SuperVario

HoTT?

Ik zou graag Berrie's voorbeeld volgen door mijn zender als testobject aan te bieden :)

Ik heb 'maar' een tot HoTT omgebouwde MX-16. Ik twijfel of de telemetrie daarop gaat werken. Mocht dat wel gaan dan staat mijn aanbod ook.
 
Wubbe,

Zeker wel, het enige dat je nodig hebt is een SmartBox, die plug je in de dsc poort en je hebt volledige telemetrie :)
 
Wubbe, ook bedankt voor je aanbod. Daar wil ik tzt zeker gebruik van maken.

Ik zal me de komende dagen eerst wat inlezen in de materie. En dan kijken welke platform makkelijkst te implementeren is.
 
Even een teasertje,

Wij zijn flink aan het miniaturiseren geslagen. Intussen lijkt het te lukken om de hele vario (eigenlijk veel meer dan een vario) met alle aansluitingen onder 2 gram te krijgen. De dummy ontwerp op de weegschaal:

9807887775_7dd636e193_o.jpg


Het is met iets groter printje dan wat het gaat worden maar zonder de connector en de krimpkous. Als we het waar kunnen maken, wordt het een apparaatje van 6x6x25 mm.

Mijn compagnon gaat komende dagen het printje te ontwerpen. Het wordt een flinke uitdaging (=leuk) om alle baantjes hierop kwijt te raken.
 
Als ik het goed begrijp, bij modernere radio's zoals Jeti, kan je de data gewoon meesturen. En als het goed gaat piept en praat de radio zelf wel afhankelijk van de instellingen. Misschien kan de nieuwe Taranis dat wel.

Goede morgen heren. Kwam dit draadje tegen en wilde er bij inspringen. Beetje mijn Nederlands oefenen, anders verleer ik dat hier in Engeland. Ter informatie, ik ben verkeersvlieger, zweefvlieger en F5B piloot. Vlieg met een Futaba 12FG met RS617FS, heerlijke zender en best te betalen. Maar de nieuwe generatie zenders van Futaba zie ik niet zo zitten. Vroeger vloog ik Spektrum, en ook Multiplex geprobeerd. Als ik nu zo kijk dan lijkt Jeti mooiere spullen te maken dan Futaba en FrSky lijkt me een stuk beter dan Spektrum. Ook het concept open firmware is aan het door zetten. Dus als je het aan mij vraagt, zeker de nieuwe Taranis (FrSky) en Jeti ondersteunen. De rest kan later nog wel. Tot zo ver het onderwerp zenders.

Even terug naar de vario. Ik zou er vooral veel waarde aan hechten dat de vario goed TE gecompenseerd is. Daarbij komt dan nog dat ik niet veel ruimte heb (ik zie hier een hoop voortgang) en niet veel onderdelen buiten het model wil hangen (weet niet wat nu precies het plan is). Veel van de F5B vliegers gebruiken een Unilog en die kun je sinds een tijdje ook al aan een Jeti enzo koppelen. Daarmee is als het goed is ook een vario functie mogelijk. Maar de Unilog firmware is niet open source en we kunnen die niet gemakkelijk met de uitwerking van de vario spelen.

Je kunt aan een Unilog wel een stuwdruk snelheids meter hangen en er zit al een hoogte meter ingebouwd. Ik heb deze dingen via software op de laptop (niet live) al eens een keer aan elkaar gekoppeld en de totale energie via het model geplot. Dat werkte best goed en als ik dit live zou kunnen doen zou knuppel termiek er niet meer bij horen. De stuwdruk buis is redelijk makkelijk te installeren en heeft een meerwaarde gezien je ook de snelheid kunt meten (loggen) onafhankelijk van een GPS. Voor F5B zijn we dan nog een stuk verder gegaan en hebben we de efficiëntie van de aandrijving geplot door de TE met de verbruikte energie te vergelijken. Op die manier kan ik nu mijn eigen ontworpen propellers vergelijken met een wel bekend exemplaar.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een SuperVario die te koppelen is aan een SM stuwdruk snelheids meter. Dan hoef ik niet twee van die dingen in de stroming te hangen. Maar wellicht dat de SuperVario een betere sensor gebruikt en dan zou het wellicht een idee zijn om de snelheids data van de SuperVario naar de Unilog te kunnen sturen via een servo kabeltje?

