SuperVario

Voortgang...

Intussen gaat de zoektocht naar de best mogelijke sensorencombinatie gestaag door. Het gaat me nu vooral om het optimaliseren van de snelheid readings maar natuurlijk blijven de aspecten zoals de afmetingen, betaalbaarheid, verkrijgbaarheid, etc. ook belangrijk.

Bij mijn laatste prototype (#6) heb ik geprutst met de behuizing van de sensoren zodat ik juist geen snelheid meer kon meten. Pogingen om het te herstellen maakte het alleen maar erger. Dus moesten er een nieuwe set sensoren komen en dat duurt weer zooo lang :(. Maar, ze zijn er. Ze zijn vrijdag binnengekomen en het ziet er nu zo uit.

10234505205_04c1cd8dc6_o.jpg

Deze gaat straks in mijn nieuwe Elipsoid voor de tests.

En hier samen met de resten van een aantal van de eerdere prototypes.

10234401084_8df21555c3_o.jpg

Ik verwacht veel van deze laatste prototype. Als het naar verwachting werkt, gaan wij kijken hoe we het nog verder kunnen miniaturiseren en wat voor functies we er in stoppen.

Wordt vervolgd...

Wanneer is straks?
Alles staat al een week klaar in afwachting van windstille of op z'n minst wat rustigere weer.

Intussen zijn wij bezig met een eigen printje waar alle onderdelen bij elkaar moeten komen.

Inmiddels ben ik ook besmet en heb een sensor, een arduino bordje en een zender/ontvanger besteld voor een poor man's vario, net als HMeijdam. Kost allemaal niks :)
Leuk, het is heel makkelijk om zo'n vario in elkaar te zetten. Wat voor een zender ga je gebruiken?

Er zijn ook een aantal interessante discussies op RCGroups. Een lijstje voor het geval dat je ze nog niet ben tegengekomen:

DIY simple and inexpensive Arduino-based sailplane variometer
Simple, Cheap Vario with Downlink
Standalone RC audio variometer?
Introducing the Bluetooth Open Altimeter with G-sensor and MS5611 pressure sensor
Open Altimeter Bluetooth Conversion

Vooral de eerste groep vind ik heel leuk bezig, ze maken er echt iets bruikbaars van.

Succes, Sinan

Laatst bewerkt:
Ik zal hem meenemen.

En, het is nu heel mooi vliegweer maar ik kan nergens heen:(
In plaats van vliegen moet ik nu pannenkoeken bakken voor 3 meiden. Ook leuk maar...

Vliegende pannekoeken

Ze zijn nu op maar de volgende keer zal ik het aan de meiden voorstellen. Een potje DLP'en zullen ze wel waarderen, denk ik.

photo-9-thumb-150x200-37317.jpg

En dit is voor de gevorderden:
a2057651-253-Chance-Vought-V-173-Flying-Pancake_203__8548_40.jpg

Zo eentje (uit eBay) heb ik ook gebruikt. Het werkte direct, zonder problemen. Nu gebruik ik deze: FPV 433Mhz Radio Telemetry Kit 100mW V1.1

Uit de handleiding van de SmartBox kan ik niet uitmaken wat er met de telemetrie data gedaan kan worden behalve op het scherm weergeven. Het heeft wel een ingebouwde buzzer. Kan bv. de vario signaal via de buzzer gehoord worden? Het lijk me raar als ze dat achterwege hebben gelaten.

Ik zie ook twee poortjes aan de linksonder en rechtsonderkant. De ene is voor de koppeling aan de zender. Maar waar is de tweede poort voor?

Uit de handleiding van de SmartBox kan ik niet uitmaken wat er met de telemetrie data gedaan kan worden behalve op het scherm weergeven. Het heeft wel een ingebouwde buzzer. Kan bv. de vario signaal via de buzzer gehoord worden? Het lijkt me raar als ze dat achterwege hebben gelaten.
Dat is ook raar. Ik heb het in ieder geval nog niet gevonden (maar ik heb hem dan ook pas). PH_AJH op dit forum (Arjan Harmans) heeft een smart-box en een vario. Ook hij zegt dat de vario-piepjes niet mogelijk zijn. Je kunt wel op de display stijgen/dalen zien, maar dat is alles. De oplossing zou een MX-16 HoTT zijn. Maar dat vind ik iets te veel van het goede.

Daarom bouw ik een poor-man's-vario ;)

Ik zie ook twee poortjes aan de linksonder en rechtsonderkant. De ene is voor de koppeling aan de zender. Maar waar is de tweede poort voor?
Dat is voor de voeding als je een firmware-update doet.

Wanneer ik mijn vario direct op de smartbox aansluit krijg ik piepjes uit de smartbox,
wanneer je een HoTT zender gebruikt zal deze de tonen laten horen via de hoofdtelefoon uitgang.

Aangezien er een omgebouwde zender gebruikt word geeft dit wellicht wat onduidelijkheid.

