Svenson Westerly 1.2

jef

PH-SAM
Hallo , bij deze ben ik begonnen met de bouw van een echte "old school" klassieker ; de Svenson Westerly .
Omdat de meeste modelbouwers toch een beetje eigenzinnig zijn :rolleyes: en ik hierbij geen uitzondering vorm kon ik het (weer) niet laten een beetje af te wijken van het origineel en heb de plannen opgeschaald naar 120% waarmee de spanwijdte op 1800 mm komt .
Het is de bedoeling om het geheel , dus motor en zender , bij benadering , zo tijds origineel mogelijk te houden .

Het volgende "oud" spul heb ik hier nog liggen qua zenders die in aanmerking komen , allemaal nog nooit gebruikt ,
002.JPG


Robbe Mars 1982.JPG


24.JPG


Qua motors , waarschijnlijk is de OS Max H .35 het meest "origineel" , nog zo goed als nieuw ,
OS Max H .35 01.JPG


Of deze , iets recenter maar wel met een (eigen gemaakt) dieselkopke SF.46
008 (2).JPG


Of een 4-takt , Saito .45
Saito .45.JPG


Ben alvast begonnen aan het stabilo , omdat de ribben van dezelfde dikte zijn als de 100% versie (3 mm licht balsa) heb ik er nog extra diagonalen ingelijmd en ook een gleuf voorzien waar het richtingroer in schuift , oorspronkelijk werd het er bovenop gelijmd
001.JPG


Groeten Jef
 
Heerlijk, heerlijk, heerlijk.
Motoren naar keuze, gewoon een deftige luxe! De zenders.. een genot. Ik zou van ieder merk servo er 1 nemen. Hoewel de Graupners een echte 'terug in de tijds' weergave hebben.

Dan zou ik... tum, tum, tum... ja, ja... een motorenschuiflade maken. Voor iedere stemming een wissel van torretje. Dan weer de Saito 45S, de Diesel of de H35. Een Enya was ook mooi geweest, der tijd de betere motor ervaren door de goegemeente. (Ik heb er een Fox 25 RC bedoeld voor liggen... al meer dan 40 jaar... ahum).

De Diesel heb je mooi gemaakt. Zou ik zeker als eerste testen. Alleen al van wege de contente luchtjes die zo een motortje afgeeft.

Wordt het een Japanse zijde en papier bekleding?
Of heb je nog een echte rol 1974 Solarfilm?

UHU Hart? Dat houdt zeker 40 jaar vol!

Succes met de bouw!
Groet Bas
 
Ik weet dat een Westerly niet echt een heel zware motor nodig heeft, maar weet je zeker dat die motoren krachtig genoeg zijn voor een 120% versie?
Wij vlogen ze vroeger al met minstens een .30 omdat er met de voorgeschreven .20 tot .25 niet echt heel veel pit in....

Voor de rest: ik vind het gewoonweg PRACHTIG, met die oude zenders en motoren!:thumbsup::koud:
 
Bijkans moet dat wel lukken met een algemeen gesteld... .46 methanol 2-takter?
De Cloud Dancer met span 180 doet dat al. Met de .50SX + Hatori gaat die kist nog eens behoorlijk vlot. Maar heeft blijkbaar gunstige stroomlijn. Profiel is semi symmetrisch...
Zo ook de Rascal, met een normaal streefgewicht van rond de 2250 gram op een span van ook 180 cm. Daar staat een .40 2-takt als volstaand.
Wellicht dat het niet extreem overhoudt bij de Wersterly 120%? Maar... 'proof of the pudding is in the eating'... vliegen zal ie vast wel, zeker als deze licht gebouwd is.

Bekleding net als de Hast an Ariel? Tomboy is prachtig werkstukje! Mooie manier van werken.
Mooi hoor Jef! Echt top!
Gr Bas
 
Merci mannen ,

Voor de motoren had ik me gebaseerd op de SIG Senior kadet , daar geven ze voor 2 meter spanwijdte een motor op tussen .29 en .40 ,
het hoeft voor mij niet super snel te gaan , maar inderdaad een beetje "overschot" kan zeker geen kwaad ,
met de naar diesel omgebouwde OS46SF moet het toch wel lukken denk ik , hier filmke

Groeten Jef
 
Jef, da's een feest!

Maak je een volwaardig bouwverslag, met veel prenten, zodat we ook verse intreders kunnen sturen met een vergelijkbaar model?
Is natuurlijk een schoolvoorbeeld van een 'instapmodel' door de overzichtelijke opzet van het model. ;)
Gr Bas
 
Laatst bewerkt:
Richtingroer opgebouwd uit latjes 15 x 6 i.p.v. plaat 6 mm , elke gram we kunnen uitsparen is meegenomen en zeker in de staart

002.JPG


Groeten Jef
 
Jef, een Westerly 120%, ga ik zeker volgen, verleden jaar heb ik een Svenson Prima van 130% gebouwd - wel op elektro - is een geslaagd project geworden, zal dit ook wel worden. De romp achter de vleugel in vakwerk uitvoeren ipv balsa planken spaart ook behoorlijk gewicht.
Succes.