Ook zou ik eens een kijkje nemen naar een Unilog 2 log file, zie het formaat van de gelogde gegevens. Hier in Engeland is er iemand (Mr Magic op RCG) die daar al goede software voor heeft geschreven om zulke files netjes te kunnen plotten op de laptop.

Groeten en ga vooral zo door, Jos
 
Laatst bewerkt:
Mijn voorkeur zou uitgaan naar een SuperVario die te koppelen is aan een SM stuwdruk snelheids meter. Dan hoef ik niet twee van die dingen in de stroming te hangen. Maar wellicht dat de SuperVario een betere sensor gebruikt en dan zou het wellicht een idee zijn om de snelheids data van de SuperVario naar de Unilog te kunnen sturen via een servo kabeltje?

Ook zou ik eens een kijkje nemen naar een Unilog 2 log file, zie het formaat van de gelogde gegevens. Hier in Engeland is er iemand (Mr Magic op RCG) die daar al goede software voor heeft geschreven om zulke files netjes te kunnen plotten op de laptop.

Groeten en ga vooral zo door, Jos

Wel even vertellen dat > 80 m/s normaal is voor F5B, hiermee moet met de sensor rekening worden gehouden.

Rick
 
Wel even vertellen dat > 80 m/s normaal is voor F5B, hiermee moet met de sensor rekening worden gehouden.

Rick

Ik ben een nieuwe setup (5de en de laatste, echt waar!) in elkaar aan het zetten. Daarmee zou ik op zee niveau tot 200 m/s kunnen meten.

Misschien lukt het vanavond nog om het werkend te krijgen. Daarna moet ik een testvehikel vinden die zo hard kan.
 
...Als ik nu zo kijk dan lijkt Jeti mooiere spullen te maken dan Futaba en FrSky lijkt me een stuk beter dan Spektrum. Ook het concept open firmware is aan het door zetten. Dus als je het aan mij vraagt, zeker de nieuwe Taranis (FrSky) en Jeti ondersteunen. De rest kan later nog wel. Tot zo ver het onderwerp zenders.

Ondersteuning voor FrSky protocol heb ik al deels geïmplementeerd. Ik heb alleen een 'oude' FrSky module. Ik zal binnenkort een Taranis aanschaffen om één en al echt te testen. Daarna komt er ondersteuning voor Jeti en Hott in willekeurige volgorde. Het zijn geen zenders die ik ff kan aanschaffen maar ik heb gelukkig al aanbod van forumleden om hun zenders vast te houden.


Even terug naar de vario. Ik zou er vooral veel waarde aan hechten dat de vario goed TE gecompenseerd is. Daarbij komt dan nog dat ik niet veel ruimte heb (ik zie hier een hoop voortgang) en niet veel onderdelen buiten het model wil hangen (weet niet wat nu precies het plan is). Veel van de F5B vliegers gebruiken een Unilog en die kun je sinds een tijdje ook al aan een Jeti enzo koppelen. Daarmee is als het goed is ook een vario functie mogelijk. Maar de Unilog firmware is niet open source en we kunnen die niet gemakkelijk met de uitwerking van de vario spelen.

De TE compensatie is niet zo'n black art zoals bij de TE buizen. De TE compensatie is nu no-nonsense uitgevoerd volgens de middelbare school energie wetten. Daarbij hangt de kwaliteit van de TE berekening natuurlijk volledig af van de zuiverheid van de hoogte en snelheidsmetingen. Dat is ook wat ik probeer te optimaliseren.

Je kunt aan een Unilog wel een stuwdruk snelheids meter hangen en er zit al een hoogte meter ingebouwd. Ik heb deze dingen via software op de laptop (niet live) al eens een keer aan elkaar gekoppeld en de totale energie via het model geplot. Dat werkte best goed en als ik dit live zou kunnen doen zou knuppel termiek er niet meer bij horen. De stuwdruk buis is redelijk makkelijk te installeren en heeft een meerwaarde gezien je ook de snelheid kunt meten (loggen) onafhankelijk van een GPS. Voor F5B zijn we dan nog een stuk verder gegaan en hebben we de efficiëntie van de aandrijving geplot door de TE met de verbruikte energie te vergelijken. Op die manier kan ik nu mijn eigen ontworpen propellers vergelijken met een wel bekend exemplaar.