De vraag is wat je wil weten, ik denk dat de meesten geen smartbox hebben en de SuperVario direct op de telemetrie aansluiting op hun ontvanger zullen willen aansluiten. In dat geval geeft de zender dan de hoogte en sinkrate etc. incl de piepjes via een hoofdtelefoon.

wanneer je de smartbox op je zender aansluit kan je deze telemetrie info op het scherm van de smartbox tonen, maar meer doet deze dan niet het is alleen een extra scherm (ipv het scherm op de zender).

Ik hoop dat het zo een beetje duidelijk is, zo niet vragen staat vrij en wellicht heb ik een antwoord je.

de graupner vario module idd, ik neem gemakshalve even aan dat de supervario ongeveer dezelfde data uitkakt.

Verstuurd van mijn GT-I9300

Heren, bedankt voor de info. Het was me de hele tijd niet echt duidelijk hoe dit HoTT universum in elkaar stak.

Als ik het goed begrijp, SmartBox is een heel handig tweede scherm voor het instellen van de componenten en het visueel weergeven van de telemetrie data. Op de een of andere manier hebben ze (afd. marketing?) besloten om de ingebouwde buzzer niet te gebruiken voor bv. de vario.

Dus als ik het HoTT protocol goed wil ondersteunen moet ik onderstaande puzzels oplossen:
  1. Mijn sensor moet de hoogte, snelheid en de vario data in de telemetrie stream voegen. Dan zorgen de geavanceerdere zenders voor de geluidsweergave en datalogging. Daarmee wordt een los grondstation overbodig.
  2. En, tzt. een hack bedenken voor zenders met wel telemetrie maar geen geluids- en dataopslag mogelijkheden hebben. Misschien kan ik de koppeling voor de SmartBox misbruiken voor mijn grondstation.
Er zijn mooie voorbeeld implementaties en documentatie te vinden voor het integreren van eigen sensoren (punt 1). Ik heb nog geen mogelijkheid om het te testen maar de broncodes zien er goed uit. Dat moet dus wel lukken.
Of ik me ook aan de punt twee ga wagen moet ik tzt nog zien.

Op dit moment ben ik bezig met het implementeren van het FrSky protocol. Die had ik destijds uitgezocht en geïmplementeerd op mijn tabletPc met 4gig. geheugen. Nu moet ik het overdoen in minder dan 4kb :D

FrSky protocol

Het is helemaal gelukt met het FrSky protocol.

Ik laat nu ook de eigen data van FrSky zien en horen. Zo ziet het grondstation schermpje in FrSky modus er nu uit:

10735220044_916088f7b2_o.jpg

De vier kleine boogjes zijn voor de FrSky data, nl.; RSSI up-link, RSSI down-link en twee analoge kanalen. Analoge kanalen kunnen van alles weergeven zoals de accuspanning, stroomverbruik, temperatuur, etc. Nu laat de A1 de 5v spanning bij de ontvanger zien, A2 is niet in gebruik. Voor alle FrSky datakanalen zijn er ook gesproken alarms en waarschuwingen geïmplementeerd. Ik moet alleen nog ergens mooie stemmen vinden.

Helaas werkt intussen de geluidsmodule niet meer. De leverancier zegt het te willen vervangen. Ik hoop dat het niet te lang duurt, een vario zonder geluid is ook maar niets.

Dus als ik het HoTT protocol goed wil ondersteunen moet ik onderstaande puzzels oplossen:
  1. Mijn sensor moet de hoogte, snelheid en de vario data in de telemetrie stream voegen. Dan zorgen de geavanceerdere zenders voor de geluidsweergave en datalogging. Daarmee wordt een los grondstation overbodig.
  2. En, tzt. een hack bedenken voor zenders met wel telemetrie maar geen geluids- en dataopslag mogelijkheden hebben. Misschien kan ik de koppeling voor de SmartBox misbruiken voor mijn grondstation.
Ik zou punt 2 lekker overslaan. De piloten die wel telemetrie-ontvangers hebben hebben maar geen bijpassende zender moeten dan maar de versie mét grondstation nemen. Zo veel zullen dat er niet zijn.

Ik zou punt 2 lekker overslaan. De piloten die wel telemetrie-ontvangers hebben hebben maar geen bijpassende zender moeten dan maar de versie mét grondstation nemen. Zo veel zullen dat er niet zijn.

Daar heb je gelijk in denk ik. Het is waarschijnlijk slimmer om eerst zoveel mogelijk van de modernere+gangbaardere protocollen te implementeren. Daarna zien we het wel.

Als eerste werkt de FrSky D protocol nu in ieder geval perfect. Vanmiddag de eerste testvluchten met de laatste sensorenset kunnen doen. Helaas werkte de vario geluid niet maar voor de tests maakt dat niet zoveel uit. De data is via de telemetrie link van FrSky naar beneden gestuurd en gelogd. Die moet ik nog analyseren.

