super tigre 60

ik ben denk ik meer een zaterdag's vlieger want op zondag heb ik andere verplichtingen;) maar... bruno woont in almere las ik net;) naar de club in almere heb ik ook een mailtje gestuurd dus als er niet op gereageerd word kan ik altijd nog naar bruno;) er werd gezegt dat de progo een beginners kist is dus weet nou ook niet of ik nou wel of niet kan beginnen met de progo(anders toch maar kijken naar de Waco II van conrad)

mvg abel

Geen beginnerskist en motor (10cc groot) om zelfstandig mee te leren vliegen. Maar stel je moet het toch in je uppie doen (aanrader: elektro), dan zou dit toestel vanzelf wel weer in beeld komen.

Zondagmiddagen zijn doorgaans bij clubs het drukst, maar dat wil niet zeggen dat er op andere dagen niet gevlogen wordt.

oke;) ik wou toch eigenlijk wel een aantal ''lessen'' volgen om het vliegen een beetje onder de knie te krijgen:)mr een waco II aanschaffen is dus wel verstandig om mee te leren vliegen, voor ik overstap naar de overpowerd progo.

gr abel:)

Wijze woorden Ron.

Aanbod Bruno gretig aanvaarden!
Met een Progo moet het lukken, zeker als er een ervaren instructeur naast je staat. Bruno zal ook een veiligheidscheck verrichten.

Je kan nog opteren voor de Irvine 46 van de Hobby-In. Dan heb je een goede combi voor de kist. Die motoren zijn goed, en niet zo prijzig als een OS, maar wel geproduceerd door OS. Met een goede OS carburateur er op. Vergeet niet een passende motorsteun als reserve!
Mocht je gaan voor zo een Irvine... dan ga je van mij een gebruikte motorsteun krijgen. Die zal zich nog best laten gebruiken. Zal een beetje aangepast moeten worden op de Irvine... maar je hoeft hem niet in stukken te zagen.

Nogmaals instelhoek en motor domp. Die zijn thans nog niet okay!!!!
Zaakje staat volledig haaks op de bok. Niet prettig met zoveel power.
Kijk heel goed naar de tekening.

de motor steun staat volgends mij niet helemaal haaks op de bok omdat de motor steun uit zichtzelf al een bepaalde hoek heeft. welke hoek dat precies is weet ik niet. maar hoe is zoiets te verhelpen? gewoon ringtjes er tussen?

mvg abel

Het is de bedoeling dat hij wat scheef staat (side trust en motordomping), ietsje naar rechts (bij proprichting in tegenwijzerzin) en een paar graden naar beneden (domping). Hangt af van koppel/kracht van de motor. Dus niets de niemendal rondsels tussen steken.;)

Stevo

de laatste zin snap ik even niet :oops:
maar als ik met mn progo naar een club ga weten ze daar wel of ie verder ''scheef'' moet toch?;)

gr abel

Laatste zin is op zijn Vlaams dat je met je tengels van die scheve motor moet blijven;) Hoort zo!

Stevo

wat betreft de irvine 46... ik ben nog student en dus redelijk krap bij kas.. een andere motor zit er denk ik niet in... ondertussen heeft de progo zelf ook al het 1 en ander gekost... t moet wel hobby blijven;) dat betekend voor mij dat ik er geen maandsalaris in ga stoppen:)en daarnaast is de progo niet het enige dat in aanbouw is;) er staat ook nog een onderzeeer op/aan de werf. dus moet het allemaal een beetje verdelen en betaalbaar houden:)

gr abel

Het motorschot van de Progo is recht van origine. In het horizontale vlak, als in het verticale. De originele steun heeft/geeft de juiste instelhoeken.
Het kan zijn dat het motorschot niet recht is verlijmd... dat de vorige eigenaar er al rekening mee heeft gehouden. Dat moet Bruno dan nog even goed bekijken.

De motor moet dus scheef staan, maar daar waar de propeller zit, netjes in het midden.

De motor staat naar benee (effe plat gesteld), om rechtuit te vliegen bij een gegeven instelhoek van de vleugel. Dat is door de fabrikant al bepaald.
Maarrr.... het is ook iets wat jezelf bij kan gaan stellen... als het je niet bevalt... zoals Stevo al aangeeft. Dan ga je werken met bijvoorbeeld vulringetjes... totdat alles mooi uitgetrimt is.
De motor staat verder iets naar rechts gedraaid, om het draaien van de propeller te compenseren.

Soms moet je meten met de maten die je hebt. Keuzes maken. Hebben we allemaal, en moet je kienen.
(Een Irvine kost 89,- euro. Heb je vele seizoenen lang plezier aan....)

het motorschot is inderdaad recht maar de zwarte motor steun is wel ''scheef'' maar ik moet er toch nog bij om de moeren te vervangen dus kan dan gelijk kijken hoe ''scheef'' .

stel dat ik een irvine aanschaf wat moet ik dan met mn 10cc? en die motor steun die bij de irvine hoort, zit daar ook een geldeelte voor het neuswiel aan?

mvg abel

Maak eens wat detailfoto's erbij zoals het er nu bij staat?
Beetje close-up en scherp. Dat praat wellicht wat makkelijker?