Dit is ook wat SuperVario live doet. De knuppelthermiek wordt volledig weggefilterd. Ik werk nu met pitot buizen als bron voor de statische en totale druk maar het is natuurlijk ook mogelijk om een simpele stuwdrukbuis voor de totale druk te gebruiken en de statische in de romp meten.

Mijn voorkeur zou uitgaan naar een SuperVario die te koppelen is aan een SM stuwdruk snelheids meter. Dan hoef ik niet twee van die dingen in de stroming te hangen. Maar wellicht dat de SuperVario een betere sensor gebruikt en dan zou het wellicht een idee zijn om de snelheids data van de SuperVario naar de Unilog te kunnen sturen via een servo kabeltje?

Het moet geen probleem zijn om de stuwdruk van SM af te takken. Het zit ook in de planning om uit te zoeken hoe hun protocol in elkaar zit.

Ook zou ik eens een kijkje nemen naar een Unilog 2 log file, zie het formaat van de gelogde gegevens. Hier in Engeland is er iemand (Mr Magic op RCG) die daar al goede software voor heeft geschreven om zulke files netjes te kunnen plotten op de laptop.

Groeten en ga vooral zo door, Jos

Geweldig wat MrMagic in elkaar aan het zetten is. Hij moet nu alleen nog de goede sensoren hebben ;)

Groeten, Sinan
 
Ik was nieuwsgierig naar de theoretische resolutie per snelheid. Die heb ik aan de hand van de datasheets berekend:

Code:
[FONT=Courier New]snelheid        resolutie[/FONT]
[FONT=Courier New]m/s   km/h      m/s    km/h[/FONT]
[FONT=Courier New]0       0       1.81    6.50[/FONT]
[FONT=Courier New]5      18       0.31    1.12[/FONT]
[FONT=Courier New]10     36       0.16    0.59[/FONT]
[FONT=Courier New]15     54       0.09    0.32 [/FONT]
[FONT=Courier New]....[/FONT]
[FONT=Courier New]200    720      0.01    0.03 [/FONT]

Resolutie op zeer lage snelheden is zoals altijd beroerd maar gebruikelijke snelheden zijn prima in orde (natuurlijk theoretisch, onder de ideale omstandigheden, zonder rekening te houden met ruis, etc.)
 
Geweldig wat MrMagic in elkaar aan het zetten is. Hij moet nu alleen nog de goede sensoren hebben ;)

Groeten, Sinan

Sinan, dat heb je helemaal goed. De Unilog 1 is nogal slecht wat bereft het loggen van tijd. Hij logt nominaal met 16hz maar het zijn in werkelijkheid niet altijd precies 1/16sec deeltjes. De Unilog 2 is beter en 20hz met een microSD kaart. Maar de U2 heeft weer wat rare filtering in de software waarbij er vertragingen ontstaan en de hoogte bijvoorbeeld in stapjes wordt gelogd. De TE bewerking in real time doen zal denk ik dit soort problemen vermeiden.

Ben erg benieuwd waar je straks mee eindigd.

Gr, Jos
 
Ik werk nu met pitot buizen als bron voor de statische en totale druk maar het is natuurlijk ook mogelijk om een simpele stuwdrukbuis voor de totale druk te gebruiken en de statische in de romp meten.

Dat laatste zou ik niet doen, de druk in de romp hangt af van de plaatsing van alle gaten in de romp. Dit zal de hoogtemeting beïnvloeden en vooral de snelheidsmeting. Een echte pitot-statische buis is zeker betrouwbaarder.

Rick
 
Sinan, dat heb je helemaal goed. De Unilog 1 is nogal slecht wat bereft het loggen van tijd. Hij logt nominaal met 16hz maar het zijn in werkelijkheid niet altijd precies 1/16sec deeltjes. De Unilog 2 is beter en 20hz met een microSD kaart. Maar de U2 heeft weer wat rare filtering in de software waarbij er vertragingen ontstaan en de hoogte bijvoorbeeld in stapjes wordt gelogd. De TE bewerking in real time doen zal denk ik dit soort problemen vermeiden.

