super decathlon dynaflite

Chris,

ik heb ook een KS kanister ingebouwd in de romp, gaat perfect.
IVM gewicht wat ie inderdaad in de neus nodig heeft, heb ik ervoor gekozen de servo's niet halverwege in de staart te bouwen (zoals op de tekening staat) maar gewoon onder de vleugel. Het zwaartepunt komt dat precies goed uit zonder lood.

full

Motor installatie zoals ik in eerste instantie van plan was, met pitts-style dempertje. Wel makkelijk, niet echt geluidsarm.
full

Zoals ik het uiteindeijk gedaan heb, met een epoxy tunnel in de romp en een KS 4-kamer demper. Erg stille combi.
full

Nogmaals, nu van boven gezien.
full

In eerste instantie had ik de servo's gewoon in de staart zitten, naderhand zijn deze dus verschoven naar voor ivm zwaartepunt.
full

Nu de servo's netjes onder de vleugels, en daarnaast de ontvanger. Ontvangeraccu ligt helemaal laag op de bodem.
full

En de gasservo aan de zijkant van de romp.
full

En natuurlijk het eindresultaat :D

Mocht je nog detail foto's willen ofzo, geef maar een gil.
Succes met de bouw, ik ga dit draadje zeker volgen.
Heb je al een idee voor een kleurenschema?

Gr Paul

Laatst bewerkt door een moderator:
hallo,

mooie foto's
ik heb de motor uiteindelijk nu binnen na 1dag al! netjes verpakt!
incl een carbon en een houten prop, alu spinner motorsteun 2pitts style dempers en 1 cannister dus keuze genoeg!
voor de cannister juist te plaatsen moet de bocht wel iets anders gesoldeerd worden(eventueel openzagen en opnieuw doen of een nieuwe bocht bestellen dan.
kleurenschema ik heb een map vol schemas gevonden dusja nu eentje kiezen:)

Hoi,

mooi zo'n Decathlon, ik volg even met belangstelling :)
Abootje genomen dus ...

Belangstelling om twee redenen:
1. Ben altijd al gecharmeerd geweest van een grote Decathlon :)

2. Heb zelf ook een Roto V35i dus ben zeer nieuwsgierig hoe dat gaat lopen. Bij mij komt de motor op een Toni Clark Piper (280 cm span) die nog in aanbouw is / gebouwd moet worden.

Ga je de motor star monteren op komt ie op rubbers te staan ?

Grtz,
Menno

Laatst bewerkt:
hallo,
ik heb de motor overgenomen van iemand. hij viel een paar keer stil zei ie en had hem daarom naar de fabriek terug gestuurd. er is een nieuwe pakking geplaatst, daarna heeft hij hem niet meer gebruikt omdat hij een 45cc gekocht had. ook denkt hij dat het aan de tankinbouw lag... dus hoe hij zal draaien weet ik nog niet, hij ziet er idd nog nieuw uit dus hopen maar dat ie het goed doet, ik denk van deze daarom ook op een bok te proberen eerst.
o ja de motor ik denk van hem star te monteren ja... bevalt me tot nu toe goed met mn DL50 ook.

ik heb ondertussen de plannen van de 3m20 versie ook voor een clublid.
decathlon vind ik een geweldige mooie bovendekker waar er bovendien veeel meer mee kan gedaan worden dan rondjes vliegen.
IMG_0018.JPG

Ik hoop dat ie het beter doet dan die van mij destijds:mrgreen: (fabricagefoutje; borgveertje van de pistonpen vergeten, en toen draaide de boel in elkaar, garantie kennen ze niet)

ls jouw was zou ik in de hoeken van het motorschot toch even enkele hoeklatjes zetten voor meer stevigheid van de verbinding van het motorschot

oke het kriebelt meer en meer om eraan te beginnen. mss toch maar eens plaats maken op de bouwtafel.
wat hebben jullie erin zitten qua servo's?
hoeveel Kg servo's heb ik hiervoor nodig en waar heb ik er nodig?
1 op gas
2 op hoogte
1 op rudder
2 op aileron
2 op flaps
1 kleine op een luikje of sleephaak?
choke en smoke?

de 3 laatste zijn dus optioneel

hebben jullie flaps? zijn ze nodig? ik zou ze eventueel mee gebruiken als aileron... ofwel maak ik 1 grote aileron, ofwel laat ik de flaps mee bewegen(enige nadeel daarvan is dat er 2 extra servo's bij komen+ extra gewichten dan)

Chris,

ik heb op alle roeren hitec HS645 MG zitten. Deze zijn meer dan genoeg.
Op hoogte zou je nog 2 lichtere servo's kunnen kiezen, aangezien iedere helft zijn eigen servo heeft.

