Svenson Westerly control Throws

Goedemiddag, Ik ben op het moment een oude svenson westerly aan het vliegklaar maken, echter kan ik nergens de control throws vinden (ook niet op de bouwtekening via outerzone).

Weet iemand hier meer over?

hoogteroer +/- 15mm up. 10mm down
richtingroer +/- 30mm links/rechts als startpunt.

zwaartepunt goed controleren. Als je wat neuslastig bent zou je tijdens de landing te kort up kunnen hebben.

Een beetje neuslastig is niet zo erg, eerlijk gezegd vliegt een model dan zelfs makkelijker. Maar het moet natuurlijk niet te gek zijn.
Een staartlastig model is wel heel erg vervelend. Een staartlastig model is moeilijk te besturen en de landing zal een uitdaging zijn. ;)

Ter info:

Bij de originele (volledig houten) versie (begin jaren 70) was het nodig om de invalshoek van de vleugel wat kleiner te maken, zeker als er een wat forsere motor op zat (in de veronderstelling dat de positie van het zwaartepunt werd aangehouden zoals opgegeven). Hij had nogal wat last van het zgn. 'nose-up' moment bij hogere/vlieg windsnelheid (waarschijnlijk door de volledige vlakke onderzijde van het profiel).

Ik heb als kleine jongen mijn eerste RC vluchten met de Westerly van m'n vader gemaakt (ergens in de jaren 80). Er zat toen een HP .40 op. (Als ie rolroeren had gehad kon je er vast mee prophangen :-) ) Er werden 2 balsa spieën op de rompflanken gelijmd die achteraan een paar mm hoger waren (waardoor de vleugel dus wat voorover kantelde). Op de rug van de romp werd een extra balsa plaatje gelijmd en bijgeschuurd om de achterlijst weer 'mooi' te laten aansluiten.

Mijn Westerly is volledig gemaakt volgens plan dus zonder de extra invalshoekaanpassingen. Er zat vroeger een 4cc HB pruttelbakje op en het vloog geweldig. Ik heb hem nog altijd, hij staat tegenwoordig op electro.

Ik ga voor jou de uitslagen opmeten want weet die echt niet vanbuiten. Het is echter niet zo kritisch als een 3D bak ;-)

Hij hangt een beetje met z'n snuit naar beneden (echt maar een klein beetje) en hij vliegt...tsja...als een Westerly he.

Nog altijd hetzelfde vluchtbeeld als 25 jaar geleden.

Toendertijd was er geen Safe, AS3X en alle soorten electronische (hulp)middeltjes. Toendertijd heette dit V-stelling en Clark-y profiel

Als je panikeerde moest je niets duwen, je liet gewoon alles los en hij stabiliseerde. Zat je beetje te laag, doe er een slootje gas erbij. Heerlijke tijden :)

Eens gemeten.

Rudder: 30° links/rechts
Hoogte: 20° op/neer

Je zou de neerwaartse beweging iets kunnen temperen maar heeft weinig zin. Het is een trainer. Down wordt niet zoveel gegeven dan :-)
Ik vlieg nu mijn Westerly met rolroeren en gebruik m'n rudder minder dan vroeger, maar die heeft altijd op 30°/30° gestaan. Heb er niets aan gewijzigd tijdens de renovatie. En vroeger heeft hij duizenden bochten gemaakt op rudder dus het zal wel kloppen :-)

De motor is ingelopen, binnenkort de maiden :cool:
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Lang stuk siliconeslang aan de uitlaat, tot aan wiel van landingsgestel voeren. Minder olie in het hout (verzwakking) en minder poetswerk na een dag vliegen.

Mooi kleurschema :)

Of een mooie Haroti resopijp. Direct ook de helft stiller... ook fijn.
Zo pardoes een lange siliconenslang?... heb begrepen dat dat enig vermogen kost...

