SuperVario

Ik heb de laatste maanden niet zoveel kunnen laten zien door de grote drukte hier. Ook heel weinig kunnen vliegen. Betalend werk gaat helaas voor…

Maar ik heb ook niet stilgezeten. Tussendoor onderzoek gedaan naar de correcte vormgeving en plaatsing van pitot buizen. Ook een aantal onderdelen ontworpen en 3d laten printen. Ik zal binnenkort wat foto’s maken van mijn nieuwe pitotbuis ontwerpen en mijn bevindingen opschrijven.

En de laatste twee weken heel hard gewerkt aan een nieuw algoritme om de ruis van de sensoren beter te filteren. Ik had continue het gevoel dat het beter moest kunnen dan de bestaande filters uit de literatuur. Gisteravond heb ik mijn algoritme afgemaakt en vanmiddag in de vario geprogrammeerd. Het is best een grote doorbraak dus heb ik de rest van de dag met een grote grijns rondgelopen.

Binnekort meer...

Sinan

Ik ben helemaal onder de indruk van dit project.
En volg het al een tijdje.
Ik heb sinds kort een Vitesse van staufenbiel.
Aangezien bij jou betalend werk voor gaat.
Heb ik een vraag.........?

Als dit operationeel en getest is, is het dan de bedoeling om deze te gaan produceren?

Groeten Marcel

Succes

Marcel, bedankt!

Hier betalend werk van maken is inderdaad de oplossing. Ik vraag me af of het zal lonen maar het is in ieder geval geen straf om er aan te werken.

Ik heb nu mijn handen vrij en ik verwacht geen opdrachten meer in de zomer. Lekker veel tijd dus om er gericht aan te werken. Het lekkere weer van de laatste maanden heb ik moeten missen maar komende weekend ga ik het inhalen met mijn Elipsoid en Sirius van Reichard. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe versie van de software zich gaat gedragen.

Ik zit dus inderdaad te denken om de vario te produceren. Er is nog wel heel veel werk aan voordat het zover is. Een leuke optie is het starten van een Kickstarter campagne om één en al te versnellen.

Groeten, Sinan

Ik weet het nog niet precies, nog aan het uitzoeken.

Wel moet ik in ieder geval de knop doorhakken en beslissen wat het product precies (er zijn zoveel opties) wordt. Kijken wat voor prijskaartje erbij hoort, een duidelijke beschrijving in elkaar zetten, promotiemateriaal ontwikkelen, etc.
Daarna wordt het een kwestie van met de billen bloot :help:
en zoveel mogelijk lawaai maken.:music:

Als het door de community voldoende opgepikt wordt, kan ik er zonder schuldgevoelens de nodige tijd insteken. Zo een campagne runnen kost veel tijd maar dan heb je alvast marktonderzoek + marketing gedaan en kan er een deel van de opstartkosten (voor bv. het bestukken van de borden) gefinancierd worden.

Als het zover is kan ik in ieder geval wel wat hulp gebruiken.

Groeten, Sinan

Tussendoor onderzoek gedaan naar de correcte vormgeving en plaatsing van pitot buizen. Ook een aantal onderdelen ontworpen en 3d laten printen. Ik zal binnenkort wat foto’s maken van mijn nieuwe pitotbuis ontwerpen en mijn bevindingen opschrijven.
Hallo Sinan. Dat klinkt interessant. Ik ben voor mijn Poor Mans Vario op zoek naar TEK probes. Ik werk met een enkele sensor en wil daarmee toch proberen op eenvoudige wijze wat energie compensatie voor elkaar te krijgen. Nu pak ik ook alle knuppelthermiek mee. Wat op zich motiveert om zo regelmatig mogelijk te vliegen, dat dan weer wel.

Ik weet het nog niet precies, nog aan het uitzoeken.

Wel moet ik in ieder geval de knop doorhakken en beslissen wat het product precies (er zijn zoveel opties) wordt. Kijken wat voor prijskaartje erbij hoort, een duidelijke beschrijving in elkaar zetten, promotiemateriaal ontwikkelen, etc.
Daarna wordt het een kwestie van met de billen bloot :help:
en zoveel mogelijk lawaai maken.:music:

Als het door de community voldoende opgepikt wordt, kan ik er zonder schuldgevoelens de nodige tijd insteken. Zo een campagne runnen kost veel tijd maar dan heb je alvast marktonderzoek + marketing gedaan en kan er een deel van de opstartkosten (voor bv. het bestukken van de borden) gefinancierd worden.

Als het zover is kan ik in ieder geval wel wat hulp gebruiken.

Groeten, Sinan

Super idee.

