super tigre 60

Ik ben het voor wat betreft zijn relaas over het inmiddels 'vintage' worden van de Progo en de verandering in de manier waarop we naar deze kist zouden moeten kijken, helemaal met Bas eens.
Maar deze beoordeling klopt niet:
Op de bok zie ik een juweel van een motor. Respect voor die motor! Made in Italy!!! Wordt niet meer gemaakt. Prachtige gietstukken. Mogelijk centrifuge gietwerk. Zo een motor vertroettel je, met liefde en zorg behandelen zo mijn devies zijn 'TLC'.
Power genoeg, maar zal in vermogen vergelijkbaar zijn met een OS 46 AX.
Een St 60 (waarvan ik de foto's heb geplaatst) komt ongeveer overeen met een OS 46 AX, alleen minder toeren, maar meer koppel (= minder herrie en grotere prop).
De G 60 is echt een beest en steekt met kop en schouders boven zijn generatiegenoten (behalve misschien sommige Rossi's en O.P.S.en) uit.

heb net even gekeken en het schuim in de vleugel is wit...
wat betreft de moeren.. deze had ik geborgt met lijm maar deze waren losgerammelt.
moeten dus idd zelfborgende moeren op;) word wel lastig want aangezien ik toch redelijk grote handen heb word dat nog een aardig gepruts om deze op de bouten te krijgen...

wat de motor betreft: deze is al geplaatst dus ik denk dat het ''laten zakken'' niet meer mogelijk is. dan word het schotje waar de motorsteun op bevestigd is een gatenkaas en is dan denk ik niet meer sterk genoeg voor het vermogen van de 10 cc:(

Hallo Bruno...
Ik wilde me bescheiden uitdrukken over deze motor. Maar ik weet stilletjes (uit de oude bladen) dat deze menig RC1 kistje zou sieren...
Komt wel bij dat het een dorstig blokje zal zijn. Vermogen komt niet gratis en voor niks...

Hmmm... ik zou eigenlijk voor een 46er Irvine of OSje gaan op dit model. Ik kan echter niet in het budget van Abel kijken.
Het Supertigre sportmotortje netjees bewaren... voor later... wie weet een sierlijke RC1/Pattern flyer... of verkopen... als je er echt geen heil in ziet...

Let op... Bij deze motor...Niet alleen moeten motordomping en instelhoek goed zijn afgesteld, denk ook dat onder de achterlijst van de kist een behoorlijke lat moet komen te liggen... die kist wil anders alleen maar omhoog dat het bijna niet meer te vliegen is. En dan is het eigenlijk geen lesvliegtuig meer.

Bruno... Met die power zal er wel een 11 x 8 tot 11 x 10 op kunnen? Ieder geval hoge spoed?
Mijn sterkste 10cc motor is een OS 61FS P... daar kan ie vast niet aan tippen... :cool:

Wat betreft die aanpassingen... je zult er toch aan moeten geloven... vrees dat het zo niet gaat vliegen. Is de kist alleen door een ervaren vlieger 'te houden'...
Zelfborgende moertjes? Met gereedschap... Wil niet zeggen dat mijn handen kolenschoppen zijn... maar met fijnmechanisch spul? Tangetjes, pincetten kleine steeksleuteltjes etc.
Met een maar gaatjes meer wordt dat kunststofschot echt niet zwakker.
Immers... goed gereedschap is het halve werk... en verder enig geduld...

Gr Bas

Hallo Abel,

Ha! Handelsgeest! Je kan hem te koop zetten op het MBF?
Zou dat niet hier doen in dit draadje, niet iedereen leest dit verhaal.
Zou ik ook eens een onderzoekje doen via Google om wat meer over de motor te weten te komen. Dat weet je wat je in je handen hebt, en wat het waard zal zijn. Er is heel erg veel over de motor te vinden.