Zo is de grondstation houtje touwtje gemonteerd op mijn 9x zender. Setup is heel overzichtelijk: Er gaan drie draadjes naar de telemetrie stekker van de FrSky module en dat is alles.
10749109784_0d7be1895f_o.jpg

Multiplex MLink integratie

Terwijl ik op zoek was naar een geschikt HoTT systeem, mocht ik van mijn clubgenoten een Multiplex set lenen. Arjan, Justin bedankt! Door zware griep kon ik de hele weekend de deur niet uit dus alle tijd gehad om het uit te zoeken.

Hieronder de testopstelling met twee andere sensoren:
11036464805_a733afc076_o.jpg

De multiplex topologie bleek heel simpel te zijn. Sensoren kan je achter elkaar met drie draadjes koppelen. Ze moeten dan netjes wachten tot ze wat gevraagd wordt en dan pas geven ze hun waarden door.

Er kunnen 2+13 waarden getoond worden op het scherm. Eerste 2 staan vast voor de ontvangstkwaliteit en de ontvanger voltage. 12 velden kunnen door de sensoren gevuld worden. In dit geval houden de originele vario/altimeter en de voltage sensoren de eerste 6 plaatsen bezet. Ik heb de resterende 7 plaatsen in gebruik genomen.

De velden 6 en 7 zijn voltages uit de v-sensor. Veld 8 geeft de omgevingstemperatuur aan:
11036554516_7c5f8fcc07_o.jpg

Veld 9 geeft de TE vario weer maar dan in de verkeerde eenheid. Helaas kan Multiplex alleen een beperkt aantal eenheden weergeven en ze hebben daarbij niet aan Watt-per-Newton-per-seconde gedacht.
Daarna komen de velden voor de actuele luchtsnelheid en hoogte. Ik heb hierbij fake waarden gestuurd om de schaling van de waarden te testen maar ook omdat alles op nul er niet zo representatief uitziet.
11036651013_7b0fbcefff_o.jpg

Veld 12 laat het gemiddelde stijgen/dalen van de laatste minuut zien. Hierbij gaat het wel om de meters per seconde. Dit is in principe een heel trage versie van een klassieke hoogte vario.
Veld 13 en 14 laten de maximale luchtsnelheid en hoogte van de vlucht zien.
11036598284_a4273dcb2d_o.jpg

Nu moet ik een manier vinden om de toekenning van de waarde velden in te stellen. Nog even uitzoeken hoe Multiplex het zelf doet.

Proto printjes

Tadaaa, eerste printjes zijn binnen!

In september had ik deze conceptafbeelding gepost van hoe het zou moeten worden.
9807887775_7dd636e193_o.jpg

Daarna hebben we hard gewerkt om het voor elkaar te krijgen. Vandaag kwamen de eerste tastbare resultaten van onze arbeid binnen. Er komen nog componenten en wat soldeer bij maar zoals het er nu uitziet blijft het gewicht onder de 1 gram. Laten we zeggen dat het 2 gram wordt met wat bekabeling en een stekker.

11140239474_0c4bc30c18_o.jpg

Dit zijn nog de kale printjes met alleen de sensorbehuizing er op. Er komen nog de sensoren en de processor met de bijbehorende componenten op. Ze worden volgende week bestukt, dan komen we pas achter of het allemaal gaat werken.

Het resultaat moet een volledig zelfstandig werkend instrument worden voor het meten/bereken van o.a. hoogte, snelheid, totale energie, vario, etc. Wat er gemeten wordt en hoe het gecommuniceerd wordt is heel flexibel doordat de sensoren geïntegreerd zijn met een eigen processor met voldoende rekenkracht.

Laatste maanden heb ik al verschillende protocollen kunnen implementeren. Bijvoorbeeld, als ik gebruik maak van mijn eigen data link, stuur ik 20 keer per seconde de ruwe sensordata die in het grondstation wordt verwerkt en opgeslagen. Wanneer ik gebruik maak van FrSky, wordt de data juist in de sensor verwerkt omdat de communicatiesnelheid en de processing power van mijn grondstation (met touch screen) beperkt is. In dit geval worden de kant en klare hoogte/snelheid/vario gegevens 4 keer per seconde gestuurd en de ruwe data 8 keer per seconde. Voor Multiplex heb ik weer een andere implementatie waarbij alleen de voorbewerkte data via het MLink protocol meegestuurd wordt.

Met de tijd ga ik ook andere protocollen bestuderen/toevoegen. Naast het ondersteunen van allerlei protocollen, kunnen er ook andere nuttige dingen berekend worden zoals speed-to-fly en er is zelfs ruimte voor toekomstige hardware extensies. En, dat in een heel compact pakketje.

11140349943_f7b06b594b_o.jpg

Voorlopig heb ik twee varianten voor luchtdruk aansluitingen. De conventionele aansluiting met twee luchtslangen levert een pakketje van 4 x 6 x 28 mm op. De andere is gemaakt voor integratie met de pitotbuis. Daardoor is het 2mm hoger en langer zodat het uitkomt op 6 x 6 x 30 mm. Maar dan heb je helemaal geen luchtslangen meer nodig.

Groeten, Sinan

Back