Flaps heeft ie absuluut niet nodig in mijn ogen, als ie redelijk licht gebouwd is, kun je m al erg langzaam binnenvliegen. Ik heb ze in ieder geval nog nooit gemist.

Groeten Paul

tja
werken voor school en vliegen... vliegen was er vandaag niet van gekomen. dan maar met de grove borstel alles wat aan de kant gevaagt zodat ik toch een START had.
harde plank op de oude salontafel, daarop 4cm isolatieplaat het plan en natuurlijk een transparante folie en starten maar... ik doe stukje bij stukje, het kan zijn dat er de ene periode meer gebouwd word dan de andere...
IMG_0022.JPG

IMG_0023.JPG

IMG_0037.JPG

gebruiken jullie die "spankabels" de balsa lijkt me meer dan sterk genoeg...

Als je weet hoe sterk de ZDZ40 is, en wat ik er tot nu toe allemaal mee heb gedaan...........die spankabels kun je weglaten:mrgreen:

vast gedeelte stabilo klaar om te schuren, enorm sterk(es over de knie gelegd)
IMG_0007.JPG

IMG_0008.JPG

IMG_0010.JPG

IMG_0011.JPG

eerste keer dat ik zo een gelaagde rand maak, de eerste van de 5 lagen is er alvast aan. onderaan een blokje tegen gezet om de rand mooi recht te hebben.

fd%20%282%29.JPG

ruwbouw klaar:deze delen moeten nog geschuurd worden en voorzien van een scharnierlijn
fd.JPG

als scharnieren gebruik ik de rechtse soort. lijkt me de beste keus.

ik heb een tijdje geleden de linkse schakelaar gewonnen. nu zie ik dat die op 2cellen lipo ook kan. ik denk van deze te gebruiken op 2cellen 2200mah om de ontvanger/servo's te voeden.

IMG_0009.JPG

eerste vleugelhelft eens gewoon gepast(niets gelijmd)
op de voorgrond moeten 2 triplexen komen. die zijn redelijk zwaar en ga ik mss nog voorzien van wat extra gaten. ook de vleugelbuis +huls is redelijk zwaar maar ik vind niet echt wat lichters in dezelfde maat.

fd%20%281%29.JPG

op deze foto zie je dat er een 3mm lat op de ligger komt waarvan de laatste cmters wat afhellen. klopt dit?(is wat onduidelijk in de handleiding) ik denk dat dit voor een lichte vleugelverdraaiing nodig is....??

deze week als ik tijd heb de staartdelen opzuiveren en stukjes 95mm zagen om tussen de vleugelspanten te leggen(zo bouwen ze mooi recht)

hallo cris je bent al weer lekker bezig zie ik het blijft toch genieten he dat bouwen op zich.
mvg eric

rechter vleugelhelft gebouwd vandaag.wat moet er nog aan gebeuren?
scharnierblokjes lijmen
strutsblokken monteren
beplanken
na beplanking de neuslijst plaatsen en schuren
wingtips maken.

ik ga pas verder met devleugelhelften om te beplanken nadat ik ze alletwee heb en de romp gebouwd heb. gewoon omdat ik dan alle ruimte heb om uit te lijnen en om te zien hoe ik de struts ga monteren.

IMG_0007.JPG

rechter latje is om een kleine vleugelverdraaiing te maken...

IMG_0009.JPG

hier al een deel verlijmt

IMG_0010.JPG

IMG_0011.JPG

Ziet er goed uit Chris! De bouw gaat lekker snel, leuk om te volgen.
Even een tip uit de praktijk: de struts zitten standaard met een dikke parker in de houten strutblokken in de vleugel geschroeft. Dit is een minder goede oplossing, aangezien bij mij de gaten na 10x uitgeleuterd waren en de parkers niet meer vast te draaien waren.

Wat ik gedaan heb, ik in deze blokken een kunststof busje gelijmd met daarin M4 draad getapt. Idem geldt voor de bevestiging bij de romp. Is nu een kleine moeite, scheelt later een boel werk.

Groeten Paul

idd dat is waar, ook werken ze met een enkel blokje aan 1 spant, ik heb dit dubbel gemaakt en ook aan de andere spant zulke steuntje gelijmd, zodat de balk waar de struts op komen van spant naar spant lopen.
ik was aan het denken aan iets als dit voor oplossing...

Fc90321.jpg

ik zal het nog wel zien, ben zover nog niet.
bouwen zal pas volgende week verder kunnen denk ik..:p

beide vleugels zijn nu even ver:

ruwwwbouw klaar zonder beplanking/servoplaatse/strutsplank/neuslijst en rolroeren.

nu ga ik eerst verder met de romp als ik kan. dan pas de vleugels plaatsen en de struts maken vooraleer ik alles toesmijt met beplanking(nu kan ik er veel makkelijker aan)

IMG_0054.JPG

IMG_0055.JPG

Back