super decathlon dynaflite

de romp spanten zijn ook klaar en de zijkanten zijn ook klaar op wat schuurwerk en 2 latjes na...woensdag of donderdag de romp mss samenstellen:

IMG_0054.JPG

IMG_0056.JPG

IMG_0054.JPG

IMG_0055.JPG

IMG_0056.JPG

voila, nu staan alle "skeletten" ruwbouw klaar. nu is het een feit van alles op te schuren waar nodig en dan de beplanking beginnen plaatsen op sommige onderdelen. de onderkant of de buik word achteraf er gewoon opgezet in de handleiding. nu ga ik een luik voorzien, eerst eens een plaats uitvinden waar. en zien hoe ik de motor ga plaatsen en WELKE uitlaat ik ga nemen.

voor een project die ik pas volgende maand zou starten ben ik toch wel ver geraakt op een paar bouwavonden...

even zitten zien voor de motormontage:

de motor komt op zijn kop, maar voor het gemak op deze fotos PLAT zodat het voor iedereen duidelijk is.

het motorschot word nog 6mm dikker naar voor toe( de dikte van die 2 plaatjes die er nu op liggen) en past dan in die 2 zijwaartse gleuven.

nu heb ik een probleem.
met de bijhorende motorsteunen kan de motor niet ver genoeg naar voor.
de motor kan "schuiven op de bijhorende steun. waardoor ik wat speling heb in het plaatsen.
nu zou ik als oplossing 2 "verlengblokken" achteraan die motorsteunen plaatsen. die kan ik uit alu maken maar ook uit kunststof(ik weet niet of dit meer dempt?)
die blok zou dus een 30tal mm zijn, dan heb ik in het rode ovaal nog 10mm speling naar voren om motor passend te maken...

IMG_0054.JPG

IMG_0055.JPG

mijn vraag is dus:

1) goede oplossing?
2) zoja uit welk materiaal best(cncmaken is geen probleem)
3) zijn die motorsteunen wel goed(ik denk aan het naar vorenschuiven v/d motor )

en 4) moet ik eens uitmeten welke demper ik ga gebruiken.

ik zou geen motoren gebruiken.. maar een alu plaat tegen je carter aan schroeven en die met 4 alu stukjes naar voor brengen. ik zal vanmiddag even een foto van de husky en xtra zoeken

jup, bedankt voor de info. dit zou idd beter zijn... es zien of we ene cnc plaat kunnen maken en leuke standoffs... ook heb ik keus uit de 3 dempers. op de site van roto staan wel leuke gegevens.
standaard potje trust 7,5 kg 2de potje 8kg trust, en dan een muffler 9,5kg trust... ik wou van in het begin de muffler gaan gebruiken ook voor de demping. ik zal de bocht wel totaal anders moeten maken en een soort tunnel bouwen voor de uitlaat...

stand van zaken:::

fdf%20%282%29.JPG

even een close up van hoe ik de voorkant zou doen. Als jullie een koker maken voor de uitlaat, hoe leg je die uitlaat dan vast in die koker? ik denk van gewoon met balsatriplex een box te maken rechthoekig dus, en dan een spantje waar de uitlaat in ligt... accu kan dan boven op de box

fdf%20%281%29.JPG

ik heb al een spantje gemaakt waar er rubbertjes op komen, de rest gewoon vierkant toe maken, tank op een verhoogje en mooi ernaast...

IMG_0054.JPG

achteraan een plankje gemaakt voor 3 servo's 2hoogte en rudder, en vooraan zit een stekjesdoos als ontvanger momenteel...

het vastleggen van je uitlaat kan op devolgene manier

je neemt n koker van glasvezel die je in je romp verlijmt in bv 2 spanten., daarna neem je je uitlaat en n stuk uitlaatslang je kent ze vast wel het is dezelvde slang als van n reso pijp., die snij je in stukken van anderhalf of 2 cm., dan neem je n tyrip en daar rijg je 5 van die stukken aan., als je dat gedaan hebt doe je je tyrip met de slangen om je uitlaat en trekt de boel goed aan zorg er wel voor dat de slangen mooi verdeeld over de ronding van je uitlaat zit., jij hebt in verhouding maar n korte uitlaat en dus is 2 keer voldoende dus aan de voorkant en aan de achterkant dit systeem werkt uitstekend., hij wort in de koker geveert en omdat er nog voldoende ruimte omheen is ook goed gekoeld zorg er wel voor dat je n koker neemt die groot genoeg is.