Mocht het allemaal positief zijn wil ik je graag helpen. Het zij prefab. Of andere zaken

Schrijven is niet mijn allersterkste kant maar ik kan een aap in een jurk lullen.

Maar voor scherpe prijzen en goede marches zijn de heren verkopers altijd in.

Zet hem op.

Hallo Sinan. Dat klinkt interessant. Ik ben voor mijn Poor Mans Vario op zoek naar TEK probes. Ik werk met een enkele sensor en wil daarmee toch proberen op eenvoudige wijze wat energie compensatie voor elkaar te krijgen. Nu pak ik ook alle knuppelthermiek mee. Wat op zich motiveert om zo regelmatig mogelijk te vliegen, dat dan weer wel.

Hans, als je kleine (+/-0.5mm) gaatjes kan boren, is het maken van een TEK probe relatief eenvoudig. [Een voorbeeld]
Er zijn ook ontwerpen te vinden waarbij je een smalle snede moet maken ipv een paar gaatjes.

Je raakt dan wel de hoogtemeting kwijt. Ze zijn ook moeilijk te tweaken. Je weet nooit hoeveel ze compenseren.

Sinan

Laatst bewerkt:
Overigens, de werking van een conventionele TEK probe kan ook gesimuleerd worden door de openingen van de romp zodanig te maken dat er onderdruk ontstaat door de vliegsnelheid. Bijv. door grotere openingen aan de achterkant van de romp. Dan kan de vario in de romp blijven. Je weet in zo’n geval ook niet wat de compensatie is maar het zal wel helpen.

Met overdruk in de cabine werkt het juist averechts. Als bv. de kist daalt en de snelheid toeneemt door het bijprikken zal de vario extra veel dalen aangeven terwijl de TE nauwelijks veranderd. De piloot krijgt wel de indruk dat de vario heel gevoelig is. Dat is dan knuppelthermiek in kwadraat.
Overdruk in de cabine kan ook handig zijn tijdens sommige wedstrijden. Maak een gatje aan de voorkant en je Altis meet 25m lager dan de werkelijke hoogte.:idea: :rolleyes: :nooo:

Sinan

Hierbij een aantal Pitot-buis varianten van de laatste tijd.

Ze delen allemaal hetzelfde puntje voor de stuwdruk. De puntjes zijn elliptisch gevormd en 3d geprint. Het moet alleen opnieuw omdat ik naar een ander binnen buis met smallere diameter wil overschakelen.

Voor de statische druk heb ik versies met 4 en 8 gaten. Ik vraag me af of het iets uitmaakt. Ooit ga ik een opstelling maken waarbij ik meerdere varianten tegelijk kan loggen.

Er zijn ook alternatieven voor de slangaansluiting naar de sensoren. Voor de slangen vanaf 1mm binnendiameter heb ik achterkantjes met nippels gemaakt. Er is ook een vrouwtjes variant voor kleinere diameter slangen. In principe zou ik deze ook opnieuw moeten ontwerpen vanwege de smallere binnen buis maar ik heb nu gezien dat het ook helemaal zonder kan. Door de binnen slangen simpelweg naar buiten te brengen, wordt het simpeler, minder kwetsbaar en beter hanteerbaar. Het ziet er helaas wel minder pro uit.

Er is natuurlijk ook de unieke geïntegreerde variant waarbij de pitot en de sensor één geheel vormen. Daar komen alleen 4 dunne kabeltjes uit. Ik vraag me af of het ontbreken van de lange luchtslangen een verbetering oplevert. Ook iets om ooit te testen.

Als materiaal kan van alles gebruikt worden. Carbon, aluminium, messing, kunststoffen, … kan allemaal. Carbon is lichtgewicht en cool: goed voor de montage aan kielvlakken. Aluminium is praktisch, buigbaar en sterk: geschikt voor de vleugels of op de romp. Messing, zoals aluminium en omdat ik er toevallig een voorraad van in huis heb. En sommige kunststoffen omdat ze licht, taai maar onbreekbaar kunnen zijn: goed voor montage aan de neus van bv. een DLG.

