Ja... maar die van mij is dan ook uit de begin jaren '70
Scharnieren? Je kan de oude er ook uit slopen? Nieuwe er in? Doormidden snijden en dan er uit steken. Wel hoop gepiel, maar het werkt. Ik doe dat dan met een heet gestookte punt van een aardappel mesje. Maar wel heel voorzichtig en daarmee tijdrovend.
Folieen: Zja... anders moet je met kanteel gekartelde folie gaan werken, net goed aansluitend op de scharnieren en overlappend met de keerzijde van het vlak. Da's ook een hoop geploeter om dat weer netjes en oliedicht te doen.
Stuurstangen aanbrengen: Dat lukt je niet met een boor. Beste is ook hier een heet gestookte punt van een stuk 1.5mm tot 2.0 mm draad.
Te voren alles goed aftekenen en de richtig van het ruimtelijke vlak goed bepalen. Zo brand je ze mooi strak door het hout in het verlengde door een schuine wand. Heb dat ook bij m'n Calmato gedaan. Daar heb ik de stuurstangen op andere posities geplaatst.
De bodem is van triplex, de staart ook? Of zit daar al weer balsa?
Bij een bowdenkabel: Je zou ter hoogte van de van de spantjes wat beplanking kunnen wegnemen en later weer nieuw balsa aanbrengen.Dan kan je er goed bij. Die bowden doorvoeren worden vaak op meerdere plekken gehecht aan de romp tegen doorbuigen.
Anders: Je zou ook kunnen kiezen voor balsa stuurstangen'stokken, waarbij alleen op het einde draad is gebruikt. Deze is dan vastgetakeld en gelijmd aan de lat. Je treft de constructie nog steeds bij ARF's aan.
Deze zweven in de romp en raken nergens, en worden nergens gestut. Licht en sterk voor het doel. Loopt dan van servo direct naar hevel.