Supercat V2 BOUW FASE *begint ergens op te lijken 17-5-06

hmm ik betwijfel of dat nut heeft aangezien de stabiliteit daardoor weer lager wordt,,, en de kans op lekkage groter

en ook bij speedboten en F1 boten zie ik dat niet terug in hun romp,, wel zie ik iets anders maar dit monteer ik later pas om het verschil te merke ertussen,

hiermee bedoel ik de versmalling in de spiegel waardoor de lift bij lage snelheden groter wordt maar bij hoge snelheden weer lager,, en ben tog wel benieuwd wat voor effect dat geeft

de spanten onder mekaar
spanten24jn.gif

heej,

door de step gaat je boot losser lopen, daardoor ga je harder omdat ie dan niet aan het water plakt

ziet er verder niet verkeerd uit :P

grtz jurriaan

ZIet er al zeker goed uit :D

Maar de meeste boten hebben toch echt een gestepte romp. De boot komt daardoor sneller in plane en loopt veel ''losser'' op het water zoals jurriaan al zei . Bij mijn Prather racing tunnel is de romp ook gestept en dit is een model van een F1 boot en deze is super stabiel.

nou ben ik toch even op onderzoek uitgeweest en wat ik veel zie bij de moderne boten is dit

21.JPG

f16lk.jpg

dus de versmalling in de tunnel wat de powerboats F1 hebben en hun romp is gewoon vlak,,, nu heb ik ff logica proberen er achter te bedenken en kom tot de volgende conclusie

een romp moet zo recht mogelijk zijn kijk maar naar een vliegtuig als jij verspringingen maakt in je vleugel gaat dit ook ten kosten van je draagkracht,,

en met deze methoden het bovenin smaller zijn als onderin in de tunnel bereik je een snellere plane bij lage snelheden en een stabiele boot bij hoge dat is in ieder geval wat ik kan bedenken[/img]

ja, ik begrijp wat je bedoelt, in titel staat dat je een super cat wil bouwen, maar ik denk dat jij meer in de richting van een formule 1 boot denkt??
Vandaar dat onze ideeen misschien langs elkaar lopen... 8)

verder gaat er niets aan draagkracht verloren eigenlijk, een step is niet dusdanig hoog dat die is stilstand het water niet meer raakt, en op snelheid wil je juist dat de boot op zo weinig mogelijk punten het water raakt. En de boot vaart dan meer op de schroef, dus losser en sneller.

en met deze methoden het bovenin smaller zijn als onderin in de tunnel bereik je een snellere plane bij lage snelheden en een stabiele boot bij hoge dat is in ieder geval wat ik kan bedenken

dat stukje begrijp ik niet helemaal, bedoel je al je als je van voren gezien de tunnen bovenin smaller is?

grtz jurriaan :D

je ziet op dit plaatje http://www.f1teamgreen.com/gallery/21.JPG

in de tunnel moet je ff goed kijken dan heb je dit patroon
Code:
||                  ||
|                    |
zegmaar dus als die rustig vaart en dus diep in het water ligt zit die in de smalle tunnel komt die op snelheid en gaat die planen dan komt die iets omhoog en wordt de tunnel daardoor dus breder en F1 booten zijn volgens mij gebouwd op nagenoeg gelijke cat framen of zie ik dat verkeerd?

ja k maar ik heb ook met juriaan over gehad en ik vaar tog veel op wat ruwer water *vinkeveense plassen.. en volgens juriaan wordt de boot er ook weer minder stabiel door,,

ook is elke onderbreking in de romp weer een zwakkere plek,,, ik zit tog te denken deze step weg te laten,,,

al bijna af alleen nog de verticale spanten tekenen en afwerken, dan nog kleine verbeteringkjes en het hout kan KOMEN!!!!

zit te denken 3mm triplex te gaan gebruiken voor de motor,, moet ik alleen een figuurzaag hebben,,, wordt dan weer ff kopen,,,

spiegel wordt ook 3mm triplex

zaterdag ga ik naar een bijeenkomst in weesp demonstratie dag hoop daar nog veel dingen op te steken dus dat wordt dan allemaal weer doorverwerkt in mijn ontwerp ;)

tekeningen zijn vrij voor gebruik,, zou wel leuk vinden als je ze zou gebruiken dat je zodra je klaar bent foto stuurt naar cheeta @ derbi-club.com (zonder spaties) want ben erg benieuwd naar wat anderen uit dit ontwerp allemaal maken ;)

Zit er goed uit denk alleen dat je nog wel iets anders moet verzinnen op je motorsteun. Nu staat ie kaars recht en dan ga het niet lukken met je aandrijfas om die netjes te krijgen.

heej,

ziet er inderdaad al goed uit! en zoals pasqual al zei: even je motorsteun onder een hoek zetten, anders moet de as zo'n rare knik maken.

je hoeft geen figuurzaag te hebben hoor voor 3mm balsa, ik doe het gewoon met een mes (niet een afbreekmes, want die schuiven elke keer uit bij het snijden :roll: , maar eentje met vast mesje) Gewoon paar keer snijden en je bent er doorheen

grtz jurriaan 8)

dat met de motorsteun gaat wel goed komen *schuine verdikking denk ik dat ik er op maak,, maar moet even kijken in hoeveel graden die moet,,

en figuurzaag zal ik nodig hebben voor het triplex,,

ho, ik zei ik mu vorige post 'balsa' maar ik bedoelde 3mm triplex :oops: , woops.
Dus dat is ook wel te snijden met een mes :wink:

grtz jurriaan

balsa gehaald en houtlijm de bouw kan beginnen :D alleen twijfel ik nog of ik triplex zal gebruiken of balsa met dubbele laag voor de motorsteun,,

balsa3pq.jpg

maar kan ik beginnen denken jullie?? met uitsnijden of nog maar eventjes wachten?

Motorsteun van dubbel balsa moet kunnen, ik heb hem in mijn hydromite ook zo en daar heb ik geen problemen mee.

En je zei dat je morgen naar een demonstratie dag gaat.
Ik zou dan nog even wachten tot morgen met sbijden.
Misschien dat je daar nog dingen ziet die je ook wilt veranderen

Back