super tigre 60

Om de vleugel te 'glassen' in het midden kan je het beste epoxyhars gebruiken.
Geen polyester. Polyester bevat grote concentratie styreen dat uit dampt, als je niet zorgvuldig werkt, kan dat hetschuim aantasten in je vleugel.
Epoxy heeft geen agressieve oplosmiddelen.

Verder moet je geen fiber/flake glasmatten gebruiken die je voor je duikboot hebt gebruikt. Dat geeft een grof pokdalig afwerkresultaat. Dat moet je dan weer eindeloos schuren, dat wordt nooit echt netjes, sta je te veel op die vleugel te rammen, gaat het schuim stuk.Verder blijft polyester altijd een beetje kleverig/pikkerig.
Je gbruikt daarvoor glasmat van het geweven type. Dat laat zich prachtig glad 'lamineren' en hoeft maar een beetje geschuurd te worden voor afwerking.

Let op Zowel polyester als epoxy stoten zeer giftige dampen af. Styreen doet je hersens wegsmelten als ijs. Pas dus op!!!!
Altijd ramen open, goed geventileerd. Of in de buitenlucht. Epoxy moet je ook zo min mogelijk aan je fikken krijgen. Ook dat is bar ongezond. Daarvoor moet je beschermende vinyl (géén latex!) doktorshandschoenen dragen.

Met die stoffen moet je zorgvuldig leren omgaan. Keen kattenpis! Doe ik zelf ook!

Andere alternatieve werkstof voor 'glassen' is te werken met knal harde PU parketlak of Beton waterprooffing.
Een veel gehoord merk is dan G4. (Hij de Hobby In te bestellen).
Ook de firma Polyservice heeft een knalharde PU lak. Heet PS-100
Alles op het gebied van kunstharsen, glasvezels, kitten, lijmen en coatings in de webwinkel van Poly-Service. Hechthars PS 100
Het is een 2K-lak. De tweede component is het water dat in de lucht zit. Nifty!

Voor het glassen wordt 100 tot 120 grams mat gebruikt. Dat breng je in twee laagjes aan. Eerste matje wat kleiner in breedte, tweede iets breder met 1,5cm.
5 tot 6 cm aan weerszijden is voldoende.

Het laminaat breng je direct op het abachi fineer aan. Dus niet op de folie. De matjes moeten net nat zijn, dus niet klets nat. De glasvezeltjes geven de sterkte, niet de lak.
De lak zorgt er slechts voor dat de vezeltjes gefixeerd zijn. En dat is wat de grote sterkte geeft. Extra lak is overbodige extra massa.

Als dat alles droog is, kan je het na het vlakschuren af folieën met de bout. Zet de bout op niet heter dan 100 graad. Je kan de folie het beste eerst aanzetten op 80 graad, daarna afkrimpen tot 100 graad. Snel werken. De lak mag niet verbranden.

Dan zal je zien hoe sterk de vleugel is geworden.

Lijmen op folie heeft geen zin. Folie heeft een wax achtige smeltlijm. Die is strek genoeg om folie vast te houden en onder hitte vloeibaar genoeg om de folie zich te laten zetten.

Wil je dus goed lijmen, moet je dus op het hout lijmen. Het stabilo (hoogte stuurvlak) kan je het beste lijmen met Stabelit Express. Epoxy wil ook wel, maar iets minder goed.

De folie snij je voorzichtig weg met een scalpelmesje dat super scherp is. Heel licht aanzetten, opdat je niet in het hout snijdt. Langs de contour van de romp. 0,5 mm marge. Of nog iets minder. Gaat het er nog netter uitzien.
Oude lijmresten van de romp voorzichtig wegnemen.

Bij het plakken het stabilo goed richten met een touwtje of dun star ijzerdraadje.
Beide punten moeten even ver ten opzichte van de neus en de vleugel staan. Super symetrisch. Kaars recht. Hoe beter dat staat, des te beter de kist zal vliegen.
 
oke ik begin wel met het stabilo. dat is volgens mij wel makkelijker;)

dus voor de vleugel kan ik niet fijn geweven mat gebruiken als ik het goed begrijp?(dit zat wel bij het vliegtuig toen ik het kocht) daar is waarschijnlijk ook de bovenkant van de vleugel mee gedaan.

wat polyester verwerken betreft: ik had altijd handschoenen aan en een stofkapje op. verder werkte ik in de ingang van de garage. daar is eigenlijk altijd wind:)

gr abel
 
Goed lezen. Fijn geweven mat is prima. Als dat bij de kist zat, moet je dat zeker gebruiken. Perfect.

Geen polyester! Dunne epoxy- of PU-hars.

Staart en vleugel zijn beiden even moeilijk... maar je moet ergens beginnen. :)

Het zijn leuke klusjes, maar je moet je wel suf meten. Goed kijken tot je een stijve nek hebt. Als alles staat naar tevredenheid, ga je lijmen. Lijm spaarzaam, giet het niet vol. Je hoeft alleen maar plastic aan hout te lijmen. Geen betonstort. Dat is alleen maar extra massa.

