Super Tigre S90K nitro naar benzine conversie

Na een paar draadjes op RC Universe gelezen te hebben over het laten lopen van nitro motoren op benzine was ik dusdanig nieuwsgierig geworden dat ik mijn oude Super Tigres maar eens te voorschijn gehaald heb voor conversie.

Deze zijn nog de oude - in Italie geproduceerde - exemplaren en schijnen robuust genoeg te zijn voor dit soort mishandeling.
Sommigen vervangen het drijfstangvoet-glijlager door een naaldlager met bijbehorende geharde pin maar ik laat het glijlager zitten en ga 1:10 of 1:15 stoken. De drijfstang schijnt te verzwakken door het wegnemen van materiaal en ik heb toch alleen maar handgereedschap en een kolomboormachine ter beschikking.

Het uiteindelijke doel: kijken of het kan :-)
En als het meezit een nieuw leven voor mijn oude motortjes die anders liggen te verstoffen.

Allereerst het motortje gedemonteerd en eens goed schoongemaakt. Het aluminium heb ik uitgekookt met een beetje vaatwasmachine wasmiddel om de aangekoekte resten olie weg te nemen:

DSC_0770.jpg



Ietsje roest aanwezig op de buitenzijde van de cilinderbus maar dat is nog weg te poetsen voor ie weer in elkaar gaat.
Ondertussen de ontsteking besteld met 1/4#32 bougie en wat magneetjes voor de Hall sensor.
Om het magneetje netjes in de propmeenemer te krijgen heb ik een boortje met 0 graden tophoek geslepen:

DSC_0778.jpg


En ingelijmd met epoxy:

DSC_0780.jpg



Volgende stap is het monteren van de Hall sensor zelf. Hiervoor twee gaten met M3 schroefdraad gemaakt waar later twee draadeindjes in ge-locktite worden:

DSC_0782.jpg



Om de sensor behuizing vrij te houden van de propmeenemer een spacer gemaakt:



DSC_0783.jpg



Ik vervang de originele carburateur met een Walbro die voor de pomp een positieve/negatieve puls uit het carter nodig heeft. Daarvoor een druknippel getapt die uitkomt in het carter:

DSC_0779.jpg



De pakkingen hebben de demontage niet overleefd dus een paar nieuwe geknipt:

DSC_0784.jpg


Alles weer in elkaar, overzichtje:

DSC_0785.jpg



De ontsteking zet ik op 28 graden BTDC:

DSC_0786.jpg



Resultaat tot nu toe:

DSC_0787.jpg


Het wachten is nu op de carburateur die zich ergens tussen Beijing en mijn voordeur bevindt.
Rest nog een spacer en een adapter hiervoor te fabriceren.
Wordt vervolgd
 
Is die ervaring met de FG-20 of echt tientallen vliegende draai-uren met voormalige gloeiplug motoren?

Ik gebruik zelf Bel-Ray H1R wat waarschijnlijk nog een klasse hoger is dan Castrol RS waardoor ik misschien met minder olie toe kan.
De enige indicatie die ik heb is slijtage aan de lagers: of is de motor temperatuur ook van invloed weet iemand dat?

Daarentegen is 1:15 is maar 6.6% olie, met een verbruik van ongeveer de helft van methanol is het relatief 3,3% wat al een enorm verschil is met 18-20%.
 
HA! Dat ziet er inderdaad goed uit! Ik zit er nu ook serieus aan te denken mijn Saito Fa125 te converteren naar benzine. Wat ik begrepen heb van een gast op RCU die zijn Fa125 reeds heeft gemodificeerd dat deze zonder al teveel aanpassingen uitstekend op benzine loopt. Hierbij zou ook gebruik zijn gemaakt van een RCEXL ignitionunit, en een Walbro WT 456-1 carb en uiteraard een 1/4-32 bougie. Verder geen wijzigingen....
vraag.gif
?
 
Veel verschil is er niet tussen de FA en de FG dacht ik?
Leuk draadje: SMALL DISPLACEMENT FOUR STROKE GLOW TO GAS CONVERSION

Gisteren deed ik een poging een spruitstuk te solderen met mijn nieuwe aluminium soldeer. Dat ging goed tot ik dacht het eens goed heet te stoken om de soldeer es ff lekker uit te laten vloeien.... er vloeide ineens iets meer dan ik verwachtte :-)


DSC_0789-1.jpg


Permanente herinnering erbij :-)

Ik moet toch maar eens een draaibankje kopen...
 
Ai! Tja, ik kan me zo voorstellen dat als de twee te verbinden materialen dezelfde eigenschappen hebben het solderen een uitdaging kan zijn.
Het is best een brandvlek geworden :schrik:

Was je oorspronkelijke spruitstuk als basis gebruikt? Anders heb ik misschien nog wat liggen.
 
Nee het was een stukje 6mm plaat en 16mm buis. Ik heb nog meer.

En ik heb een nieuw wapen nu:

sku_29079_1.jpg



Geen idee of het helpt maar ik weet nu wel de temperatuur van ongeveer alles in mijn huis :p


Dat soldeer is een zinklegering met een smeltpunt dat way onder dat van aluminium ligt. Het was ongeveer op het punt dat ik er een tweede brander op zette dat het fout ging: eigen schuld :oops:
 
MMMM ik zo een motor op een cesna staan
Lijkt me leuk dit ook is te proberen
Zo een ontsteking heb ik ook nog liggen
Ik had hem op een thor 45 gezet maar die motoren zijn gewoon te slecht
Het uitlaatspruitstukje kun je ook gewoon van staal maken
Wil je persee alu
Ik heb een draaibank dus ik wil je er best mee helpen
 
Aluminium solderen leek me een leuke uitdaging. En een handige verbinding om toe te kunnen passen: met 190N/mm2 is het nog redelijk sterk ook.
Maar als ik er niet uit kom maak ik graag van je aanbod gebruik.

