Supercat V2 BOUW FASE *begint ergens op te lijken 17-5-06

Cheeta

Forum veteraan
Ik ben momenteel bezig met het ontwerpen van een cat,, ja ik weet pasqual ook al :P,, heb ook wel wat info bij hem vandaan :P

maar zou graag van anderen nog wat kritiek willen horen op mijn ontwerp zo ver die nu af is,,

catv10cm.gif

met frame lijnen
catv1frame1fo.gif

de spanten:
spanten2ua.gif

Specs

lengte 50,4cm
breedte 25cm
hoogte romp: 4,5cm
hoogte totaal: 8,5cm

motor 14x3 250W 40000 rpm
snelheids regelaar 50A no limit waterdicht
accu 6 of 7 cellen

Dat ziet er inderdaad op het oog niet verkeerd uit. Ik heb niet bar veel verstand van boten, maar ik denk dat je de achterkant beter vlak kunt laten doorlopen in plaats van licht afronden. Oppervlakten die het water raken moet je voor zo ver ik weet namelijk zo scherp mogelijk houden en dus rondingen vermijden, omdat het water dan minder weerstand geeft.

Ik weet niet of je regelaar watergekoeld is en wat voor schroef je gebruikt (directe overbrenging?). Als de regelaar niet watergekoeld is, zou ik voor de zekerheid een 60 Amp. regelaar nemen. 14 turns is namelijk wel erg laag. Misschien is een 19 turns op meer cellen beter. Hoe lager je namelijk gaat, hoe onefficienter je aandrijving wordt. Ik denk dat een 14 turns te onefficient is; te veel warmte/AMP en de vaarsnelheid ligt misschien niet eens veel hoger dan met een 19 turns.

Voor de rest lijkt me het een leuk project, wat voor hout ga je gebruiken?

net wat dirk jan zegt de achterkant naar de spiegel toe moet vlak zijn dus niet omhoog lopen
ook de hoek tussen bodem en spiegel moet zo scherp mogelijk
anders blijft het water er aan "plakken" en komt de romp niet los en in plané

voor de rest ziet het er goed uit maar als ik het goed zie loop de tunnel tussen de drijvers taps toe naar achteren
het kan zijn dat dit nadelige gevolgen heeft voor de vaar eigenschapen omdat de lucht die aan het begin van de tunnel gevangen word aan het eind samen geperst word en dus de achter kant te veel uit het water duwt en voor een instabiele boot zorgt
maar het kan ook positief werken maar dat is moeilijk te voorspellen

succes
Gerjan

@dirk jan
die schuine kant had ik eigenlijk gemaakt zodat die juist meer zou plane aangezien de bedoeling is om hem hoog te drukken maar gerjan zegt net dat dit verkeerd om werkt dus dat pas ik iig aan.

en de regelaar trekt het wel aangezien de motor normaal continue stroom heeft bij max belast van 26,3 A dus dan zou 50A ruim voldoende moeten zijn,, koeling is nog niet bekend daar kraak ik nog ff over,, zit te twijfelen tussen lucht en water,, de regelaar is waterdicht,, maar de motor wordt denk ik wel water gekoeld maar dan moet ik ff tekeningen hebben van de manier van aanzuigen en dergelijken daar heb ik geen koek van gegeten nog,,

@gerjan
de binnekant ligt idd hoger als de drijfers dit met de bedoeling om hem sneller af te remmen voor bochten en het water uit te drukken bij het rechte stuk *het planen dan moet die alleen nog op zijn drijfers varen en dus het midden loskomen

ook wil ik een roer maken die 3cm in het water ligt +/- als die dobbert / rustig vaar en 1cm als die op volle snelheid is,, dit om de weerstand te verlagen