Is wel een proper modelletje zeg? Netjes! Wat voor motortje op de bok?
Gr Bas

Laatst bewerkt:
Nee, Ron, een Hatori levert extra vermogen, behoorlijk zelfs, maar vliegt ook nog eens zuiniger... :shock:

Ja... mwah.... een e-Westerly... met een uitgeholde brandstoffer op de bok, een dummy dus, 'met zonder' uitlaat natuurlijk, liefst nog een met een bediende smoorklep. De 'onwetenden' op de club moeten eerst goed schrikken. Ze met een dB meter aan komen rennen...

Tref her en der al e-motoren met verlengde asjes, met kogelgelagerd 'hubje' erbij. Bij Hacker zag ik wat staan. Dat kan dan door het uitgebeende motortje geprikt worden.
Lijkt me mooi voor m'n Taxi 1 met drijvertjes... (zie RC-Network voor meer)

Verder heb je dan een dikke V8 Hemi geluidsmodule nodig (een vette V12 mag ook), heb je een wonderolie geurpatronen-wolkengenerator (dennenolie ruikt ook lekker) nodig... beetje semi-e-rookgordijnen aanleggen, en dat alles inzetbaar om alle zintuigen te doen verbluffen, de kaken tot aan diens knieën te laten zakken! 'Ze perfect Westerly'.

Wel vleugels met kilo's elastieken vast zetten. Want... oh wee... andere vormen van constructies kunnen heel, heeeeeel, heeeuuul gevaarlijk zijn... jaha?... echt schier onmogelijk goed werkend te krijgen, zo heb ik juist op ons moderne forum geleerd.
(Niet dus)

Laatst bewerkt:
:D Hi-la-risch Bas! :worship:

Afgelopen zondag was ik de Fly-In gaan vliegen in Meerhout (uitstekend geamuseerd overigens) en daar startte een Edge met een oude 4-takter op en daar kwam nu toch eens die heerlijke geur van ricinus olie uit. Geuren uit het verleden en het is verwonderlijk dat ook een geur zo herinnerd kan worden en een instant flashback kan creëren.

Wij electro-vliegers hebben alleen maar geur als de LiPo doorprikt wordt (en die is niet zo heerlijk...)

Maar terug naar de Westerly: vlieg 'm! Want het zijn en blijven zo'n goede toestelletjes die gewoon moeten vliegen.

Maarrrr.... overd dummy motoren gesproken...
De industrie en handel springen daar handig op in... zoals Hacker...
Nu ook HK... kant en klaar wel te verstaan... dez' ochtend op de mail...
Durafly? Retro Series - Das UglyStik Sports Model EPO 1100mm (PNF)

Niets maar dan ook niets wordt aan het toeval overgelaten... :confused:

54646s14.jpg

Helemaal blij wordt ik hier niet van. Gaat speelgoed worden... worden onze modelvliegplaatsen gedegradeerd tot speelplaats... :-)

(@Ron... was dat niet the smell of burning leather?)

Gr Bas

Dat vond ik nu net een prachtig model, dat wilde ik direct gaan bestellen. Helaas was het saldo op mijn rekening niet voldoende zodat ik niet via Ideal kon betalen.
rrrrrrrrrrringggggg........ O, gelukkig, het was maar een (nare) droom. :schrik: ;)

Het bewijst maar één ding: Zie je wel dat veel mensen brandstof WILLEN vliegen omdat ze dat er stoer uit vinden zien, maar te nichterig zijn om ook ECHT brandstof te gaan vliegen...

Allemaal nichten, die electro-piloten

Zo... en nu weer serieus: domweg belachelijk, dit....

Wel kunstig nagemaakt, dat dummy motortje, maar dat is dan ook alles....

Hoe dan ook: zodra ik ook maar IEMAND met zo'n ding zie, ga ik die persoon wel zo ongeloofelijk uitlachen, want weet je: ik kan best bewondering hebben voor iemand die een kleine brushless zelf met wat inventiviteit onder een Cox BabeBee verstopt, maar ik kan niets opbrengen voor iemand die geld uitgeeft aan aan schuimen nep-ugly stick met een plastic nep motor er op....

Als je het nu nog zelf gemaakt hebt, allee.... Maar je kunt té ver gaan met RTF...

Groet, Bert

Back