SuperZoom4D XXL : 150cm span EPP "shocky"...

• Topicstarter Topicstarter Pjotrrr
  • Startdatum Startdatum
De servo's heb ik van unitedhobbies.com voor het luttele bedrag van 7U$ per stuk. De trekkracht bij 4.8V is meer dan 2.2kgcm dus dat zou afdoende moeten zijn. Het is een onbekend merk , zie deze link https://www.unitedhobbies.com/UNITEDHOBBIES/store/comersus_viewItem.asp?idProduct=2147

Van dezelfde leverancier heb ik de motor gekocht , een HXT 35-55 met een kv van 900. Ook deze kostte een prikkie, lijkt qua prestaties erg veel op een AXI 2826-10 (is bijna 3x zo duur!) , alleen zal die van mij wellicht iets minder efficient zijn. Ook heeft hij een beetje onbalans, maar ja wat wil je ook voor dat geld ....
Metingen hieraan leverde goede prestaties op, zie pagina 2, dus ik verwacht dat het in de prakijk wel goed komt.

Met die motor van jouw bedoel je denk ik een Roxxy 2827-34 ? Ik heb hem eens opgezocht en zag dat die slechts een kv heeft van 760 toeren/Volt. Dat is denk ik jouw probleem; 760 is namelijk te laag voor zo'n model, zeker als je een prop van 9x6 of 10x4.7 gebruikt . Op zo'n motor moet je een 11x6 of een 12x5 monteren voor goede 3D prestaties , maar da's geen gezicht op zo'n model, bovendien komt die tegen de grond tijdens de landing. Ik neem aan dat je 3s lipo's gebruikt ? Ik zou gaan voor een motor met een hogere kv. Dan ben je voor een paar tientjes uit de brand, zeker weten. Wel jammer, wie heeft je dat motoradvies gegeven ?
Op de volgende site raden ze een AXI2212/20 aan , die is qua gewicht ongeveer gelijk aan jouw motor maar heeft minder wikkelingen en dus een grotere kv = 1150 rpm/V : http://www.modellbau-gaicher.at/pro...=2074&osCsid=4dfd3a6781e7ebd1381affe9fe1e3da3 .

Ik heb zelf een 3D model (Free van epp) waar ik een axi2212/20 en een apc 9x6 voor gebruik met 3s lipo. Volgas loopt er dan wel 16A maar dan heb je wel een trekkracht van bijna 800gram ! En aangezien mijn model maar 400gram weegt heb je een verhouding van trekkracht:gewicht van 2:1 ! Nou, die schiet als een raket omhoog !
Die zoom4D van jou weegt toch ook maar iets van 400gram ?

Erik, je hebt me ertoe aangezet om de superzoom af te maken !
De Walkera 36SE en de Tigershark 400 moeten maar even wachten ( http://www.jperkinsdistribution.co....n=Aircraft - ARTF & Kits&subcatname=ARTF - JP )

Het is eigenlijk ook te gek voor woorden dat ik me heb laten kisten door het probleem met de rolroeraansturing. Bovendien wil ik met pasen de maiden vlucht maken.
Daarom gisteravond tot in de late uurtjes bezig geweest om de servo's eruit te halen , de gaten te dichten en nieuwe plekken aan de bovenkant van de vleugels te snijden.

Verder nog grote zelfgemaakte roerhevels van epoxy gezaagd die ca. 2.5cm boven het roeroppervlak uitsteken, met het bevestigingspunt BOVEN het scharnierpunt van het roer. Daarin 4 gaten voor afstelling geboord. Tevens de roerhevels voor de servo verlengd naar ca. 2.5cm , ook van epoxyplaat . Dit zou meer dan voldoende moeten zijn om een 45graden uitslag te kunnen halen. Foto's plaats ik dit weekend.
Aangezien ik gekozen heb voor 2 servo's voor het hoogtreroer kost dat ook 1 extra "ontvangerkanaal" . En aangezien ik met een Multiplex cockpit mm vlieg zit deze op het zevende kanaal .... dus heb ik een 7 kanaals ontvanger nodig ..... voor de time-being heb ik een multiplex micro ipd 7 uit m'n diablotin gehaald maar daarnaast heb ik zojuist een kleinere en lichtere jeti rex 7 mpd besteld (tenslotte had ik kosten bespaart op de servo's en de motor !)
Ik hoop morgenavond weer tijd te hebben om de roerhevels te lijmen, stuurstangen te maken, de regelaar, ontvanger en de accu (= flightpower evo 20 2170mAh) te plaatsen, zodat ik zondag kan vliegen :-)

wordt vervolgd ....

Enfin, zaterdagavond tot in de nacht bezig geweest om de super zoom klaar te krijgen .... roeruitslagen van de ailerons toch niet verder gekregen dan 35graden. Combinatie van te zwakke servo's en een roer wat toch veel weerstand geeft tijdens de uitslag.
Op het hoogteroer zitten 2 servo's. Helaas kwam 1 servo niet netjes terug in het midden en hing dit ook nog eens af van de draairichting welke de servo had gehad . Servo omgeruild met die van het richtingsroer en daarop een hitec hs-81 gezet. De servo's hebben niet veel kracht en zijn ook nog eens onnauwkeurig. Ook staan de meesten te trillen. Goedkoop is in dit geval dus duurkoop geweest.

