Super Decathlon 1:4

Zo de motor hangt en nu het volgende probleem.

De motor hing er eerst recht voor en dus ook de uitlaat.

Nu is de motor een stuk omhoog geschoven en gedraaid en kan ik de uitlaat in zijn oude positie niet meer kwijt.


Dus het potje eraf gebroken en dat wordt nieuw maken :?


Hier de pijp waar het potje aan moet komen:
dec24.jpg


En even het oude potje opgehangen zoals de nog te maken pot moet komen:
dec25.jpg

dec26.jpg


Binnenkort een kijken of ik dat ook kan zo`n uitlaatje fabriceren.
Ik hou jullie op de hoogte :wink:
 
Mocht het niet lukken met de uitlaat, dan kun je misschien een pb sturen voor advies naar de vorige eigenaar van de motor+uitlaat, gebruiker "cesar", die is erg handig in hardsolderen en zelf uitlaatjes maken :)

Grt.
 
Dank je, ik heb Ome Joop ook al ge-contact, die maakt ook de uitlaatjes zelf maar ik ga eerst zelf even freubelen :)

Ik heb ook al divers e-mail contact met Pé Reivers van www.MVVS.nl gehad en volgens hem kan ik gewoon de 16x11 3-blads gebruiken.

Dit was zijn reaktie op mijn vraag hierover:
uit mail Pé Reivers zei:
De 16x11 zal met resonantiepijp niet boven 8500 rpm uitkomen, Hij vraagt dan 4.5 pk, en is dus zeker niet te klein. De 35cc mag rustig 9000 toeren draaien. Ik draai overigens een 20x10 op 7200 rpm, of een 18x10 op 8200 rpm. Boven aan de propellerpagina van mijn webpage www.mvvs.nl staat een rekenprogramma, waarmee je propbelasting kunt uitrekenen.
Als de kist zover vliegbaar is zal ik het toerental eens meten met het "gewone" potje.
 
en om mezelf (en anderen ;-) ) al even lekker te maken, hier een filmpje van een Decathlon.
[media=youtube]ZFSvgLkwYjc[/media]


Ook een mooi bouwdraadje van de Dynaflite Decathlon (een fraktie kleiner: 2260 mm tov van 2430 mm):
http://www.rcuniverse.com/forum/m_2294315/mpage_7/key_/tm.htm

Hier worden mooie struts + bevestiging en deur scharnieren etc. toegepast.
Allemaal hele mooie toevoegingen voor later.


En een instrument panel wat er nu ook al inzit maar niet beplakt en beschildert is:
decpanel.jpg
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Wij vliegen nu een jaar met die van Dynaflite, gaat zeer lekker; ZDZ40 met 3-blads carbon prop 19*11 @ 6900 toeren. (prop nog niet op foto)
Alleen die moet écht gebouwd worden dus, niet zo'n makkelijk arf'je :lol:

Hpim2737.jpg


Grt.
 
Snelheid was redelijk hoog met een kleine overreaktie erin boven de baan, maar de afronding was netjes.
Take of was ook niet geheel vlekkeloos vondt ik maar het is dan ook de maiden van die decathlon dus we vergeven het de piloot ;-)

Maar het vliegbeeld is zeker mooi, kijken wat die van mij doet.........
 
Zo vandaag even naar de bouwmarkt geweest om wat hardsoldeer materialen te halen om de uitlaat te gaan maken.

Hier de oude delen van de uitlaat:
uitlaat1.jpg

Het tussenschot (rechts) ga ik weer gebruiken.

De onderdelen voor mijn uitlaat, lege verfspuitbus + deksel, oude tussenschot en een pijp:
uitlaat2.jpg


Het tussenschot gemonteerd:
uitlaat3.jpg


En onder de kist:
uitlaat4.jpg


Nu de pijp nog monteren en het deksel erop en klaar.

Deze uitlaat is niet moeders mooiste maar dat hoeft ook niet.
Ik wil nu een uitlaat hebben om te kunnen vliegen en straks een nette maken met 2 uitlaatpijpen en rookaansluiting (zit hier ook wel op maar is dicht geknepen).

Op naar de afbouw van de uitlaat........
 
wel creatief :lol: maakt het voor het motor vermogen niets uit zo n uitlaat? meestal luisterd dat toch vrij nauw bij een tweetakt ?
 
Gewoon wat motip hittebestendig zwart er overheen en het knapt gelijk een heel stuk op hoor :yes:

Grt.
 
@ Bar,

Je kunt er hele theorien op los laten en berekenen hoe of wat maar dat kleine verschil zal ik niet merken.
Ik heb hem nu hetzelfde opgebouwd als diegene die erop zat en dat presteerde ook hartstikke goed.


@ Alexzzz,
als de uitlaat klaar is (ben nu met de uitlaatpijp bezig te boren) dan gaat er wat hittebestendig zwart overheen (staat genoeg op m`n werk ;-) ) en dan ziet het er, zoals je al zei, er een stuk beter uit :thumbsup:


Het wordt wel weer wat :yes:
 
Geen tuin, wel een balkon maar dan zal ik eerder er zelf last van hebben dan de buren daar er een vliesgevel voor zit :-(

Dus morgen of overmorgen het maar eens op het werk proberen :-)
 
Jaaaaaa, de uitlaat hangt eronder :banana:
uitlaat7.jpg


En zo ziet het er nu uit met kap (die ook vernieuwd gaat worden tzt:-) ):
dec27.jpg

dec28.jpg

dec29.jpg


Als er tzt een nieuwe kap opkomt dan zal de uitlaat in zijn geheel in de kap vallen :-)
Maar dat moet nog even wachten ;-)

Ik ga nu de zooi ff opruimen in de hobbykamer na al dat hard gesoldeer van me :lol:
 
deze kap valt nog wel te redden toch ??

dsc00087jp0.jpg


dit is de kap van mijn Citabria , ik had ook overwogen een nieuwe te kopen , maar een beetje epoxy met glasmat doet wonderen :wink:

de donkerrode plekken geven aan waar de gaten zaten ..
het kapje leek pasgemaakt voor een 6cylinder boxer motor :lol:
t is uiteindelijk een 8cc tweetaktje geworden , die ik wil gaan vervangen door een saito 4t
 
De kap is zeker nog wel te redden maar ik wacht even op de prijs van een eventuele nieuwe en kijk dan wel hoe of wat.

Gisteravond is Onno ook even langs geweest (met een verrassing) en hebben de kist even opgebouwd en de roeren en uitslagen afgesteld.

De kist weegt vliegklaar 7,7 kg en is klaar voor zijn maiden.

Dus als het weer donderdag een beetje meewerkt .................
 
Berto zei:
Dus als het weer donderdag een beetje meewerkt .................

Ik vrees van niet...

Meet je wel de toeren nog even? (en vergeet niet de toerenteller op 3-blads te zetten, hehe)

Grt.
 
De verwachtingen zijn niet je van het maar vorige week donderdag gaven ze ook slecht weer op en van 5 tot 10 hebben we het droog gehouden en heerlijk gevlogen.

Yep, ik zal eens meten en nop ik vergeet hem niet op drieblads te zetten ;-)
 
Back
Top