Na een paar draadjes op RC Universe gelezen te hebben over het laten lopen van nitro motoren op benzine was ik dusdanig nieuwsgierig geworden dat ik mijn oude Super Tigres maar eens te voorschijn gehaald heb voor conversie.
Deze zijn nog de oude - in Italie geproduceerde - exemplaren en schijnen robuust genoeg te zijn voor dit soort mishandeling.
Sommigen vervangen het drijfstangvoet-glijlager door een naaldlager met bijbehorende geharde pin maar ik laat het glijlager zitten en ga 1:10 of 1:15 stoken. De drijfstang schijnt te verzwakken door het wegnemen van materiaal en ik heb toch alleen maar handgereedschap en een kolomboormachine ter beschikking.
Het uiteindelijke doel: kijken of het kan
En als het meezit een nieuw leven voor mijn oude motortjes die anders liggen te verstoffen.
Allereerst het motortje gedemonteerd en eens goed schoongemaakt. Het aluminium heb ik uitgekookt met een beetje vaatwasmachine wasmiddel om de aangekoekte resten olie weg te nemen:
Ietsje roest aanwezig op de buitenzijde van de cilinderbus maar dat is nog weg te poetsen voor ie weer in elkaar gaat.
Ondertussen de ontsteking besteld met 1/4#32 bougie en wat magneetjes voor de Hall sensor.
Om het magneetje netjes in de propmeenemer te krijgen heb ik een boortje met 0 graden tophoek geslepen:
En ingelijmd met epoxy:
Volgende stap is het monteren van de Hall sensor zelf. Hiervoor twee gaten met M3 schroefdraad gemaakt waar later twee draadeindjes in ge-locktite worden:
Om de sensor behuizing vrij te houden van de propmeenemer een spacer gemaakt:
Ik vervang de originele carburateur met een Walbro die voor de pomp een positieve/negatieve puls uit het carter nodig heeft. Daarvoor een druknippel getapt die uitkomt in het carter:
De pakkingen hebben de demontage niet overleefd dus een paar nieuwe geknipt:
Alles weer in elkaar, overzichtje:
De ontsteking zet ik op 28 graden BTDC:
Resultaat tot nu toe:
Het wachten is nu op de carburateur die zich ergens tussen Beijing en mijn voordeur bevindt.
Rest nog een spacer en een adapter hiervoor te fabriceren.
Wordt vervolgd
Deze zijn nog de oude - in Italie geproduceerde - exemplaren en schijnen robuust genoeg te zijn voor dit soort mishandeling.
Sommigen vervangen het drijfstangvoet-glijlager door een naaldlager met bijbehorende geharde pin maar ik laat het glijlager zitten en ga 1:10 of 1:15 stoken. De drijfstang schijnt te verzwakken door het wegnemen van materiaal en ik heb toch alleen maar handgereedschap en een kolomboormachine ter beschikking.
Het uiteindelijke doel: kijken of het kan

En als het meezit een nieuw leven voor mijn oude motortjes die anders liggen te verstoffen.
Allereerst het motortje gedemonteerd en eens goed schoongemaakt. Het aluminium heb ik uitgekookt met een beetje vaatwasmachine wasmiddel om de aangekoekte resten olie weg te nemen:

Ietsje roest aanwezig op de buitenzijde van de cilinderbus maar dat is nog weg te poetsen voor ie weer in elkaar gaat.
Ondertussen de ontsteking besteld met 1/4#32 bougie en wat magneetjes voor de Hall sensor.
Om het magneetje netjes in de propmeenemer te krijgen heb ik een boortje met 0 graden tophoek geslepen:

En ingelijmd met epoxy:

Volgende stap is het monteren van de Hall sensor zelf. Hiervoor twee gaten met M3 schroefdraad gemaakt waar later twee draadeindjes in ge-locktite worden:

Om de sensor behuizing vrij te houden van de propmeenemer een spacer gemaakt:

Ik vervang de originele carburateur met een Walbro die voor de pomp een positieve/negatieve puls uit het carter nodig heeft. Daarvoor een druknippel getapt die uitkomt in het carter:

De pakkingen hebben de demontage niet overleefd dus een paar nieuwe geknipt:

Alles weer in elkaar, overzichtje:

De ontsteking zet ik op 28 graden BTDC:

Resultaat tot nu toe:

Het wachten is nu op de carburateur die zich ergens tussen Beijing en mijn voordeur bevindt.
Rest nog een spacer en een adapter hiervoor te fabriceren.
Wordt vervolgd