Svenson Westerly 1.2

Jep, ergens in de jaren 1964, met Enya 3,5 ccm er op.
Enkel gas en richting aangestuurd.
Maar mits ik mij toen nog geen zender kon veroorloven, heeft hij als vrij vluchter gevlogen.
Eens een keer vergeten het timertje op te zetten bij het wegwerpen, was hij een km of 2 verder op het dak van een hoeve neergekomen.
Waarbij de dochter in paniek het huis in spurte en riep: Pa-Pa, er is ne vlieger op ons dak gevallen.
De Impuls was voor zijn tijd een zeer goed vliegend toestel, veel plezier van gehad.
Het was ook mijn eerste toestel zelf van plan gebouwd.

Johan.

Johan , bedoel je met kleurenbeits een soort houtbeits ?

Het boekje radiobesturing van Evert Kreulen heb ik hier ook nog liggen ,
met de tekening van de Impuls erin en ook nog van een boot ,
de Impuls ga ik misschien nog wel bouwen , een "moderne" éénkanaals push-button zender heb ik toch al :D

Radiobesturing Evert Kreulen.jpg

024.JPG

Groeten Jef

Jef.@
Inderdaad houtbeits op celulose basis.
Maar niet die op waterbasis.
Dries.@
Moest je de Impuls verder bouwen, vergeet dan niet als je het hoogteroer denkt te gebruiken, de instelhoek van de vleugel te minderen, dacht dat deze op het plan iets van een 11° was, dat moet naar 2,5° a 3°.

Johan.

Moest je de Impuls verder bouwen, vergeet dan niet als je het hoogteroer denkt te gebruiken, de instelhoek van de vleugel te minderen, dacht dat deze op het plan iets van een 11° was, dat moet naar 2,5° a 3°.
Daar was ik me van bewust, het stabilo zou ook een symmetrisch profiel krijgen..
Eigenlijk de wetmatigheden van een normale trainer maar dan met de Impuls lijnen.
Er staan echter nog heel wat zaken in de rij te wachten...

En nu verder met de Westerly!

Vandaag bij de Westerly alles eens in elkaar gestoken om te bepalen waar de servo's moeten komen om zo dicht mogelijk bij het zwaartepunt uit te komen ,
viel dat lelijk tegen :( , met mijn "zwaarste" radiobesturing zover mogelijk naar achter in de romp onder de vleugels zou ik ongeveer 100 gr. lood in de staart moeten steken :mad: ,
en maar proberen ligt te bouwen achter het zwaartepunt :confused: , moest ik de OS .46 diesel vervangen door de Saito .45 zou het nog ongeveer 50 gr. zijn en met de OS .35 niks ,
maar of deze krachtig genoeg is vraag ik me af ?
Misschien de servo's achteraan inbouwen ? Is wel een raar zicht voor op de Westerly vind ik .

Groeten Jef

Dat krijg je er van als je de staart o-zo-mooi licht bouwt! :rolleyes:... moet je het alsnog aanvullen met massa....
Overigens... 100 gr is natuurlijk wel een klont. Maar er is wel wat op te verzinnen met wat dakdekkers lood?
Bedoel... Of bezien of je niet een elegante soortement 'staartmof/klos' of hoe heet zoiets... in elkaar kunt gieten, onder het kielvlak als staartbeschermer? Als een extra vinnetje?

En een zwaardere lipo? Dan ga je dat ding zien liggen in je fraaie transparante model.

Heel andere insteek... de motor afhangen aan een koordje, lusje... elektronica zo ver mogelijk naar achter... aansturingen erbij... echt alles aanboord waar je mee moet vliegen en dan de motor naar achteren schuiven om te kijken waar je zwaartepunt wel goed komt... dan kan je wellicht met een list de neus iets inkorten... wel een rigoureuze ingreep... geen hond die het ziet of door heeft... alleen wij dan hier... Ik had met de Cloud Dancer 60 ook een enorme strijd het CG te respecteren... om te zetten in functionele massa... uiteindelijk ietsjes loodsoldeer om het staartpootje...

Aan het gewicht zal het niet liggen... het model zal er niet om malen met z'n dikke liftprofiel-vleugel...

