancair:
Klaar toch, mooie kist, bestellen die tekening en een de slag.

Waarom eigenlijk geen Warbird of een echt mooie SCHAAL Extra, niet zo'n standoff kitje.

Hoe ver wil je gaan met schaal want een echt mooie Extra heb ik nog niet gezien.

Of wat dacht je van zoiets.

img0514hl2.jpg

69354970.RXSopqJN.jpg

IMG_4261.jpg

MSuv0143.jpg

Ton

of een ultimate, pitts oid.

erg gaaf een dubbeldekker.

wil je van scratch bouwen of kit hezik ?

uiteraard zou ik voor de decathlon gaan :lol: , daar kan je leuk mee stunten , en ze zijn prachtig om te zien ...

voor de Pitts geldt t zelfde eigenlijk .

jan brilman zei:
Propellor,[s:c21dd8d21c] turbine, ducted fan[/s:c21dd8d21c], een- of [s:c21dd8d21c]meer [/s:c21dd8d21c]motorig, klein, groot, een- [s:c21dd8d21c]of tweedekker[/s:c21dd8d21c], recent, [s:c21dd8d21c]oud,[/s:c21dd8d21c] dedicated kunstvlucht of [s:c21dd8d21c]juist niet[/s:c21dd8d21c], traditioneel of controversioneel, er is veel mogelijk. :evil:

Zo al genoeg beperkingen aangebracht? :)

De decatlhon is zeker geen optie, want ook saai.. plus dat ik 'm lelijk vind (sorry Decathlon liefhebbers ;)). Ik vraag me af of een decathlon uberhaupt wel een beetje wil meskanten?

@ton: geen warbird omdat ik die doorgaans niet mooi vind en omdat ze doorgaans slechte vliegeigenschappen hebben.. De dubbeldekkers die je voorstelt zijn wel mooi, die ga ik eens eeven nader bekijken. Het zwart-gele toestel vind ik ronduit foeilelijk, maar dat heeft met het kleurschema te maken. Ben niet zo'n zwart/geel fan (wederom, sorry bezitters van zwart/gele toestellen :))

De andere enkeldekker die je hebt, lijkt erg op de Lancair en dan vind ik de Lancair mooier.

@jan: cassut: bijna, jammer van die hoge romprug.. niet mooi dus ;). Fantrainer: geen fans..

@wv: heb het lijstje helemaal doorgenomen, maar niet echt iets van mijn gading.. daarnaast zoek ik geen racer, ik heb juist liever iets wat ook heel erg langzaam wil vliegen

De Pitss is en blijft een optie.. weet iemand daar tekeningen van (liefst gratis natuurlijk, ons bent hollander)?

Wat betreft bouwen: het is de bedoeling om van tekening te gaan bouwen, dus geen kit, geen lasersnijwerk, enzovoort. Dit zal ook zeker geen snel project worden, zal fors langzamer gaan dan m'n Cessna en de bedoeling is dan om de finish ook FORS beter te krijgen. Eigenlijk zoek ik een schaalkist met de vliegeigenschappen van m'n Oxalys, maar dat zal wel teveel gevraagd zijn :P..

Wat betreft de extra's, sukhoi's, enzovoort, op zich mooie toestellen en ze voldoen 100% aan wat ik zoek, maar er zijn er al zoveel van en ze zijn over het algemeen niet schaal, dus als je er dan wel eentje schaal bouwt, kijkt men daar overheen. Het is niet zo dat ik een toestel wil om 'te pimpen', maar als ik zoveel tijd in iets ga steken wil ik wel dat dat er ook aan af te zien is ;)

Iedereen bedankt voor het meedenken tot nu toe, dat wordt gewaardeerd!

Als ik jou was, zou ik een heli gaan bouwen.
Niet zo`n pot en boom ding, maar een semi-schaal.
Neem van mij aan, dat je daar de eerste jaren niet op bent uitgekeken.

Die dubbeldekkertjes zie je ook overal en vliegen als een eitje, ben je dus zo zat.

Een heli?????? Neeeee, zou ik echt niet doen :nooo: Vliegtuigen zijn toch veeel leuker?? Een echte schaal pit's zou wel mooi zijn. :D Waarom zou je eigenlijk geen geld uit willen geven aan een paar goede tekeningen, waarschijnlijk gaat er in het hele vliegtuig ook veel geld zitten en als je tekeningen koopt weet je in ieder geval zeker dat ze goed zijn.

Rhelie zei:
Als ik jou was, zou ik een heli gaan bouwen.

Dit meen je niet? Ik denk dat de heli-forummers mij komen lynchen als ik ga heli vliegen.. dan hebben ze helemaal geen argumenten meer tegen me :P

Niet zo`n pot en boom ding, maar een semi-schaal.
Neem van mij aan, dat je daar de eerste jaren niet op bent uitgekeken.

Er vliegen een aantal zeer mooie schaalhelis bij ons, en die zijn zo saai als maar kan. Dan is zo'n pot en boom ding nog een betere optie, omdat je daar mee kunt klooien. Met een schaalheli vlieg je ook alleen maar rondjes (bij ons is dat het enige wat gedaan wordt iig).. Ik denk dat het hele vario gamma wel rondvliegt bij ons.

Die dubbeldekkertjes zie je ook overal en vliegen als een eitje, ben je dus zo zat.

Kunstvlucht an sich ben ik niet zo snel zat, maar dan moet het toestel het wel kunnen natuurlijk ;)

@kurt: niet persé hoor.. mijn Oxalys heeft wel een wat hogere romprug (maar niet zo hoog), maar de Tojeiro had dat bv. niet en die vloog ook prima meskant zonder couplings.

hezik zei:
ik heb juist liever iets wat ook heel erg langzaam wil vliegen

Om met een model een beetje 'schaal' te kunnen vliegen, zal je toch wel een origineel moeten hebben wat een beetje vaart heeft :wink:

Back