Eerst goed om eens te weten wat je zelf wil met modelvliegen. Iedereen heeft wel een mening.
Dan... zou ik toch snel maar eens naar de dichts bijzijnde modelvliegclub stappen... dit weekend nog... kist meenemen, je zelf even voorstellen en gaan praten. Zondag is een uitgelezen vliegdag bij mooi weer!
Je krijgt vast nog veel meer raadgevingen omtrent het een en ander. In je eentje werken, en af en toe het forum, werkt niet altijd goed.

De Progo vliegt goed met een moderne .40 t/m .46 motor 6,5 tot 7,5 cc.
Dan kan je ook weer gebruik maken van de originele motor steun.

Hoe zwaar is je Progo zonder motor overigens? Handig om alles eens te wegen.

Je kan ook op elektro overstappen, was al geopperd, maar dan moet je een kosten/bate analyse maken. accu's, laders en alles wat om elektro draait om het te onderhouden. Bij mij is dat heel wat infrastructuur geworden.
En wat nou handiger is om mee te nemen naar het veld aan zooi... blijft om het even... brandstof is zo gek nog niet.

En dan de Progo elektro-klaar maken?... dat is niet zo moeilijk.
Wel zal je keer op keer de vleugel moeten afnemen voor een accuwissel.
Geen acculuiken in de romp hakken, wat een verlies aan sterkte van de romp gaat geven. Is taboe! :)

Korte termijn kan... hoeft niet... dat betekenen dat een brandstoffertje even wat gunstiger in prijs is?

Motoren gebruikt... met regelmaat ook motortjes op dit forum te vinden, maar je kan ook de Hobby-In eens een belletje geven. Die heeft ook met regelmaat nog wel eens wat uit de tweede hand en echt niet afgetrapt! En... kan je daar een motor zelfs omruilen voor een andere meer geschikte? Gewoon vragen.
Gr Bas

Bruno... Met die power zal er wel een 11 x 8 tot 11 x 10 op kunnen? Ieder geval hoge spoed?
Mijn sterkste 10cc motor is een OS 61FS P... daar kan ie vast niet aan tippen... :cool:
Nee, hoge spoed gebruik je normaal alleen bij een laagtoerige, koppelsterke motor, bijv. een viertakt zoals die OS van jou..
Of bij een lange slag tweetakt, maar die vind je niet in dit segment.
Verder bij een echte speedtweetakt, maar die levert dan ook hetzelfde koppel als jouw viertakt, maar dan bij 1,5 tot 3x het toerental.....:schrik:
De ST met het tweedelige carter zoals op deze Progo, heeft weliswaar niet helemaal het koppel van een viertakt, maar is in staat dat iets mindere koppel bij een aanzienlijk hoger toerental (= meer herrie) te leveren, kortom, meer vermogen. Daarvoor moet je prop wel in een lagere versnelling staan, zeg maar 12x6 of daaromtrend.

Intussen heb ik mij natuurlijk het hoofd gebroken over hoe we de topicstarter toch aan het vliegen krijgen, alleen dan zo, dat hij geen onnodige brokken maakt en ook werkelijk goed leert sturen.
Gezien de beperkingen ben ik -vanuit mijn mogelijkheden- er nog niet uit, maar er wordt hier van alle kanten meegedacht, dus hopelijk voelt Abel zich niet in de steek gelaten.
Het gaat uiteindelijk goedkomen!

Oeps... nee nee.. Bruno het is een OS 61SF P (ring) ... een hele mooie.. dus een beul van 2,3 pk tweetakt met 'pump'... zit nog nieuw in doossie... :mrgreen:

osm-1986-max-61sf-ring-p-abc-p.jpg

Terzijde...

Ja...idd... Abel aan het vliegen krijgen!!!!!... Maar in de de buurt van Zeewolde is toch intensief modelvliegverkeer... (Zie Ron's bijdrage) en er zitten wijze mannen?