Dit is een gebogen versie voor de montage op de rug van een 4m Alpina. Het is moeilijk om nog bij het kielvlak te monteren en er is al een gat op de rug voor een TEK probe. Ik heb de buis uiteindelijk netjes kunnen buigen met een remleiding buiger. Eerst had ik het voorzien van een achterstuk met de aansluitnippels maar het is toch beter om over te stappen naar de slangetjes versie.
14345179712_970c843c99_o.jpg

14160127888_0c28d5a87b_o.jpg

Dit is een carbon uitvoering met een vrouwtjes achterstuk waarbij de slangen er direct in gaan. Ook achterhaald, ik denk dat ik die achterkantjes helemaal niet meer ga gebruiken.
14323645446_b1c5645faf_o.jpg

Dit is een hele oude die ik vooral op mijn bureau gebruik. Het is van een taaie kunststof die zeer geschikt zou zijn voor de montage aan de neus. Stijf genoeg om bij hoge snelheden niet te wapperen maar als het nodig is zal het een beetje veren zonder te breken. Ik heb alleen nog geen idee van wat voor materiaal het is.
14324156846_eed9379bd4_o.jpg

Dit is een 3d geprinte pylon die ik Shapeways heb gevonden. Geen eigen ontwerp dus. Daar heb ik een korte pitot buis op gezet voor bv. de montage op de neus van een Bixler of EasyStar. Handig voor de autopilot maar dat moet nog uitgezocht worden.
14160182780_ea54206102_o.jpg

En de geïntegreerde versie met een carbon buis. Puntje zit er nog los op. Compact, licht, uniek en elegant maar niet voor alle toepassingen geschikt.
14343446521_57a83546e3_o.jpg

Groeten, Sinan

Hans, als je kleine (+/-0.5mm) gaatjes kan boren, is het maken van een TEK probe relatief eenvoudig. [Een voorbeeld]
Er zijn ook ontwerpen te vinden waarbij je een smalle snede moet maken ipv een paar gaatjes.
Je raakt dan wel de hoogtemeting kwijt. Ze zijn ook moeilijk te tweaken. Je weet nooit hoeveel ze compenseren.

Sinan
Bedankt. Met dat voorbeeld ga ik aan de slag. Ik heb hier nog koper en alu pijpjes liggen en ook een setje tandarts boortjes. Ik kan dus wat verschillende vormen maken en ze dan in een stukje siliconenbuis prikken op de rug van de zwever om ze uit te proberen.

Koppeling Taranis SPort

Na twee dagen full-time hacken:pc: en vloeken:hammer: is het om 3:30 in de ochtend :schrik: gelukt om de vario aan mijn Taranis te koppelen:banana:.

Nu kan ik naast de hoogte ook de luchtsnelheid weergeven en naar de pure TE vario luisteren. Morgen uitzoeken wat er nog meer mee kan maar nu :sleeping:

Groeten, Sinan

Goed man gefeliciteerd.

Heb van middag nog een vliegje gedaan met mijn Vitesse air time 1 uur en 45 min.
Op 3s 4000Amp had nog 3,9 per cel over.

Kan niet wachten tot deze in de productie komt.

Gaan met die ......

Succes Marcel

Ik had er vandaag mee willen vliegen maar vaderdag vieren is ook leuk. Ik hoop dat het weer komende dagen een beetje meewerkt.

Intussen ben ik onder de indruk van mijn Taranis. Ik kan het niet vergelijken met andere merken/modellen maar wat ik tot nu toe heb ontdekt aan mogelijkheden is verbluffend. Het is wel een project op zich om het naar eigen wensen te tweaken.

Een klein update van mijn vario avonturen.

Zondag heb ik de vario met de nieuwe firmware en Taranis telemetrie voor het eerst gevlogen in een Elipsoid. Het geheel heeft voortreffelijk gefunctioneerd ook al viel er nog een en al te verbeteren aan de telemetrie instellingen.
Ik kon niet echt centreren door een combinatie van verwaaide thermiek en gebrek aan vliegkunsten maar ik kon aardig lang handhaven door efficiënt te dolfijnen in de turbulentie.

Met de ervaring van zondag heb ik de instellingen van Taranis verder verbeterd en gisteren weer gevlogen. Ik was te laat voor thermiek maar voor het testen is dat niet zo boeiend. Alleen was ik vergeten om de switch om te zetten voor data logging: niet zo slim! Nu heb ik het zo ingesteld dat het automatisch begint te loggen als de ontvanger aan staat.

Mijn laatste instellingen:

Zoals het nu is, de vario modus is gekoppeld aan een driestanden switch. Vario uit, vario aan afhankelijk van stijgsnelheid en gas stand en vario altijd aan.