Groet, Guy
 
Had ik ook al aan gedacht Guy , maar ben er nog niet helemaal uit , eerst de vleugels nog bouwen .
Heb je toen een bouwverslag gemaakt van de Prima ? Kan hier niks vinden , of anders fotoke plaatsen ?

Eens droog passen van de staart , alles moet nog wel verder geschuurd worden , triplex mal om de vleugelribben uit te snijden ook gemaakt .
003.JPG


Groeten Jef
 
Als Svenson liefhebber kan ik hier maar enkel blij om worden :-)
Moest ik nog kunnen nitro vliegen op de club ... (electro only bij ons)

Veel succes al weet ik dat je niet veel succes zal nodig hebben, en dit gewoon helemaal goed komt :-)

En trouwens: nu zijn de twee bovenste bouwverslagen in dit forumonderdeel van Svenson toestellen. How cool is that :-)
 
Als Svenson liefhebber kan ik hier maar enkel blij om worden :)
Moest ik nog kunnen nitro vliegen op de club ... (electro only bij ons)

Veel succes al weet ik dat je niet veel succes zal nodig hebben, en dit gewoon helemaal goed komt :)

En trouwens: nu zijn de twee bovenste bouwverslagen in dit forumonderdeel van Svenson toestellen. How cool is that :)

Ja ,Svenson heeft mooie bouwdozen gemaakt indertijd , gelukkig heb ik er nog enkele liggen , ongebouwd , er staan er nog verschillende op
mijn to do lijst maar de bouwdozen zelf blijven intact

004.JPG


002.JPG


005.JPG


Groeten Jef
 
Ben begonnen met de vleugels , eerst alle ribben gesneden en te samen op maat geschuurd en afgetekend waar de liggers moeten komen ,
niet dat ik een expert bouwer ben , er komen op dit forum wel andere bouwverslagen langs , en de doorwinterde bouwer zal hier niet veel aan hebben ,
maar moesten er "beginners" meekijken , misschien hebben zij er nog iets aan

005.JPG


In het begin winkelhaak erop om haaks te vertrekken en dan zagen zagen tot bijna de gewenste diepte
006.JPG


De stukjes kan je nu afbreken
007.JPG


Met de vijl erdoor tot de ligger mooi past
008.JPG


En klaar
009.JPG


Nu kan er aan de vleugel begonnen worden , je zal zien dat de ribben niet overéén komen met het plan , dit komt omdat ik het plan opgeschaald heb naar 120%
en dus de ribben te ver uit elkaar staan , daarom terug uitgetekend naar de 100% situatie en kwam uit op 2 extra ribben per vleugelhelft
010.JPG


Wordt vervolgd , groeten Jef
 
Geweldig! Een mooie verzameling bouwdozen!
De bouw vordert ook al lekker zo!
Geeft niks die uitgebreide versie, ik kijk graag bij een ander op de bouwplank, ik kan nog zóveel leren!
Ga zo door[emoji106] [emoji106]
 
  • Like
Reactions: jef
Ben aan de linkervleugel zover dat de bovenste ligger erin kan , omdat de liggers van 8 x 8 mm balsa zijn en geen hardhout ,
zoek ik er de sterkste (zwaarste) exemplaren uit , ik weeg altijd het balsa en zoals je op de foto ziet schrijf ik het gewicht erop ,
er kan nogal wat verschil op zitten , ook kwestie van bij de beide vleugelhelften balsa van hetzelfde gewicht te gebruiken
om het gewichtsverschil L en R te beperken

011.JPG


Zo ook bij de ribben , naar het midden van de vleugels iets sterkere , 27 gr. / 2 mm en lichtere op de uiteinden 21 gr. / 2 mm

012.JPG


Groeten Jef
 
Jef, je gaat als een raket!
Doch... worden de vleugels deelbaar? En... wordt het een 3-poter of een 'staartschepper'

By the fly... groetjes van z'n kleine oude broertje...

DSCN5081-LR.jpg
 
Bas, Vleugels in één geheel , is geen probleem voor mij qua vervoer (Renault Traffic) , en het wordt een drie-poter .
Ik zie bij jou Westerly's stabilo dat er ook diagonale ribben tussen zitten , was dit volgens plan ?
Ik heb het bij mij gedaan maar stond niet op plan .
Strak gebouwd , ga je hem nog afwerken en vliegen ?

De basis voor de rechter vleugel is ook gelegd , efkes laten drogen en dan de ribben erop :)
013.JPG


Met het Proxxon lintzaagje strippen zagen voor de capstrips
015.JPG


De capstrips op lengte snijden
014.JPG


Groeten Jef
 
Back
Top