Een motortje als deze zou alleen al prima geschikt zijn...
Thunder Tiger GP-42 ABC, 6,9 ccm | eBay
TowerHobbies.com | 9041 Thunder Tiger GP .42 ABC w/Muffler
Flugzeug Motor GP-42 , rc-weidenbach

GP-42 ABC 6,9cc Het is de standaard motor voor de Calmato.
Zouden de kop niet moeten kosten, en kunnen mits goed behandeld aardig wat seizoenen mee.
Op eBay Duitsland vaak te geef. Beste is een nieuwe. Die onder begeleiding goed wordt ingelopen, zodat je er lang plezier aan kunt hebben.

Oja... heb het gelezen... de steun heb je al aan flarden gezaagd... jammerlijk... hup naar een club!
Wat is er nog van over? Want er is vast nog wel een mouw aan te passen.

Laatst bewerkt:
Oeps... nee nee.. Bruno het is een OS 61SF P (ring) ... een hele mooie.. dus een beul van 2,3 pk tweetakt met 'pump'... zit nog nieuw in doossie... :mrgreen:
Aha, modeljaar 1986. (Them good old days...Na een pauze van 8 jaar mocht ik weer naar een WK) Nog van voor dat 10 cc als maximum zuigerverplaatsing werd losgelaten. Uiterst domme zet, dat wel, maar het is een gepasseerd station...
Zij uitlaat versie van de Hanno Special, 2,0 pk bij 16.000 toeren, leg de oordoppen maar vast klaar...;)
Terzijde...

Ja...idd... Abel aan het vliegen krijgen!!!!!... Maar in de de buurt van Zeewolde is toch intensief modelvliegverkeer... (Zie Ron's bijdrage) en er zitten wijze mannen?
Het probleem is niet wat daar allemaal zit, het probleem is hoe hij daar komt. Zeewolde ligt helemaal midden in nergens en zonder auto kan een modelvlieger daar dus niets....
Wildvliegen met 2,4GHz en op min. 1 km. van wegen of bebouwing lijkt de enige korte termijnoplossing. En dan iemand zo gek vinden om ter plaatse te helpen de eerste horden zonder schade te nemen....

Oja... heb het gelezen... de steun heb je al aan flarden gezaagd... jammerlijk... hup naar een club!
Zie vorige opmerking.....

Bruno, Zover heb ik het nimmer kunnen schoppen. Wel ken ik bescheiden mijn klassieken. Vandaar dat ik de motor heb staan.
Heb een prachtige tekening van de Eyeball (Art Schröder). De Eyeball is ooit prachtig gekit door Svenson. Die wilde ik als jongeling al hebben. Zulks een doos die ik bijna in mijn handen had, staat nu bij Philip Avonds (van de Jets)... ik zat tegen hem op te bieden... op eBay bleek naderhand... de enige die ik ooit voorbij heb zien komen.

In toppic!

Geografie schiet er een beetje bij in... maar idd het is lastig zonder vervoer.
Brommen... of fietsen.. is ook niet alles.

Voor zelf lessen is de kist niet geschikt. Wel heb ik in de grabbelton nog een gebruikte Progo steun. Maar... dan moet er eerst een uitspraak zijn over vliegen of niet... en dan ook deze kist met andere meer geschikt motor?
Want het wordt helemaal niets met deze Supertigre. Alles shredden zou eeuwig zonde zijn.

Verder moeten we geen Alfrediaanse taferelen zien opkomen.

Zelf leren vliegen zou kunnen betekenen eindeloos simmen (met de juiste beknuppeling) en dan met een stabiele MPX de stoute schoenen aan trekken op een veld met hoog gras. Of de Kyosho Y-Can-Fly...