Ben erg benieuwd waar je straks mee eindigd.

Gr, Jos

Ik heb nog niet kunnen achterhalen hoe ik mijn sensoren aan Unilog kan hangen. Wat gebruiken ze eigenlijk voor een protocol?

Ik heb wel mijn eigen logging opties aan boord en/of aan de grond. Tot nu toe heb ik vooral de grond optie gebruikt met 5hz omdat ik meer dan dat niet relevant vond voor de live telemetrie en om de down-link niet te verzadigen. On-board telemetrie kan ik natuurlijk net zo gedetailleerd opslaan als het SD kaartje het maar trekt. 20hz met absolute timing in milliseconden moet geen probleem zijn. Ik vraag me alleen af waarom je zoveel data zou willen opslaan. Naar mijn gevoel is 4-5hz in meeste gevallen voldoende voor menselijke consumptie tijdens het vliegen en voor de data analyse achteraf.

Misschien is het een idee om mijn logs te converteren naar de Unilog formaat ipv de sensoren aan de Unilog zelf hangen.

Groet, Sinan

ps. ik ben ook zeer benieuwd naar waar dit heen gaat. Het is behoorlijk uit de hand gelopen :o
 
Dat laatste zou ik niet doen, de druk in de romp hangt af van de plaatsing van alle gaten in de romp. Dit zal de hoogtemeting beïnvloeden en vooral de snelheidsmeting. Een echte pitot-statische buis is zeker betrouwbaarder.

Rick

Een pitotbuis is natuurlijk altijd te prefereren boven gaten in de romp. Maar in sommige gevallen kan het wenselijk/acceptabel zijn om de statische druk of in de romp te meten (zoals bijna elke systeem nu doet) of via strategisch geplaatste gaten in de romp zoals het ook met de 1:1 zwevers ook gebeurt.

Ik kan me bv. een setup voorstellen voor een DLG waarbij de totale druk via een klein buisje in de neus gemeten wordt en de statische in de romp. Als de telemetrie door de RC ontvanger geregeld zou worden kan zon apparaat heel klein (4x6x20mm) en heel licht (<2gram) worden. We proberen er nu zelfs een gyro/versnellingsmeter bij te stoppen.

Nou, welke DLG'er zou dat niet willen hebben?
 
Sinan, met de F5B modellen zien we al druk verschillen in de romp als we de bocht door gaan (dat gaat bij ons met 20 G) en daarbij ook nog eens de gehele vleugel extra camber geven wat ook het druk veld verandert.

De motor loop tijd bedraagt slechts 1-2 seconden en 6000W is geen uitzondering. Dus dan is 20Hz of meer wel wenselijk om een beetje een idee te krijgen van wat er allemaal gebeurd. Het model wordt in die tijd namelijk van 150kmh tot 300kmh versneld.

Maar goed, dit is misschien niet belangrijk voor de super vario. Die zou ik eventueel toch alleen tijdens de 10 minuten duur taak gebruiken.

De Unilog accepteerde 3 pin servo stekkers voor de sensors, denk dat het gewoon een weerstand meting is gezien de temperatuur sensors enzovoorts. De snelheids sensor zal wel het signal omzetten op het kleine stukje print wat aan de druk transducer vast zit gesoldeerd.

Gr, Jos
 
Dat klinkt bijzonder stoer. Heel wat anders dan met een floater rondjes draaien.

Nu snap ik ook de behoefte om zo vaak te loggen. On board loggen met 20hz of meer zal geen probleem zijn.

Begrijp ik goed dat Unilog gewoon data uit meerdere analoge ingangen opslaat? Geen wonder dat ik geen protocollen kon vinden.
 
Met een SmartBox volledige telemetrie?

Wubbe,

Zeker wel, het enige dat je nodig hebt is een SmartBox, die plug je in de dsc poort en je hebt volledige telemetrie :)
Wat versta je onder volledige telemetrie? Volgens mij geeft een SmartBox wel de hoogte en andere gegevens (accuspanning) weer op de display, maar geen piepjes. En ik wil piepjes in mijn oor :)
 
Back
Top