@packard: ik hou de discussie liever centraal.
Een Hall sensor is niets meer dan een schakelaartje dat schakelt op een magnetisch veld. Het is wel gevoelig voor noord/zuidpool dus test het magneetje voor je het vastlijmt. Ook schakelt het juist nadat het magnetisch veld gepasseerd is.
Het behoort de ontsteking te triggeren op het punt ~28-30 graden voor de zuiger het bovenste dode punt bereikt (BeforeTopDeadCenter). Hoe je dat afstelt... Google is je vriend.
 
vonkontsteking

@packard: ik hou de discussie liever centraal. Een Hall sensor is niets meer dan een schakelaartje dat schakelt op een magnetisch veld. Het is wel gevoelig voor noord/zuidpool dus test het magneetje voor je het vastlijmt. Ook schakelt het juist nadat het magnetisch veld gepasseerd is. Het behoort de ontsteking te triggeren op het punt ~28-30 graden voor de zuiger het bovenste dode punt bereikt (BeforeTopDeadCenter). Hoe je dat afstelt... Google is je vriend.[/QUOTE zei:
Inmiddels heb ik ervaring gekregen met een O&R .23 en benzine. Ik heb een getransisoriseerde ontsteking met onderbrekerpuntjes. De motor draait maar de vonk is zwak.
Vraag: wat moet ik doen om met een Hall opnemer te kunnen werken? Dus ombouwen?
 
Nee niet getest: het spruitstuk ontbreekt nog en ik had geen zin meer in zagen en vijlen na het meltdown incindent.
Misschien toch Jeroen eens porren ;-)

Die IR thermometer is wel een uitermate handig hulpmiddel in de keuken voor het meten van bv. frituurvet of bakplaat, en de hond is erg blij met de laser. Maar die info voegt niets toe aan het topic natuurlijk.

Antwoord: koop een electronische ontsteking, boor een magneetje in de propmeenemer, monteer die Hall sensor en zorg dat ie op ~28 graden BTDC vonkt.
De foto's leggen het wel aardig uit dacht ik?
Vraag: als ie draait waarom dan een andere?
 
Hall opnemer

Antwoord: koop een electronische ontsteking, boor een magneetje in de propmeenemer, monteer die Hall sensor en zorg dat ie op ~28 graden BTDC vonkt.
De foto's leggen het wel aardig uit dacht ik?
Vraag: als ie draait waarom dan een andere?

Antwoord: de vonk is labiel, omdat er brandstofolie lekt door het voorlager en de onderbrekerpunten vet worden. Dat wil ik vermijden. Omdat er zo weing materiaal aan de voorzijde van de motor is, heb ik een puzzeltje om de zaak om te bouwen.

De elektronisch ontsteking heb ik al.
 
Is dat deze O&R .23 motor?:
Model Aero Engines

Dat is een leuk project!

Is een ~3,5cc tegenwoordig nog de moeite met ontsteking of wordt de vermogen/gewichtsverhouding te klein?
Misschien kun je het magneetje en de Hall sensor in het huis van de onderbreker kwijt?
 
Supertigre .90 loopt als een naaimachientje op benzine

Vandaag was het toch geen vliegweer, dus ik ben uit pure nieuwsgierigheid eens een oude Supertigre 90 gaan ombouwen om hem op benzine te laten draaien.
Om het eerst eens rustig aan te laten gaan heb ik als carburateur een 6mm carburateur uit een Irvine .25 gebruikt. Die past er zonder verloopstukje zo in. De standaard ST90 carburateur is 9mm.

Met de handleiding van Just Engines als leidraad de ombouw uitgevoerd en met 20 graden voorontsteking (i.p.v. 28 )wilde hij uiteindelijk starten. Vervolgens de carburateur grofweg afgesteld op het gehoor, want mijn waardeloze HobbyKing toerentalmeter is wederom stuk. Tot mijn stomme verbazing loopt het ding als een naaimachientje zo mooi. Stationair loopt hij veel rustiger dan ik met methanol gewend was en hij pakt ook meteen goed op. ook de naald van de carburateur is minder kritisch dan ik had verwacht.

Alleen het starten, daarvoor moet ik de juiste techniek nog ontdekken en vervolgens wil ik gaan uitproberen met welke voorontsteking hij het beste loopt. Ik heb de hall sensor m.b.v. een klem van een buisversteller (fiets derailleur) gemonteerd. Dat past perfect en is te verdraaien.

De hamvraag is nu natuurlijk hoelang het pistonpenlager op de krukas dit volhoudt. Daar zit geen naaldlager in.

11498477724_28ca0654a7_b.jpg
 
hoe het backend het uit houd bij de supertiger
ach origineel tikken ze al binnen een jaar bij de st2000
de kruktap blijkt iets conies te zijn
ik heb bij mijn st 2000 de kruktap er uit geboord en een nieuw opervlake geharde pen er in geperst
nieuwe bronden bus in het backend
en het problem was verholpen

ook is een OS of ASP carberateur convercie geen overbodige luxse bij deze motoren
 
Back
Top