Hierbij een aantal Pitot-buis varianten van de laatste tijd.
Ze delen allemaal hetzelfde puntje voor de stuwdruk. De puntjes zijn elliptisch gevormd en 3d geprint. Het moet alleen opnieuw omdat ik naar een ander binnen buis met smallere diameter wil overschakelen.
Voor de statische druk heb ik versies met 4 en 8 gaten. Ik vraag me af of het iets uitmaakt. Ooit ga ik een opstelling maken waarbij ik meerdere varianten tegelijk kan loggen.
Er zijn ook alternatieven voor de slangaansluiting naar de sensoren. Voor de slangen vanaf 1mm binnendiameter heb ik achterkantjes met nippels gemaakt. Er is ook een vrouwtjes variant voor kleinere diameter slangen. In principe zou ik deze ook opnieuw moeten ontwerpen vanwege de smallere binnen buis maar ik heb nu gezien dat het ook helemaal zonder kan. Door de binnen slangen simpelweg naar buiten te brengen, wordt het simpeler, minder kwetsbaar en beter hanteerbaar. Het ziet er helaas wel minder pro uit.
Er is natuurlijk ook de unieke geïntegreerde variant waarbij de pitot en de sensor één geheel vormen. Daar komen alleen 4 dunne kabeltjes uit. Ik vraag me af of het ontbreken van de lange luchtslangen een verbetering oplevert. Ook iets om ooit te testen.
Als materiaal kan van alles gebruikt worden. Carbon, aluminium, messing, kunststoffen, … kan allemaal. Carbon is lichtgewicht en cool: goed voor de montage aan kielvlakken. Aluminium is praktisch, buigbaar en sterk: geschikt voor de vleugels of op de romp. Messing, zoals aluminium en omdat ik er toevallig een voorraad van in huis heb. En sommige kunststoffen omdat ze licht, taai maar onbreekbaar kunnen zijn: goed voor montage aan de neus van bv. een DLG.
Dit is een gebogen versie voor de montage op de rug van een 4m Alpina. Het is moeilijk om nog bij het kielvlak te monteren en er is al een gat op de rug voor een TEK probe. Ik heb de buis uiteindelijk netjes kunnen buigen met een remleiding buiger. Eerst had ik het voorzien van een achterstuk met de aansluitnippels maar het is toch beter om over te stappen naar de slangetjes versie.
Dit is een carbon uitvoering met een vrouwtjes achterstuk waarbij de slangen er direct in gaan. Ook achterhaald, ik denk dat ik die achterkantjes helemaal niet meer ga gebruiken.
Dit is een hele oude die ik vooral op mijn bureau gebruik. Het is van een taaie kunststof die zeer geschikt zou zijn voor de montage aan de neus. Stijf genoeg om bij hoge snelheden niet te wapperen maar als het nodig is zal het een beetje veren zonder te breken. Ik heb alleen nog geen idee van wat voor materiaal het is.
Dit is een 3d geprinte pylon die ik Shapeways heb gevonden. Geen eigen ontwerp dus. Daar heb ik een korte pitot buis op gezet voor bv. de montage op de neus van een Bixler of EasyStar. Handig voor de autopilot maar dat moet nog uitgezocht worden.
En de geïntegreerde versie met een carbon buis. Puntje zit er nog los op. Compact, licht, uniek en elegant maar niet voor alle toepassingen geschikt.
Groeten, Sinan