Zondag de maiden vlucht gemaakt, prima weer, warm en weinig wind. Starten uit de hand omdat het gras te hoog stond. Trekt op zich prima weg maar blijkt te weinig power te hebben, gaat niet verticaal omhoog, kan met pijn en moeite (gas maximaal) aan de prop hangen. Niet genoeg voor 3D werk. 33A bij 10.2V = 336W met een apc13x6.5 blijkt dus onvoldoende te zijn. Jammer, een beetje een domper. Helaas had ik geen grotere propellor liggen , iets van een apc14x7 ofzo.
Rollen doet hij veel traag door de te kleine aileron uitslagen. Op het hoogte- en richtingsroer reageert hij wel goed. De "langzaamvliegeigenschappen" zijn goed te noemen, landing is dus ook geen probleem.
Op een gegeven moment rolde ik te laag bij de grond en kwam hard in het gras terecht, wel op z'n buik gelukkig. Propellor gebroken en landingsgestel krom, verder helemaal niks. Toch wel robuust dus.

Deze kist wordt nu steeds meer besproken op forums en daar lees ik dat men 4s lipo gebruikt om toch voldoende vermogen te halen. Tja, dan moet ik weer diep in de buidel tasten voor 2 packs flightpower 4s ....... dus ik ga eerst een grotere prop proberen.
Ik vraag me af of het niet aan de Hextronik motor ligt, het is een Chinees ding. Aan de andere kant ziet het er op zich robuust uit; diameter 35mm en lengte 48mm en weegt 163gram, kv=900 . Een AXI2826-10 wordt aanbevolen, zou er dan zoveel verschil in zitten ??? Ik kan het bijna niet geloven .....

Heeft iemand nog een AXI2826-10 over ?

666yeti666 zei:
Zojuist wat metingen gedaan aan de Hextronik motor :

Onder belasting met een apc-e 13x6.5 en 3S lipo :
V=10.2V
I=33A
rpm=7000
trekkracht=2kg snelheid =54km/h (beide volgens antriebsrechner adhv toerental)
Met een vlieggewicht van 1.5kg is dat niet slecht.

Is aan bovenstaande nog iets veranderd dan? Met 2kg trekkracht en een gewicht van 1.5kg moet je toch verticaal kunnen stijgen. Vlieggewicht hoger uitgevallen?

Ik heb toen alle spullen apart gewogen en bij elkaar opgeteld. In de praktijk komt daar vaak wat bij , maar ik verwacht niet dramatisch veel dat zoveel invloed heeft op het uiteindelijke vlieggedrag.

Zojuist opnnieuw gewogen : 1565 gram vliegklaar

Daarna trekkracht gemeten bij full throttle met een (houten) Zinger 13x8 (de 13x6.5 was gebroken ...) = 1.8kg
Stroom = 37A
Spanning = 10V
RPM = 6500

1.8kg is veel te weinig ! Een apc 13x6.5 zou op 7000rpm draaien en zal wat meer trekkracht leveren maar blijkbaar ook te weinig ......

De beste oplossing is eigenlijk de spanning verhogen zodat er meer vermogen ter beschikking is, liefst zonder toename van de stroom. Ik zat te denken om 1 flightpower evo 2s pack erbij te kopen zodat ik van mijn bestaande 3s evo packs er twee van 4s kan maken.
Als de stroom dan ongeveer 35A blijft bij 13.3V (4s lipo onder belasting) dan is er 465Watt ter beschikking tov 370Watt nu, misschien is dat wel voldoende ?

"The proof of the pudding is the eating"

dat is nou nog echt eens iets groots wat klein hoort te zijn, maar dat maakt het nou echt leuk

Na enkele maanden een update :

De rolroeren zijn over de totale lengte aan de vleugels bevestigd, dit zorgt voor een zeer grote weerstand tijdens roeruitslagen. Nu heb ik nog maar op 3 plaatsen de rolroeren aan de vleugel zitten, de rest heb ik simpelweg doorgesneden ! En voila ! Probleem met te weinig rolroeruitslag opgelost.
Dit ontdekte ik pas nadat ik alle chinese servo's had vervangen door hitec hs81-mg ..... nou ja, die chinese servo's waren toch al troep, van de 5 die erop zaten trilde er 1 enorm en een andere ging niet goed terug naar de middenpositie. Gelijk de laatste keer geweest; hier geldt : goedkoop=duurkoop.

Het Evo 2s pakket (om 2maal 4S van te maken) is nooit aangekomen dus de test kon niet doorgaan. Echteraf eigenlijk niet zo heel erg, want dan heb je lipo's uit een andere batch die misschien een ander gedrag hebben waardoor je veel moet balancen.

Ik ben benieuwd hoe de EPP cap 232 van mscomposit vliegt, een vergelijkbare EPP kist, die doet het misschien beter op 3s lipo .......
(zie : http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=61645)

wordt vervolgd ...

Back