Vloog zelf met een Progo met 10 cc OS SF met tuning Pipe met 11 x10 prop en 20 % nitro. Kan dus nog gekker ;-)

Hey oudjes, mijn specs gelezen op een Progo?;)

Zelfde specs ook op de Aviomodelli Cesnna 177 en Svensson Wayfahrer tot de vleugels van die laatste een eigen leven gingen gaan leiden tijdens de vlucht :-)

Stevo

nadat ik de hele discussie(alle 4 de pagina;s) nog een x heb nagelezen ben ik tog de volgende conclusie gekomen: ik wil WEL vliegen maar niet met de progo... ik denk dat ik hem maar te koop zet voor nog onbekende prijs en dan over ga op een beginner op electro. dus;) als er nog iemand is die interresse heeft bij een progo??;)

wat de motor steun betreft.... deze heb ik toen kapot gezaagd omdat ik anders geen steun had voor het stuurbare neuswiel.

las net alles "shredden'' zou zonde zijn.. daar ben ik het mee eens en ik kan de ''modelbouwwereld'' het niet aan doen om een progo aan stront te vliegen;) kan ik denk beter beginnen met een goedkoper en op voorraad electro model.

mvg abel

Gewoon aan de kant houden (of verkopen voor een leuke prijs) tot je er honger naar krijgt.

Electrospullen genoeg beschikbaar die wel te doen zijn.

Stevo

Wel Abel,
'Zet de kist gewoon aan de kant'... yep... Hang hem aan het plafond. En kijk er gewoon lekker naar. Hier hangt ook het een en ander klassieks aan het plafond mooi te wezen. Mooi maar ook nog steeds heel. Hebben hun diensten wel bewezen. Paar mooie plaatjes er bij schieten, en op het forum prikken. Kan iedereen genieten.

Goed oriënteren op een elektrokist... goed inlezen op het beginnersforum. Vragen stellen. Bepalen wat je wil. Knopen doorhakken.
Met een MPX Easystar kan je al enorm veel plezier beleven. Je kan er een mini-camera in drukken... of kan mee op vakantie zo compact. Later wellicht FPV... you name it? Er is keus, te kust en te keur!

@Stevo... Wayfarer met 10cc? Dus geen brave herenkist meer... Er bestond ook een laagdekker derivaat...;) Don Dewey... Offff... was je hem voor :)

@Stevo... Wayfarer met 10cc? Dus geen brave herenkist meer... Er bestond ook een laagdekker derivaat...;) Don Dewey... Offff... was je hem voor :)

Volgens mij was ik ver voor, eerste keer dat ik van wingflex hoorde en het fenomeen aanschouwde, was toen een man van 14 15 jaar, Ik heb er dan een way zonder farer van gemaakt;) Beide vleugels weg en de romp dubbeltoe in de grond.:rolleyes: Einde oefening...

Daarna een nieuwe gemaakt met 4 ailerons en de constructie zo gemaakt dat de vleugels met schroeven aan de romp waren bevestigd want mijn rekkers (elastieken) waren blijkbaar nooit straf (sterk) genoeg.

Stevo

aan het plafond hangen is een optie inderdaad maar persoonlijk vind ik het een btj zonde om iets waar een ander nog veel plezier van kan hebben gewoon nutteloos aan mn plafond te hangen.. (ook zonde van het geld)kan hem denk ik beter compleet verkopen en daar een goedkoop beginners model van kopen waar ik mee leer vliegen.
die wayfarer waar jullie het over hebben is een mooi ding:)geen beginnners kist maar wel leuk om t zien vliegen lijkt mij:)

mvg abel

kerel,de progo IS een beginnerskist!!!!!!

wer zijn er bij ons meerdere die er mee hebben leren vliegen..

ik snap het probleem niet zo, als je vind dat de motor te steerk is, dan plak je er toch een andere voor.
en als jij een goede instructeur naast je hebt, dan kan je ook best met dat ding leren vliegen zoals hij nu is, je hoeft niet volgas te vliegen..

Idd Razor,

Progo is een old skool beginnerskist zonder meer, deze dan ook zo gebruiken met behulp van een ervaren leraar.

Stevo

heb mailtjes gestuurd naar 2 clubs.. dus even afwachten wat er nu gaat komen:)hopelijk gaat de progo het luchtruim ook nog eens onveilig maken:rolleyes:

gr abel

Back