mvgr johan snijders

even wat verder gedaan.

vleugels zijn bijna compleet beplankt.
maar ik stoot op een probleem bij het motorspant.

als ik het in de romp zet onder de juiste hoek dan zit het spant links en rechts "anders" in de voorziene gleuf. op het plan zelf staat dit anders. ik vind het dan ook een "rare opstelling". wat denken jullie hiervan?
als ik het probleem niet vind denk ik van het gewoon zo te verlijmen, en aan de vookant een 5mm triplex spant voor te lijmen....

aze.JPG

aze%20%281%29.JPG

even het motorspant uit een triplex gezaagt als malletje(dus nog niet het uiteindelijke spant!!
ik heb de motor er es op geplaatst zodat de as op de juiste plaats komt.

wat denken jullie hiervan.

de gasaansturing gebeurd dan wel bovenaan net onder de motorkap, ik denk dat hij op deze manier er juist zal binnen vallen...
de motor+ motorsteunen moeten wel nog een 3tal cm naar voor.
langs binnen ben ik begonnen met een "tunnel" te plaatsen...

IMG_0066.JPG

IMG_0067.JPG

IMG_0068.JPG

op plan ziet het er zo uit:

hgfhg.JPG

hier zie je dat de motor wel redelijk goed gepositioneerd is maar de motorsteunen moeten wel nog effe naar voor op houten of kunststoffen blokken zodat de motor met 4 vijzen vast kan.

Laatst bewerkt:
weinig reactie en weinig geduld.
dus dan maar een juiste motorspant gebouwd.

links rechts en onder zit er een lipje die in de romp passen. spant bestaat uit 3 lagen triplex 3mm dus in totaal 9mm dik. zoals hij nu gepresenteerd staat moet het volgens mij lukken. morgen uit hardhout 2 blokjes maken om onder de motorsteunen te plaatsen om ze wat naar voor te brengen. als dit past, alles maar vastzetten denk ik.

het zit allemaal nipt in elkaar, maar nipt is net genoeg!!
tank kan er juist uit:)

dz.JPG

Ik vindt het een vrij grote verzwakking die je hebt aangebracht bij de tunnel.
Zeker gezien het weinige hout dat er in het midden nog overblijft bij je tank gat.

Ik zelf zou de opning naar je uitlaat toe zo klein mogelijk hebben gehouden, volgens mij loopt er ook alleen maar een pijp(je) doorheen?!?

En ik zou geen groot rond gat tussen de steunen in hebben gemaakt maar gewoon 2 kleine gaatjes waar de slangetjes doorlopen.

Just my 2 eurocent.

ja idd vooraan kan het gat kleiner... maar je moet de uitlaat er ook uit en in kunnen steken he... het gat tussen de steunen is er om lucht uit de romp aan te kunnen zuigen voor de carb??
het zit dus met 3ankerpunten in de romp +9mm lijmopp. ik zou ook overaal waar ik kan 3hoeklatjes gebruiken, en de "tunnel wordt ook bevestigd aan dat spant...
zou dit dan niet genoeg zijn??

Okee, dat carb. gat kan dus niet anders.

Maar het gat voor de uitlaat zou ik persoonlijk zo klein mogelijk zien te houden.

oke ik zal vanavond es een nieuwe zagen... heb nu een malletje:p

maar dan moet ik zien dat ik de uitlaat erdoor krijg met dat uitlaatstukje eraan(kromme gedeelte)
ook moet er natuurlijk genoeg lucht kunnen passeren werd mij altijd verteld.
maar ik maak een nieuwe!

Sowieso moet je dat gat voor de uitlaat afronden, en niet zo hoekig eruit halen, dan is het zwakste punt precies in die kruising van rechte lijnen.

Back