Stabilo... Je kan spelden gebruiken om de zaak gesteld en gericht te houden tijdens het lijmen.
Gebruik een stiftje of potloodje met scherp puntje om goed af te tekenen. Dat helpt ook nog eens bij het goed mikken.

Het stabilo kan je afplakken met blauwe schilderstape. Dan krijg je een net lijmrandje als je de tape tijdig wegtrekt voordat de lijm knalhard is geworden, de lijm gezet is en nog soepel. Verder loop je de folie niet te bevuilen.

Goed zo! Zoveel mogelijk in de buitenlucht. Anders is moeders echt niet blij!
 
net even bezig geweest met het stabilo voorzichtig met een mesje de spanfolie weggehaald amper insnijding in het balsa:) toen lijm er tussen en uitmeten. alles vast gezet/geklemt zodat het blijft zoals het nu zit. ook heb ik nog even de spanfolie van de vleugel gehaald... t matje dat er zat is redelijk afgebrokkelt:( moet er helemaal af anders word het nooit sterk...

haha ''moeders'' zegt altijd: doe je wel voorzichtig?! en mn pa die komt kijken zegt: t ziet er al goed uit:) maaruh ruim je wel de werkbank op als je klaar bent met die polyester troep? heb met mn sub de boel gemengt op de tafel... ging niet helemaal zoals het hoort:rolleyes:

mvg abel
 
Het epoxy/PU/glasdoek rond het midden van de vleugel werkt als een soort koker.
Dat geeft stijfheid en strekte.
Folie kan behoorlijk kleven. Je haal folie het beste los met de warme strijkbout.
Dan laat de folie stukken makkelijker los.

Met een katoenen lap kan je de overgebleven resten folielijm wegstrijken.
Lapje over de vieze plek, boutje er over en weer wegtrekken. De smeltlijm trekt dan in de stof.
Zou je thinner gebruiken... trekt de vettigheid in het balsa... dat dan ook nog eens extra verkleurt door het pigment.
Geen stank, geen vieze bende.
 
Laatst bewerkt:
is het ook verstandig om lijm tussen de vleugeldelen te gieten?of word het geheel daar niet veel sterker van? het stabilo is ondertussen uitgehard en zit echt vast:) heb gister alles eruit gehaald om te verbeteren;) moet alleen nog ergens 3mm kunststof vandaan halen.

mvg abel
 
is het ook verstandig om lijm tussen de vleugeldelen te gieten?of word het geheel daar niet veel sterker van?

Daar wordt het 10% sterker van, maar de glasmat zoals hierboven omschreven geeft 90% van de sterkte. Vergelijk het met een bezemsteel die je doorzaagt en dan met de kopse kanten weer aan elkaar lijmt t.o.v. er een spalk langs lijmen. Die spalk maakt de bezemsteel weer sterk.
 
Bij de Hobby-In staan twee Irvines te koop. Voor zeer geschikte prijs.
Deze zijn vast nog goed, anders plaatst Dennis ze niet op de site...
Prima motor voor je kistje!
Kan je de ander proberen op in te ruilen, of voor in de vitrine kast!
Als ik jou was zou ik bellen!
 
op de club zeiden ze dat het met mn 10cc ook te doen is. dus ik bouw mn progo af zodat er mee te vliegen is. dan ga ik met een andere vliegtuig leren vliegen en alsk dan goed kan vliegen pak ik de progo er weer bij;)
 
Voor bijna 40 pop vlieg je bij wijze van 'morgen' stabiel met de Progo, met een betrouwbare motor op de bok, die altijd start, relatief zuinig met je brandstof omspringt. Met een passende prop op de neus, waarvan je het gat niet hoeft op te boren, bijkans in onbalans... Al dat gemieter en meer van de oudere motor, kans opdat je continu achter de feiten aan loopt.

Met een ander toestel stap je weer op een behoorlijk zijspoor en kost het je het meervoudige om ook dat aan de gang te krijgen... Bewaar die Tiger voor later op een mooie sportieve kist of ragbak. (En dat pietermannenprijsje is echt niet verkeerd... als ze al niet direct verkocht zijn...)
Als je met een Progo goed kan vliegen, pik je iedere kist in een handomdraai op. Jou feestje :)
 
Laatst bewerkt:
die andere kist waar ik mn oog op heb laten vallen is voor 180 euri vliegklaar(R2F) en vliegt niet op brandstof dus dat scheelt ook weer:)maar de progo blijft voorlopig nog even op de grond, hij is weer zo goed als kaal... heb alles er uitgetrokken en ga alles opnieuw plaatsen om alles schok/tril vrij te monteren anders is alles zo naar de zak....het vliegen komt er heus nog wel maar alles op zn tijd;)

mvg abel
 
Okay :)
Als je straks nu weer nieuwe vragen wil gaan stellen is het misschien beter een nieuw draadje te openen bij beginners of op het elektrogedeelte... dan in dit draadje voor te zetten...
 
Back
Top