Heb het probleem ook een keer aan de hand gehad met m'n Ugly Stik, ook maar servo's in de staart in moeten bouwen. Voorop gebeurde technisch nogal veel... later met een resopijp... konden de servo's prompt weer naar voren.

Of die kist vliegt op een 0,35 FP? Vast wel... maar je zal niet veel snelheid er mee opbouwen... en je start kan langdurig zijn??? Standaard Westerly met maximaal 5 tot 6 cc was het niet? Enya uit de jaren 70? Leek al sterk genoeg te zijn... voor drie-as aansturing...

Je hebt hem speciaal gebouwd om te dieselen! Zou ik gewoon mee doorgaan.
Nou! Sterkte met het uitpienteren van een oplossing!
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Tsja, het CG...
Ik heb het met mijn Ugly Stik ook voorgehad. Staart netjes licht gebouwd, flinke electromotor voorop en de lipo kan onder de vleugel ipv voorin.

Mijn standaard Westerly vloog ik destijds met een oud versleten HB .25 taktje. Opstijgen van de grond was geen evidentie, is veel gegooid door m'n vader. Maar voor het vliegen was het genoeg vermogen.

Om te proberen zo weinig mogelijk lood te moeten gebruiken maar omdat er toch gewicht achteraan bij moet ga ik de opgebouwde roeren
vervangen door platen zware balsa en ook de (diesel)motor heb ik nog 18 mm naar achter kunnen schuiven , merci Bas voor de tip :)
Gewicht opgebouwde roeren
086.JPG

Gewicht volle roeren , hier moet ik nog wel wat aan afschuren , maar het verschil is toch al opmerkelijk :D
087.JPG

Platen gelijmd , nu kunnen ze een nachtje drogen
088.JPG

Groeten Jef

Ja maar... een goed CG vliegt beter... :weetnie: en dat kleine beetje functionele massa ga je niet merken.
Wat werk betreft... naja... soms moet iets over :cool: Mehhh... hoort er bij.
Maar mooi te lezen dat het zo wel goed gaat komen! (tot in de perfectie!)
Groetjes Bas

• Like
Reactions: jef
Dat is dapper! Effe opnieuw bouwen..... maarehh.... wat is het verschil tussen gewicht toevoegen en gewicht toevoegen? Lood om oud ijzer zou ik zeggen[emoji12]

Word heel mooi verder!

Laatst bewerkt:
  • Like
Inderdaad spijtig dat de houtconstructie nu verdwijnt Ralf :(
Ik doe mijn "bouw"best , tot in de perfectie :rolleyes: is ietsjes teveel van het goede denk ik Bas en Johan
Lood om zwaar balsa zou ik zeggen Arnold :p , ik haat lood toevoegen en nu is het gewicht ook beter verdeeld
tegenover een klomp lood achter in de staart te steken en de constructie plaatselijk zwaarder te belasten ;)
En nu eerst :offtopic: frikandellen (gehaktballen) met krieken maken voor mijn 4 kleinkinderen die op bezoek komen en hun Sinterklaas kadokes komen halen :banana:

Groeten Jef

Jef lijkt me een weloverwogen man, Dries :D hehehe

Naja... kielvlak en hoogte ogen nu als 1 lap balsaplank... en dat is weer iets dichter bij het originele ontwerp...

Beter lood in de staart dan lood in de schoenen... ik denk dat zo een plakje lood in de staart niet zal pieken in de belasting op de constructie... welnee. Massa is massa.

Maar het oogt thans wat mooier... maar ik zou bij geen van de oplossingen echt wakker liggen, als het elegant had getoond... Als het straks maar naar tevredenheid vliegt.

Mooi met het dieseltje iets naar achter, Jef... paar mm hebben direct invloed.
Gr Bas

Laatst bewerkt:
  • Like
Na een plezante maar drukke zaterdag met de kleinkids kan ik me terug op de Westerly concentreren :)
Nieuwe roervlakken al eens droogpassen , ziet er goed uit , moest hij nu staartlastig zijn kan ik het nog altijd wel verlichten maar ik denk niet dat het nodig zal zijn
089.JPG

De bende van 4 :D
DSCN4378.JPG

Groeten Jef

Back