De steun die je nu hebt heeft een ronde basis? Dat is een type steun dat kaarsrecht in alle vlakken zou moeten zijn. Als het kromgetrokken is, heb je de zaak onder spanning gemonteerd.
Kan het zijn dat vorken van de steun te ver uit elkaar staan voor de motor?
Forceer je die naar elkaar toe om de motor te kunnen monteren, dan is dat niet goed. Dan heb je geen controle over de stand en gaat het zonder controle krom staan als een hoepel. Bij modelbouw moet je altijd zorgvuldig werken, meten plannen en bouwen. Maar ook enig nuttig gereedschap.
Kan het echter van hieraf echter niet beoordelen hoe de zaak nu in elkaar steekt. ;)

Je kan de Supertigre bewaren voor later? Of hem verkopen.
Via Google is er veel informatie beschikbaar. Als student leer je je te oriënteren, waar je informatie te zoeken, toch? :)

Weet je genoeg, dan ga je een prijs bepalen die realistisch is. Anders lukt het niet. Is het doosje er nog bij? Is de motor beschadigd door geknutsel... krassen en butsen, bevestigingsgaten opgeboord? Ooit eens gestart?
Het zal allemaal van invloed zijn. Als je er goede foto's van maakt... Immers 'What you see is what you get', zien de mensen beter wat ze kopen.
Een nette motor zal een leuke prijs doen, een sjompie? niet zoveel? Toch?
Je kan de motor plaatsen op eBay Duitsland, of om marktplaats, speurders... nog wat Belgische sites.
Kan ook zomaar zijn dat je hem kan ruilen op een club? Dat is een kwestie van contacten leggen, kletsen met de mensen.

Motorsteun? Daar kan een neuspoot door, niet die van Robbe. Dat is een ander systeem.
De Dave Brown Mount kan een poot doorheen, maar dan moet dat een type met een stang zijn. Boven en onder komen dan stelmoeren te zitten om de as te borgen En... moet er kaarsrecht een gat door worden geboord.

Als je het deel van de oude steun dat je afgezaagd hebt bewaard hebt... is dat mogelijk nog wel slim te gebruiken. Maar dan moet je wel weten wat je gaat beslissen. Je moet alles netjes op maat maken, naar de situatie die je nu hebt.

Een nieuwe Irvine is goedkoper dan overstappen op elektro. Dat vraagt om een behoorlijke investering ineens voor deze kist.

Eerst een motortje en af en toe een kannetje brandstof (en soms een nieuw plugje) komt meer overeen met gespreide betaling...

full
full

full

paar foto's van de motor en het neuswiel.

ik hou gewoon de 10cc er op denk ik.

op de foto's is te zien dat moter er tog wel ''scheef'' op zit dus dat is goed alleen de domping is te weinig. maar daar kank nog wel ringetjes tussen doen want de boel moet er tog nog af...

mvg. abel

Laatst bewerkt door een moderator:
wat de dave brown mount betreft: volgens mij heb ik die al... heb daarom ook het rode gedeelte(te zien op de foto) van de andere steun gehaald om toch te kunnen sturen.hoef dus geen gat te boren want het rode deel was al voor het neuswiel.

Prima plaatjes!
Dat je een Dave Brown motormount er op geprikt heb weet ik al. Haha... dat vertel ik al de hele tijd. Prima mount, de betere...
Wel is het zo dat je voor de motor een passende mount moet hebben... stel dusssss?
Bij een andere motor is het dan weer even meten.

Neuspootje is prima. Zo laten. Heb je nou het restand nog bewaard?

Voor zover ik kan zien staat het recht. Die zilverfolie is niet nodig, maar toont wel wat netter....

Nu moet je er een prop van 11 x 7 op zien te prikken. Dat is wat is naar ik lees de meest gebruikte. Dan heb je denk ik nog wel genoeg speling. Je kan het met een rolmaat zo uitmeten

11" = 2.54 x 11 = 27,94 cm

full
uhms

de bovenste gebruik ik nu(10 x 7 windsor prop)

dan moet ik even kijken heb toen alle ''restanten'' in een doosje gemikt en opgeruimt maar weet zo snel niet waar...

ik heb er nu een 10 x 7 master airscrew op en heb nog een 11 x 7,5 en een 11 x 7 liggen maar deze passen niet lekker op de as heen. t gat in de prop is te groot voor de as... dit lever te veel speling op. de 10 x 7 daarintegen past prima

Laatst bewerkt door een moderator:
Die prop is te klein dat gaat een klere herrie maken en kan het toerental denk ik niet echt verwerken. Deze motoren halen met gemak 13.000 rpm. 11 x 7 of 11 x 7,5 is prima. Maakt de kist acrobatisch.

Echter een APC propje is zo duur niet. En stiller/moderner dan de Master Airscrew. De masters tonen echter prachtig. Hier moet en mag je niet bezuinigen.
Als je dat gaat bestellen, neem er een stuk of drie. Dat scheelt verzendkosten. En de props kunnen/gaan stuk bij een landing klei happend...
De robbepoot mag graag doorveren bij een zware aanleunlanding. Dan kan je er direct een nieuwe op zetten en doorlessen. Want je wil vliegen!

Wat is de asdiameter van deze motor? M6? (6mm).
De propellers die je hebt zijn vast opgeboord. Enige wat dan kan is dat er passende vulbusjes tussen komen te zitten. De zaak moet 100% goed gecentreerd zijn. Metaal, nylon of PVC. Niet dikker dan de flens van de prop. Het hoeft alleen goed te centreren.

de as is 7 mm en de schroefdraad is 6,2 tis volgends mij ook geen m6 mr iets wat er op lijkt... wat het voorwiel betreft ik heb geprobeerd met de hand die veer om te buigen maar dat lukt niet zomaar ... daarom denk ik ook eerder dat de bevestiging op het schot breekt als dat de veer de klap opvangt;)

mvg abel

Back