SuperVario

Heren, bedankt!

Nog twee afbeeldingen van de geïntegreerde pitot buis optie.
Hierbij heb je de directst mogelijke koppeling met de sensoren. Het heft de nadelige effecten van de (lange) siliconen buizen die zo vaak gebruikt worden.
Dit kan zo in de kielvlak gemonteerd worden waarbij alleen 3 dunne draden naar een telemetrie systeem o.i.d. nodig zijn.

11142040346_c8402a6474_o.jpg

11142082384_6b85344b3b_o.jpg

Ziet er erg goed uit Sinan! Wellicht zijn we beiden tegelijkertijd klaar (jij met je werkende eindproduct, ik met de kopie van de Robbe Focus). Ik wil hem dan sowieso graag voor je testen! En als alles goed werkt, waar ik absoluut niet aan twijfel overigens, zal ook ik zeker in de rij gaan staan ;).

Dit kan zo in de kielvlak gemonteerd worden waarbij alleen 3 dunne draden naar een telemetrie systeem o.i.d. nodig zijn.

Het ziet er buiten gewoon doordacht uit!

Vraagje: als je deze vario in meerder zwevers wil gebruiken, hoe wissel je de vario dan makkelijk uit?

Ik stel me voor dat de geïntegreerde versie o.a. handig zal zijn voor de permanente montage in de kielvlak. Maar de onderste versie met de slangaansluitingen kan natuurlijk makkelijk overgezet worden.

11140349943_f7b06b594b_o.jpg

Instellen variogeluid Multiplex RoyalPro

:confused:Hoe moet ik de vario geluid aanzetten bij een Multiplex RoyalPro zender?

In de zenderhandleiding kan ik er niets over vinden en de webpagina voor hun vario verwijst doodleuk naar een algemene reclamefolder. Daar is wel een kopie van een artikel te vinden. Het lijkt er op dat je het alleen via de pc kan instellen. Klopt dat?

Jammer dat de bruikbare documentatie zo schaars is. Een Engelstalige handleiding voor de zender en überhaupt een handleiding voor de vario sensor zou voor mij handig zijn geweest.

:confused:Hoe moet ik de vario geluid aanzetten bij een Multiplex RoyalPro zender?

In de zenderhandleiding kan ik er niets over vinden en de webpagina voor hun vario verwijst doodleuk naar een algemene reclamefolder. Daar is wel een kopie van een artikel te vinden. Het lijkt er op dat je het alleen via de pc kan instellen. Klopt dat?

Jammer dat de bruikbare documentatie zo schaars is. Een Engelstalige handleiding voor de zender en überhaupt een handleiding voor de vario sensor zou voor mij handig zijn geweest.

Heb je hier al gekeken?

Johannes

Prototypes bestukt

Eerste bestukte prototype bordjes zijn eergisteravond geleverd en om 3 uur ’s ochtends hebben we nog een glaasje wijn genomen om te vieren dat ze volledig werken.

Zij zijn belachelijk klein geworden. Daardoor lijken de relatief dunne patch draden enorm groot op de foto. Er zijn trouwens veel meer draden aan gesoldeerd dan dat het in de praktijk nodig zal zijn. Drie draadjes zijn voldoende voor de meeste telemetrie systemen.
11227302305_fb748f0c4c_o.jpg

Intussen ben ik ook gaan experimenteren met pitot buizen. De op de markt verkrijgbare buizen zijn niet geschikt voor directe montage en ze zijn te zwaar voor sommige toepassingen. Grammetjes sparen kan belangrijk zijn bij montage in bv. DLG’s of aan het kielvlak van de wat kleinere kisten. Een eerste experiment met alternatieve materialen leverde een volledig functionerend instrument van 1.4 gram op. Niet slecht als je bedenkt dat er ook geen lange, zware slangen meer nodig zijn.
11227315954_551babccc7_o.jpg

Groet, Sinan

Gewichtsbesparing?

In het kader van mijn nieuwe obsessie voor gewichtsbesparing ben ik ook even gaan meten wat de kabels wegen. Oeps, 15 cm lange dunst mogelijke servo kabel met stekker die ik thuis kon vinden weegt bijna net zoveel als het totale instrument met de pitot buis.

11227417613_5f67d01fba_o.jpg

Om het allemaal in perspectief te plaatsen, de gewichtsbesparing door kabel gebruik ipv. de slangen is dus niet schokkend. Ik heb even berekend dat de 3-aderige kabel 7 gram per meter weegt terwijl de slangen ong. 8 gram per meter wegen. Er zijn twee slangetjes nodig dus het verschil is 9 g/m. Afstand tussen het kielvlak en de telemetrie zender is 90 cm bij mijn Elipsoid van 2.8m en bij Plankie is het 25 cm. Het scheelt dus resp. 8 g en 2 g.

Laatst bewerkt:
draadloos

....om het allemaal in perspectief te plaatsen, de gewichtsbesparing door kabel gebruik ipv. de slangen is dus niet schokkend....

:teacher: Dan zou ik het gewoon draadloos maken..........

:confused: (grapje)

Mooi werk trouwens dit allemaal, ziet er allemaal professioneel uit!

:proost:

Lakdraad in een dunne krimpkous. Het vraagt wat extra aandacht om knik en breuk te voorkomen bij de aansluiting op het printje en aan de stekkerkant. En aan het eind een verloop (eventueel via extra veelpool stekker). Voor voeding schat ik 0,1mm^2 ruim voeldoende, voor de singaaldraden terug moet de helft toereikend zijn (denk ik in al mijn onschuld).

Waarom zit er niet gewoon een servo aansluiting op, kan iedereen zelf kiezen wat hij wil. (deze bijvoorbeeld)
Je bent dan gelijk vrij om de lengte te kiezen die bij het gebruik past. Gewicht in een 2m+ zwever merk je niets meer van.

@TheNorb,
Bedankt en draadloos is de toekomst natuurlijk:yes:

@DirkSchipper,
Lakdraad kan inderdaad handig zijn als het echt heel licht moet. Dan heb je niet eens krimpkous nodig denk ik. Het zou leuk zijn om het in een DLG of in experimentele, ultra lichte setup te plaatsen. Alleen, zo'n licht toestelletje is waarschijnlijk gemaakt om heel langzaam te vliegen en dan is mijn apparaatje juist waardeloos. Juist onder +/-20 km/h worden de snelheidsmetingen minder onnauwkeurig.

@PH-SVV,
Die servo aansluiting is in dit geval bedoel voor de Multiplex telemetrie ingang. Voor elke toepassing zal er een andere stekker nodig zijn. Zo komt het er dan uitzien:
11243594453_085945588d_o.jpg

Zo'n setup met aangesoldeerde stekker komt op precies 2 gram uit.
11243481395_09dda5fd35_o.jpg

Maar, je hebt gelijk. Die grammetjes maken natuurlijk helemaal niets uit bij een normale zwever. Ik ben alleen aangenaam verrast en dit soort gewichten maken ineens allerlei alternatieve toepassingen mogelijk.

Back