1. De vario geluid stopt tussen -0.5 en 0.0 W/N (nee geen meter per seconde, het is een TE vario!). De ondergrens moet ik nog bepalen aan de hand van de logs.
  2. Als ik gas geef, is de vario ook stil. Dan laat hij om de 5 seconden de hoogte horen.
  3. Verder heb ik een stall waarschuwing en alarm ingesteld die afgaat als de luchtsnelheid onder een drempelwaarde komt. Deze heb ik nog niet getest en voor het bepalen van de overtreksnelheid van de kist heb ik de logs nodig.
  4. De logging begint nu automatisch als de RSSI groter dan nul wordt (dus als de ontvanger aan staat).
  5. Er is ook een switch om op commando de hoogte en de luchtsnelheid uit te spreken.
Voor de Taranis gebruikers, dit alles wordt gedaan met de onderstaande instellingen (OpenTX 2.0):

14498371274_e712ea2bc5_o_d.png

14519785793_35cb7439fb_o_d.png

Ik begin die Taranis steeds meer te waarderen.

Hopelijk heb ik morgen ook een paar logs.

Groeten, Sinan

Laatst bewerkt:
Getest met Elipsoid

Gisteren heb ik uitgebreid kunnen vliegen met mijn Elipsoid en het viel een beetje tegen.

Ten eerste, er was te veel wind en turbulentie. Het was duidelijk geen Elipsoid weer maar het maakte wel een reel probleem zichtbaar.
Thermiek was verwaaid en Elipsoid ging alle kanten op, een beetje centreren zat er niet in. Met als gevolg ging de vario tekeer als een flipperkast. Helaas biedt de firmware van Taranis geen mogelijkheden om de demping van de vario bij te stellen. Dat kan op mijn vario zelf maar dan moet ik die weer op een computer aansluiten. Dit heb ik gemeld bij de ontwikkelaars met een mogelijke oplossing.

Nog een probleem dat naar boven kwam was met het weergeven en het opslaan van de luchtsnelheid. Het wordt nu intern met een resolutie van 1 knoop verwerkt terwijl het 0.001 knoop nauwkeurig verstuurd wordt. Zo gaat er veel informatie verloren. Niet zo’n probleem voor de weergave op het scherm maar het is niet bruikbaar meer voor de vluchtanalyse achteraf.
Niemand had er tot nu toe probleem mee omdat er toch geen goede sensoren voor de luchtsnelheid waren en voor de GPS is een resolutie van 1 knoop is goed zat. Dit heb ik ook gemeld bij de OpenTX ontwikkelaars.

Hopelijk worden deze punten meegenomen bij een van de volgende releases. Ik moet zeggen dat de ontwikkelaars van OpenTX fantastisch werk leveren. Ik had een paar dagen terug gemeld dat de luchtsnelheid niet gelogd werd. Ze hebben het meteen meegenomen met de eerstvolgende release. Binnen één dag was het opgelost.

Wordt vervolgd…
Sinan

Update

Hierbij een kleine update van het ontwikkelfront,

Ik ben de laatste maanden steeds verder teleurgesteld geraakt over de prestaties van de gekozen druk sensor LPS331. Het zou op papier net zo goed/beter zijn dan de bewezen MS5611 maar in de praktijk kan die het niet waarmaken. Er is gewoon teveel ruis om er een snelle & stabiele vario van te maken. En, ze zijn ook nog eens niet consistent met hun performance. Alleen een paar van de gebouwde prototypes komen in de buurt van de specs, de rest is …

Daarom heb ik maar besloten om toch maar op zoek te gaan naar een betere sensor. Best vervelend want de hele printplaat moet opnieuw gemaakt worden.

Er zijn intussen gelukkig nieuwe interessante sensoren op de markt gekomen. Ik heb nu 5 sensoren waar ik een keuze uit ga maken:

• MS5611 – Mijn eerste prototypes waren hiermee uitgerust en het presteerde prima. Ik vond ze alleen fysiek te groot voor de beoogde afmetingen.
  • LPS331 – Dit is dus mijn huidige sensor. Handig om als referentie te gebruiken aangezien ik hiermee de meeste ervaring heb.
  • LPS25H – Opvolger van de LPS331. Het zou vele malen beter moeten zijn dan z’n ruisige voorganger.
  • BMP180 – Die ga ik niet gebruiken maar ik heb ze toch liggen.
  • BMP280 – Vers van de pers. Dit is ook een hele mooie (op papier). Als het goed is, is het stukken beter en compacter dan BMP180. We zullen zien.
Nu nog broederlijk naast elkaar:
15163006607_6509b90717_o.jpg

Het wordt waarschijnlijk de BMP280 of LPS25H. Mijn probleem nu is dat hun specs moeilijk te vergelijken zijn en dat ze hun specs niet altijd waar kunnen maken. Daarom ben ik begonnen met het opzetten van een test-bed voor het vergelijken van de druksensoren. Ik kan er straks 5 sensoren tegelijk aan hangen en de resultaten direct loggen onder precies de zelfde omstandigheden. Het wordt een unieke tool om gedegen inzicht te krijgen.

Ik ben benieuwd.

Back