*ik ben nog bezig aan zij en voor aanzicht en 8eraanzicht

vanavond ga ik daar Waarschijnlijk aan verder

EDIT: helaas uitstel,,, KERMIS :wink:

maar gerjan mss dat je je nog even kan toelichten over de tunnel dat die taps toeloopt,, ik heb het zelf gedaan om sneller te planen en mits alles KAATS recht is zal die niet onstabieler worden volgens mij aangezien het nog steeds een rechte lijn is alleen schuin,,

mij leek het juist dat dit eerder plane maakt omdat de druk onder de boot sneller oploopt vooral achterin. en de lijn is ook niet egt super schuin het gaat om zo'n 2-3cm over een lengte van 45 cm.. maar in mijn ogen leek mij dit juist bevorderend werken voor de plane en aangezien het tog een boot is voor grote snelheid en dus voor vooral vlak water zal die in mijn ogen niet onstabiel worden mits ik de drijfers breed genoeg hou,

zmg_gp43.jpg

hier zie je ook de vernauwing van de tunnel *is van een egte powerboat / cat afkomstig,,

en hier
http://eticketboats.com/articles/rc28_article1.JPG

dit is pas planen
powerboat.jpg

dat is gewoon vliegen....... hij jumpt gewoon over een golfje en dat heeft weinig met planeren te maken.

De breedte van de tunnel evenwijdig houden !!!!!!!!
Dus niet smaller bij de spiegel.

En inderdaad alle lijnen/hoeken etc die water raken SCHERP
houden !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Gerwin

uhmzzz ja leuk als je misschien ook uitleg geeft / je mening onderbouwt??

iedereen kan wel wat roepen maar waarom dat is het gene wat ik graag zou willen weten want waarom passen ze het anders wel bij egte boten toe?

ronde hoeken en lijnen "plakken" inderdaad.
Water laat makkelijker los van een scherpe hoek.

Over de tunnel : kijk maar eens naar de echte offshore/F1 cat's:
tunnel overal even breed.

Over de loopvlakken van de drijvers: breed is stabiel.Klopt.
Maar breed "plakt" ook, en breed "plakt" meer in de bochten.
De breedte van de loopvlakken is dus afhankelijk van het
vaargedrag dat je voor ogen hebt.

Gerwin Brommer

het taps toelopen van de tunnel naar de achterkant helpt zeker wel met het in plané brengen van de boot
bij lagere snelheden ben je eerder in plané MAAR
maar je wilt niet langzaam maar heel hard
en bij hogere snelheden komt er dus veel lucht onder de tunnel door en die lucht wil er ook weer onderuit en dat zorgt hoogstwaarschijnlijk voor te veel lift wat resulteerd in onstabiel vaargedrag bij hogere snelheden

een mooi voorbeeld van een evenwijdige tunnel
de foto is geleend van het xtremercboats forum en is van dit weekend
http://www.xtremercboats.com/phpBB/download.php?id=7249
het is een 2,3 meter cat met 2 motoren met 2 cilinders 8)
voor meer foto's van het gevaarte http://www.xtremercboats.com/phpBB/viewtopic.php?t=5676

Groeten Gerjan

dat zijn tenminste fotos waar ik wat meer aan heb tnx :thumb:

alleen nu mijn volgende vraag,, zoals je hebt kunnen zien staat mijn boot op een romp *drijfers van 4,5cm hoog bij een lengte van 50,4cm hoe hoog zou dan +/- mijn tunnel moeten wezen zelf zat ik te denken aan 1,5 - 2cm hoger dan mijn drijfers,, dus zegmaar 2cm vrije ruimte 40% van de hoogte dus maar nu kijk ik bij deze en heeft deze meer dan 60%,, maar dit is dan ook een brandstof met heel wat meer power en ik verwacht zelf niet dat mijne zo hoog zou planen,,

heeft toevallig iemand msn die ik zou mogen mijne is cheeta @ derbi-club.com *zonder spaties

dit zou mij heel erg veel helpen om snel advies te krijgen van ervaren boten bouwers

@solex hoe ik rem is

/\ niet \/ dan lig je op je muil,,,

Als je drijvers taps toelopen gaat je boot *zoeken*.
Maw, hij vliegt alle kanten op en is niet recht vooruit te sturen.

de loopvlakken van de drijvers worden als volgt ongeveer _/

onderste lijn iets schuiner lopen als daar *maar dat moet ik nog exact ontwerpen maar dat is het meeste werk ook aangezien het allemaal precies moet kloppen op tekening

drijvers denk ik dat ze als volgt gaan worden iemand nog tips??

drijver3fx.jpg

onderste hoek is 20 graden bovenste 65 graden

Back